Sova i bil på cv

Tigaz

Medlem
Sova i bil på cv
Ska köra cykelvasan och tänkte sova i bilen i mora för att sedan ta buss upp till starten. Nån som gjort det tidigare och tänker i år? Finns det nåt annat billigt alternativ?

Jaja över till det praktiska, hur sover man i bil bäst? Blir det kallt? Vart ska man parkera? Får man slut på syre? Osv. Bomba på med egna erfarenheter! Tänkte mig en madrass och täcke, räcker det? Kommer det bli superljust snabbt och kan man förebygga det?

Sova i bil på cv
Jag har bara tagit kortare 'powernaps' i bilen under längre turer. Men kallt ska du vara beredd på att det blir, oavsett årstid. Men sover du med kläderna på kanske en kudde och en filt räcker för 'godkänd' komfort. Beror ju helt på hur pigg och fräsch du vill vara inför starten.

Och en nedfälld keps eller mössa över ögonen, har räckt för mig när jag vill få bort det värsta ljuset (förutom dagsljus ska man ju tänka på att beroende på var man parkerar, så kan diverse fordon passera under natten, vars strålkastare lätt blir irriterande).

Senast ändrad:
Sova i bil på cv
Efter Vasaloppet sov jag några timmar i baksätet på min bil, det var kallt men sov med kläder och hade en filt samt en kudde. Drog en hoodie över huvudet för att det inte skulle vara så ljust.

Funkar nån timme men skulle inte velat göra det som uppladdning.

Beror väll dock mycket på vad man har för bil, en stor kombi med en madrass tror jag hade kunnat va riktigt najs!

Sova i bil på cv
Frågan är vart man hamnar i resultatlistan efter denna laddning. Söderut antar jag?

Edit: För att vara lite seriös. Kan du åstadkomma en någorlunda plan yta i bilen så sov i sovsäck. Luftmadrass är iskallt om du inte har något mellan den och kroppen. Var har du cykeln när du sover?

Senast ändrad:
Sova i bil på cv
Vill du sova kungligt, så använd en bil med fällbart baksäte. Sen är det bara att rulla ut madrassen och krypa ner under täcket. Jag föredrar att peta in huvudet i bagageluckan och hissa ner fönstret 5cm, så att man får in lite fräsh nattluft.
Sov gott! ;)

Sova i bil på cv
Vilken kombi som helst går bra att sova i med fällda säten. Rätt skönt också. (Grader i helvetet) Taklucka är fint för ventliation, annars lite nedvevade rutor. Var beredd på mygg bara. Sovsöck, liggunderlag och kudde är att föredra.

Baksätessova i sedan är för barn på 70talet only, om det inte råkar vara en jänkare, då kan man ju göra lite vadsomhelst i baksätet.

Sova i bil på cv
Såhär sov jag på lida loop, smutt med lite större bil ibland.

Bilagor

• IMG_20150606_203734.jpg
    IMG_20150606_203734.jpg
    88 KB · Besök: 5,090
Sova i bil på cv
GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Ensamma vargen?

Finns några såna faktiskt. Överraskande hur en del i seniorklass på lvg sparar in nån hunka på vandringshem/camping genom att slagga obekvämt i en liten trång vw-caddy. Allt för sporten liksom ;-)

Sova i bil på cv
Själv sov jag någon timma i bilen innan Vättern. Startade kl 3 och sov hemma på dagen. Efter att ha hämtat ut startkuvert och fixat alltsov jag ytterligare någon timma innan det var dags att ta sig till start. Sov inget vidare och får nog närmast räkna det som vila.

Skulle hellre slå upp ett litet tält och vildcampa om det gäller en hel natt och om jag tyckte camping vart onödigt dyrt.

Sova i bil på cv
Hmjag har en kia kombioch tänkte mig exakt som den där bilden, kan väl inte vara så svårt/obekvämt. Hur är det med toa och rinnande vatten, vill blanda sportdryck ochsådär? Finns det nån mack där i närheten?

Sova i bil på cv
Vet du vilken starttid du kommer att få?
Räkna med att bussen mellan Mora och Sälen tar onormalt lång tid att köra pga omvägar.
Är det inte bättre att åka rak vägen till Sälen på morgonen?

Sova i bil på cv
Har genom åren använt mig av upplägget ett flertal gånger på kortare och längre lopp.

Fördelen är att du har allt i bilen och kan ofta hitta plats centralt - behöver inte leta logi och packa runt prylar. Du kör in - gör ditt lopp och sen hemåt.

Men du behöver en rymlig bil och varm sovsäck.

Sova i bil på cv
Njae, det avgörs på e-turen, starttiden alltså. Okey, har en kompis som använt sig av dom där bussarna alla ggr han kört och han har ju kommit dit iallafall.

Sova i bil på cv
Körde liknande variant på vättern, körde från Lund vid 14:30, parkerade hämtade nummerlapp och bäddade bilen. Gick till starten och kom iväg 19:38. Cyklade i nio timmar. Gick och knöt mig i bilen och vilade stipulerade sex timmar. Tog ett bad i Vättern och körde hem. Funkade rätt fint. Saab 9-3 med 200x120 cm luftmadrass och en sommarsovsäck och lite nedvevade rutor. Cykeln låste jag fast på taket och packningen la jag i framsätet.

image.jpg

Sova i bil på cv
deadmeat skrev:
> Såhär sov jag på lida loop, smutt med lite
> större bil ibland.

Hur löste du matfrågan, vattenfrågan och toalettfrågan?

Sova i bil på cv
Körde inte Geologen nån sån grej när han var upp o körde nåt SMACK Tempo eller nåt sånt?

Tror inte det är så ovanligt. Är nog funkis om du har lämplig bil o hittar rätt plats

Sova i bil på cv
Tigaz skrev:
> deadmeat skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Såhär sov jag på lida loop, smutt med lite
> > större bil ibland.
>
>
> Hur löste du matfrågan, vattenfrågan och
> toalettfrågan?

Dom frågorna löste jag med pizza och toalett som var öppen vid Lida Friluftsgård..

Att äta frulle före loppet är inget för mig så det behövde jag inte oroa mig för. Kaffe snikade jag av en som sov i bilen bredvid.

Senast ändrad:
Sova i bil på cv
gragge skrev:
> Körde inte Geologen nån sån grej när han var
> upp o körde nåt SMACK Tempo eller nåt sånt?

Japp. Hotell Passat! :)

Sova i bil på cv
Jag sover ofta i bilen. Det kan vara jättebra eller helt uselt beroende på många små saker som kan ställa till det eller göra det perfekt.

Till att börja med så vill man ha en bil som tillåter att man kan ligga utsträckt på plant underlag, har man det så har man redan där det bättre än i ett tält. Vissa bilar har en tröskel/kant vid baksätets ryggstöd, är så fallet bör man bygga bort det på något vis, och på vissa bilar kan man behöva fylla baksätets fotutrymme med något lämpligt (tex en passande väska).
Bilar som inte är plana eller har för kort utrymme ger troligast inte den nattsömn du behöver för en tävlingsuppladdning.

Jag föredrar deadmeat-style med packningen på sidan av en smal och tjock madrass, men gärna tjock skumgummi som man inte bottnar med höfter om man lägger sig på sidan.
Bädda "sängen" på samma sätt som du bäddar hemma. Sedan förbereder man för alternativa lösningar genom att lägga ett extra lakan efter långsidan för att snabbt kunna användas om täcket blir för varmt. Lägg även minst 2 st billiga fleece-filtar lättåtkomligt så dom går fort att dra över sig om det blir kallt (finns jättebilligt på IKEA, Rusta, mm.). Filtar kan även användas som stöd för kroppen och kallras-skydd vilket kan vara bra att ha i åtanke om man ligger och vrider sig istället för att sova.

Bilen bör parkeras så att solen inte lyser på den före du vill vakna.
Försök att tänka på väderstreck, breddgrader och årstid för att hitta ett bra ställe. Nära rätt husvägg eller bakom en tät träddunge brukar fungera, men blir det på fel sida så blir det riktigt uselt.
Har man många extra filtar och ett par sockar på fötterna så är det bättre att det blir kallt än varmt i bilen.
Ett liggunderlag som går att kila mellan innerbackspegeln och instrumentbrädan är perfekt för att slippa ljus framifrån. En ask med säkerhetsnålar gör att du kan hänga tex ett par extra tröjor för sidorutorna (är man inte allt för ljuskänslig så slipper man dra för rutorna på den sida som står mot väggen/träddungen).
Är du känslig för ljud så är det bäst att inte stå för nära sådant som kan börja att låta mitt i natten/tidigt på morgonen.
Det är en fördel om du har en mack som har öppet sent och tidigt i närheten, det underlättar på flera sätt.

Se till att ha en stor flaska kranvatten och ett storpack med bra våt savetter i bilen, det löser många hygieniska problem.

Jag är väldigt noga med att inte öppna någon ruta eller att låta dörren vara öppen onödigt länge för att slippa bråka med insekter under natten, detta gör ju att det blir ännu viktigare att hitta en plats där solen lyser mista möjligt för att slippa den jobbiga värmen på morgonen.
Och bara så du vet... Myggorna i Mora är inte att leka med.

Så... Receptet är...
Plan och tillräckligt lång yta att ligga på.
Många extra filtar.
Undvik morgonsol.
Akta dig för insekter.
Glöm inte vattenflaskan.

Sova i bil på cv
Tigaz skrev:
> Fy fan vad bra! Tack! Ligger i bilen nu och
> tränar! God natt! :)

Blir det en [RR]? :D

Skämt och sido så har jag faktiskt sovit en helg i bagageluckan på en Volvo 855 när jag och dåvarande tjejen åkte på en minisemester och det gick jättebra.
Jag köpte en 25L dunk med tappkran på ÖoB för 79(?):- så vi hade dricksvatten. Sen finns det alltid något ställe man kan uträtta sina behov på. Något vi saknade var dock en dusch men vi badade och använde schampo så man iaf kände sig ren.

Uppblåsbar madrass, liten 12v kompressor som man pluggar in i cigarettuttaget och några filtar som hängde över rutorna för insyn/ljus skydd. Med takluckan tiltad så fick vi även friskluft.
Mat grejade vi med stormkök och engångsgrillar.

Det är rätt mysigt faktiskt, det gav mig förståelse för husvagnsfolket.

Sova i bil på cv
gragge skrev:
> Körde inte Geologen nån sån grej när han var
> upp o körde nåt SMACK Tempo eller nåt sånt?
>
> Tror inte det är så ovanligt. Är nog funkis om
> du har lämplig bil o hittar rätt plats

Han har väl varken körkort eller bil!

Sova i bil på cv
>
> Det är rätt mysigt faktiskt, det gav mig
> förståelse för husvagnsfolket.

Haha. Att bo i husvagn är ju precis som hemma förutom att tv:n är lite mindre.

Sova i bil på cv
Ett tips också: se till att parkera så att bilen står plant. Under natten i Hotel Passat lutade det ner åt huvudändan. Inte mycket, men tillräckligt för att det skulle bli obekvämt...

Sova i bil på cv
geologen skrev:
> Ett tips också: se till att parkera så att bilen
> står plant. Under natten i Hotel Passat lutade
> det ner åt huvudändan. Inte mycket, men
> tillräckligt för att det skulle bli obekvämt...

Det kan jag skriva under på också, mycket obehagligt.
Tänk också på att låser ni bilen så se till att ha koll på larmdosan på morgonen. Ber så mycket om ursäkt om det var någon i husvagnarna runtom som väcktes.

Sova i bil på cv
Sådär! Natten avklarad, frös inte fastän det regnade och var 10+ ute.

Dock så var det lite krångel med sätet som hade ett litet gupp och madrassen lutade uppåt lite svagt. Men jag ser inga problem med det hela, faktiskt rätt mysigt, förutom att dotter smög sig fram på morgonkvisten och knackade på, höll på att få en hjärtattack!

Nu sov jag på en 90 madrass och den var ju rätt stor, måste överskattat måttet på Kian då den tog upp typ hela skuffen.

Så måste prova att packa in cykeln och allt och se om det får plats.

Annars erbjöd sig farsan att köra mig till starten, åka ner till mora och köra hem mig. Nackdelen med det blir ju att vi måste gå upp typ kl 03:00 för att vara där i tid, hämta nr lapp och allt sånt.

Hur skulle ni gjort? Vara där i tid, chilla lite klämma en pizza och sova i bil eller turboåka direkt till start sviiintidigt på morgonen med all stress och orosmoment?

Bifogar en bild från mitt krypin i natt!

Bilagor

• DSC_0565.JPG
    DSC_0565.JPG
    53.3 KB · Besök: 964
Sova i bil på cv
I en _rymlig_ bil ok. Men att ligga som en märla över framsätena i en vw caddy.. det är respekt (eller idioti beroende på hur man ser det).

Sova i bil på cv
Borde gå att ordna med ett mindre myggnät så att det går att ha ett fönster öppet.

Själv hade jag nog åkt själv och sovit i bilen, lite mer äventyr :) Dock skulle jag skaffat en 70 madrass så att det blir lite mer utrymme för cykel. Ser dock inget problem i att bli körd ner till tävlingen, om du kan sova när din far kör så har du möjlighet till vila då.

Sova i bil på cv
Det här är lite av min specialgren :-) Som även påpekats ovan, se till att släta ut ojämnheter trösklar etc, för annars blir det ingen törnrosasömn.

Jag har en Skoda Octavia kombi och i den finns det just en nivåskillnad mellan bagageutrymmet och det nedfällda sätet så jag har köpt frigolitliggunderlag som jag passat in i ojämnheter och fyllt upp bagageutrymmesdelen så att den kom till samma nivå som det nedfällda sätet. Ovanpå hela den jämna ytan har jag lagt två oklippta frigolitliggunderlag för att få en bra startyta och på det två tjockare uppblåsbasa liggunderlag. Detta har funkat hur bra som helst för mig mig (183 cm) och min tjej (163 cm) och jag har nästan sovit bättre där än hemma. Vi har dessutom fått plats alldeles utmärkt efter att vi fällt fram de främre sätena till max och tryckt in packningen i främre delen av bilen. Cyklarna fick vi ställa fastlåsta utanför men sovplatsen var det inga problem med.

Däremot kan solljuset vara ett problem och det har vi löst genom att hänga upp filtar/handdukar mot framstolarna samt genom att klämma fast handdukar i bakdörrarna ovantill så att de täckte fönstren. Likaså gick det att hänga upp handdukar/filtar i krokarna/handtagen som finns nära/på innertaket i bilen. En inte så dum idé är att ta med sig snören som man kan trä i handtagen/krokarna och hänga filtarna ovanpå.

På sommaren blir det heller inte kallt i bilen, det är snarare det motsatta problemet, att det blir lite varmt så du kan ju fundera på att köpa en rulle med myggnät och lite gaffa och improvisera fram ett luftningsfönster samt att parkera bilen i skuggläge.

Sova i bil på cv
Lätt slagga i bilen. Hålla på med massa transporter kl 03 på morgonen kommer inte göra underverk direkt för energinivåerna. (i teorin kommer kan du sova men i verkligheten kommer du sitta och gaffla skit med farsgubben)

Sova i bilen , litet stormkök så man kan koka vatten och göra kaffe / gröt.

Fan jag skulle kunna göra det utan att ens tänka på att tävla.

Sova i bil på cv
Som sagt, glöm inte ventilation, moderna bilar är täta.

Jag brukar köra med båda bakfönstren öppna 5cm (annars blir det för dålig cirkulation). Då sover man förslagsvis med huvudet bakåt för att undvika drag. Komplettera med två remsor myggnät som tejpas fast. Vid regnrisk kan man göra ett litet tak över öppningen med gaffatejp.

För solskydd kan man t.ex lägga en filt över bakre delen av bilen. Jag har även testat att tejpa upp sopsäckar på insidan av fönstren men det var lite för mycket pill för att använda kortsiktigt.

Dyr last surras och låses på taket.

Sova i bil på cv
Jag sov i förarsätet på min Passat natten innan Ränneslättsturen för två år sedan då det var för varmt uppe vid taket i den övre våningssäng jag sov vid. Det var ingen trevlig upplevelse men det gick bra i alla fall. När det väl var dags för rejs kändes kroppen som vanligt och jag placerade mig bra.

Kör hårt!

Sova i bil på cv
Hur är det med nummerlappsuthämtning? Öppnar kl 06 såg jag, kan en kompis hämta ut min nummerlapp och sen möter jag upp honom? Alltså är det lång kö och sådär på morgonen?

Sova i bil på cv
@tigaz du har väll inte så långt till sälen? Typ 3h bilåka. Jag hade lätt blivit skjutsad och hämtad, jag körde mig själv för två år sedan(inte jätte kul men hade varit bättre om jag fått seta bredvid). Då åkte vi från avesta runt 6 och fick stå och vänta vid starten? visserligen var jag i grupp25 så hyfsat sen start.

Sova i bil på cv
mikipedia_ (fd gordiz) skrev:
> @tigaz du har väll inte så långt till sälen?
> Typ 3h bilåka. Jag hade lätt blivit skjutsad och
> hämtad, jag körde mig själv för två år
> sedan(inte jätte kul men hade varit bättre om
> jag fått seta bredvid). Då åkte vi från avesta
> runt 6 och fick stå och vänta vid starten?
> visserligen var jag i grupp25 så hyfsat sen
> start.

Bor i Norberg, det tog mig 4 sist. Hur är det med tanke på djur och lastbilar och så efter den sträckan? Sen hämta nr lapp och måste tänka på att det är mycket mera trafik pga loppet? Vet inte riktigt med startid men runt 9?

Tillbaka
Topp