Spacers öka "

hammarby

Medlem
Spacers öka "
Hej!

Undrar om det finns spacers el liknande kunna behålla hojen ja fått men nu känns den för liten under mig så headangel kit ev tro ej de behövs vill ha styret högre lite mera framåt endast jo kanske ett kit ändå men sadel stolpe som är böjd bakåt om det finns men nu till öka bakhjulet från 26" till 27.5 måste finnas nått sätt om just du har en lösning kanske gjort det själv eller en vän som hört nått om det skriv gärna.
För en vecka sedan visste ja inte ens de fanns headangel kit så hoppas bygga vidare och köra.

Berätta gärna om du vet nått som får mig gå framåt?

Tacksam för svar

Spacers öka "
Vet inte hur det är med just den cykeln, men till min Scott Ransom så finns det dropouts att köpa i en version som heter "long", som flyttar bakhjulet nån cm bakåt och då får 27.5" plats, tror den här passar till flera olika modeller.
Men som sagt, då bör du nog komplettera med 27.5 fram också.

Spacers öka "
Vet inte hur det är med just den cykeln, men till min Scott Ransom så finns det dropouts att köpa i en version som heter "long", som flyttar bakhjulet nån cm bakåt och då får 27.5" plats, tror den här passar till flera olika modeller.
Men som sagt, då bör du nog komplettera med 27.5 fram också.
Grymt har du någon länk el adress?

Spacers öka "
Om du vill sätta ett större hjul bak så vill du helst höja cykeln fram också för att behålla din geometri. Det kan du t.ex göra med en sån här:

Finns i både 10 och 20 mm utförande. Om det är värt pengarna är väl en annan fråga...
Ja där ja till höja styret lite ok tack men sökte hitta en stång helgjuten med ca 10cm upp och utåt från stolpe hålet.

Spacers öka "
Tyckte alla delar på hojen är så pass bra och dyr så vill utgå från så mycke som möjligt på hojen men börjar inse det kan va billigare köpa större ram sätta dit allt på.
Splittrad vet ej alls.

Spacers öka "
Om möjligt ta bilder på din cykel.
Traditionellt om man vill justera in en ram så byter man styrstam, stem, till längre eller kortare för att justera hur långt från pedalerna man vill ha styret. +/-30mm justering är praxis från orginal. Höjdem på styret justeras på två sätt, antingen genom att montera distanser, spacers, under styrstamen. 0-40mm är praxis. För varje 10mm upp blir ramen några mm kortare eftersom gaffelvinkeln lutar. Andra sättet och det jag föreslår för dig är att byta styret till ett med höjd, rise. Då kan du med hjälp av längre styrstam förlänga cykeln och med riser styre höja styret. Men tänk på att du inte vill ha lång styrstam på en downhillhoj. Du slår lättare över styret så kallad klotning då. Att du vill ha större setback på sadelstolpen förstår jag inte. Du ska ju inte sitta så mkt på hojen att det ska spela nån roll. Vill du buta så se till att bakhjulet inte slår i sadeln. Ang hjulstorlek så anser jag fortfarande att skillnaden mellan 26 och 27.5 är knappt märkbar.

Spacers öka "
Ett anglekit kommer göra cykeln mindre. Du lutar ju gaffelvinkeln mer vilket ger att styret kommer närmare sadeln. Om du inte monterar det bakochfram men då sabbar du gaffelvinkeln samtidigt eftersom den då blir brantare. Finns reach extenders som parallellförflyttar gaffeln framåt (eller bakåt) som kanske passar men de är dyra och ger ca 6mm längre hoj som mest.

Spacers öka "
Om möjligt ta bilder på din cykel.
Traditionellt om man vill justera in en ram så byter man styrstam, stem, till längre eller kortare för att justera hur långt från pedalerna man vill ha styret. +/-30mm justering är praxis från orginal. Höjdem på styret justeras på två sätt, antingen genom att montera distanser, spacers, under styrstamen. 0-40mm är praxis. För varje 10mm upp blir ramen några mm kortare eftersom gaffelvinkeln lutar. Andra sättet och det jag föreslår för dig är att byta styret till ett med höjd, rise. Då kan du med hjälp av längre styrstam förlänga cykeln och med riser styre höja styret. Men tänk på att du inte vill ha lång styrstam på en downhillhoj. Du slår lättare över styret så kallad klotning då. Att du vill ha större setback på sadelstolpen förstår jag inte. Du ska ju inte sitta så mkt på hojen att det ska spela nån roll. Vill du buta så se till att bakhjulet inte slår i sadeln. Ang hjulstorlek så anser jag fortfarande att skillnaden mellan 26 och 27.5 är knappt märkbar.

Bilagor

• Screenshot_20210324-143338_Chrome.jpg
    Screenshot_20210324-143338_Chrome.jpg
    219.8 KB · Besök: 54
  • Screenshot_20210324-143344_Chrome.jpg
    Screenshot_20210324-143344_Chrome.jpg
    199.3 KB · Besök: 52
Spacers öka "
Ett anglekit kommer göra cykeln mindre. Du lutar ju gaffelvinkeln mer vilket ger att styret kommer närmare sadeln. Om du inte monterar det bakochfram men då sabbar du gaffelvinkeln samtidigt eftersom den då blir brantare. Finns reach extenders som parallellförflyttar gaffeln framåt (eller bakåt) som kanske passar men de är dyra och ger ca 6mm längre hoj som mest.
Du har helt rätt!
mina knän vill jag längre ifrån styret sant.
Sedan har hojen brant vinkel samt det ska gå ändra gaffel och dämp men ej fattat de än riktigt.

Spacers öka "
I din förra tråd frågade du om råd för att få in 27,5or i din 26” ram och nu vill du ändra på nåt annat. Kanske är läge att sälja denna hoj och köpa en en rätt storlek med rätt hjulstorlek....eller jag rätt på en större ram och flytta över resten av prylarna.

Spacers öka "
Gambler 10 så har du flip chip i bak och i "long" inställning kan du nog få i 27.5 hjul, men om du inte kör det i fram också blir hojen helknasig.
Jo ska sätta 29er fram det va det enda ja visste typ.
Den där long du nämner finns i olika size men verkar va svårt hitta passa denna även köpa en sadel stolpe i 34.9mm verkar svårt åxå finns men få och dyra.
Men detta va ja ute efter när ja frågade ut här alla tips o tex det du nämner long den delen.
Tack

Spacers öka "
I din förra tråd frågade du om råd för att få in 27,5or i din 26” ram och nu vill du ändra på nåt annat. Kanske är läge att sälja denna hoj och köpa en en rätt storlek med rätt hjulstorlek....eller jag rätt på en större ram och flytta över resten av prylarna.
Jo ville börja i nån ände o blivit ett bra snack där många delar nämns som jag ej hittat innan. Men visst lutar åt ny ram blir nog billigare än byta alla andra.

Spacers öka "
Den där long du nämner finns i olika size men verkar va svårt hitta passa denna även köpa en sadel stolpe i 34.9mm verkar svårt åxå finns men få och dyra.
Men detta va ja ute efter när ja frågade ut här alla tips o tex det du nämner long den delen.
Tack

Jag menar att du kan flytta bakaxel och bromsfäste bakåt. Då får ett 27,5 hjul sannolikt plats utan problem.

Edit:
Vänta lite nu, vilken årsmodell är det? Kanske är en äldre hoj än den jag tänker på och då vet jag inte om detta går!

Spacers öka "
Tack
Vänta, vänta, vänta lite nu! Om du ska köra 29” i fram så förutsätter jag att du fått tag på en 29” gaffel oxå. Annars får vi nog se dig i ”Visa din misär” tråden.

Jättekul att du är sugen på att bygga om men jag hade nog dragit i handbromsen för länge sen....

Spacers öka "
Vänta, vänta, vänta lite nu! Om du ska köra 29” i fram så förutsätter jag att du fått tag på en 29” gaffel oxå. Annars får vi nog se dig i ”Visa din misär” tråden.

Jättekul att du är sugen på att bygga om men jag hade nog dragit i handbromsen för länge sen....
Inget har kostat tills idag så där är vi.

Spacers öka "
Jag menar att du kan flytta bakaxel och bromsfäste bakåt. Då får ett 27,5 hjul sannolikt plats utan problem.

Edit:
Vänta lite nu, vilken årsmodell är det? Kanske är en äldre hoj än den jag tänker på och då vet jag inte om detta går!
Hitta dock ingen dropout till denna ram,men ideen du nämner är grym håller på leta till denna ram.

Tillbaka
Topp