SPD-l klossar sitter löst

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 46060
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 46060

Guest
Jag har nya cykelskor och har spänt klossarna så hårt jag bara kan.

Efter ca 10 minuters cykling så börjar de ändå glida rundor på pedalen. Vad kan problemet vara?

Är det nått fel på skornas gängor/skruvar eller ska jag spänna urklickninsläget på pedalerna?

Sitter klossen fast i skon så är det säkert bara float du känner av. Finns några procent float för att inte förstöra för många knän pga dålig kloss-placering.

SPD-I känner jag inte till. SPD har mycket float och går inte att göra så mycket åt. SPD-SL har olika klossar beroende på hur mycket float du vill ha. Gul jättemycket, blå lite lagom och röd helt utan float.

Spacekitty sa:
SPD-I känner jag inte till. SPD har mycket float och går inte att göra så mycket åt. SPD-SL har olika klossar beroende på hur mycket float du vill ha. Gul jättemycket, blå lite lagom och röd helt utan float.

Tryckfelsnisse har varit i farten på min mobil. :)... Tack för svar!

Men hur hårt skulle ni säga att skruvarna på klossen ska spännas? Jag spände till 4Nm, e det för hårt eller löst?

Om klossarna sitter löst kommer du att märka det när du försöker klicka ur.
Det blir nämligen svårt att komma loss om inte klossen följer med skon när du vrider foten. Om du har vanlig SH-51 typ vill säga. SH-56 har jag aldrig provat. Det märks kanske inte lika mycket med deras annorlunda urklickning.
Om du inte har svårighet med att komma loss från pedalerna så sitter klossarna inte löst.

+1 på emmer och LTS.

Du beskriver troligen det inbyggda floaten i pedalen. Det ska vara så. Ska du skruva på något så är det pedalen, kan göra lite skillnad.

Tillbaka
Topp