SPD. lägst vikt för pengarna.

Biltema funkar helt ok och håller bra, men jag tycker att Shimano är smidigare att komma i och ur, betydligt viktigare i skogen för min del än att det är några gram lättare. På Cx kan det nog vara helt ok dock.

Att de är lätta för pengarna är tyvärr det enda jag upplevt positivt med Ritchey V5. Framförallt är de svåra att klicka i, ofta tar det flera försök där det räcker med en vän smekning på mina XTR-pedaler.

Jag har haft wellgo och shimano 520 och jag har inte märkt någon skillnad i hur det är att komma i och ur. Men det verkar som att det blir wellgo även denna gång.

Fungerar klossarna på alla ovan nämnda pedaler eller ska man byta klossar om man har egg beater på en cykel och shimano på en annan?

/Johan

Johan skrev:
-------------------------------------------------------
> Fungerar klossarna på alla ovan nämnda pedaler
> eller ska man byta klossar om man har egg beater
> på en cykel och shimano på en annan?
>
> /Johan

Det är inte samma klossar på Eggbeater-pedalerna och på Shimano-SPD

castrello skrev:
> 520 är billiga men 540 är mkt bättre. Värda de
> extra kronorna.

+1

540 är väl i princip/näst intill XT? (Eller det kanske var årsmodellerna förr om åren?)

onbred skrev:
> Pd-520 har jag haft två par av varav två börjat
> kärva i lagren (otur?). Pd-540 har jag två par
> av varav ena är bortåt 10 år gamla och
> fortfarande funkar perfekt utan underhåll.

Min kompis hade 520 och de kärvade med klick och onormalt låg spänning. Sålde mina 540 till honom och sedan dess har han aldrig haft några bekymmer.

Jag kör bara Mtb och har inte kört sönder några vispar under de 5 år jag kört eggbeater. Jag kör mest i skogen, ej mycket grusväg. J

42Hz skrev:
> Lär ju bli dyrt kilopris när man kör sönder
> visparna hela tiden, eller är det för
> grusvägsåka?
> ;-)

Har också hört att de ska gå sönder lätt, dock inget jag märkt av.

Köpte dem på xxl som jag upplever är väldigt frikostiga med reklamationer så jag känner mig trygg.

Jag kör med Biltema/Wellgo på grusvägs MTBn, fungerar bra. Köpte dem för att de var så billiga och lätta. Tänkte väl först att jag bara skulle ha dem tillfälligt då jag egentligen ville ha ett par Ritchey V5 men just då fanns de inte att få tag på till ett bra pris. Det var två år sedan... Har inte kört dem vintertid och för brutalt så de kommer nog att hålla länge. Som någon nämnde kan de vara lite trixigare än Shimano att komma i och ur men det är också en fråga om inslitning av pedal och clip tror jag. På den andra MTB kör jag Shimano och det är mycket positivt att samma skor/clips kan användas till båda hojjarna.

Vad gäller Biltema/Wellgo pedalen så kan du om du är riktigt sugen på att kapa vikt ytterligare skruva loss täckplåten på var sida om pedalen... vet inte hur mycket vikt du kapar men säkert 10-15 gram med skruvarna per pedal. Funktionen av plåtarna för grusvägs åka gissar jag är marginell, någon som vet?

belio skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lär ju bli dyrt kilopris när man kör sönder
> > visparna hela tiden, eller är det för
> > grusvägsåka?
> > ;-)
>
>
> Har också hört att de ska gå sönder lätt,
> dock inget jag märkt av.
>
> Köpte dem på xxl som jag upplever är väldigt
> frikostiga med reklamationer så jag känner mig
> trygg.

Vi har 7 uppsättningar eggbeaters på pendlare och MTB. På 8-10 år tror jag att jag bara fått slänga en pedal, det är den enda som fått en böjd bygel och axel blev senare sned på den efter en stenkänning på SSSM-06.

Jag har inte renoverat många med rebuild satsen heller, trycker man bara i lite fett när det börjar skorra (helst före :-) håller de länge.

har ett par x-rayz från 99.. hur sköna som helst. tror det e eg wellgo.. iaf köpte 520 för några år sen å de e så jäkla kassa... men de e vita... hatar att de glappar några mm mot klossarna/skorna. fy fan va dåligt.. man tror ju att man har kommit loss... nä x-rays/wellgo eller nån av de gammla shimano pedalerna där man sitter fast i pedalen. :D

Tyckte det var drösvis med trådar om trasiga vispar ett tag och var man köte renoviringskit och reservdelar, de kanske fått till hållbarheten eller har användandet av dom minskat? Själv mosade jag pedaler tills jag skaffade TIME. =)

M520 kostar väl knappt 400 pix? Jag har ett par, tror de kostade 200-250. Lite tyngre, men pallar stryk. Biltemapedalerna har jag också haft, och jag tror inte jag märkte några större skillnader på funktionen. Biltemapedalerna är dock utslitna nu.

Visst har jag förbrukat drivor av Crankbrotherspedaler. Och även använt några par i många år.
Finns idag inget annat än Shimano 540 som känns relevant. Kanske trist och normalt, men ett av få alternativ helt utan brister.

Att våra äggvispar hållit ihop kan till viss del bero på att det är två lättviktare till cyklister som använt dem och att vi under de 8-10 åren säkert haft 12-13 par.

42Hz skrev:
> Tyckte det var drösvis med trådar om trasiga
> vispar ett tag och var man köte renoviringskit
> och reservdelar, de kanske fått till
> hållbarheten eller har användandet av dom
> minskat? Själv mosade jag pedaler tills jag
> skaffade TIME. =)

Ja Shimano pedaler är skit i jämförelse tycker jag. Lera under skon och du kan inte klicka i, trampar man på hårt så klickar skon ur fast man spänt pedalerna hårt..
Jag har haft mycket bättre erfarenheter av Time än Shimano.

har kört på eggbeater sen 03, har kört sönder nästan 1 par om året. Nu har jag kört på 540 det senaste halvåret och än så länge håller dom.

Dudster skrev:
> Att våra äggvispar hållit ihop kan till viss
> del bero på att det är två lättviktare till
> cyklister som använt dem och att vi under de 8-10
> åren säkert haft 12-13 par.

Varför byter man fungerande pedaler så ofta?

grondahl skrev:
> Dudster skrev:
> -----
> > Att våra äggvispar hållit ihop kan till viss
> > del bero på att det är två lättviktare till
> > cyklister som använt dem och att vi under de
> 8-10
> > åren säkert haft 12-13 par.
>
> Varför byter man fungerande pedaler så ofta?

För man kör med äggvispar ;)

grondahl skrev:
> Dudster skrev:
> -----
> > Att våra äggvispar hållit ihop kan till viss
> > del bero på att det är två lättviktare till
> > cyklister som använt dem och att vi under de
> 8-10
> > åren säkert haft 12-13 par.
>
> Varför byter man fungerande pedaler så ofta?

7 av den har jag kvar så så mkt bytande har det inte varit. Men jag bytt upp mig när jag kommit över några bättre.

Jag har lyckats knäcka två par av den där biltemapedalen. Det var kanske en dålig batch, men med tanke på att att Shimanos billigaste (som är odödlig) kostar en hundring mindre så tycker jag att valet är enkelt.

Det var väl Eggbeater C (kanske motsvarande 1 nu) som byglarna gick sönder på. Mina SL har hållt snart tio år utan någon service alls. Nu har lagren dock blivit glappa och jag har skaffat ett par 3or.

Tillbaka
Topp