spd-systemet ger helt tillräcklig styvhet, inget att optimera helt enkelt. kostar det ett par hundra till om man önskar hysterisk styvhet må det vara hänt.
Nja, det är väldigt individuellt vad som funkar eller inte. Att generalisera utifrån sin egna erfarenhet (N = 1) är inte endast onödigt. Det är helt fel
spd-sl ser jag mest som en perfekt lösning på ett icke existerande problem. förutom möjligen några sekunder när man skall spurta hem en seger i ett linjelopp.
Linjelopp eller ej, liksom några sekunder spurt eller ej är inte det viktiga
Skillnaden i upplevd stabilitet är mer beroende på individuella skillnader i biomekanik än på pedal/kloss-storlek
När man tar i mkt, särskilt när klossarna börjar bli slitna, så blir det 'vingligare' med pedaler med sämre stöd för klossen. MEN hur mkt 'vingligare' det blir/upplevs är en personlig sak som beror på (bla) hur "instabila/vingliga" cyklistens fötter/fotleder är.
Det betyder att det inte spelar ngn som helst roll vilken skillnad, eller inte, ngn annan cyklist märker, det är bara man själv som kan avgöra om skillnaden märks eller ej.
Däremot har jag aldrig hört om ngn som har tyckt att cyklingen har blivit sämre med den stora och breda anläggningsytan hos SPD-SL-pedaler.
Själv har jag fler cyklar med SPD än med SPD-SL, men det var länge sedan jag slutade med ännu mindre pedaler (Speedplay), men att jag gjorde det berodde inte på strl hos pedalen/klossen.
i övrigt är de mest en komplikation. inte minst för knäna.
Komplikation?
Hur skulle den större klossen och det stabilare fotstödet kunna vara en komplikation för knäna?
som en bonus ter man sig som en fåntratt när man är av cykeln.
Samma sak med cykelskor som med tex grodfötter, det är överlägset att ha när det behövs men inget att ha när det inte behövs.