Spd pedaler för lvg 2023

Spd pedaler för lvg 2023
Har cyklat massor med tåclips. Aldrig märkt av problemet med ont i tår. Spurtklossar kan man ju ha. Om man ska spurta..

Jag började cykla lvg med tåclips. Tyckte att klossar var betydligt bättre för att jag fick ont i fötterna när jag tryckte på utan. Riktigt farligt dock med klossar. När Look kam med clipless var det en stor förbättring. Byte till SPD när Shimano introducerade det och är helt nöjd sedan dess.

Spd pedaler för lvg 2023
Känner man av den större anläggningen på PD-A600 pedalerna? mot säg M540
När jag hade pd a520 med ganska billiga lvgskor med spd-cleats (skor med dubbla hålmönster) så gav ramen inget extra stöd för mig. Jag märkte det dock inte förrän jag började göra 10milarundor med ca 30 i snitt, vissa har inga problem med det alls.

Spd pedaler för lvg 2023
Känner man av den större anläggningen på PD-A600 pedalerna? mot säg M540

Alla nyare Shimano SPD pedaler har en yta bredvid infästningen som sticker up lite. Det ger lite mer stöd om skorna har "dobbar" som går ner tillräckligt mycket. Skulle dock säga att styva sulor ger mer effekt. Då gör större ytan "bara" att skon kan rör sig mindre.

Spd pedaler för lvg 2023
man känner knappast den lilla ytan ens med mjuka skor, men mjuk sula har tendens leda till utåtvinkling av belastade ytan under framfoten vilket i sin tur leder till en hjulbent belastning av knät. beroende på vad man har för knäproblem bra för vissa, dåligt för andra.

av mina typ femton par spd-skor är det bara några enstaka som har problemet med mjuk utåtvinkling, lätt fixat med en några mm hög kil av papp under trampdynans yttre del, alltså i riktning lilltån.

vissa exustar har en liten hylla under pedalens yttre del, utan att bli bojsänken som shimano.

Spd pedaler för lvg 2023
sen när blev billiga skor en prioritet hos dig??

spd-systemet ger helt tillräcklig styvhet, inget att optimera helt enkelt. kostar det ett par hundra till om man önskar hysterisk styvhet må det vara hänt.

spd-sl ser jag mest som en perfekt lösning på ett icke existerande problem. förutom möjligen några sekunder när man skall spurta hem en seger i ett linjelopp. hur många av oss sysslar med det? i övrigt är de mest en komplikation. inte minst för knäna.

som en bonus ter man sig som en fåntratt när man är av cykeln.
Vad menar du är en komplikation för knäna?

Spd pedaler för lvg 2023
Time har en annan typ av kloss och infästning av klossen i pedalen jämfört med Shimanos SPD. Liknar det som Crankbrothers kör med.
right-c-top-s.jpg

Har själv kört med Time på MTB i snart 20 år och skulle inte välja något annat. Huruvida de gör sitt jobb på en LVG-hojj eller inte överlåter jag till någon annan men hade jag köpt en LVG så skulle jag utan att tveka sätta på ett par gamla Time Atac från garderoben och testa.
Men kan man sätta klossarna på vanliga skor med tvåhålsinfästning? Blir ju isf bara att byta klossar samtidigt med pedalerns

Spd pedaler för lvg 2023
spd-systemet ger helt tillräcklig styvhet, inget att optimera helt enkelt. kostar det ett par hundra till om man önskar hysterisk styvhet må det vara hänt.
Nja, det är väldigt individuellt vad som funkar eller inte. Att generalisera utifrån sin egna erfarenhet (N = 1) är inte endast onödigt. Det är helt fel

spd-sl ser jag mest som en perfekt lösning på ett icke existerande problem. förutom möjligen några sekunder när man skall spurta hem en seger i ett linjelopp.
Linjelopp eller ej, liksom några sekunder spurt eller ej är inte det viktiga
Skillnaden i upplevd stabilitet är mer beroende på individuella skillnader i biomekanik än på pedal/kloss-storlek

När man tar i mkt, särskilt när klossarna börjar bli slitna, så blir det 'vingligare' med pedaler med sämre stöd för klossen. MEN hur mkt 'vingligare' det blir/upplevs är en personlig sak som beror på (bla) hur "instabila/vingliga" cyklistens fötter/fotleder är.
Det betyder att det inte spelar ngn som helst roll vilken skillnad, eller inte, ngn annan cyklist märker, det är bara man själv som kan avgöra om skillnaden märks eller ej.

Däremot har jag aldrig hört om ngn som har tyckt att cyklingen har blivit sämre med den stora och breda anläggningsytan hos SPD-SL-pedaler.
Själv har jag fler cyklar med SPD än med SPD-SL, men det var länge sedan jag slutade med ännu mindre pedaler (Speedplay), men att jag gjorde det berodde inte på strl hos pedalen/klossen.

i övrigt är de mest en komplikation. inte minst för knäna.
Komplikation?
Hur skulle den större klossen och det stabilare fotstödet kunna vara en komplikation för knäna?

som en bonus ter man sig som en fåntratt när man är av cykeln.
Samma sak med cykelskor som med tex grodfötter, det är överlägset att ha när det behövs men inget att ha när det inte behövs.

Spd pedaler för lvg 2023
Känns jobbigt att kunna gå obehindrat men att det i gengäld är superkrångligt att cykla. Jag har bara sett tåclips live på en enda cyklist, och den cyklisten var du!?

På tal om styva sulor, sköna pedaler och annat, så har jag aldrig lyckats uppleva den där punktbelastningen som många talar om. Lär hänga på att man har bra skor. Men sådana tjänar ju andra syften än bara ha en bra sula, så där är det värt att skaffa bra skor oavsett pedalsystem. "Kör landsvägspedaler så kan du ha dåliga skor" känns som en halvbra lösning..

Jag har cyklat 45 mil i ett svep med spd-pedaler som längst och cyklar ganska ofta heldagsturer, så man får lite perspektiv på mitt användningsområde.
Du missar en dimmention. Backa tillbaka till 1989 så hade många av oss clips. Var inte säkert eller smidigt då heller.... men vanligt

Spd pedaler för lvg 2023
Vad menar du är en komplikation för knäna?
det påverkar alltså knänas belastningslinje. har man som många av oss någon suboptimalitet när det gäller ledband, brosk, slemhinneflikar eller menisker ger det gärna smärta om knät snedbelastas.

ju hårdare infästning av fötterna desto viktigare att det blir helt rätt.

att man 'behöver' hårdare infästning för funktionen uppåtdrag som det här handlar om är en tveksam entitet. det är kan man säga självstabiliserande. att skon ger foten stöd längs sin bredd är en annan sak, men har egentligen inte med spd-sl att göra, även om dess infästning underlättar stödet ifall skon är mjuk.

är den hård räcker vanlig spd närmast fullständigt.

Spd pedaler för lvg 2023
det påverkar alltså knänas belastningslinje. har man som många av oss någon suboptimalitet när det gäller ledband, brosk, slemhinneflikar eller menisker ger det gärna smärta om knät snedbelastas.

ju hårdare infästning av fötterna desto viktigare att det blir helt rätt.
Det skiljer ju inget mellan SPD mot SPD-SL
Till SPD-SL finns det dessutom klossar med olika frihetsgrader mer än hos SPD
Shim_Pedalplatten_Uebersicht.JPG

är den hård räcker vanlig spd närmast fullständigt.
Inte för alla i alla lägen, som jag redan har skrivit.

Spd pedaler för lvg 2023
Och trots allt som skrivits ovan kan jag nästan gå ed på att det effektmässigt spelar liten eller ingen roll för motionären om man kör klassiska tåclips eller SPD eller Look eller SPD SL eller Time eller Speedplay eller nåt annat system.

Och eftersom marginella vinster i tid och effekt kan avskrivas handlar det om subjektiva upplevelser av bekvämlighet, som med det mesta i cykelvärlden. Inte minst kontaktpunkter. Och, givetvis, estetik och skönhet.

Tåclips är kassa i skogen, det har jag alldeles för stor erfarenhet av, men annars är de alldeles utmärkta.

Tycker jag...

Spd pedaler för lvg 2023
Och trots allt som skrivits ovan kan jag nästan gå ed på att det effektmässigt spelar liten eller ingen roll för motionären om man kör klassiska tåclips eller SPD eller Look eller SPD SL eller Time eller Speedplay eller nåt annat system.

Och eftersom marginella vinster i tid och effekt kan avskrivas handlar det om subjektiva upplevelser av bekvämlighet, som med det mesta i cykelvärlden. Inte minst kontaktpunkter. Och, givetvis, estetik och skönhet.

Tåclips är kassa i skogen, det har jag alldeles för stor erfarenhet av, men annars är de alldeles utmärkta.

Tycker jag...
Fast känns det inte bra så tror jag att det finns en stor risk att man över tid inte presterar så bra som man skulle kunna ha gjort. Så även om man rent "mekaniskt" inte skulle kunna mäta fram väsentliga skillnader, så blir det en effektförlust i verkligheten.

Spd pedaler för lvg 2023
Fast känns det inte bra så tror jag att det finns en stor risk att man över tid inte presterar så bra som man skulle kunna ha gjort. Så även om man rent "mekaniskt" inte skulle kunna mäta fram väsentliga skillnader, så blir det en effektförlust i verkligheten.
Absolut. Men då är det ju subjektivt igen då.

Vad jag menar är att det inte finns ett system som "räcker alldeles utmärkt", som är "bäst", "enklast" eller liknande.

Man kan inte säga att exempelvis tåclips är "sämre" än SPD SL. Det finns för- och nackdelar med alla systemen och det är upp till varje cyklist att väga dem mot varandra.

Spd pedaler för lvg 2023
Absolut. Men då är det ju subjektivt igen då.

Vad jag menar är att det inte finns ett system som "räcker alldeles utmärkt", som är "bäst", "enklast" eller liknande.

Man kan inte säga att exempelvis tåclips är "sämre" än SPD SL. Det finns för- och nackdelar med alla systemen och det är upp till varje cyklist att väga dem mot varandra.
Även fast jag aldrig skulle komma på tanken att använda tåclips öht eller SPD på landsväg så måste jag instämma helt. Vi är olika och gör olika val utifrån olika förutsättningar.

Spd pedaler för lvg 2023
Även fast jag aldrig skulle komma på tanken att använda tåclips öht eller SPD på landsväg så måste jag instämma helt. Vi är olika och gör olika val utifrån olika förutsättningar.
Det där med att jag kör tåclips (numera bara på två hojar) är på grund av att jag ofta bygger på gamla ramar. På äldre cyklar sitter det ju ofta tåclips och då blev det naturligt så att jag började använda dem. Jag har under det senaste året testat Time, Look och SPD och upplever noll skillnad i effekt jämfört med clipsen.

Mina tankar:
  • Tåclips är krångligare m a p remmen och att de får pedalerna att hänga upp och ned.
  • De är något bekvämare än SPD och något mindre bekväma än Look och Time.
  • En fördel är att de kan justeras i farten vilket inte funkar med andra system. Detta är hjälpsamt för mig som blir fruktansvärt kall om fötterna och vill kunna sitta mer eller mindre fast.
  • De fungerar med alla skor.
  • De är svårare att komma i än SPD, likvärdiga med Look och Time.
  • De snyggaste skorna har inte fästen för modernare pedalsystem.
  • Tåclips är lite mindre säkra då du måste dra foten bakåt istället för att vrida dig loss. (Jag använder aldrig spurtklossar.)
  • De är värdelösa i stökig terräng.
  • De är vackrast av alla system.
  • De är mycket prisvärda och slits i princip aldrig ut (bortsett från remmarna).

Spd pedaler för lvg 2023
Hänger dom när med baksidan så man enkelt kan klicka i?
Dom ser ut att vara framtung så dom hänger med baksidan upp. Mina gamla A600 är riktigt bra, men Shimano säljer den tyvärr inte längre.

Visa bilaga 624568
Det finns ju en ny variant av denna där halva bygeln bakre är borta. Har ett par (nya) liggande men de gamla A600 tar ju aldrig slut..

För den som kräver rörlighet och ändå sitta fast finns ju Speedplay om jag förstått rätt. Har inte synts till i denna tråd förrän nu. Själv kör jag uteslutande SPD på allt.

IMG_2275.png

Med de tillhörande klossarna går man också som en anka på fast mark.

Senast ändrad:
Spd pedaler för lvg 2023
Man kan ju släppa diskussionen om "snabbhet", effektivitet och "uppåtdrag" för majoriteten av cyklister. Det har ju flera gånger visats på att man kan cykla lika effektivt med flats och inte alls vara fastclickad. Så att då diskutera effektivitet mellan olika pedalsystem torde vara ganska irrelevant.

Däremot kan det finnas andra upplevda eller faktiska skillnader mellan systemen. Jag väger personligen fördelarna i SPD (och andra "tvåhålssystem") över SPD-SL, och det är för min del att använda samma system på gravel, lvg, touring och mtb, samt möjligheten att gå i skorna.

Spd pedaler för lvg 2023
Man kan ju släppa diskussionen om "snabbhet", effektivitet och "uppåtdrag" för majoriteten av cyklister. Det har ju flera gånger visats på att man kan cykla lika effektivt med flats och inte alls vara fastclickad. Så att då diskutera effektivitet mellan olika pedalsystem torde vara ganska irrelevant.

Jag håller inte helt med. På platten är det kanske rätt. Men när man trampar uppför en kort, brant backe är det bra att kunna dra pedalarna, och också när man spurtar.

Spd pedaler för lvg 2023
Jag håller inte helt med. På platten är det kanske rätt. Men när man trampar uppför en kort, brant backe är det bra att kunna dra pedalarna, och också när man spurtar.
ca 100t främsta cykelisterna har fötterna fastclickade, kanske de alla har fel. Man hade testat personer med optimal pedalteknik d.v.s foten trycker inte nedåt då när pedalen är på väg uppåt.

Spd pedaler för lvg 2023
Det tycks som att man kan få ut fler watt, exempelvis vid en sprint, när man sitter fast i pedalerna. GCN har gjort några Jan Heine-aktiga test där de jämfört clickpedaler med vanliga platta pedaler.

Spd pedaler för lvg 2023
maxwatt ökar förstås med fastsittande pedaler, i en spurt eller att kränga sig upp för någon brant backe.

mer om man sitter fast hårdare än vad som krävs för att man skall kunna maxa? tveksamt. mer är inte alltid mer, ungefär som rullmotstånd och däcktryck. det finns en gräns när det inte lönar sig gå vidare. snarare tvärtom.

för oss vanliga dödliga vill jag påstå att vanlig spd räcker och blir över. utan priset att gå som en anka.

men det finns andra fördelar att sitta fast. toleransen mot låg och hög kadens blir bättre. stående igångdrag blir bättre. och det är lättare variera mellan alternativa muskelgrupper, inte minst intressant när man är nära gräns för uttröttning.

Spd pedaler för lvg 2023
Från verkligheten:

Jag har maxat 1800 watt med spd-pedaler på landsvägscykeln utan att dra loss fötterna. Att inte sitta fast i en spurt hade varit ytterst begränsande för mig.

Jag har också provspurtat lite lätt med nya hjul och pedaler på landsvägscykeln, och till följd av dåligt åtdragen hårdhet på pedalerna dragit loss en fot följt av nära-döden-krasch-men-räddade-det-i-sista-sekunden-upplevelse långt tidigare än 1800 watt. Har även gjort liknande grejer på mtb i skogen, där jag förlitat mig på att jag suttit fast men till följd av nya pedaler inte gjort det. Att tro att man sitter fast men inte gör det är farligt, så se till att inte ha pedalerna för löst spända.

Spd pedaler för lvg 2023

Tycker jag...
Det skiljer massor, generellt sett, även för motionären. Med SPD behövde jag ta många raster på 5plus5-milsrundan, (långfika emellan). Med SPD-SL oftast ingen rast alls. Bara det gör ju mycket i tid, men jag cyklar raskare också. Ett par gånger har jag använt tåclips på samma runda, men det var så länge sedan och med så usliga cyklar, så de gångerna vill jag förtränga.
Dock har jag ännu tåclips, eller 'korg som jag vill kalla det, på brukscykeln. Bra om man ska långt och jobba, ha saker med sig och så vidare.

Spd pedaler för lvg 2023
Det skiljer massor, generellt sett, även för motionären. Med SPD behövde jag ta många raster på 5plus5-milsrundan, (långfika emellan). Med SPD-SL oftast ingen rast alls. Bara det gör ju mycket i tid, men jag cyklar raskare också. Ett par gånger har jag använt tåclips på samma runda, men det var så länge sedan och med så usliga cyklar, så de gångerna vill jag förtränga.
Dock har jag ännu tåclips, eller 'korg som jag vill kalla det, på brukscykeln. Bra om man ska långt och jobba, ha saker med sig och så vidare.
att vilket system för fastsättning man har skull göra skillnad för det ändamålet är ju närmast uteslutet?

däremot kvalitet, styvhet och passform för skorna..

Spd pedaler för lvg 2023
Som HåkanC skriver upplever iaf jag enorm skillnad i stabilitet på SPD och SPD-SL, cyklingen blir så mycket skönare att jag inte skulle komma på tanken att gå tillbaka.
Sedan har jag heller aldrig förstått varför man skulle köpa cykelskor för att gå i… skulle väl vara om man är klen och behöver gå i uppförsbackarna då.

Spd pedaler för lvg 2023
Som HåkanC skriver upplever iaf jag enorm skillnad i stabilitet på SPD och SPD-SL, cyklingen blir så mycket skönare att jag inte skulle komma på tanken att gå tillbaka.
Sedan har jag heller aldrig förstått varför man skulle köpa cykelskor för att gå i… skulle väl vara om man är klen och behöver gå i uppförsbackarna då.
Jag visste inte att det var idag som var dagen då hela min cykling skulle visa sig vara felaktig!?

Skit också! Jag som cyklar landsväg i full fart, bikepackingäventyr med barnen på lastcykeln, till affären, i skogen och överallt. Och alltid med spd. Man blir så trött på sig själv!

Spd pedaler för lvg 2023
Jag visste inte att det var idag som var dagen då hela min cykling skulle visa sig vara felaktig!?

Skit också! Jag som cyklar landsväg i full fart, bikepackingäventyr med barnen på lastcykeln, till affären, i skogen och överallt. Och alltid med spd. Man blir så trött på sig själv!

Och jag inser nu att jag var så dum att välja att bo i lägenheter på första och andra våningen där man behöver gå på en eller flera trappor!

Spd pedaler för lvg 2023
så även du har hittat detta sätt att komma över bra skor;)

har väl själv ett tjugotal par till spd, av alla styvhetsgrader. de jag valde idag är rätt mjuka, och ja; de är inget att ligga och pressa timmavis på landsväg med. men tog jag till exempel mina giro republic knit finns inget att tillägga.
.
F214E225-70B3-49F2-A525-5FF29A7969B4.jpeg

Spd pedaler för lvg 2023
Jag har cyklat både plattform, tå-clips och SPD på både MTB och landsväg de senaste åren. Min erfarenhet är säger att SPD är smidigare att använda än tå-clips om man vill sitta fast och man sitter fast bättre (har aldrig kört tå-clips med sprint-klossar). Jag föredrar dock plattform eller tå-clips när det är riktigt stökigt i skogen eller spårig isgata på vägen då man har lite mer rörlighet och lättare att få loss fötterna. De tå-clips jag använt har dock varit lite för grunda för min smak så trycket har hamnat väl långt fram på foten för att det ska vara riktigt bekvämt på landsväg.
De SPD varianter jag kört är Shimano PD-A530, PD-M515 och PD-M520 samt XLC PD-S01. Väl fastsatt märker jag ingen skillnad på Shimano-pedalerna, de känns snarlika allihop. XLC pedalerna har dock rejält taggiga korgar som ger stöd för skon och betydligt mindre float än Shimano-pedalerna vilket inte alls fungerade med mina fötter som gärna vill kunna röra sig lite.
PD-A530 och XLC-pedalerna är båda kombi-pedaler med plattform på ena sidan och SPD på andra; för mig är det ett stort plus då det tillåter att köra utan att riskera att fastna i pedalen trots skor med klossar när det är stökigt samt att man får möjlighet att både använda cykeln med vanliga skor ibland om man vill och man kan byta position lite vid längre turer. Dock är de lite krångligare att klicka i än de dubbelsidiga SPD-pedalerna vilket framförallt märks i skogen.
Min klara favorit är PD-A530 som är en bra kompromiss för mina behov; enda nackdelen jag känner med den är att plattformssidan inte har några taggar eller liknande så den blir väldigt hal i skogen eller med blöta skor. Ett mindre problem för mig oftast dock...

Senast ändrad:
Spd pedaler för lvg 2023
@Newton och @kais01
Varför är det så provocerande för er när andra cyklister hävdar att deras erfarenheter skiljer sig från era? Blir ni lika upprörda på den som hävdar att strl 44 är den bästa för cykelskorna och att ingen annan behövs? För era ensidiga SPD-argument är ju på den nivån.
Och innan ni, eller andra, går i taket (ännu en gång), som jag redan har skrivit tidigare i tråden;
Själv har jag fler cyklar med SPD än med SPD-SL
och
det är väldigt individuellt vad som funkar eller inte. Att generalisera utifrån sin egna erfarenhet (N = 1) är inte endast onödigt. Det är helt fel
Skillnaden i upplevd stabilitet är mer beroende på individuella skillnader i biomekanik än på pedal/kloss-storlek
Det betyder att det inte spelar ngn som helst roll vilken skillnad, eller inte, ngn annan cyklist märker, det är bara man själv som kan avgöra om skillnaden märks eller ej.

Däremot har jag aldrig hört om ngn som har tyckt att cyklingen har blivit sämre med den stora och breda anläggningsytan hos SPD-SL-pedaler.

Spd pedaler för lvg 2023
Jag tycker ändå det finns konsensus generellt (och mellan raderna i denna tråd) kring att SPD-SL är liiiite bättre än SPD när man väl cyklar, men mycket sämre när man går. Därför kör alla SPD i skogen och alla som tävlar på landsväg har SPD-SL.
Vilka pedaler en van cyklist som provat båda systemen väljer verkar oftast bero på hur viktig förmågan att kunna gå i skorna är.
(Tåclips kan vi bortse från, det är alltid sämst.)

Spd pedaler för lvg 2023
@Newton och @kais01
Varför är det så provocerande för er när andra cyklister hävdar att deras erfarenheter skiljer sig från era? Blir ni lika upprörda på den som hävdar att strl 44 är den bästa för cykelskorna och att ingen annan behövs? För era ensidiga SPD-argument är ju på den nivån.
Och innan ni, eller andra, går i taket (ännu en gång), som jag redan har skrivit tidigare i tråden;

och
ja, upprördhet är inte direkt mitt varumärke, men det finns ju andra som gärna skjuter på budbäraren när argumentationen går en emot.

åtminstone jag kan gärna gilla och bejaka perfekta lösningar på icke existerande problem.

men får det mig att gå som en anka har en gräns passerats?

Spd pedaler för lvg 2023
@Newton och @kais01

och
Alla vet ju att det är storlek 47 som är rätt svar.

Sen är det bra att ha koll på både vem man syftar på bland användarna och vad de olika användarna har skrivit tidigare. Mina svar, medan vi fortfarande pratade med TS, står bland de första tio inläggen i tråden.?

Edit: Haha, trodde du menade att jag argumenterat för "ensidiga" pedaler, men förstår nu att det är mina ensidiga argument du syftar på! Nu känns det genast bättre - det är just ensidig jag försöker framstå som i min forumnärvaro!?

Senast ändrad:
Spd pedaler för lvg 2023

Däremot kan det finnas andra upplevda eller faktiska skillnader mellan systemen. Jag väger personligen fördelarna i SPD (och andra "tvåhålssystem") över SPD-SL, och det är för min del att använda samma system på gravel, lvg, touring och mtb, samt möjligheten att gå i skorna.
Det är ungefär det jag landat i också. Jag får inte ont i fötterna i något av systemen. Studier visar på marginella eller obefintliga effektskillnader. Och jag vill gärna kunna gå i skorna.

Spd pedaler för lvg 2023
Alla vet ju att det är storlek 47 som är rätt svar.

Sen är det bra att ha koll på både vem man syftar på bland användarna och vad de olika användarna har skrivit tidigare. Mina svar, medan vi fortfarande pratade med TS, står bland de första tio inläggen i tråden.?

Edit: Haha, trodde du menade att jag argumenterat för "ensidiga" pedaler, men förstår nu att det är mina ensidiga argument du syftar på! Nu känns det genast bättre - det är just ensidig jag försöker framstå som i min forumnärvaro!?
Man kan säga att TS blev lite upptagen med att cykla med befintlig utrustning över helgen ✌️
Eller för att "man" (jag) råkar cykla in på ställen där det blir svårt att cykla då och då. Kanske borde jag köpa en cross istället ?‍?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp