SPD-pedaler med 1/2" gänga ?

PÄLLÄ.S

Ny medlem
Jag har kommit över en härlig gammal Monark ergometercykel med gigantiskt svänghjul och utan frihjul.
(Helt moderiktigt en fixie alltså...) Den kommer att bli perfekt för "tvättstugeträningen" i vinter. Det enda problemet är pedalgängningen. Som på de flesta gamla hojjar har vevarna den gamla 1/2" gängningen. Å´ då passar ju inte moderna SPD pedaler, som har 9/16" gänga :(

Känner någon till om/var det går att få tag på SPD liknande pedaler med 1/2" gänga?

Undrar
Pällä.S

Ingen aning om det finns sådana SPD-pedaler (tveksamt tror jag) men du kanske kan byta pedalaxel?

Slakta de befintliga pedalerna på ergometercykeln och flytta axlarna till
ett par SPD-pedaler (om axlarna passar?).

Jag har ingen som helst aning om själv axeln har samma dimensioner så om
det fungerar vet jag inget om.

/Fedde

Jag har haft samma problem...

Har för mig att SJ Cycles hade en adapter, men den bygger ju en del plus att den var ganska dyr om jag inte missminner mig....

Jag har redan kollat på SJC. (som för övrigt är en utmärkt butik när man söker obskyra cykeldelar)
Men deras adapter "kneesavavers" bygger 20-30 mm per sida, så de är inte aktuella.

Jag har inte testat att bygga om pedalerna. Men det känns som att man måste ha en jäkla tur om det ska funka.

/Pällä.S

Drifter skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte köra med billiga clips? Jag menar
> korgpedaler.
>
Aptunga "knäcka-knäna-styrkeintervaler" å´plastkorgar funkar dåligt ihop.

/Pällä.S

om nu modern gänga är större än den gamla borde man som sagt kunna borra upp i vevarna och fixa ny gänga där så du kan köra vilka pedaler du vill. Har sett andra som haft sånt här problem förut, och har för mig en del lyckats byta hela vevarna också.

Jag förstår inte misstroendet mot hederliga korgar. Kolla de som cyklar velodrom. De flesta kör med enbart remmar, ibland dock dubbla och ibland kombinerat med spd. Jag har själv ett par riktigt gamla SIDI-skor med fastspikad kloss som gör tjänst på vintern på testcykeln i källarn. Inte har jag lyckats komma ur mina gamla Campa Rec-pedaler med stålkorg och läderrem.

Hade samma problem som du. Löste det genom att helt enkelt ta bort dom befintliga vevarna och slakta en gammal mtb-ram på vevlagerhylsa som jag fick ditsvetsad i den befintliga vevlagerhylsan sedan tog jag ett par vevar med rätt gänga och ett stort 52-tänders drev .

det där är ett klassiskt problem för de som kör ergometer hojj, och brukligt är väll att man just gängar upp vevarna istället. har jag gjort, o alla ja känner som kör me ergometerhojj. eller så monterar man i adapter (som finns att pressa i) för vanligt vevlager, trycker i ett sådant o på me vanligt vevparti

Det sitter väl Fauber-vevar på den där gissar jag.

Crescent Fashionline från 80-talet fanns med Fauber-lager och lös fyrkantsaxel. Hitta en sån och ta den axeln så kan man välja vilket fyrkantsvevparti man vill sen.

Jensen skrev:
> eller så monterar man i adapter
> (som finns att pressa i) för vanligt vevlager,
> trycker i ett sådant o på me vanligt vevparti

Typ en sån här då?

khe_euro_adapter.jpg ht=395

http://www.bmx-onlineshop.de/d_12935_KHE_Euro_BB_Adapter1813.htm

/s-o

s-o skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > eller så monterar man i adapter
> > (som finns att pressa i) för vanligt vevlager,
> > trycker i ett sådant o på me vanligt vevparti
>
> Typ en sån här då?
>
>
>
> http://www.bmx-onlineshop.de/d_12935_KHE_Euro_BB_A
> dapter1813.htm
>
> /s-o

ja typ en sådan, vet dock inte om just den där funkar. tror att racerdepån har adaptrar som ska funka

Verkar inte vara helt enkelt att få tag på info ang adapter/hylsa som passar. Och Racerdepån har inga i dagsläget.

Är det någon som har koll på om det är samma som passar till ett vanligt BMXlager som bilden ovan?

edit: haha googlade fram tråden, och såg nu att den var 2år gammal :)

/Joakim

Senast redigerad av en moderator:
Köpte denna idag, men behöver högre sadelrör samt min vanliga racersadel. Och behöver även fixa så man kan sätta på en vanlig styrstam i rätt längd. Sen är det det här med gängorna på pedalerna är ju ett problem då de är mindre än standard.

Bilagor

• cykel.jpg
    cykel.jpg
    55.5 KB · Besök: 46
Tillbaka
Topp