Specialized 2010-års modeller

• Trådstartare Trådstartare nl
  • Start datum Start datum

nl

Ny medlem
Vad tycker ni om Specialized cyklar för 2010? Verkar vara många förbättringar på Enduro modellen, dock så måste jag säga att den är ful. Åsikter?

enduro10.jpg ht=362

Jag är inte Spec-frälst alla gånger, men den där tycker jag är skitsnygg. Ser inte gaffeln knäckt/böjd ut? Säkert en synvilla, men ändå. :)

Den har ett "tapered headtube" (vet inte vad det heter på svenska. Så den är tjockare på gaffel-sidan än på styrstams-sidan.

Jag hade inte laggt märke till dragningen av bromsslangen, och jag måste säga att den ser inte snygg ut. Såg att det var lika dant dragit på endel andra modeller. Är det någon som vet när de kommer ut i butik? (så man kan provcykla... )

Daint skrev:
-------------------------------------------------------
> Stumpjumper HT riktgt snygg.

Verkligen! Lite vill ha faktor..

Någon som sett vad det är för Spec på de, framgaffel kan jag nog lista ut själv.. men resten?! =)

ninjakenneth skrev:
> Daint skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stumpjumper HT riktgt snygg.
>
>
> Verkligen! Lite vill ha faktor..
>
> Någon som sett vad det är för Spec på de,
> framgaffel kan jag nog lista ut själv.. men
> resten?! =)

Är nog ingen färdig spec, bakväxeln är röd o det är väll xx som har det? och sen vevpartiet Shimano som inte såg så kul men 2 delat? skulle dock gärna kört på den, ser ut som att det skulle kunna vara en 80mm's gaffel med...

Ja, tror det.

Förstår inte varför de sätter på ett sådant vevparti, verkar vara samma som årets modeller. Dvs Shimano FC-M542... Fast zoomar man på bilden så verkar de faktiskt dölja sig en till kling där bakom, svårt att se iom att de är svarta klingor!

Måste man upp till Stumpjumper HT Expert istället för Comp för att få ett bättre vevparti inkl lite andra saker och så man är 4000:- fattigare..

ah men inte kommer det sitta xx på dom, eller så kanske nån lägre serie som är röd. den var jävligt snygg i alla fall, hade hellre kört på slx vevparti på den där mörka i övrigt. skulle inte tycka det var tråkigt med en blå sid på min egna hoj, skulle helt klart kunna tänka mig en 10a spez.

Vissa enklare modeller börjar snart komma ut verkar det som, men de högre specade kommer nog nästa år. Var inne hos en ÅF idag, de hade alla fall fått in deras retailkatalog för 2010.

På engelska sidor går bla Rockhopper osv att beställa.

Men är sjukt sugen på SJ HT Expert -2010, såg riktigt fin ut.. Spec mässigt verkar de vara precis samma som HT Expert -09, bara att de inte hittade till Sverige förra året..

Var inne på Cyklotekets rea idag i förhoppning om att köpa mig en Epic Marathon -09, men någon hann före :-(
Så nu undrar jag när 2010:orna kommer in i butikerna? Väntar de tills årets reor är klara eller finns det någon i Sthlms-trakten som börjat sälja 2010:orna redan?

Stefan_Nhn skrev:
> Var inne på Cyklotekets rea idag i förhoppning
> om att köpa mig en Epic Marathon -09, men någon
> hann före :-(

Om det var Epic Marathon Carbon i strl M för 30 kkr du var ute efter så köpte jag den åt en kompis som ej bor i Sthlm kl. 19.32 i onsdags kväll (d.v.s. när rean endast var 2 minuter gammal)...

DrGT skrev:
> Stefan_Nhn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var inne på Cyklotekets rea idag i
> förhoppning
> > om att köpa mig en Epic Marathon -09, men
> någon
> > hann före :-(
>
> Om det var Epic Marathon Carbon i strl M för 30
> kkr du var ute efter så köpte jag den åt en
> kompis som ej bor i Sthlm kl. 19.32 i onsdags
> kväll (d.v.s. när rean endast var 2 minuter
> gammal)...

Hej!
Det var storlek Large jag var ute efter, men, men shit happens. Får spara ihop några kronor till o köpa en 2010:a i septemmber.

Senast redigerad av en moderator:
2010 Epic Marathon er en del billigere end 2009, er selv ude efter en.
Specialized satte priserne kraftigt op til 2009.

(Det samme gjorde Scott iøvrigt, en scott spark 10 er omkring 10.000 SEK billigere i 2010)

Älskar Specialized,men känns 2010:ans S-works ht Carbon är väll lite mindre fin än årets och ´08:an eller är det bara att det är lite stor ram på bilden?
De kör 2*9 från fabrik på S-works:en 2010 eller?
Trevligt..

tycker den är snygg !
funderar på att införskaffa en Specialized (heldämpad)men vad ska man välja .väljer mellan Stumpjumper FSR och Enduro, hur ska man tänka ? cyklar mest i skogarna runt Stockholm, blandad terräng, sten, rötter men inga större berg direkt

Kasper1 skrev:
> 2010 Epic Marathon er en del billigere end 2009,
> er selv ude efter en.
> Specialized satte priserne kraftigt op til 2009.
>
> (Det samme gjorde Scott iøvrigt, en scott spark
> 10 er omkring 10.000 SEK billigere i 2010)

Spännande, av vad jag har sett har specialized blivit mycket dyrare till 2010.
trots kraftiga höjningen i år.

Men har inte koll på alla modellerna.

Vet att billigaste Demo8 hade rek ut på 38.495:- för 2010, mot 29.995 för 2009.
Och enklare cyklar som hardrock sport gick från 4.995:- till 7.495:- för samma spec.

Vad jag har hört från några handlare som jag har pratat med om 2010 års modeller är att Specialized & Canondale går upp en hel del till 2010.

Så er det fordi de selv tager avancen alternativt, mener Specialized at Svensson har for mange penge ;o)

Jeg baserer det udfra de forhandler prisener på 2010 og 2009 som jeg har set.

De vita SX skulle passa mig, om någon har en över så är det bara att skicka hit den!!

Mycket snyggare blir det inte!!

//Patrik

Från tråden: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1221038 / "XC-hoj för under 50'"
***************************************************************************************
"Skrivet av Albion igår 22:09 (Dölj användarens inlägg)

2010 S-Works Epic Carbon har ett rek ut på 83.995 sek, så 50k räcker inte så långt.
iof så finns frame+fork kittet på 44.000sek

2010 Epic Marathon Carbon går på 59.995sek så den är lite närmare.
2010 Epic Expert Carbon går på 46.995 så den går inom budget."
***************************************************************************************

Hmm, stämmer dessa priser så är en Epic Marathon lååångt över min budget, Expert-modellen likaså :-(
Så det blir nog att kika på begagnat eller hitta något annat. Min budget är ca 30-35.000:-

Men,,,,,på Specializeds sida står det ca 5500 dollar i föreslagen återförsäljarpris (MSRP) vilket skulle bli ca 39.000:-. Sen tillkommer väl i alla fall moms med 25%?. Lägger svenska återförsäljare till ytterligare? Är det något i svenska återförsäljares prissättning jag har missat?

http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp?sid=10Epic&eid=4342

Stefan_Nhn skrev:

>
> Men,,,,,på Specializeds sida står det ca 5500
> dollar i föreslagen återförsäljarpris (MSRP)
> vilket skulle bli ca 39.000:-. Sen tillkommer väl
> i alla fall moms med 25%?. Lägger svenska
> återförsäljare till ytterligare? Är det något
> i svenska återförsäljares prissättning jag har
> missat?
>
> http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp
> ?sid=10Epic&eid=4342

Jag tog priserna direkt från den prislista i SEK som Specialized Nordic/Europe har skickat ut till återförsäljarna. Specialized sköter ju numera själva distributionen i norden, istället för som tidigare ha gått genom ToKind. Så sunt förnuft borde ju ge att plockar man bort ett mellanled (tokind) så borde priserna gå ner inte upp ytterliggare.

Speciellt nu då dollarn och euron återhämtat sig en del, och det var ju förklaringen till den stora prishöjningen "i säsong" förra året.

Men den prislista jag har så är allt egentligen dyrare (där inte modellen är nerspecad istället).

Men, det sagt, så är det alltså de priser Specialized rekomenderar, givetvis kan ju svenska butiker sen sätta sina egna priser, så vissa modeller kommer med all sannorlikhet hittas lite billigare i butik. Men det är inte supermarginal på cyklar, så kommer inte direkt vara stora prisskillnader mot rek-priserna skulle jag tro.

Men spændende hvor mange specialized butikker der kommer til at være tilbage i 2010.
Jeg har hørt rygter om at de laver concept stores, hvor forhandleren primært skal sælge specialized.

Iøvrigt har Specialized også variable forhandler priser, ligesom alle andre fabrikater.

Senast redigerad av en moderator:
Kasper1 skrev:
> Men spændende hvor mange specialized butikker der
> kommer til at være tilbage i 2010.
> Jeg har hørt rygter om at de laver concept
> stores, hvor forhandleren primært skal sælge
> specialized.
>
> Iøvrigt har Specialized også variable forhandler
> priser, ligesom alle andre fabrikater.

Om jag förstår rätt nu:

Ja specialized ställer lite krav inför 2010 på vad man ska sälja, så man kan inte helt välja sortiment helt själv längre (i teorin iaf) Tror de är ute efter att minska antalet återförsäljare, men att de som har ska ha ett ganska komplett sortiment, typ att specialized blir viktigaste märket i butiken. Ett steg på vägen mot concept stores kan man väl säga.

Tillbaka
Topp