Specialized Camber - The Tråd

Roger_Edvinsson sa:
Fnurre sa:
Tack för välskrivna ord! Om man nu köper cambern och vill byta just hjul, vad rekommenderas då? Och hur mkt kommer man ner i vikt? Vill ha ngt som passar till både xc och skogen, en bra kompromiss.

Finns två uppsättningar Roval Carbon under köp/sälg - båda för 6000:-/paret

Förvisso 100g tyngre än aluhjul med vettiga nav från tyskland men så sjukt mycket styvare och hållbarare.
Dessa hjul förvandlar cykeln till en XC raket i mina ögon, och kapar cirka halvkilot från originalhjulen.

Kolfiberhjulen för 6 lakan svarar inte på mail iaf :) Det blir funworks crest mk3 (23mm id) för billig peng på min camber. Runt 1500g och 410 euro tror jag det hamnade på. Jag har gamla crest och är väldigt nöjd. Men jag är ju lätt också.

Ang alla frågor från Fnurre: många kan din försäljare svara på :)
Styret bytte jag får hiskeliga 750 till 720 och kommer aldrig att byta tillbaks. 3cm bredd gör det rätt mycket trängre bland träd och skit.

12,62kg med dropper, slang, pump, flaskhållare och verktyg är min för tillfället. Tjock gris! :(

Då jag har kort överkropp och långa ben blev det Crankbrothers Iodine 3 50mm styrstam och ett Crankbrothers Iodine 11 Carbon styre 30mm rise. Styret är 780mm standard men jag kommer att kapa ner det till 740 eller 720mm

Hej hopp
Jag har precis kört mina första rundor i skogen :) och det på en nyinköpt camber comp -15. Det är hur kul som helst och än så länge är det väl bara jag själv som är begränsad... Men jag stör mig på kedjans slag mot styrningen som sitter mellan främre drevet och bakväxeln (se bild i länk). Vad har den för funktion och vad blir konsekvensen om jag tar bort den?
https://www.flickr.com/gp/127527692@N06/7KVka5

Majkel sa:
Hej hopp
Jag har precis kört mina första rundor i skogen :) och det på en nyinköpt camber comp -15. Det är hur kul som helst och än så länge är det väl bara jag själv som är begränsad... Men jag stör mig på kedjans slag mot styrningen som sitter mellan främre drevet och bakväxeln (se bild i länk). Vad har den för funktion och vad blir konsekvensen om jag tar bort den?
https://www.flickr.com/gp/127527692@N06/7KVka5

Den kan du plocka bort om du stör dig på den men då lär kedjan fladdra ännu mera eftersom det är precis vad den ska hindra..... att kedjan slår och att den hoppar av drevet.

Roger_Edvinsson sa:
wenna sa:
Vad är det för navbredd fram på -16 Camber Comp Carbon? Om man skulle vilja byta gaffel

Standard 100mm.

Och det är klart du skall ha en RXF34a. ?

Vore ju jävligt smutt med en Öhlins gaffel men var lite över min budget. Hittar dessutom ingen info om offset och bredd!

På tal om offset... suttit o letat efter en 120mm Pike 29" med 46mm offset men verkar inte gå att hitta. Vågar man prova med 51mm offset. Alla Camber modellerna 2016 har antingen 44mm eller 46mm offset.

Mejten sa:
Köpte min Camber förra året Evo-modellen! Min första heldämpade är helt förälskad i cykeln används i första hand för stigbombning i Stockholm, ett o annat XC uppdrag som Lida Loop mm.
Uppdatering för i år blev följande:
-Ny framgaffel, Pike 130 mm slag, för lite mer aggressiv åkning utför
-Singelklinga fram, Hope 30t, har behållt 10-delat bak
-Commandpost
Önskelistan
Nya hjul

Vad köpte du för offset på gaffeln? Om 51mm hur tycker du det känns jämnfört med orginal 46mm?
Blev det stor skillnad med extra 10mm på gaffeln? Känns inte som den vill stegra uppför?

Som denna underbara hoj levererade idag.

När stackarna på HTs studsade runt så kunde jag bomba fullt över stock och sten och bara njuta.

Kör nu Renegade 2.3 både fram och bak och hade 1.6-1.7bar på LidaLoop och det greppade fantastiskt och var inte i närheten av ett genomslag trots några helhjärtade försök på vissa singeltracks.

2.48 och en putsning med 52minuter från förra året.

Hur
Mycket som sitter i hojen vs vinterträningen låter jag vara osagt men jag hade garanterat inte klippt Sub3h på gamla sparken.

80% öppen dämpare bak, resterande i mittenläget och aldrig låst.
Lite extra tryck i nedre kammaren på RXF34:an så kunde mestadels även där köras med en mjuk HSC.

Älskar denna hojen. ?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    403.1 KB · Besök: 87
Roger_Edvinsson sa:

När stackarna på HTs studsade runt så kunde jag bomba fullt över stock och sten och bara njuta.

Kör nu Renegade 2.3 både fram och bak och hade 1.6-1.7bar på LidaLoop och det greppade fantastiskt och var inte i närheten av ett genomslag trots några helhjärtade försök på vissa singeltracks.

Hur
Mycket som sitter i hojen vs vinterträningen låter jag vara osagt men jag hade garanterat inte klippt Sub3h på gamla sparken.

Lite extra tryck i nedre kammaren på RXF34:an så kunde mestadels även där köras med en mjuk HSC.

Älskar denna hojen. ?

Snyggt jobbat..... det var en jävulsk kapning du gjorde!!

Nöjd med gaffeln? vart köpte du den och vad får man hosta upp?

Cyklade också på min Camber. 2:46;33.
I stöket var den kanon. På vägarna åt andra med landsvägsmuskler och ht upp mig.
Kändes lite tung i backarna också... Men det gick bra.
Öppet fram och trail bak.

Kändes väldigt onödigt med dropper post...

PS. Det går utmärkt att cykla med gaffeln som sitter på.

Fast en Pike är en mycket sämre gaffel en RXF34. Jag har testat båda.
Men för lida loop och liknande lopp duger det nog rätt bra med vilken gaffel som helst.

Senast ändrad:
NickPick sa:
Cyklade också på min Camber. 2:46;33.
I stöket var den kanon. På vägarna åt andra med landsvägsmuskler och ht upp mig.
Kändes lite tung i backarna också... Men det gick bra.
Öppet fram och trail bak.

Kändes väldigt onödigt med dropper post...

PS. Det går utmärkt att cykla med gaffeln som sitter på.

Kan hålla med om att droppern var lite överflödig just på detta loppet, men annars så använder jag iaf min rätt mycket, perfekt att ha när man stannar till för att snacka lite och då kunna sitta kvar på sadeln ;)

Tycker väl inte att jag märker av viktskillnaden uppför jämfört med min Epic som är aningen lättare. Körde in på 2:50 och njöt verkligen när det blev stig och stök medans många andra såg plågade ut på sina ht. Självfallet funkar gaffeln som sitter på, den är inte alls dålig, bara väldigt långt ifrån lika bra som rxf gaffel ;)

Man blir lite ivrig bara prylbög deluxe som man är. Kanske värt att prova gaffeln först (tänkte bara man kunde byta den direkt så slipper man nöta på den om man ev skulle vilja sälja den)

Har ju faktiskt en del prylar som passar Revelation gaffeln som tex X-loc motion control, service kit och botomless tokens.

Ang X-loc som jag har med motion control från en 2015 sid, om jag monterar den för att få remote, kommer den då försämra gaffeln jämnfört med RCT3 Motion Control dna som sitter i?

Zargon sa:
Hej, har vad jag tror är en ganska enkel fråga.
Min Camber har endast gått några mil, men igår så gnisslande det lite från partiet man ser på bilden, väldigt lite som sagt, men jag störde mig ändå.
Så jag droppade i några vattendroppar i skarvarna, och det blev genast knäpptyst.

Det är ju såklart inget hållbart koncept, så efter det torkat ordentligt, finns det något smart smörj att droppa i?
Jag har ingen lust att skruva isär då den knappt gått 10 mil än.
Vet att jag har torr kedjeolja liggandes, men det kanske inte är någon bra idé :)

Tips välkomnas!

Skruva isär hela länkaget, rengör, fetta in det som skall fettas in och skruva ihop igen med momentnyckel och loctite.

Daniel Nstrom sa:
14kg ganska precis på Comp 2016. Har vägt två L, vägde 13,9x och 14,0x.

Sjukt jävla kul cykel, tvekar aldrig på svåra hinder i princip och då är jag ny helfärsk på FS. Leker fortfarande med dämparinställningar, har lite svårt att få till det hela fram. Ska jag bottna på en riktigt tung tur eller hur är det? Och vad bör jag göra som kör bökig stig och endast väger 65kg? Har satt rebounden enligt rekommendation på nästan lägsta har jag för mig.

Om jag var du skulle jag skruva i 1-2 bottomless tokens och sänka lufttrycket med ca 15-20psi. Det kommer förhoppningsvis göra den mycket mjukare i början av slaget men ändå stå emot bättre i botten av slaget.

Roger_Edvinsson sa:

Hur

Älskar denna hojen. ?

kan bara instämma, helt underbar hoj - stöket kunde man bara "rulla" över, passa även på att utmana genomslagspunkaguden lite med ett par goa små drops på loop 2.

otroligt fina tider Camber presterar, själv rulla man in på blyga 3.08 (bättre tid är tidigare år med Epic dock!) men jag är övertygad om att det är Öhlins som gör det sista ;) ge mig gärna mer motivering till ett köp innan skatteåterbäringen går till annat.

Visst lite overkill med droppern men är så van vid den nu att jag inte skulle kunna vara utan, kom till användning i vissa partier trots allt. greppet i Raceking/Fasttrak 1.9/2.0 bar)var helt i min stil, kunde nog gått ner på Renegade men men.

wenna sa:
Daniel Nstrom sa:
14kg ganska precis på Comp 2016. Har vägt två L, vägde 13,9x och 14,0x.

Sjukt jävla kul cykel, tvekar aldrig på svåra hinder i princip och då är jag ny helfärsk på FS. Leker fortfarande med dämparinställningar, har lite svårt att få till det hela fram. Ska jag bottna på en riktigt tung tur eller hur är det? Och vad bör jag göra som kör bökig stig och endast väger 65kg? Har satt rebounden enligt rekommendation på nästan lägsta har jag för mig.

Om jag var du skulle jag skruva i 1-2 bottomless tokens och sänka lufttrycket med ca 15-20psi. Det kommer förhoppningsvis göra den mycket mjukare i början av slaget men ändå stå emot bättre i botten av slaget.

Ja, den bör bottna ur på en bra tuff/tung runda.. annars är det en indikation på att du inte använder hela fjädringen.

Min underbara Camber med nytt styre, ny sadel ( båda S-works ), nya grips ( supersköna ), ny oval 34 klinga. Nu fattas bara nya lätta hjul men det blir nästa år och troligen de nya lite bredare.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    816.9 KB · Besök: 91
Var hos min LBS som hävdade att man inte kunde låsa fram eller bakdämparen. Bara att man kunde få fast eller slow rebound. Hur ligger det till?

Hej.

Jag har en Camber Comp 14 som jag funderar på att byta framdämpen på till en REBA RL med 15mm trough axel. Då Camberns orginal hjul verkar ha en 15mm på navet men sen en 9mm conversion för att passa till gaffeln den levereras med, är det enkelt att konvertera tillbaka detta då, så att det blir 15mm igen?

Ni som uppgraderat bromsarna från BR-M506 vad har ni satsat på?
Har ni behållit skivorna?
Behövde ni köpa nya bromsadaptrar?

wenna sa:
Ni som uppgraderat bromsarna från BR-M506 vad har ni satsat på?
Har ni behållit skivorna?
Behövde ni köpa nya bromsadaptrar?

Tycker dom gör sitt jobb rätt bra för min amatörcykling. Har ashima ai2 bak "för vikten", annars original.

Om man vill köra utan droppern, ska man låta vajern sitta kvar i ramen antar jag? Känns som att det kan vara bökigt att få in den igen.

Lutar ändå åt en Pike med tanke på hur lätt det är att få tag i delar, service kit mm. samt att det är enkelt att ändra slaglängden på den.
Är lite för feg att köpa Öhlins så här tidigt innan den hunnit långtidstestas och att man enkelt kan få tag i reservdelar.
Köpkåt som man är så är man väl bara ett år bort innan man byter cykel igen och vill ta med sig gaffeln och eventuellt ändra slaglängd.

27,5" / 2017. Förvånande att den inte får RXF'en. Kanske kommer på 29an, eftersom Stumpy 29an får 36'an + STX'en?

image.jpeg

Senast ändrad:
wenna sa:
Mejten sa:
Köpte min Camber förra året Evo-modellen! Min första heldämpade är helt förälskad i cykeln används i första hand för stigbombning i Stockholm, ett o annat XC uppdrag som Lida Loop mm.
Uppdatering för i år blev följande:
-Ny framgaffel, Pike 130 mm slag, för lite mer aggressiv åkning utför
-Singelklinga fram, Hope 30t, har behållt 10-delat bak
-Commandpost
Önskelistan
Nya hjul

Vad köpte du för offset på gaffeln? Om 51mm hur tycker du det känns jämnfört med orginal 46mm?
Blev det stor skillnad med extra 10mm på gaffeln? Känns inte som den vill stegra uppför?

Tjena Wenna,
Först vill jag säga att jag inte vill utge mig för att vara ngn cykelexpert gällande geo vinklar mm, utan en glad amatör som ville uppdatera gaffeln, pga att den kändes lite orolig vid hårdare körning utför....?
Jag måste ärligt säga att jag hade dina funderingar själv gällande offset till början innan köp, efter ett ev tjatande hos mina LBS, var det ngn som sa till att ökningen fr 120 till 130 i slag samt fr 46mm till 51mm i offset skulle jämna ut sig i form av lättstryhet o stabilitet och den stora skillnaden som känns är den ökade slaglängden. Jag känner inte ngn skillnad i hanterbarhet mot innan, slaglängden kändes lite till en början men som allt annat man anpassar sig o vänjer sig, den stora skillnaden är hur gaffeln jobbar, hela ekipaget känns mkt tryggare utför när det är riktigt brötigt, gaffeln dyker inte lika mkt som min gamla reba. Gällande klättringen nä jag tycker inte att det är ngn stegrande känsla men smaken är som baken. Eller som en av mina LBS sa till mig, fundera inte så mkt på smådetaljer som du ialla fall inte kommer märka av efter några cyklelturer, ut o cykla o njut av gaffeln och cykeln istället!??? Om du bor eller är i närheten av Järfälla/Stockholm får du komma förbi o testa min cykel, jag ångrar defenitivt inte min uppgradering av gaffeln! 130 mm funkar klockrent enligt mitt tycke!

Hör av dig om du undrar ngt mer!
Lycka till med "lyxproblemet"
Med vänlig hälsning,
Matte

Tack som fan för din input Matte, var precis vad jag var ute efter. Gissar att du bytt till en 130mm Pike med 51mm offset?

Jag funderar på en Pike men inte bestämt vilken av följande:

- 140mm 46mm offset (korta ner den till 120mm med ny airshaft)

- 120mm 51mm offset

- 130mm 51mm offset

- 140mm 46mm offset (nedkortad till 130mm med ny airshaft)

Behöver alltså korta ner 140mm gaffeln för att få en med 46mm offset. Går jag på 51mm offset så kan jag köpa rätt slaglängd direkt

wenna sa:
Tack som fan för din input Matte, var precis vad jag var ute efter. Gissar att du bytt till en 130mm Pike med 51mm offset?

- 120mm 51mm offset

- 130mm 51mm offset

Behöver alltså korta ner 140mm gaffeln för att få en med 46mm offset. Går jag på 51mm offset så kan jag köpa rätt slaglängd direkt

Jag skulle gå på en 130 mm om jag vore du, tycker att cykeln fick en skönare känsla överlag samt att i verkligheten skiljer det ca 7,5 mm som den är högre om du räknar med 25% sag Att du sen har 51mm offset gör att du inte tappar kvickheten i styrning även fast du gått upp 10 mm i slag....själv tycker jag styrning känns lika kvick som innan men ändå mer högfartsstabil över sten-rötter-allmänt stök o bröt utför....

Mejten sa:
wenna sa:

- 120mm 51mm offset

- 130mm 51mm offset

Jag skulle gå på en 130 mm om jag vore du, tycker att cykeln fick en skönare känsla överlag samt att i verkligheten skiljer det ca 7,5 mm som den är högre om du räknar med 25% sag Att du sen har 51mm offset gör att du inte tappar kvickheten i styrning även fast du gått upp 10 mm i slag....själv tycker jag styrning känns lika kvick som innan men ändå mer högfartsstabil över sten-rötter-allmänt stök o bröt utför....

Jag tänkte samma sak att 10mm längre slaglängd med 5mm längre offset kanske hamnar på ungefär samma trail. Jag tror jag ska ge mig på ett försök att räkna på det och få en exakt siffra.

wenna sa:
Mejten sa:
wenna sa:

- 120mm 51mm offset

- 130mm 51mm offset

Jag tänkte samma sak att 10mm längre slaglängd med 5mm längre offset kanske hamnar på ungefär samma trail. Jag tror jag ska ge mig på ett försök att räkna på det och få en exakt siffra.

Här kommer ngra bilder till din hjälp förhoppningsvis....

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Tillbaka
Topp