Specialized Camber - The Tråd

Tack kompis..... lyckas ändå inte räkna ut vad det blir för trail.
Det är ju lätt att räkna om jag räknar på samma slaglängd (för då vet jag head angle) men för att kunna räkna ut med längre slaglängd måste jag först kunna räkna ut vad den nya head angle blir med längre gaffel.

Ok nu har jag uträkningen.

10mm längre gaffel (120 till 130mm)
5mm längre offset (46 till 51mm)

Det ger en 7mm ökning av trail..... fast det säger egentligen ingenting för mig då jag inte har en aning om hur stor skillnad det blir med 7mm längre trail. Det det säger däremot är att 10mm längre gaffel och 5mm längre offset inte tar ut varandra och hamnar på samma trail som standard.

wenna sa:

Det ger en 7mm ökning av trail..... fast det säger egentligen ingenting för mig då jag inte har en aning om hur stor skillnad det blir med 7mm längre trail. Det det säger däremot är att 10mm längre gaffel och 5mm längre offset inte tar ut varandra och hamnar på samma trail som standard.

Inte mig heller, jag tror att du inte ska grotta ner dig alltför mkt, utan gå på magkänslan det gjorde jag o blev helnöjd!? Tänkte på en sak, hade du inte en annan cykel tidigare, hur mkt har du cyklat på Cambern? Jag menar det är ju alltid annorlunda med ny cykel, och har du då inte cyklat så mkt på Cambern så kan du ju omöjlighetsvis hon vant in dig på den för att känna skillnad om du byter till 130 mm gaffel med annan offset eller är jag helt ute o cyklar där??

Den största skillnaden du kommer känna är funktionaliteten på gaffeln hur mkt bättre den jobbar, nu vet jag förvisso inte vad du har för gaffel, jag hade en Reba 120, gigantskillnad!!?? Ville bara slänga in en hjälpande tanke!

Mejten sa:
wenna sa:

Inte mig heller, jag tror att du inte ska grotta ner dig alltför mkt, utan gå på magkänslan det gjorde jag o blev helnöjd!? Tänkte på en sak, hade du inte en annan cykel tidigare, hur mkt har du cyklat på Cambern? Jag menar det är ju alltid annorlunda med ny cykel, och har du då inte cyklat så mkt på Cambern så kan du ju omöjlighetsvis hon vant in dig på den för att känna skillnad om du byter till 130 mm gaffel med annan offset eller är jag helt ute o cyklar där??

Jag har inte ens hunnit få hem cykeln ännu och tänkte att ska jag byta till en Pike är det lika bra att göra det direkt så jag kan plocka bort orginal Revelation gaffeln ny och oanvänd.

Det finns ju en anledning till varför man byggt ihop cykeln med just 97mm trail. Det är till och med så att Carbon Elite med sin foxgaffel har det udda numret 44mm offset för att få just 97mm trail som alla 2016 camber 29:or har.

Skaffat en Camber Comp FSR efter att ha kört Canyon Nerve XC 26" fyra år.
Väldigt trevlig cykel!
Inte moddat något alls än. Känns helt enkelt klockren!
Spännande ändå att följa den här tråden.

wenna sa:
Mejten sa:
wenna sa:

Jag har inte ens hunnit få hem cykeln ännu och tänkte att ska jag byta till en Pike är det lika bra att göra det direkt så jag kan plocka bort orginal Revelation gaffeln ny och oanvänd.

Det finns ju en anledning till varför man byggt ihop cykeln med just 97mm trail. Det är till och med så att Carbon Elite med sin foxgaffel har det udda numret 44mm offset för att få just 97mm trail som alla 2016 camber 29:or har.

Då förstår jag ditt dilemma....som sagt jag har ingen aning om vad de 7 mm i trail gör för skillnad i praktiken, visst blir det annorlunda, men som jag sa tidigare var funktion i gaffeln min stora behållning den skillnad i trail för mig är jag dålig cyklist för att uttala mig!? Med andra är en glad amatör som vill ha roligt med cykeln o det har jag med råge!!??

Hej alla!
Önskar lite assistans i frågan :)

Kopierar in från FB tråden jag skapade.
Hej alla!

Då vi i ett annat forum har en diskussion ang detta så vill jag även kolla med er utifall fler varit i samma sits.

Köpte precis en Camber comp carbon -16 och vi diskuterar huruvida det är rätt hjul på.

Kompisen som även han har en Camber, fick med Roval Traverse med vita dekaler.
Jag fick enligt spec, Roval alu dock med gråa dekaler. Måtten skall dock vara 29mm.

Så min fråga är, kan dom ha dragit på fel hjul på min?
Andra som funderat kring detta?
Blir nojig då det inte är kaffepengar man spenderar!

Bilagor

• 13592697_10154294169456369_4395396578001357001_n.jpg
    13592697_10154294169456369_4395396578001357001_n.jpg
    107.2 KB · Besök: 124
  • 13533055_10154294540226369_284900341383818238_n.jpg
    13533055_10154294540226369_284900341383818238_n.jpg
    65.2 KB · Besök: 116
  • 13521915_10154294539651369_131950123516184015_n.jpg
    13521915_10154294539651369_131950123516184015_n.jpg
    39.1 KB · Besök: 119
Vad behöver jag för att konvertera min Camber comp 2016 till tubeless? De sa att fälgarna redan var tejpade har jag för mig? Behöver bara gucka och ventil isåfall? Stans?

Aldrig testat tubeless!!

Senast ändrad:
Daniel Nstrom sa:
Vad behöver jag för att konvertera min Camber comp 2016 till tubeless? De sa att fälgarna redan var tejpade har jag för mig? Behöver bara gucka och ventil isåfall? Stans?

Aldrig testat tubeless!!

Som sagt kolla bland "reservdelarna" man fick med, bör ligga en liten påse med ventiler där. Sen är det bara att köpa någon variant av gucka och testa. En bra jäddra pump är också vettigt att ha.

Bad om att få tubless direkt vid köpet till Cambern så vet ej exakt hur dessa fälgar ser ut. Men till den gamla epicen som också hade tubless ready fälgar så satte ja in "gummibandet" med ventil som kom med Joes tubless kit. Sen var det bara att montera, blev skitbra.

Comp har samma hjul som Comp carbon och dom är tejpade och klara. Ventiler ingick för min del. Gucka får man köpa... Finns i värsta fall på classe av märket zefal.

wenna sa:
Mejten sa:
wenna sa:

http://happyride.se/annonser/ad.php?id=10398
All internetcykling utan att få cykla på den. Berätta mer!

NickPick sa:
wenna sa:
Mejten sa:
wenna sa:

http://happyride.se/annonser/ad.php?id=10398
All internetcykling utan att få cykla på den. Berätta mer!

Haha ja så kan det bli när man är uttråkad. Råkade få tag i en Camber expert carbon till ett bra pris så jag hann köpa den innan jag ens fått hem den där cykeln. Tänkte att jag nog borde kunna sälja den där relativt lätt om jag sätter rätt pris på den. Blir en liten backaffär på comp carbon men i slutändan blir det ändå en bra affär.
Det är jag i ett nötskal att vela ha det värsta men snåla in litegrann o sen blir det det värsta i slutändan ändå.

Hmm. Blir ikke helt klok på revalation demperen. Synes den fungerer perfekt i skogen men er alt for myk på asfalt og grus. La en liten video på youtube.

Noen som har lignende erfaringer eller er det noe feil med demperen min??

Specialized67 sa:
Hmm. Blir ikke helt klok på revalation demperen. Synes den fungerer perfekt i skogen men er alt for myk på asfalt og grus. La en liten video på youtube.

Noen som har lignende erfaringer eller er det noe feil med demperen min??

Menar du att den är för mjuk när du har den på "Firm"? Det ska nog inte vara lockout på den så den är helt stum, det är i princip ingen gaffel. Tycker den ser väldigt hård ut på filmklippet.

Har inte testat cykla med den själv, men har känt lite på den inomhus. Tycker den blir ganska styv på "Firm". Kan dock tycka att det var svårt att känna skillnade mellan "Trail" och "Open", men det är nog svårt utan att cykla på den.

Senast ändrad:
Ja når den står på firm så synes jeg det er rart at jeg med forholdsvis lite kraft trykker den såpass langt ned. Den er såpass myk at man nesten kan glemme å stå å sykle uten at det gynger reelt på asfalten.

Forskjellen mellom trail og open merkes veldig godt ute i skogen. Open synes jeg fungerer perfekt der mens trail blir veldig stiv og rykkete

Specialized67 sa:
Ja når den står på firm så synes jeg det er rart at jeg med forholdsvis lite kraft trykker den såpass langt ned. Den er såpass myk at man nesten kan glemme å stå å sykle uten at det gynger reelt på asfalten.

Forskjellen mellom trail og open merkes veldig godt ute i skogen. Open synes jeg fungerer perfekt der mens trail blir veldig stiv og rykkete

Det är ju ingen låsning. Översätt "firm" från engelska så får du se...
Sitt så ofta du kan på asfalt så går det kanonbra. :)

Det bör väl teoretiskt sett gå att justera den, men vad vet jag?

Skitdryg dämpare att ställa in. Tror jag har 15% sag men ändå så bottnar jag den.

Hej! En bekant har köpt Camber på blocket. Den behöver totalservice av dämpare, drivpaket och ev länkage. Jag söker tips om bra handlare i Småland som kan göra detta. Eksjö känner jag till och den handlaren borde kunna detta bra. Cykeln bor i Vetlanda, finns det nån handlare där eller i annan stad nära som happy anser vara bra?

Ante1 sa:
Argument för att välja Carbonen över Comp? Är Carbon och 1*11 värt 8.500 mer?

Glöm inte dropper post. kolfiberram, dropperpost, 1x11 (slår ju 2x10/1x10 på nöten) och SWAT ;)

Rockshox revelation rct3. Går det att göra den mer stum på läget "firm"?

Förra veckan fick min Camber sin första service och "Race Ready" tuning.

Passade även på att byta till en uppsättning fräscha XT bromsar och Ice-Tech skivor tillbåda hjulparen.

Nu skall gaffeln få sig lite ny olja sen skall denna magiska hoj (och mina ben/lungor/hjärta) ställas på prov å det grövsta i de Polska bergen.

Enda som återstår nu är att ta beslutet hur snabba däck man skall lägga på när man åker ner?
Renegade, Fast Track, Ground Control eller en mix av dem????

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    142.9 KB · Besök: 115
2017 Comp Carbon

Inte några direkta ändringar vad jag kan se förutom att gaffeln fått 51mm offset. Ingen boost.

Bilagor

• 17 comp carbon.png
    17 comp carbon.png
    70.9 KB · Besök: 148
NickPick sa:
Den där färgen var ännu mindre snygg än monster green från 2016 :)
Precis fått ihop 160 mil med min nu idag.
Fortfarande nöjd :)

Håller med dig, gillar inte alls 2017 färgerna. 2016 monster green var snyggaste på väldigt länge.

Och eftersom cykeln inte fått några uppdateringar så är det läge att försöka hitta 2016 hojen till bra pris på rea för er som letar

Senast ändrad:
Gaffeln blev en RL istället för RC.. Växelreglage, kedja & kassett har hoppat ner till NX-nivå.. Vevpartiet bytt till ett tyngre Aeffect.. Bortsett från ovan så var ju nya färgen bara den skäl till & bli lycklig över att DHL just nu är på väg med en 2016 åt mig :-)

Henrik83 sa:
Gaffeln blev en RL istället för RC.. Växelreglage, kedja & kassett har hoppat ner till NX-nivå.. Vevpartiet bytt till ett tyngre Aeffect.. Bortsett från ovan så var ju nya färgen bara den skäl till & bli lycklig över att DHL just nu är på väg med en 2016 åt mig :-)

Missade att det blev RL gaffel, läste inte så noga.

Reagerade på att revelation gaffeln till 2017 har 51mm offset mot 46mm 2016, men geometrin specar samma trail på 97mm mellan årsmodellerna. Får inte riktigt ihop det för ramen är väl densamma.

Då är vi två kompis... väntar också på leverans av en -16 ;)

Håller med att den nedgraderas lite väl mycket för att priset skall vara kvar på 39.9'

Bara steget ner till NX och en 11-42 kassett utan XD body gör ju att man tappar ganska mycket av växelomfånget och gör det betydligt dyrare att uppgradera komponenter.

Vidare så är tydligen Brain ett tillbehör på de dyrare Cambermodellerna 2017.
Och när nya Stumpyn fick Öhline både fram och bak i Sworks så kanske det ser ut så även på Camber.

Men jag är nöjd med min -16 så den får vara kvar tills jag har råd med en S-Works. ?

Dvs inte ännu på ett tag.

Körde också på min Camber i år på Fjällturen (tidigare år på epic), betydligt trevligare resa och mer skonsamt för en gammal kropp :)
/Jimmie

Roger_Edvinsson sa:
Håller med att den nedgraderas lite väl mycket för att priset skall vara kvar på 39.9'

Bara steget ner till NX och en 11-42 kassett utan XD body gör ju att man tappar ganska mycket av växelomfånget och gör det betydligt dyrare att uppgradera komponenter.

6000:- har de sänkt priset på Comp Carbon 2017.

Så den har gått ner en nivå både i komponenter och pris förmodligen pga att 40' var lite styvt för billigaste carbonhojen.

NickPick sa:
Den där färgen var ännu mindre snygg än monster green från 2016 :)

Fruktansvärd färg (verkar poppis med grönt till 2017). Är det enda färgsättningen för comp carbon eller finns det alternativ?
Edit: Glöm frågan, såg i någon pdf att den verkar finnas i svart också med lite gröna dekaler.

Senast ändrad:
Första repan idag på stigslaktarn, jag är imponerad! Trampar riktigt bra & det var förvånansvärt lätt & hålla fart över rötter & sten. Känns som det kan bli en KOM eller två på denna hoj. Dock var väl inte GX & Deore riktigt i min smak.. Visst, funktionen finns där, men känslan är ju rätt kass jämfört med XX1/XTR. Nåväl, nåt ska man väl ha & syssla med i vinter :-)

image.jpeg

Henrik83 sa:
Första repan idag på stigslaktarn, jag är imponerad! Trampar riktigt bra & det var förvånansvärt lätt & hålla fart över rötter & sten. Känns som det kan bli en KOM eller två på denna hoj. Dock var väl inte GX & Deore riktigt i min smak.. Visst, funktionen finns där, men känslan är ju rätt kass jämfört med XX1/XTR. Nåväl, nåt ska man väl ha & syssla med i vinter :-)

Är faktiskt positivt överraskad av hur väl GX står upp mot de lite dyrare serierna.
Känner absolut ingen skillnad alls om X1 eller X01, och XX1 har jag inte testat alls så ingen åsikt där.

Vad gäller bromsarna så har min cykel fått nytt liv efter byte till XT och nya IceTech skivor, Bantade ner till 180/160 men bakskivan går varm ganska snabbt om man kör utför längre sträckor så nu sitter en 180mm även bak så får vi utvärdera det under veckan som kommer.
Men en helt annan känsla i bromsarna och det ger självförtroende när det går undan. :-)

Min Camber sitter i en väska nu och checka in på flyget imorgon...
40mil och 13000 höjdmeter skall den käka innan vi är hemma igen nästa söndag... så nu sätts den på ett första riktigt prov efter all smålopp här hemma :-)

Har precis bytt vevlager, kasett, kedja och båda framdreven.
Lagren var stum. Resten var slut. Böt från sram till xt kasett och kedja och orginal storklinga och lillklinga i stål.
Jag är för tung alt stark för orginalbitarna ;)

Köpte cykeln i påskas så den har inte ens 100 mil. Tänk på det ni som klassar in i 0,1ton-klubben.

Tillbaka
Topp