Specialized Camber - The Tråd

Hittar inget skjutmått och skulle bara vilja få bekräftat vilken diameter jag ska ha på sadelstolpe till min Camber ´13.

Tack på förhand!

Jag fick inte in trailking 2.4 bak då dem var för höga.

Det blev 2.2 istället bak.

Det skiljer 5mm utrymme mellan övre och undre där kedjestagen går ihop framtill.

Rompa sa:
Jag fick inte in trailking 2.4 bak då dem var för höga.

Det blev 2.2 istället bak.

Det skiljer 5mm utrymme mellan övre och undre där kedjestagen går ihop framtill.

Vilken årsmodell pratar du om?
Har själv en 2016 29a och 2.4 Mountainking var inga problem. Funderar på att prova 27.5 2.8

Verkar vara 75mm bak och förmodligen 75mm fram på min comp carbon 2016.
Sen lär man ha skithjulen som satt original i åtanke så en centimeter vingelmån vill man väl ha.

29x2.235 racing ralph mäter 60mm på stommen. Då är det 15mm kvar på bredden (själva mönstret sticker ju ut mer också).

Gäller det samtliga 2,4 däck?
Kommer nog smälla på ett par mountainking protection på min comp carbon -16, var dock osäker på storlek nu efter senaste inlägg :)
2,4 funkar väl fram, men om man ska beställa så kanske det får bli 2,2 bak då.

Rompa sa:
Jag skulle vilja ha det bak faktiskt.

Det är ju bara bak det funnits på den här modellen av Cambern. (Ska även finnas som uppgraderingskit numera) Trail-brain is the grej och det som gör det mångsidig.

Tänk ifall man gjort en lättare ram med högre BB. Uj satan vilken hoj.

Fram har ju aldrig Brain fungerat bra.

Senast ändrad:
KJS sa:
Rompa sa:

Det är ju bara bak det funnits på den här modellen av Cambern. (Ska även finnas som uppgraderingskit numera) Trail-brain is the grej och det som gör det mångsidig.

Hade hellre valt en dämpare bak som fungerade utan en lös nödlösning i form av brainbehållare, tex en STX22. ?

Men bakdämparen är den svaga länken på Cambern och tyvärr finns det inga alternativ på marknaden idag.

Till 2018 får vi garanterat se en ny camber och min gissning är att den istället för att dela ram med Stumpyn gör det med Epicen.

Dvs likt Scott gjort med Sparken.

Så då får man en betydligt lättare och flackare stigraket med lite mer slag.

KJS sa:
Rompa sa:

När min bakdämpare ska på service så ska ja undersöka vad kostar o få en med brain.

Fram har ju alltid funkat bra, iaf på mina 4 sista epic's.

IMG_1767.JPG
Slutet för baksvingen eller orsakat av smisk från kedja (kör 11delat)

Jag är riktigt nöjd med min Comp Carbon 16. Tack vare schysst timing av Brexit & 25% rea i UK så fick jag hem den för typ 24k. Hade jag betalt 40k som svenska listpriset var i somras hade jag däremot varit rätt besviken.. Deorebromsarna är kass jämfört med Shimanos finare & originalhjulen ska vi inte ens tala om, vilket skämt.
Det som är tråkigast med cykeln är dock att man inte kan byta bakdämparen (eller har jag fel?) mot något vettigt. Originaldämparen & FSR-länkaget håller en hel del att önska mot andra cyklar. Till fikacykling & i klättringar funkar det bra, riktigt bra, men effektiviteten när man stampar på pedalerna håller en del att önska ihop med att det är ganska oroligt i bak när det går undan utför. Det finns tyvärr ett skäl till att dämparen är ställbar mellan Climb-Trail-Descend..
Summa sumarum så är det precis vad jag ville ha, en perfekt cykla-i-skogen-med-polarna-&-fika-cykel. Ska man mata grusväg eller kötta enduro finns det ju betydligt vettigare hojar att titta på. Kebablådan är dock genial, det borde finnas på alla plastcyklar!

24 000 för en kolfibercykelmed dropper, 1x11 osv är ju riktigt prisvärt. Matchar ens germanerna det?

Betalade priset på svenska rean och skulle nog känna mig lurad om jag fick köpa den för 40 000 iaf.

Kassa hjul, bromsarna är funkis :)

Henrik83 sa:
Jag är riktigt nöjd med min Comp Carbon 16. Tack vare schysst timing av Brexit & 25% rea i UK så fick jag hem den för typ 24k. Hade jag betalt 40k som svenska listpriset var i somras hade jag däremot varit rätt besviken.. Deorebromsarna är kass jämfört med Shimanos finare & originalhjulen ska vi inte ens tala om, vilket skämt.
Det som är tråkigast med cykeln är dock att man inte kan byta bakdämparen (eller har jag fel?) mot något vettigt. Originaldämparen & FSR-länkaget håller en hel del att önska mot andra cyklar. Till fikacykling & i klättringar funkar det bra, riktigt bra, men effektiviteten när man stampar på pedalerna håller en del att önska ihop med att det är ganska oroligt i bak när det går undan utför. Det finns tyvärr ett skäl till att dämparen är ställbar mellan Climb-Trail-Descend..
Summa sumarum så är det precis vad jag ville ha, en perfekt cykla-i-skogen-med-polarna-&-fika-cykel. Ska man mata grusväg eller kötta enduro finns det ju betydligt vettigare hojar att titta på. Kebablådan är dock genial, det borde finnas på alla plastcyklar!

Vad är det för fel på Deore-bromsarna? Shimano själva hävdar ju att Deore, SLX och XT har samma bromsverkan, men skiljer i vikt.

eiskall sa:
Vad är det för fel på Deore-bromsarna? Shimano själva hävdar ju att Deore, SLX och XT har samma bromsverkan, men skiljer i vikt.

Största skillnaden i bromsverkan är väl att bromsreglagen på XTR sviktar. Själva bromsverkan är då ingen skillnad nes på M506 och M9000.

Har kört min comp carbon sedan i mitten av sommaren. Enda som jag har att tillägga/vilja justera så är det att kunna låsa gaffeln så den blir stum (likt epic) under långlopp. Dock hör den mer hemma i skogen så köper att det inte finns.

Som en glad motionscyklist så ser jag inget behov att uppdatera i nuläget, steg ett i uppdatering är snarare kroppen och konditionen, för oddset att komponentbyte gör att jag tar massa placeringar i tävlingar är minimal :)

Sen finns det alltid en stark "vill ha" (läs med Morran röst) känsla, ex Öhlinsdämpare hade varit mumma men behöver jag sätta på dem för att ha kul? Nej inte alls.

Däcken vore också kul att ersätta med lättare variant och framförallt styvare variant, dock satsar jag på benträning innan det blir aktuellt :) Bromsarna fungerar dock kanon tycker jag.

Körde Norrots Lightbulb tävlingen igår som gick av stapeln i Järfälla.
Väldigt halt och mycket rötter men cykeln funkade kanonfint! Är en stigsmiskare :) Tyvärr vurpade jag så växel/växelöra fick sig en smäll, samt att mitt nya däck hade hål i däcksidorna så blir tyvärr en tur till cykeldoktorn idag.

Dotsson sa:
Väldigt halt och mycket rötter men cykeln funkade kanonfint! Är en stigsmiskare :) Tyvärr vurpade jag så växel/växelöra fick sig en smäll, samt att mitt nya däck hade hål i däcksidorna så blir tyvärr en tur till cykeldoktorn idag.

Kul! Jag var oxå där med min Camber, men jag o en till körde fel då vi låg på 3'e o 4'e plats o tappade täten. Så det blev lite myscykling istället :/

Rompa sa:
Dotsson sa:

Kul! Jag var oxå där med min Camber, men jag o en till körde fel då vi låg på 3'e o 4'e plats o tappade täten. Så det blev lite myscykling istället :/

Trevligt! Vara samma här, körde halvljus och med uppvärmingsvarvet så blev det totalt 3 olika bandragningar :) Sista varvet blev dock rätt efter att de märkt upp mer under loppets gång :) Så vi tog det också som en motionstur efter den starten :P

Henrik83 sa:
KJS sa:
Själva bromsverkan är då ingen skillnad nes på M506 och M9000.

Druckit sprit till frukost eller? M9020 & M820 har en helt annan modulation och bromsverkan än vad Deore har. Här har du det svart på vitt dessutom. http://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/2/

Kan du inte läsa? M9000 är inte XTR Trail (M9020) utan XTR Race.

Och angående svart på vitt, på mina egna cyklar har jag följande bromsar just nu: M506, M9000, M8000, Guide RSC, XTR M988 och förutom Guide RSC som har ett helt sjukt bett jämfört med övriga så är bromsverkan inte annorlunda på Shimano-varianterna. Modulation och känsla i reglagen visst M506 kanske inte har samma finkänsla som M9000 men istället så flexar det inte.

Trail-varianten M9020 har jag inte kört på egen hoj så det kan jag inte uttala mig om. Men gissningsvis är den närmare Guide RSC i prestanda. Tester på nätet ger jag inte mycket för utan att ha kört själv.

Har haft min Comp Carbon sen vintern 15/16. Kan hålla med om att hjulen är lite dåliga. Tunga, mjuka och flexiga. Bromsarna däremot tycker jag funkar bra. Har inte haft några som helst problem med dem. Gaffeln har jag ingen synpunkt på då jag tog av den direkt och satte på Öhlins.

Med gaffel- och hjulbyte är det en riktig killer.

Uppgradering framgaffel!

Har uppgraderat från standard 110mm REBA med 46mm offset till 120mm PIKE med 51mm offset på min Camber Carbon 2013.
Installationen var enkel, ta bort den gamla REBAN, mät höjden på styrröret, markera, provmontera, ta bort, kapa, slå i starnut montera gaffel, montera frambroms, låna framhjul från andra hojjen, (Camber 13´ REBA har 9mm QR) pumpa upp till rekommenderad PSI, provkör , har justerat trycket i gaffeln till något lägre och laborerat lite med dämpning och retur och har hittat en riktigt bra grundinställning som passar det mesta.

PIKE är något tyngre än den gamla REBAN men detta uppvägs av en betydligt bättre fjädring, att gå från standard till 51mm offset var också positivt, jag var lite orolig att det skulle ställa till problem men oron var obefogad, det gav en aningens snabbare styrning där snäva svängar som tidigare var knepiga upplevdes som lite enklare utan att ha märkt någon försämring i högfartsstabiliteten.

Anledningen till uppgraderingen var främst att få en bättre fjädring fram då jag aldrig blev kompis med REBAN och dels att få upp BB något från marken för mindre pedal inslag, båda delarna uppfylldes och körmässigt upplever jag att cykeln vart mycket trevligare, i övrigt är cykeln helt standard.

Tips på nästa sak att uppgradera, förutom hjulen som jag för tillfället lånar från min andra hoj... :)

SkogsMTB sa:
Uppgradering framgaffel!

Har uppgraderat från standard 110mm REBA med 46mm offset till 120mm PIKE med 51mm offset på min Camber Carbon 2013.

Anledningen till uppgraderingen var främst att få en bättre fjädring fram då jag aldrig blev kompis med REBAN och dels att få upp BB något från marken för mindre pedal inslag, båda delarna uppfylldes och körmässigt upplever jag att cykeln vart mycket trevligare, i övrigt är cykeln helt standard.

Tips på nästa sak att uppgradera, förutom hjulen som jag för tillfället lånar från min andra hoj... :)

Kul för dig! Mera saker du kan göra enkelt är att trycka i någon extra "bottomless token" i gaffeln för att kunna göra den riktigt "plush" men ändå utan att dyka/bottna :)
Som vanligt gäller hisspinne (om du inte redan har det) och val av bra däck, kvalitén på bromsar kan också göra stor skillnad för självförtroendet...

Litt info til dere som kjører med Rock shox revalation demperen foran. Selv har jeg alltid synes at den er alt for myk i hardeste innstilling. Leverte sykkelen til førstegangs service nå og klaget på dette. Fikk beskjed om at de kunne bytte innmat fra rct til rst. Den vil da få full lock out i hardeste lege. Pris var bare ca 800kr. Gleder meg veldig til å få den igjen. Raport kommer :-)

Specialized67 sa:
Litt info til dere som kjører med Rock shox revalation demperen foran. Selv har jeg alltid synes at den er alt for myk i hardeste innstilling. Leverte sykkelen til førstegangs service nå og klaget på dette. Fikk beskjed om at de kunne bytte innmat fra rct til rst. Den vil da få full lock out i hardeste lege. Pris var bare ca 800kr. Gleder meg veldig til å få den igjen. Raport kommer :-)

Fixar du artikelnummer ? :)

IMG_9168.JPG

Ett långskott kanske men om det är nån av er Camber COMP -16 ägare som bytt till ballare hjul och vill avyttra sitt bakre orginalhjul till ett Happy-pris kan ni väl hojta?

Tillbaka
Topp