Uppgradering framgaffel!
Har uppgraderat från standard 110mm REBA med 46mm offset till 120mm PIKE med 51mm offset på min Camber Carbon 2013.
Installationen var enkel, ta bort den gamla REBAN, mät höjden på styrröret, markera, provmontera, ta bort, kapa, slå i starnut montera gaffel, montera frambroms, låna framhjul från andra hojjen, (Camber 13´ REBA har 9mm QR) pumpa upp till rekommenderad PSI, provkör , har justerat trycket i gaffeln till något lägre och laborerat lite med dämpning och retur och har hittat en riktigt bra grundinställning som passar det mesta.
PIKE är något tyngre än den gamla REBAN men detta uppvägs av en betydligt bättre fjädring, att gå från standard till 51mm offset var också positivt, jag var lite orolig att det skulle ställa till problem men oron var obefogad, det gav en aningens snabbare styrning där snäva svängar som tidigare var knepiga upplevdes som lite enklare utan att ha märkt någon försämring i högfartsstabiliteten.
Anledningen till uppgraderingen var främst att få en bättre fjädring fram då jag aldrig blev kompis med REBAN och dels att få upp BB något från marken för mindre pedal inslag, båda delarna uppfylldes och körmässigt upplever jag att cykeln vart mycket trevligare, i övrigt är cykeln helt standard.
Tips på nästa sak att uppgradera, förutom hjulen som jag för tillfället lånar från min andra hoj... :)