Specialized Camber - The Tråd

Rompa sa:
Ja det stämmer, jag testar lite däck ibland. Trodde inte ni skulle granska bilden så hårt faktiskt.
Men dem här däcken kommer slå hårt sen när det är utvärderat färdigt kan jag säga.
Jag har kört dem sen november.

Dom ser ju ljusår mer intressanta ut än att fortsätta med icespiker när man ska ut i skogen.
Har du jämfört dessa mot icespiker? För / nackdelar?

Rompa sa:
Ja det stämmer, jag testar lite däck ibland. Trodde inte ni skulle granska bilden så hårt faktiskt.
Men dem här däcken kommer slå hårt sen när det är utvärderat färdigt kan jag säga.
Jag har kört dem sen november.

Häftigt, Happy's egen produkttestare av däck :)
Hur ser din deal ut med Maxxis? Eller det kanske är hemligt förresten...

NickPick sa:
Varför inte ice spiker pro?

För att gratis är godast :)
Skämt o sido, tycker Matterhorn ser superintressanta ut, ser mycket mera "hårdkokta" ut...

Är det ingen som nu när säsongen drar igång är sugen på att uppgradera sin Camber med en RS-1 gaffel? Jag har en över (ink hjulet med specialnavet som behövs) som jag försöker sälja men det verkar vara svalt intresse så långt....

Jag bor i södra Sverige och är sugen på en Camber Comp 2017 (eller kanske en Stumpjumper).
Suspension travel är inte allt men "går jag miste" om något om jag väljer Camber?
Kommer inte bli mycket brant utförsåkning men jag vill ändå kunna ta med min hojj till t.ex. Bike parks såsom Isaberg, Vallåsen osv.
Jag tar tacksamt emot alla konstruktiva tips, förslag och idéer.
Jag har aldrig ägt en heldämpad/fulldämpad hojj förut och har ej mycket erfarenhet av att cykla sådana cyklar.

Och när jag ändå frågar så vill jag slänga in frågan om vilken storlek man ska välja.
Jag är 187 cm. lång och gränsen mellan storlek L och XL går vid 185 cm. Jag vill lätt(are) kunna finslipa manuals, bunny hops osv. Har lite problem med sånt på en 2017 Specialized Rockhopper 29'er XL.

Många frågor har jag och hoppas jag gjort rätt att ställa alla i en och samma tråd. Jag tyckte de hängde ihop.

Tack på förhand.

Jag hade L på min 2017 camber är 187 med grenmått 90/91cm. Hade kunnat tänka mig en XL med typ 40mm stam körde 50mm på L. Hojen funkar fint för typ vallåsen / isaberg enligt mitt tyckte.

Jonn3 sa:
Jag är inte fullt påläst för 2017 Camber, Stumpjumper osv. så måtten varierar säkerligen mellan modellerna.

Skillnaderna mellan Stumpy och Camber är 20mm slag fram och 15mm bak.

Vilket i sin tur ger lite flackare gaffelvinkel och lite högre vevlagershöjd.
Cambern är lite trampeffektivare och Stumpyn roligare utför.

Jag är 189 lång med grenmått på 84... Dvs taxben.

L var helt otänkbar efter en första tur och en XL med lite kortare styrstam blev helt perfekt.

Dock blir XL med sina 145mm headtube lite högre i fronten så att vänta styrstammen neråt gjorde mycket för känslan och sittpossitionen blev betydligt mer Race.

Rompa sa:
Jag körde Epic med rs1 förra året. Alltså 2016 års grejer. Det var ingen höjdare.
Lustigt, eller olustigt kanske. Har knappt sett en enda som haft strul med just det.

Har du några referenser/trådar/länkar eller liknande om detta problem?

För mig luktar det "måndagsexemplar" på nån del...

Jag funderar på varför inte alla äger en camber.
Är inte det nya folkcykeln ändå?
8 cambers finns bland mina cykelvänner..

Jag slänger in en bild på min nyinförskaffade Camber. Med RS-1 som jag är supernöjd med. Har kört RS-1 utan brain hela förra året och var lika nöjd med den.

Cambernmindre.jpg

Supersonic sa:
Jag slänger in en bild på min nyinförskaffade Camber. Med RS-1 som jag är supernöjd med. Har kört RS-1 utan brain hela förra året och var lika nöjd med den.

Du har inte Brain på gaffeln på den där heller utan Spike Valve. Brain enbart på bakdämparen.

JonasH72 sa:
KJS sa:
Du har inte Brain på gaffeln på den där heller utan Spike Valve. Brain enbart på bakdämparen.

Och för att förtydliga - Spike Valve är vettigare än f.d Brain som fanns/finns på andra gafflar.. :-)

SpikeValve har noll funktion, som att enbart vrida på Rebound-reglaget. Man får ingen typ av lockout, du ändrar bara gaffeln från optimalt läge till ett icke fungerande. Därav så många gafflar med denna typ av funktion till salu eller utbytta på cyklar som kom med funktionen.

RS-1:an i sig tycker jag fortfarande har överlägsen funktion jämfört med andra gafflar i 100-120mm segmentet. Till och med så att jag fortfarande funderar på att göra ett byte på årets hoj från FOX SC till en RS1:a även fast det innebär nav-byte och vikthöjning. Men skulle avråda alla att köpa en med Spike Valve utan istället gå på en med Xloc eller om man vill ha 100mm så är RS1:an enda gaffeln med Brain som varit trevlig.

Senast ändrad:
KJS sa:
SpikeValve har noll funktion, som att enbart vrida på Rebound-reglaget. Man får ingen typ av lockout, du ändrar bara gaffeln från optimalt läge till ett icke fungerande. Därav så många gafflar med denna typ av funktion till salu eller utbytta på cyklar som kom med funktionen..
--

Senast ändrad:
Vi var ju några rätt aktiva tävlingscyklister som körde Cambern förra året och ingen trivdes med funktionen. Drog man den åt firm blev det en hoppstylta så fort man aktiverade den. Men men, Det finns nog en anledning att till och med de Spez-sponsrade åkare på internationell nivå som hade Cambern som träningshoj bytte bort den gaffeln på en övrigt perfekt hoj. Men smaken är olika, men personligen skulle jag avråda varenda en att köpa en eller byta bort den till något annat.

Bak har jag aldrig haft något problem med Brain, däremot på framgafflar har jag aldrig kommit överens med det, där är fortfarande Låst/Öppen funktion vida överlägset.

KJS sa:
Vi var ju några rätt aktiva tävlingscyklister som körde Cambern förra året och ingen trivdes med funktionen. Drog man den åt firm blev det en hoppstylta så fort man aktiverade den. Men men, Det finns nog en anledning att till och med de Spez-sponsrade åkare på internationell nivå som hade Cambern som träningshoj bytte bort den gaffeln på en övrigt perfekt hoj. Men smaken är olika, men personligen skulle jag avråda varenda en att köpa en eller byta bort den till något annat.

Bak har jag aldrig haft något problem med Brain, däremot på framgafflar har jag aldrig kommit överens med det, där är fortfarande Låst/Öppen funktion vida överlägset.
Ja det beror nog en hel del på preferenser, sponsoravtal och typ av underlag som cyklas på, vad man gillar. Eller bara om man är Europé, Asiat eller Jänkare...eller hype!

Ser många son cyklar på orange eller blå räv-gafflar och det möget kan man ju ge bort.. :-)

Redigerat: Notera :-)

Det är inget fel på dem.

Senast ändrad:
JonasH72 sa:
blå räv-gafflar och det möget kan man ju ge bort.. :-)

Med tanke på sponsoravtal med RS och ändå väljer att byta så vet jag inte ifall det är anledningen ;) .

Ni på Öhlins får väl visa på att ni kan göra lätta gafflar som duger till XC och inte bara kasta in nå tungt mök och tycka att det ska duga. 1300g, Remote, Quick-release thru-axle och funktion som knäpper RS och Fox på fingrarna skulle väl vara något, Men till dess så ligger ju andra tillverkare före er. Men gissar att ni har svårare att få till något lätt och där man inte enbart säljer på hype och därför valt bort det segmentet. :-)

KJS sa:
JonasH72 sa:
blå räv-gafflar och det möget kan man ju ge bort.. :-)

Med tanke på sponsoravtal med RS och ändå väljer att byta så vet jag inte ifall det är anledningen ;) .

Ni på Öhlins får väl visa på att ni kan göra lätta gafflar som duger till XC och inte bara kasta in nå tungt mök och tycka att det ska duga. 1300g, Remote, Quick-release thru-axle och funktion som knäpper RS och Fox på fingrarna skulle väl vara något, Men till dess så ligger ju andra tillverkare före er. Men gissar att ni har svårare att få till något lätt och där man inte enbart säljer på hype och därför valt bort det segmentet. :-)
--

Senast ändrad:
JonasH72 sa:
Rompa sa:
Jag körde Epic med rs1 förra året. Alltså 2016 års grejer. Det var ingen höjdare.
Lustigt, eller olustigt kanske. Har knappt sett en enda som haft strul med just det.

Nä det har jag inte, men jag har kört med 2 hjulpar och läget har varit likadant på båda.

Rompa sa:
JonasH72 sa:
Rompa sa:

Nä det har jag inte, men jag har kört med 2 hjulpar och läget har varit likadant på båda.
Vad har RockShox sagt om det problemet?

På (egen) förekommen anledning; jag har full respekt för både Fox och Rockshox. Jag har full respekt för de som diskuterat med mig i denna tråd. Tro inget annat.

Ni är inte inblandade i det som jag skrev på FB och som tagits upp här på forumet.

Jag ber ödmjukast om ursäkt om ni har tagit illa vid er.

Nu åter till ämnet!

Jag ska idag testa STX22 på min Camber. Den är ju lite "special", då vi inte egentligen har dämpare till Camber.

Jag vet dock att det finns några som är intresserade av en sån dämpare till sina Camber. Tyvärr tror inte jag vi kommer ta fram en Camber STX, av lite olika skäl.

Men, det är en relativt enkel sak egentligen att bygga sig en egen STX22 till Camber.

Man utgår från en av våra eftermarknadsdämpare. Det man gör sen är enkelt uttryckt att byta ändögla mot en Specialized infästning, då har man rätt längd. Sen får man ta och korta av inre slagbegränsaren lite, så slaget går från 50 till 52mm. Kruxet är att lösa att få tillgång till Specialized infästning samt två spacers att fästa dämparen i övre infästningen. Det är dock delar som sitter original på tex Stumpjumper STX.

Hur många är ni egentligen som skulle vara intresserade av att köpa en STX22 om det fanns till Camber?
Jag lovar inget, men kan undersöka möjligheterna om intresset är tillräckligt stort.

Oväntad upptäckt nyss; Klykan till Brain-dämparen är mindre än ändbygel på STX22, så ska man montera STX22 på S-works, så krävs även en "icke-Brain" klyka. Ska gå att köpa enligt utsago - så det blir nästa steg då...morr..

På en Comp Carbon passade däremot STX22an direkt!

Jag har en STX på G till min H-Works Camber Carbon 2016 för att matcha 34'an i fram, men har löst det via BikeYoke & en vanlig STX istället. Klykan borde dyka upp inom kort.

Men om man vill vara med redan nu & utvärdera produkten, hur gör man? Ni har ju fått mina pengar för två gafflar & jag anser mig tillräckligt duktig som cyklist för att känna skillnad på bu eller bää. Foxen hör tilldet senare.. Ska jag komma förbi i Väsby på måndag eller förväntas jag åka runt på bonnmeck för & få grejerna att passa? :-) Med en vettigare bakdämpare hade jag förmodligen vunnit dagens Keps Cup, jag lovar ;-)

IMG_0317.JPG

Senast ändrad:
Jimel sa:
Ligger en stx på köp och sälj som jag är grymt sugen på. Tyvärr inte plånboken

Jag vill bara informera om att den "nya" STXen som kommer ut snart har en aning större luftkammare. Det gör att man får lite mindre progressiv dämpare - om man så önskar. Det följer dock med volume reducers till "nya" STXen för att tillfredsställa de mest hårdnackade cyklisterna :)

Men första generationen kan mycket väl passa dig, så tag den infon för vad den är.

//J

Henrik83 sa:
Jag har en STX på G till min H-Works Camber Carbon 2016 för att matcha 34'an i fram, men har löst det via BikeYoke & en vanlig STX istället. Klykan borde dyka upp inom kort.

Men om man vill vara med redan nu & utvärdera produkten, hur gör man? Ni har ju fått mina pengar för två gafflar & jag anser mig tillräckligt duktig som cyklist för att känna skillnad på bu eller bää. Foxen hör tilldet senare.. Ska jag komma förbi i Väsby på måndag eller förväntas jag åka runt på bonnmeck för & få grejerna att passa? :-) Med en vettigare bakdämpare hade jag förmodligen vunnit dagens Keps Cup, jag lovar ;-)
:-) Tyvärr blir det nog svårt. Skulle vi ta emot alla som ville prova produkter så skulle vi inte hinna med nåt annat :)

Vad har du valt för slag på STXen? 50mm antar jag, annars kan det bli otrevlig överraskning om du tar den som är 57 :-) Eller gör den där klykan nåt magiskt som hindrar hjulet att slå för långt?

//J

JonasH72 sa:
Jimel sa:
Ligger en stx på köp och sälj som jag är grymt sugen på. Tyvärr inte plånboken

Jag vill bara informera om att den "nya" STXen som kommer ut snart har en aning större luftkammare. Det gör att man får lite mindre progressiv fjäder - om man så önskar. Det följer dock med volume reducers till "nya" STXen för att tillfredsställa de mest hårdnackade cyklisterna :)

Men första generationen kan mycket väl passa dig, så tag den infon för vad den är.

//J

Så, då var premiärturen för året och på Cambern avklarad.

Hur kan inte alla cykla Camber?! :-) Kom till en knepig passage idag, som jag aldrig fixat ta mig genom med Epicen på typ 50 försök. Idag så bara; smack, ner med sadeln, trampa till lite och vips så svalde cykeln alla ojämnheter och man kände sig trygg och fin när man tog sig förbi det. Hur pepp som helst.

Grymt skönt även med 1x11 (har bara åkt 2x10 tidigare).

Det negativa med dagens tur var att den enbart varade i 30 minuter, och dessutom hann jag bli trött på den tiden!

Tur orienteringssäsongen snart drar igång så man får upp lite flås. Däremot har gymträningen i vinter gett resultat, för jag har betydligt bättre tryck i benen.

Cykla blev just lite roligare :)

JonasH72 sa:
Så, då var premiärturen för året och på Cambern avklarad.

Hur kan inte alla cykla Camber?! :-) Kom till en knepig passage idag, som jag aldrig fixat ta mig genom med Epicen på typ 50 försök. Idag så bara; smack, ner med sadeln, trampa till lite och vips så svalde cykeln alla ojämnheter och man kände sig trygg och fin när man tog sig förbi det. Hur pepp som helst.

Grymt skönt även med 1x11 (har bara åkt 2x10 tidigare).

Det negativa med dagens tur var att den enbart varade i 30 minuter, och dessutom hann jag bli trött på den tiden!

Tur orienteringssäsongen snart drar igång så man får upp lite flås. Däremot har gymträningen i vinter gett resultat, för jag har betydligt bättre tryck i benen.

Cykla blev just lite roligare :)

Otroligt! Måste genast köpa en camber. Den där passagen hade säkert varit OMÖJLIG med någon annan stighoj... kanske lite väl överdriven hyllning va ;-)

Jag tycker att den är lite halvdryg att "klättra" med. Men då är det nog mer störigt att den inte är lika snabb att svänga med som en "xc-cykel".

Tillbaka
Topp