Specialized Camber - The Tråd

Bilagor

• IMG_1109.JPG
    IMG_1109.JPG
    82.2 KB · Besök: 115
Dags att fundera på nya däck då de gamla GC börjar bli lite slitna på sidorna och corden börjar ge sig. Funderar på Maxxis Ardent. Ser att några här på forumet klämt på 29x2.4. Hur trångt blir det mellan stagen? Hur rullar de?

Jag kör mest på vältrampade stigar med mycket sten och rötter så lite extra luftkudde inbillar jag mig borde ge bättre flyt. Andra förslag på däck är också välkommet. Undviker lergropar, men vill ändå ha hyggligt grepp på fuktiga underlag.

Jag kör ardent 2.4 på min Camber. Det är gott om plats för dem. Hyggligt bra grepp och rullmotstånd. Jag kan rekommendera dem.

Camber lär försvinna till nästa år, en ny Epic lär lanseras som blir 120mm och Epic WC kommer nog vara racehojen. Ungefär som Scott gjorde med sina SPRAK.

Dödgrävaren sa:
Camber lär försvinna till nästa år, en ny Epic lär lanseras som blir 120mm och Epic WC kommer nog vara racehojen. Ungefär som Scott gjorde med sina SPRAK.

Har sagt det länge och både Camber/Stumpy och Epic lider mot slutet av sin "cykel" och behöver nog en uppdatering till 2018 för att förstärka sin marknadsandel och fortsätta vara en attraktiv hoj.

Scotts drag med tre nya Spark var ett genidrag och de säljer gott om cyklar.

Så en ultralätt Epic WC med 100mm slag och Brain och sen en Epic Trail med 6Fattie campatibel ram och 120-130mm slag är min gissning.

Och stympyn får små putsningar för att att bara förlänga gaffeln räcker inte till 2018.

Cyklarna behöver nog bli snäppet längre i ramen och lite lägre i fronten om jag får leka Saida. ?

Jag kommer inom kort troligtvis köpa en ny Mtb. Jag kommer köpa en specialized camber expert carbon. Men jag behöver inte hjulen då jag redan har ett par. Så ngn kan få köpa dem. Helt oanvända!

Vad kan de vara värda? Ge gärna ett bud då jag har dålig koll. Du får med däck, kasett och skivor.

Hjulen heter: Roval Traverse 29 with Roval hubs and Dt Swiss internals

Senast ändrad:
Om någon tänkt att byta styrlager på sin camber comp carbon 2016 (passar säkert fler) och inte hittar rätt i styrlagersdjungeln och inte heller vill plocka loss det gamla och åka till en LBS som inte orkar leta något som matchar, då kan ni istället köpa styrlager passande Epic 2014 artnr: S142500005

Det står ingenstans att det ska passa någon cambermodell men det gör det. Monterade mitt igår och det var identiskt,

Roger_Edvinsson sa:
lundatok sa:
Roger_Edvinsson sa:
lundatok sa:
Såg det, hur var det, finns det ok för STX22 till Camber?

https://www.bikeyoke.de/en/bikeyokes/camber/

Ok den visste jag iofs om, finns det en STX22 i 205x53 att få tag på sen?

Nix...

Den Yoken är kompatibel med 190x51 som är en universalmodell.

205x53 är Specialized eget mått
Och om nu nån köper en sådan Yoke, och skulle ha sin Specialized Yoke över till Camber anno 2016/17 så köper jag den GÄRNA.

På S-Worksen sitter det en "special yoke" för Braindämparen, och den har ju självklart inte samma dimensioner i infästningen på Yoken som resten av Camber-sortimentets Yoke's....

Jag provkörde en Camber med bakdämpare med brain från en sworks Epic Wc, galet bra mycket mer rejsig den kändes!!! :)

JonasH72 sa:
Och i samma stund försvann precis all feeling som man vill ha på en typiskt trail-runda :)

Kom gärna tillbaka när företaget du arbetar för/hyllar gör en XC-dämpare som utklassar alternativen som finns idag. Eller ens är i närheten.

KJS sa:
JonasH72 sa:

Kom gärna tillbaka när företaget du arbetar för/hyllar gör en XC-dämpare som utklassar alternativen som finns idag. Eller ens är i närheten.

Åker man ren trail, så behöver man en sorts funktion. Åker man ren XC så behövs nåt annat. Det finns ingenting på marknaden idag som hanterar båda optimalt. Dvs, upplever man att man har en sjuhelsikes XC gaffel, så funkar den inte superbt för trailbröt. Och har man gaffel som funkar superbt för trail, så är den inte optimal för XC.

Senast ändrad:
Eveningstar sa:
JonasH72 sa:
Brain på rot- och brötpartier är som att åka hardtail.
Jag hoppas ni har någon på Öhlins som faktiskt provar andra tillverkares produkter, för det där är en ren lögn.

Ingen fattar när man småskämtar. Jag ska bli tydligare med det i mina poster...

Men Brain på bröt blir hårt tycker jag, det är långt ifrån så följsamt som man vill ha det. Såklart är det inte stumt som en hardtail - jag kunde inte låta bli jämförelsen, men den är såklart överdriven.

Senast ändrad:
JonasH72 sa:
Eveningstar sa:
JonasH72 sa:
Jag hoppas ni har någon på Öhlins som faktiskt provar andra tillverkares produkter, för det där är en ren lögn.

Men Brain på bröt blir hårt tycker jag, det är långt ifrån så följsamt som man vill ha det. Såklart är det inte stumt som en hardtail - jag kunde inte låta bli jämförelsen, men den är såklart överdriven.

Självklart har vi teståkare, ett helt gäng faktiskt. Både svensk elit och utländsk elit. Det jag skriver här är dock alltid mina egna åsikter. Men att Brain blir konstigt på brötunderlag det är nåt som de allra flesta som har provat en flora av dämpare håller med om.

Brain har sina fördelar, men det är inte på brötunderlag i lite hastighet, det är 100% säkert.

Då har du inte åkt en med Wc setup i firm-läge och lågt lufttryck. Det är hur mjukt som helst, och sprättigt där/när man behöver det. Döm inte ut Brain innan du har testat det ordentligt, för det märker jag att du inte har gjort.

Bli tydligare nu jonas, men skriv och läs själv så inser du att du är svårförstådd....

Rompa sa:
Bli tydligare nu jonas, men skriv och läs själv så inser du att du är svårförstådd....

Jag tror det handlar om att Jonas är väldigt färgad, svårt att se att det finns andra användningsområden/smaker, påtalar om bröt som något enbart Ö kan lösa, har ett väldigt smalt användningsområde, tävlar inte i XCO/XCM med ambitionen att jaga placeringar.

Jag tycker Öhlins gjort ett bra jobb på Stumpjumpern, men inte är det sådan jäkla aha upplevelse motför alternativ. Och det är verkligen mestadels när det går nedför den har sina fördelar. På en Camber skulle jag inte vilja ha den dämpare som sitter på Stumpjumpern om jag skulle använda den som allroundhojpa. Då vill man att det svarar lite mer och vikten kan hållas ner.

Och det är ju inte i bröt som Brain har sina problem.

Senast ändrad:
JonasH72 sa:
Eveningstar sa:
JonasH72 sa:

Det verkar som om din stackars arbetsgivare behöver en "sociala medier-policy" trots allt...

Oskar sa:
JonasH72 sa:
Eveningstar sa:
JonasH72 sa:

Det verkar som om din stackars arbetsgivare behöver en "sociala medier-policy" trots allt...
Kul kille :) :) :)

Vad är dina erfarenheter av Brain och Camber?

Jag kör en Comp Carbon -17 med standarddämparen från Fox och cykeln är så djävla bra att jag vill gifta mig med den. Jag funderar inte så mycket över Öhlins hit och Brain dit, jag bara kör.

KJS sa:
Rompa sa:

Jag tror det handlar om att Jonas är väldigt färgad, svårt att se att det finns andra användningsområden/smaker, påtalar om bröt som något enbart Ö kan lösa, har ett väldigt smalt användningsområde, tävlar inte i XCO/XCM med ambitionen att jaga placeringar.

Jag tycker Öhlins gjort ett bra jobb på Stumpjumpern, men inte är det sådan jäkla aha upplevelse motför alternativ. Och det är verkligen mestadels när det går nedför den har sina fördelar. På en Camber skulle jag inte vilja ha den dämpare som sitter på Stumpjumpern om jag skulle använda den som allroundhojpa. Då vill man att det svarar lite mer och vikten kan hållas ner.

Och det är ju inte i bröt som Brain har sina problem.

För att tydliggöra vart jag står, så anser jag att för ren XC cykling är det klart bättre med en FOX Brain än våran STX22 tex. Men för allt annat underlag än XC så tycker jag personligen att det klart lönar sig med nåt annat.

Sen kanske det är en setup-fråga, jag har såklart utgått från det som föreskrivs i manualen och sen vidgat gränserna åt alla hålen på både lufttryck och kompression (returen känns skaplig direkt), men jag får inte till det så som jag vill ha det. DOck så eftersom jag fortfarande inte har fått tag i en normal Yoke, så åker jag ju fortfarande på FOXen, så jag är villig att testa mer, men då behöver jag nog guidning om det skall justewras helt utanför det som är "normalt".

Rompa, menar du att jag skall stänga kompen maximalt och ha rejält lägre lufttryck alltså? Grejen är att sagen lär ju bli typ 40-50% isåfall, och då kommer jag bottna den direkt tänker jag, så om det är vad du menar så nej, det har jag inte provat. Just nu åker jag på 210psi och kompen på näst hårdaste, och den bottnade två gånger idag, så jag skulle behöva ha i mer luft egentligen......(väger 93kg på cykeln, ungefär)

Senast ändrad:
Jag kör 140psi och väger 83-85kg, och det är ställd så mycket åt FIRM som det går.
Det går utmärkt att köra in sig på topp5 på massvis med segment i Hellas med en så värdelös dämpare som Fox med brain och med en brain gaffel oxå. Utan ambition att köra fort oxå. Jag följer inte vad Specialized eller Fox rekommenderar och allt vad autosag säger.

Tillbaka
Topp