Specialized Camber - The Tråd

Vet ett ställe som säljer 2017års grön camber comp carbon för 29.995. Här är full spec på 2018 översta bilden

Bilagor

• Screenshot_2017-08-25-17-38-15.png
    Screenshot_2017-08-25-17-38-15.png
    23.9 KB · Besök: 125
  • Screenshot_2017-08-25-17-39-06.png
    Screenshot_2017-08-25-17-39-06.png
    24 KB · Besök: 136
Senast ändrad:
Hej!

Hoppas på att få lite tankar/råd från er som bytt till gaffel med längre slag på era Cambers.
Själv har jag en Camber (Elite Carbon) från 2016 så det är 120 mm fram och bak.
Jag funderar på att, i samband med gaffelservice, förlänga slaget till 140 mm (Fox 34 Performance).

För er som vill veta så behöver man då enligt Fox, förutom en längre Air Shaft på fjädersidan, köpa en ny dämpare (då den som sitter i bara passar för slaglängd upp till 120 mm).
Passar därför på att samtidigt uppgradera till Factory-dämparen (ca 3000:- mot 2500:- för Performance).
En Air Shaft ska enligt uppgift kosta ca 300:- (lite osäker på den prisuppgiften, någon som vet om det stämmer?)

Hur som helst så känns detta (i mitt huvud) som en vettig uppgradering eftersom det blir billigare än att köpa en helt ny gaffel. En förutsättning för detta är dock att gaffelns offset fortsatt bör vara 46 mm (med tanke på att t.ex. hjulbas och trail ökar och gaffelvinkeln minskar med ökad gaffellängd).
Vidare tänker jag att byte till längre gaffel (med förändrad geometri som följd) ger en mer stabil, men också lite slöare?, cykel.
Ökad offset skulle möjligen göra den lite mer rapp i styrningen?
Frågan är i så fall om rappare styrning skulle vara en fördel (smidigare) eller en nackdel (nervös) :D ?
Vad har ni andra för offset på era gafflar? Hur upplever ni det? Blir det för nervöst med 51 mm offset tror/anser ni?

Tacksam för input!

Hej! Noobvarning här: Nyss inhandlat en Camber Comp Carbon och första hojen med singelklinga fram (28t). Körde premiärturen idag och gick fint förutom att jag nu förstår att jag måste byta till fler tänder fram om jag ska köra lopp. Den lättaste växeln var alldeles för lätt även i väldigt brant backe. Vad rekommenderas till t.ex Vasan, 32t? 34t? Antar att man behöver ny längre kedja då också...? :)

Beror nog lite på hur stark/tung ä du är men jag har kört merparten av alla turer på en 34T och tyckte den uppfyllde alla mina önskemål här hemma.
Kanske att man önskar sig en 36T under några hundra meter på cykelvasan mrn lättare än 34-42 behöver man sällan.

swmp sa:
Hej! Noobvarning här: Nyss inhandlat en Camber Comp Carbon och första hojen med singelklinga fram (28t). Körde premiärturen idag och gick fint förutom att jag nu förstår att jag måste byta till fler tänder fram om jag ska köra lopp. Den lättaste växeln var alldeles för lätt även i väldigt brant backe. Vad rekommenderas till t.ex Vasan, 32t? 34t? Antar att man behöver ny längre kedja då också...? :)

177 cm, 70 kg så rätt lätt.. Vad betyder "-42" i 34-42..? :D
Hur vet man hur lång kedja man ska ha?

Roger_Edvinsson sa:
Beror nog lite på hur stark/tung ä du är men jag har kört merparten av alla turer på en 34T och tyckte den uppfyllde alla mina önskemål här hemma.
Kanske att man önskar sig en 36T under några hundra meter på cykelvasan mrn lättare än 34-42 behöver man sällan.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Hej! Bytte till pike rct3 med 130 slag och 51mm offset på min Camber Comp carbon 2016. Stor skillnad i stökig terräng, drop mm.
Men funkar även bra till snabbcyklingen på snällare stigar

Hej alla!

Blev av med min camber carbon strl L vid inbrott i vårat förråd i helgen, om någon skulle se den på annons så kontakta mig gärna!

Kännetecken: trasig plastdetalj under sadeln vänster bak, större repa högersida på ramen, mycket märken i lacken från fabrik

Ram nr ges ut om någon skulle hitta på den!

Bilagor

• IMG_2893.JPG
    IMG_2893.JPG
    350.3 KB · Besök: 76
Hej, hej! Jag har också blivit med camber, en comp 29” 2017. Hemskt trevlig hoj.
Någon som vet om det finns sån bottenplatta med 3 istället för 2 hål att få tag på? (Där kablarna kommer ut från ramen). Jag köpte nämligen en command post med extern mekanism men det vore ju trevligt att kunn dra en bit av kabeln i ramen iaf. Självterminerande problem om jag gör om till 1*11 men just nu är jag oförväntat förtjust i 2*11.

Jag köpte en BrandX i somras och drog kabeln innanför hela vägen. Plockade bort metallplattan i botten och drog först ut kabeln där. Gjorde det för att lättare ändra riktning för kabeln för att sen skjuta den uppåt. Fungerade smidigt.

Hej!

Nyligen blivit med en Camber Carbon Comp 29

Och självklart var man ju tvungen att uppgradera lite komponenter (man kan ju inte cykla på en original :) )

Uppgraderingar hittills:

Hjul: American Classic Wide Lightning
Däck: Schwalbe Hans Dampf (Addix Soft grip)
Bromsar: Sram Guide R
Styre: Renthal Carbon 760 mm
Styrstam: Renthal 40 mm
Vevparti: Sram X0
Växelreglage: X01
Gaffel: Pike 120 mm
Kassett: Sram 10-42T

Har ännu inte hunnit testa nya gaffeln, men den känns bra på uppfarten :)

Bilagor

• IMG_1168.jpg
    IMG_1168.jpg
    361.8 KB · Besök: 95
JonasH72 sa:
Sorry, visste inte att man inte fick skriva att den skulle säljas. Jag antog det var ok att skriva att cykeln var till salu, eftersom Freddan skrev som han gjorde och det ligger kvar.

Du har ju lagt ut en annons, de borde räcka. Smutsa ner tråden med sånt är bara onödigt. Ungefär som detta inlägget.

Jag behåller Cambern en säsong (eller så) till. Får låta 2018 smyga in med sina nyheter och ser hur saker och ting utvecklas här och var.
Så länge dunkar jag in en bild på hur den ser ut nu.

Det uppenbara att göra med den (förutom att jag köpt ett par extra kolfiberhjul för att spara de dyra Roval) är att köpa ett kolfiber raiser-styre från Renthal (Fatbar Lite C 35) och montera dit en "normal" styrstam. Sen får jag fundera på om jag skall byta mudguarden kanske...
Möjligen att jag måste testa en STX22 igen också, men med lite mjukare setting än original.
Och så måste jag sätta dit ett par tjockare handtag.

Sadeln.....Biltema! Men gelen kan lika gärna sitta där som i byxarslet, det blir ju minde vikt så!

Bilagor

• Full-pic.jpg
    Full-pic.jpg
    53.6 KB · Besök: 147
JonasH72 sa:
Jag behåller Cambern en säsong (eller så) till. Får låta 2018 smyga in med sina nyheter och ser hur saker och ting utvecklas här och var.
Så länge dunkar jag in en bild på hur den ser ut nu.

Det uppenbara att göra med den (förutom att jag köpt ett par extra kolfiberhjul för att spara de dyra Roval) är att köpa ett kolfiber raiser-styre från Renthal (Fatbar Lite C 35) och montera dit en "normal" styrstam. Sen får jag fundera på om jag skall byta mudguarden kanske...
Möjligen att jag måste testa en STX22 igen också, men med lite mjukare setting än original.
Och så måste jag sätta dit ett par tjockare handtag.

Sadeln.....Biltema! Men gelen kan lika gärna sitta där som i byxarslet, det blir ju minde vikt så!
Skönt att någon annan inte ska behöva anmärka på vad som ser konstigt ut, för det vet du redan själv bevisligen :D
Var det dåligt intresse för den? Testa att ha is i magen, vänta till våren eller sänk priset.

Crossmax sa:
Varför kan inte Öhlins utveckla en mudguard som går att fästa i gaffelbryggan där det redan finns ingjutna M4-gängor?

Min Diamond har ju en "fabriksskärm". Tyvärr täcker den inte alls lika bra på sidorna som en marshguard. Stänker upp mycket mer skit på gaffelbenen så den åkte av igen. Så bara för att det går blir det inte bra :)

NickPick sa:
Skönt att någon annan inte ska behöva anmärka på vad som ser konstigt ut, för det vet du redan själv bevisligen :D
Var det dåligt intresse för den? Testa att ha is i magen, vänta till våren eller sänk priset.[/quote]
Haha, ja sadeln är inte direkt S-Works...

Jag åker vidare på den i vår också, så får vi se hur det ser ut framåt sommaren med produktutvecklingen. :)

glitch sa:
Fast Cambern ser ju krockad ut default, så sjukt korta.
Ja, håller med. Men siffrorna matchar inte det visuella kan jag tycka, 1197 wheelbase är inte superkort väl? Kanske om den relateras till
stack, att det är vad som lurar öget?
(med längre gaffel, 140 istf 120, så blir den ju lite längre och med annan effektiv HA också)

JonasH72 sa:
glitch sa:
Fast Cambern ser ju krockad ut default, så sjukt korta.
Ja, håller med. Men siffrorna matchar inte det visuella kan jag tycka, 1197 wheelbase är inte superkort väl? Kanske om den relateras till
stack, att det är vad som lurar öget?
(med längre gaffel, 140 istf 120, så blir den ju lite längre och med annan effektiv HA också)

Fast under 1200 på en XL är kort nuförtiden.

Jumperstumper sa:
Någon som har koll på hur breda däck man kan få på en Camber Comp carbon 29” -17?

Maxxis ardent 2.4” funkar finfint.

Continental TrailKing 2.4” funkar inte på höjden på bakhjulet, det är bara ett par mm ( 3-4) innan det tar i framtill i baksvingen.

Rompa sa:
Jumperstumper sa:
Någon som har koll på hur breda däck man kan få på en Camber Comp carbon 29” -17?

Maxxis ardent 2.4” funkar finfint.

Continental TrailKing 2.4” funkar inte på höjden på bakhjulet, det är bara ett par mm ( 3-4) innan det tar i framtill i baksvingen.

Det blir så tight med 2.4” alltså. Trodde nästan att man kunde gå upp till 2.5” :) men bra då vet jag!

Jumperstumper sa:

Jag har kört Nobby Nic 29 x 2.6 (på en 2016 Camber Elite Carbon) utan problem.
Har sedan dess bytt till 2.35, men om jag inte missminner mig så fanns det en del plats kvar fram (bak går det inte att få dit större i 29").
Jag har inte testat större än 2.6 fram, men kanske att det kan gå att få på ett NN 29 x 2.8.
Byter man till 27.5-hjul så ska det gå att klämma dit 2.8 bak och 3.0 fram har jag hört.

Kivennus sa:
Jumperstumper sa:

Har sedan dess bytt till 2.35, men om jag inte missminner mig så fanns det en del plats kvar fram (bak går det inte att få dit större i 29").
Jag har inte testat större än 2.6 fram, men kanske att det kan gå att få på ett NN 29 x 2.8.
Byter man till 27.5-hjul så ska det gå att klämma dit 2.8 bak och 3.0 fram har jag hört.

Nu verkar väl iof bredden på nobby nic vara högst omtvistad. Väldigt beroende på fälg om inte annat.

AX3L sa:
Kivennus sa:
Jumperstumper sa:

Nu verkar väl iof bredden på nobby nic vara högst omtvistad. Väldigt beroende på fälg om inte annat.

Ja. Jämfört med en 2.35 Magic Mary så är 2.6 Nobby Nic bara lite bredare.
I skogen är dock skillnaden helt klart märkbar (på gott och ont).
Ja hjul/fälgar har ju betydelse förstås. På min sitter de vanliga Traverse med 29 mm innerbredd.

Har kört 2.4” Chunky Monkey bak på Cambern utan problem.

Införskaffar nog en uppsättning 2.6” Purgatory i mellandagarna och ser om de gåt in, 2.3” varianten har gott om luft i svingen.

På RXF34:an får Butcher 2.6” plats men framstänkan får snällt stanna hemma då det blir på tok för trångt med den på.

Tillbaka
Topp