Specialized Camber - The Tråd

Micke_k sa:
Det känns som det är grus i lagren när man rör styret
Tänkte lägga på lagerfett för att se om det hjälper

Du är medveten om att du inte har riktig koll på vad det är som låter ha? Plocka isär, gör rent och lägg på tunt fett igen. Läs på lite om styrlager osv också så förstår du mer vart missljud kommer ifrån.

No offence men att säga att något är slut när man inte har en aning är ju konstigt....

NickPick sa:
Micke_k sa:

Du är medveten om att du inte har riktig koll på vad det är som låter ha? Plocka isär, gör rent och lägg på tunt fett igen. Läs på lite om styrlager osv också så förstår du mer vart missljud kommer ifrån.

No offence men att säga att något är slut när man inte har en aning är ju konstigt....

Helt rätt jag har ingen koll alls därför jag ställer frågan.

OEM lagret på dessa hojar var ett skämt.
Tror jag bytte mitt efter typ 70-80mil cykling.

Efter det höll det helkapslade närmare 500.
Men nu när den skall servas är det åter dax.

Micke_k sa:
NickPick sa:
Micke_k sa:

Ingen fara, NickPick tar gärna chansen att va lite dryg. Att det som i det här fallet krävs att hen tolkar in saker som inte står där (du har ju inte sagt att något är slut) är en del av detta fåniga beteende.

Dessutom ÄR originalstyrlagren kassa.

Det som är extra surt med Spech lager är deras lagerstandard dom valt, som gör det svårt att byta till angleset för att få en mer modern geometri :/

Oskar sa:
Micke_k sa:
NickPick sa:
Micke_k sa:

Ingen fara, NickPick tar gärna chansen att va lite dryg. Att det som i det här fallet krävs att hen tolkar in saker som inte står där (du har ju inte sagt att något är slut) är en del av detta fåniga beteende.

Dessutom ÄR originalstyrlagren kassa.
Har du några tips på lager ?
Är det enkelt att byta själv?

Micke_k sa:
ejma sa:
Micke_k sa:
Är det enkelt att byta själv?
Ja, om du drar ut gaffeln sitter det nedre lagret kvar på gaffeln och det övre ligger kvar i ramen. Du lyfter bara av dem.

Tack för hjälpen. Nu ska jag bara klura ut vilka jag ska ha ?

Hej,
Det kan räcka med ytterst lite smuts i fettet för att det ska börja "knaka". Ta lös styrlagret och kolla. Om fettet är mörkt (= smutsigt), rengör grundligt och lägg på nytt fett. I många fall funkar det. Som tidigare beskrivits är dock orginallagret av en dålig kvallisort, så knaket brukar återkomma ganska snart. Jag ledsnade på allt meckande, gick till Alviks cykel (hjälpsamma) och köpte ett nytt kapslat lager (Enduro bearings, endast nedre lagret behövde bytas i mitt fall) som löste problemet. Viktigt att lagret har rätt konicitet, finns olika. Säkrast att ta med lagret/lagren som ska bytas till kunnig cykelverkstad så att du får rätt.

ejma sa:
Har du letat efter någon märkning på dem?

Kanske läge för framgaffelservice också?

Så långt har jag inte kommit än att jag har plockat ner styrlagren.
Vill ha lite koll hur jag ska gå till väga innan man plockar ner det..

Cykel har rullat ca 150 mil så framgaffeln ska väl enligt tillverkaren ca 500 mil och sen är allt hur den är körd. Men gaffeln känns bra än så länge

Micke_k sa:
ejma sa:
Har du letat efter någon märkning på dem?

Kanske läge för framgaffelservice också?

Så långt har jag inte kommit än att jag har plockat ner styrlagren.
Vill ha lite koll hur jag ska gå till väga innan man plockar ner det..

Cykel har rullat ca 150 mil så framgaffeln ska väl enligt tillverkaren ca 500 mil och sen är allt hur den är körd. Men gaffeln känns bra än så länge
Alltså, det tar 2 minuter att plocka bort styrstammen och max 5 minuter att montera den. 3 skruvar. Du behöver inte vara orolig att du inte får ihop den.

Framgaffeln bör få service var 50:e timma. Så länge skrapringarna lämnar en tunn oljehinna efter sig fungerar de som tänkt.

Läs servicemanualen hos specialized så minskar risken för problem. Min Camber har rullat ca 100 mil stig om året i snitt sedan 2014. Har bytt vevlager, men de andra lagrena fungerar än. Spolar av den med trädgårdsslangen efter varje tur, men med spraystråle.

Roger_Edvinsson sa:
larsaw sa:
Det som är extra surt med Spech lager är deras lagerstandard dom valt, som gör det svårt att byta till angleset för att få en mer modern geometri :/

Problemet än ju ändå att inget angleset på marknaden ger dessa hojar 40mm längre Reach. ??

+1 men hjälper precis en kompis som BARA sitt-trampar, då hade en Camber kunnat vara ett bra beg.fynd (bara att size’a upp...) men iom att angleset inte går att montera så känns det ”så där”...

larsaw sa:
Roger_Edvinsson sa:
larsaw sa:

Problemet än ju ändå att inget angleset på marknaden ger dessa hojar 40mm längre Reach. ??

+1 men hjälper precis en kompis som BARA sitt-trampar, då hade en Camber kunnat vara ett bra beg.fynd (bara att size’a upp...) men iom att angleset inte går att montera så känns det ”så där”...

Både jag och stream skall avyttra våra Cambers nu i det närmaste om en liten XL är det som eftersöks.

Sen bör nog Cambern ändå alltid användas med 140mm gaffel då cykeln blir både roligare och stabilare i skogen och bara obetydligt sämre på att klättra.
Och då blir HAn fullt acceptabel för en stighoj.

Senast ändrad:
Roger_Edvinsson sa:
larsaw sa:
Roger_Edvinsson sa:
larsaw sa:

Både jag och stream skall avyttra våra Cambers nu i det närmaste om en liten XL är det som eftersöks.

Sen bör nog Cambern ändå alltid användas med 140mm gaffel då cykeln blir både roligare och stabilare i skogen och bara obetydligt sämre på att klättra.
Och då blir HAn fullt acceptabel för en stighoj.

Aha’ skicka mig ett PM om du vill kränga din XL! Kompisen har väl en 20-25Tkr som brinner i fickan... (verkar det som)

Sköneman sa:
Köp ett singeldrev med cinchfäste (jag förutsätter Race Face vevar) ex:

https://www.cykelkraft.se/framdrev-absolut-black-raceface-cinch-direct-mount-oval-svart-6mm-34t

Montera och åk ? (skruva av framväxel och reglage också. Den så kallade "tacoplåten" som framväxeln fäster i kan ersättas med en distans men kan ju givetvis sitta kvar också utan att funktionen hindras)

Man måste inte ”flytta in” framklingan på något sätt så den centrerar bättre?

Sugen på att ha en dämpare i reserv till min Camber Comp -18. Funderar på att köpa denna:
https://www.bike-discount.de/en/buy...oat-dps-performance-shock-204.9x53.1mm-886197

Passar den? Det står ju att den är till Camber men är det skillnad på årsmodeller?
Grymt bra rabatt på denna dämpare.

Vilken är bäst av den jag länkade till och den originalmonterade (Fox Float Rx Trail tune) eller är det samma? Lite olika färgsättning på dom.

Senast ändrad:
Den där passar rakt av till Camber 2016-2018 och är identisk med OEM dämparen.

har en liggande som inte är använd speciellt mycket då jag kört STX22.
Frågan är vad den är värd när de rear ut nya till den pengen.

lamotte sa:
Sugen på att ha en dämpare i reserv till min Camber Comp -18. Funderar på att köpa denna:
https://www.bike-discount.de/en/buy...oat-dps-performance-shock-204.9x53.1mm-886197

Passar den? Det står ju att den är till Camber men är det skillnad på årsmodeller?

Vilken är bäst av den jag länkade till och den originalmonterade (Fox Float Rx Trail tune) eller är det samma? Lite olika färgsättning på dom.

Roger_Edvinsson sa:
Den där passar rakt av till Camber 2016-2018 och är identisk med OEM dämparen.

har en liggande som inte är använd speciellt mycket då jag kört STX22.
Frågan är vad den är värd när de rear ut nya till den pengen.

lamotte sa:

Kanon, tack för info!
Nä självklart lite surt om man tänkt sälja begagnat om de sänker nypriset drastiskt.

Camber evo -15, multifrågeinlägg:

Tips på BB som håller?

Framaxeln satt helt fast, fick knacka ut med våld. Visst minns jag rätt att distanserna på framhjulet mot navet är löstagbara? De satt som fan också. Allt helt utan rost och skit. Misstänker att något är knäckt, men hjulet känns runt och fint. Nya axeln gick också lite trögt in. Nu till frågan, går naven att fetta? Känns som slutna lager.

HanStröm sa:
Sköneman sa:
Köp ett singeldrev med cinchfäste (jag förutsätter Race Face vevar) ex:

https://www.cykelkraft.se/framdrev-absolut-black-raceface-cinch-direct-mount-oval-svart-6mm-34t

Montera och åk ? (skruva av framväxel och reglage också. Den så kallade "tacoplåten" som framväxeln fäster i kan ersättas med en distans men kan ju givetvis sitta kvar också utan att funktionen hindras)

Man måste inte ”flytta in” framklingan på något sätt så den centrerar bättre?

Jag konverterade till Absolut black oval 32 singel klinga behövdes inga distanser. Och bak har jag 11-46 med den uppsättningen så kanske man skulle satt på oval 34 istället för man trampar ur.

Bilagor

• B88A4B05-7547-46A9-8C9E-F58017C69042.jpeg
    B88A4B05-7547-46A9-8C9E-F58017C69042.jpeg
    109.6 KB · Besök: 145
Jag har satt en Pike 140mm på min. Funkar kanon, blir lite roligare geometri också! Komplettera gärna med en dropperpost också om du inte redan har :)

Hej, har en Camber Comp Carbon 2018 strlk L och tycker jag sitter lite för ”rakt”. Är 182 cm lång. Funderar på att prova byta till en 80 eller 90 styrstam för att få en snabbare känsla men är orolig för att den kanske blir tråkig i skogen. Någon som testat?

Hej, har en Camber Comp Carbon 2018 strlk L och tycker jag sitter lite för ”rakt”. Är 182 cm lång. Funderar på att prova byta till en 80 eller 90 styrstam för att få en snabbare känsla men är orolig för att den kanske blir tråkig i skogen. Någon som testat?
Du kan alltid börja testa vända på stamen så den pekar snett nedåt.

Jag har satt en Pike 140mm på min. Funkar kanon, blir lite roligare geometri också! Komplettera gärna med en dropperpost också om du inte redan har :)
Jag har funderat på att byta gaffel till en med liter mera slaglängd. Är det några nackdelar du kommit på nu efterhand?
Jag har letat runt lite men det verkar svårt att hitta gafflar utan boost numera. Går det att fixa på något sätt så man kan använda sina gamla hjul till ny gaffel med boost?

Jag har funderat på att byta gaffel till en med liter mera slaglängd. Är det några nackdelar du kommit på nu efterhand?
Jag har letat runt lite men det verkar svårt att hitta gafflar utan boost numera. Går det att fixa på något sätt så man kan använda sina gamla hjul till ny gaffel med boost?

Byta till 140mm slag ger en ganska mycket roligare cykel, men gör även en enormt kort cykel ännu kortare.

Har du High/Low naven så åker du på att byta nav eller hjul om du byter till en boostgaffel.
Till DT naven på de lite fina Traversehjulen finns det adaptrar att köpa

Jag uppgraderade air springen till en något längre debonair och gick då från 120 till 130mm i slag. Ett väldigt billigt sätt att uppgradera sin gaffel.
1586163061443.png

Har snart slitit ut alla delar på min 2013 elite utom kolfiber ramen ?
Kollade på spec men baksvingen är 0 i lager. Är d flera av er som upplever att loppet är kört för en 2013 hoj att få delar till?

Har en Camber från 2012 (?) där bakdämparen är skrot. Håller inte längre än 8 år liksom. :) Nu är jag inte så fancy av mig utan rullar mes på TT-hojjen numera, men vill ändå ha tillgång till MTB:n för grusåka. Jag mäter mig fram till Eye to Eye 200mm, är det några andra mått att ta hänsyn till när jag ska införskaffa ny dämpare? Vad är stalltipset för ersättning?

Bilagor

• IMG_4820.jpg
    IMG_4820.jpg
    557.2 KB · Besök: 256
  • IMG_4821.jpg
    IMG_4821.jpg
    846.8 KB · Besök: 260
Om man kikar på lite äldre camber comp, låt säga 2016-17 och jämför med geometrin hos motsvarande cyklar idag - har geometrin utvecklats mkt?

Tillbaka
Topp