Specialized Enduro - The tråd

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Det behöver de garanterat om man vill ha en
> friktionsfri sving, mina känns rätt risiga. Men
> det får sitta kvar vintern igenom iaf. Jag har
> större problem med mitt cyklande än att svingen
> inte är hundra procent friktionsfri.

Det är inte så mycket att man vill ha låg friktion som är främsta skälet till att byta. Om lagren rostat ihop och man drar runt ytterkanten på lagret i presspassningen är det risk att det blir skit av cykeln.

jofahjalm skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det behöver de garanterat om man vill ha en
> > friktionsfri sving, mina känns rätt risiga.
> Men
> > det får sitta kvar vintern igenom iaf. Jag har
> > större problem med mitt cyklande än att
> svingen
> > inte är hundra procent friktionsfri.
>
> Det är inte så mycket att man vill ha låg
> friktion som är främsta skälet till att byta.
> Om lagren rostat ihop och man drar runt
> ytterkanten på lagret i presspassningen är det
> risk att det blir skit av cykeln.

Jo, det är sant, men så illa tar det ett tag innan det blir. När mina lager skurit ihop är det snarare så att axeln har roterat mot innerringen.

En dum fråga, är alla lager lika i länkaget? Dvs 6802 lager lr är den nedre svinglagringen biffigare?

Jag vill inte behöva demontera vevpartiet för att komma åt nedrelagringen innan själva bytet, så vet nån snälla berätta.

Senast ändrad:
På min Stumpjumper sitter det 12x21x5 (7st) + 15x24x5 (2st). Kommer inte ihåg var de två större sitter, men det verkar ju inte omöjligt att de sitter där. Jag köpte från kullagergrossisten.se och fick hem lager dagen efter.

På Stumpy är alla likadana förutom 2 st i rocker linken, som är annorlunda. Låter som att det kan vara samma på Enduro då. Obs att det är 2 st vid varje dropout och totalt 3st i huvudpivoten. Många lager blir det...

Tillåt mig hjälpa.

p4pb11692021.jpg

Det är t.o.m. en FSR. Det ni! Jag tror FSR stod för "Future Shock Rear". Så dämparen kanske är från 2020? Vem vet.

Fredrik80 skrev:
> Tillåt mig hjälpa.
>
>
>
> Det är t.o.m. en FSR. Det ni! Jag tror FSR stod
> för "Future Shock Rear". Så dämparen kanske är
> från 2020? Vem vet.

Ruskigt fräsch, kring millenieskiftet var de som snyggast.

c-oma skrev:
> Bjuder på en bild jag med då...
>
>

Riktigt fin, är det bongofiber?

Fistarn skrev:
> c-oma skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bjuder på en bild jag med då...
> >
> >
>
>
> Riktigt fin, är det bongofiber?

All in här...

mikipedia_ skrev:
> Lager beställda? Nu är det bara att vänta.
> Det här är iaf alla som behövs för 2015 650b.

I like your style mister!

Du borde ju slippa en del problem med notchiga lager, bara de inte spricker så :)

Senast ändrad:
Jag uppfattade det inte. Ähh vet inte vad jag trodde!

Tror ni dom spricker? Pris skillnaden var 20kr per lager så pengamässig var det skit samma:-)

Keramiska lager skulle jag aldrig stoppa in i länkage... Jag skulle aldrig sätta dem på en MTB överhuvudtaget när jag tänker efter. Nåväl, berätta hur länge de höll sen när du monterat.

På tal om annat, ny enduroram lär väl dimpa ner för 2017 nu när Graves joinat? Kanske en s-works med öhlins fram och bak när de väl unveilar gaffel för 650b.

Nu är jag supernyfiken. Jag kraschar lager i stora mängder på mina cyklar. Länkagelager brukar bara rosta ihop eftersom dom inte roterar. Jag köper kvalitetslager i rostfritt, typ SKF eller FAG (vilket är bra mycket dyrare än vad mikipedia_ betalar). Är keramiska dåligt för att det inte tål belastningarna på svingen som inte är rotation av lagren?

Nä har redan mejlat nu och ändrat ordern. Tänkte bara att 2rsc var tätnings klassningen inta att c betydde keramiskt i lagret.
Tanke vurpa av mig!

Nåja det blev iaf billigare nu:-)

Men tänk om keramiska var det rostfria perfekta alterntivet!?!

Tänker du ta bort tätningen och trycka i mer fett? Jag har gjort det någon gång, men inte så att jag har kunnat utvärdera om det gjorde någon skillnad. Jag är också lite rädd för att tätningen inte blir lika bra när man har tagit bort den och sedan tryckt den på plats igen.

Jag tänker inte göra, men butiken får fixa det!
Ja det kanske skulle varit bättre, men vågar inte nu när vissa säger som dom gör. Prova du Jofa

jofahjalm skrev:
> Nu är jag supernyfiken. Jag kraschar lager i
> stora mängder på mina cyklar. Länkagelager
> brukar bara rosta ihop eftersom dom inte roterar.
> Jag köper kvalitetslager i rostfritt, typ SKF
> eller FAG (vilket är bra mycket dyrare än vad
> mikipedia_ betalar). Är keramiska dåligt för
> att det inte tål belastningarna på svingen som
> inte är rotation av lagren?

Gissningsvis skulle du klara dig bättre om du inte köpte rostfritt, rostfritt är mjukare --> tätningarna pajar snabbare (vilket är vad som dödar lager ändå)

http://www.skf.com/group/products/b...ss-steel-deep-groove-ball-bearings/index.html

Bjuckar på bild på min med då. Också nyss tryckt in 1 st offset bushing för att, enligt utsago, minska gaffelvinkeln med 0,5 grader och sänka BBn en aning, men märker allvarligt talat ingen skillnad alls. Tänkte dock byta tillbaka igen snart för att känna igen. Annars har jag också kittat upp mig med plastfälgar från LB och tidigare satt på kortare stam och bredare styre i sann trenduro-anda. Känns riktigt bra nu men å andra sidan har jag inget att jämföra med.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    70.6 KB · Besök: 124
Varför ska inte tätningarna på de rostfria lagren inte vara täta? Jag tänker mig att länkage lager går sönder i princip hela tiden eftersom dom inte roterar. Dom vipar fram och tillbaka med en minimal vridning vilket tar bort allt fett där lagret används. Sedan är inte tätningarna helt täta och då rostar dom sönder.

Jag menade att lager från samma tillverkare är lika täta oberoende av material i resten av lagret.
Det är möjligt att dom inte kommer vara fyllda med fett från butiken, men man skulle lämna ett medalande om man ville att dom skulle fixa så då gjorde jag det! Den som lever får se.

Det borde vara fett i dom från början. Men med tanke på hur lite dom roterar tror jag att det kan vara bra att ta bort tätningen och fylla upp dom med fett så mycket det går. Jag har gjort det på några lager, men inte så mycket så att jag kan säga om det har gett någon effekt eller inte. Lagren snurrar helt klart sämre när man gör så, men jag tror det är helt försumbart för användningsområdet. Jag har aldrig känt att jag har haft kassa lager när jag har cyklat, dom har jag bara hittat något jag har gått igenom hojen.

Fistarn skrev:
> Alu vs skogsplast, hur mycket vikt kapar man? Och
> kör spesh med finfiber á la santa cruz CC eller
> är det billigare varianter?

Jaså inte nog med att man ska se upp för om cykeln är gjord på nattskiftet det gäller alltså fibern också?

Jag har kört med originallager, ersättningslager från Transition(förmodligen samma som original), EnduroMax som är fyllda med kletfett från början och lager från Kullagergrossen. Alltså inga finlager. De som har hållit sämst var EnduroMax som på pappret ska hålla bäst, fick dock nya som testas nu.

Jag öppnar alltid lagerna och fyller på med fett, (inte EnduroMax då) det är inte mycket i dem från början och det som är i ett ganska tunnt? fett. Möjligt att tätningen skadas lite men jag bedömer att det är bättre med fett i.

Hur märker ni att lagren är slut? Jag har försökt känna efter på gamla cykeln några gånger om året när jag servat bakdämparen men varje gång har länkaget löpt lätt och utan missljud, glapp eller skrap.

Jag har analt nog kollat mina lager och då märkt att dom har varit slut. Jag har också tänkt att det skulle vara en bra grej att rotera dom någon gång ibland så dom inte bara slits på en liten yta. I samband med sådant har jag märkt det. Jag har aldrig märkt något i cykelns prestanda. Däremot har jag haft en del axlar och sådant som har varit lite slitna av att lager har dött.

jofahjalm skrev:
> Varför ska inte tätningarna på de rostfria
> lagren inte vara täta? Jag tänker mig att
> länkage lager går sönder i princip hela tiden
> eftersom dom inte roterar. Dom vipar fram och
> tillbaka med en minimal vridning vilket tar bort
> allt fett där lagret används. Sedan är inte
> tätningarna helt täta och då rostar dom
> sönder.

I och med att de rostfria lagren är mjukare så tappar de toleranserna fortare vilket leder till att tätningarna glappar --> lagret pajar.

Men det är nog bra att fylla fullt med fett ändå, det jag tycker brukar döda lager är när de står still så det kan samlas vatten i botten (gäller även hjul och vevlager)

Jag hade lös dämparen på min ibis förut idag och jag hade bara smooth rörelse i svingen, efter två års cykling (2-3 turer i veckan året runt).

Jag tror dock att livslängden på lagren kan variera lite beroende på hur svingen är konstruerad, vissa konstruktioner belastar lagren hårdare helt enkelt.

+1 på att ta bort dämparen och röra svingen. Då märks ev motstånd. Jag brukar även kolla lagren men kan inte påstå att det känts när jag cyklat om de varit dåliga. Dock märks det när man bytt tycker jag, eller det kanske är inbillning? Jofa? :)
Men då har de varit helt fast och rostiga eller toktröga.
Alla mina hojar har ätit lager, Trancen med Maestro (VPP?), Banditen (SP) och nu Horst Link. Men det är säkert som Brand skriver ändå.

Det här med keramiska lager kanske inte är så dumt. Jag har varit väldigt skeptisk till det på grund av att det är ickeplastiska material, som alltså spricker istället för att det blir bulor i lagerbanorna. Å andra sidan är hållfastheten mycket högre än för stål, så om de håller så lär de hålla länge. Dessutom behöver de ingen som helst smörjning, om vi talar om helkeramiska med både kulor och banor av ickemetaller. De rostar därtill inte och slits knappt, så om de aldrig utsätts för extrema stötar så borde de vara ganska så oförstörbara. Men då gäller det att de är ganska grovt dimensionerade antar jag. Och tätade, så det inte kommer inte sand och skit.

Rostfritt är som sagt mjukare än "vanligt" härdat lagerstål, så det är en avvägning beroende på vad de kommer utsättas för rent fuktmässigt. Och det är svårt att veta.

durietz skrev:
> Bjuckar på bild på min med då. Också nyss
> tryckt in 1 st offset bushing för att, enligt
> utsago, minska gaffelvinkeln med 0,5 grader och
> sänka BBn en aning, men märker allvarligt talat
> ingen skillnad alls. Tänkte dock byta tillbaka
> igen snart för att känna igen. Annars har jag
> också kittat upp mig med plastfälgar från LB
> och tidigare satt på kortare stam och bredare
> styre i sann trenduro-anda. Känns riktigt bra nu
> men å andra sidan har jag inget att jämföra
> med.

Nu har jag en helt annan hoj, men vars kan kan justeras i tre lägen med 0,5° skillnad mellan dem. Jag märker ytterst liten skillnad mellan lägena, men går man från ena ändläget till andra, alltså 1°, så märks det verkligen. Det tar ett tag innan man fattar vad det innebär, men för mig blev cykeln mycket tryggare utför och marginellt trögare uppför i slackaste läget. På platten märks det inte ett jota. Eller jo, det är förstås lättare att slå pedalerna i marken, men det lär man sig att leva med rätt snabbt.

Cykla några rediga turer på hojen innan du bestämmer dig för vad som känns bäst.

Schreddan skrev:
> +1 på att ta bort dämparen och röra svingen.
> Då märks ev motstånd. Jag brukar även kolla
> lagren men kan inte påstå att det känts när
> jag cyklat om de varit dåliga. Dock märks det
> när man bytt tycker jag, eller det kanske är
> inbillning? Jofa? :)
> Men då har de varit helt fast och rostiga eller
> toktröga.
> Alla mina hojar har ätit lager, Trancen med
> Maestro (VPP?), Banditen (SP) och nu Horst Link.
> Men det är säkert som Brand skriver ändå.

Det vågar jag inte ha en åsikt om :) Jag tror att alla lager som Bansheen käkade var sådant som hade rostat sönder och det var aldrig så illa att något var helt orörligt. Om man har ett länkage som flexar antar jag att det flexet kan förstöra lager, men jag gissar på att korrosion är den största boven. Detta med att lagren inte får rotera är helt enkelt jättedåligt för dom.

Tillbaka
Topp