Specialized Enduro - The tråd

mikipedia_ skrev:
-------------------------------------------------------
> Då käns ju 650länken som ett \\\"bättre\\\" val.

Mja, WheelsmFG-BB\'t sänker ju bara BB, det påverkar inte geometerin på något sätt. Så det eror ju på vad man vill.

Första turen med cykeln, blev bara en enklare konditionsrunda då jag inte cyklat på över en månad, kondition är verkligen en färskvara.

Senast ändrad:
Luthman och Jimpa:

image.png

Snart...

Är en sucker för inverted forks, visste inte ens enkelkronade varianter för hårdför cykling tillverkades sedan Shiver SC's glansdagar.
Här är iaf en skön video med en spesh enduro in action med x-fusion revel HLR (inverted fork)

Intressant gaffel. Känns dock lite omotiverat att pröjsa 18000 för en gaffel som inte är 100% beprövad när man kan få en Pike för 7000. En Öhlinare för 14000 är redan väl mycket imo. Säljer de X-fusion verkligen några gafflar när dom sätter det där priset undrar man ju. Öhlins känns mera motiverat iom att de är ett premium-varumärke raktigenom.

durietz skrev:
> Intressant gaffel. Känns dock lite omotiverat att
> pröjsa 18000 för en gaffel som inte är 100%
> beprövad när man kan få en Pike för 7000. En
> Öhlinare för 14000 är redan väl mycket imo.
> Säljer de X-fusion verkligen några gafflar när
> dom sätter det där priset undrar man ju. Öhlins
> känns mera motiverat iom att de är ett
> premium-varumärke raktigenom.

Har för mig jag såg den för halva priset hos Freeborn Bikes. Dock osäker på årsmodell och utbud.

durietz skrev:
> Intressant gaffel. Känns dock lite omotiverat att
> pröjsa 18000 för en gaffel som inte är 100%
> beprövad när man kan få en Pike för 7000. En
> Öhlinare för 14000 är redan väl mycket imo.
> Säljer de X-fusion verkligen några gafflar när
> dom sätter det där priset undrar man ju. Öhlins
> känns mera motiverat iom att de är ett
> premium-varumärke raktigenom.

De kanske siktar in sig på läkare och advokater som behöver en gaffel att matcha CB Cobalt-hjulen :)

/johan

Ser trevligt ut, blingfaktorn är hög men hur styv är den igentligen?
Skulle jag spendera dom pengarna hade det nog blivit Öhlins lr Dvo lrMrp?

Senast ändrad:
Det är samma gaffel som de lanserade 2013, fast med nya RC HLR - dämparen. Det verkar ha varit lite jobigt för de att få igång produktionen, det blev nog lättare när de kunde använda insatsen från Sweep RC HLR.

Dock är det ju lite lustigt att ingen av deras sponsrade åkare kör på den, man kan ju undra varför.

Men jag hade gärna haft en, och jag hoppas att Robin kommer få en att köra EWS med i år också (även om den vanliga sweep verkar fin den med) :)

På tal om Enduro, körde stockholmsbröt idag! Första ordentliga dagen med cykel, var ledig idag också. :D

3km grus/transport -> 8km stig -> 6km grus/transport -> 6km stig

Totalt 30km åkning idag. FAN VAD NAJS DEN HÄR CYKELN ÄR.
Gick från en Giant med XC-geo till den här besten, kunde plana gamla brötsektionerna med den extra farten och ökade kontrollen jag direkt fick av cykelbytet.

Fistarn skrev:
> På tal om Enduro, körde stockholmsbröt idag!
> Första ordentliga dagen med cykel, var ledig idag
> också. :D
>
> 3km grus/transport -> 8km stig -> 6km
> grus/transport -> 6km stig
>
> Totalt 30km åkning idag. FAN VAD NAJS DEN HÄR
> CYKELN ÄR.
> Gick från en Giant med XC-geo till den här
> besten, kunde plana gamla brötsektionerna med den
> extra farten och ökade kontrollen jag direkt fick
> av cykelbytet.

Ja det är en SUPER NAJS CYKEL, när du sen byter dämparen till nåt annat blir den ännu trevligare!
Här är min tråd om dämparbyte http://happymtb.org/forum/read.php/1/2666083/2666185

Senast ändrad:
mikipedia_ skrev:
> Fistarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På tal om Enduro, körde stockholmsbröt idag!
> > Första ordentliga dagen med cykel, var ledig
> idag
> > också. :D
> >
> > 3km grus/transport -> 8km stig -> 6km
> > grus/transport -> 6km stig
> >
> > Totalt 30km åkning idag. FAN VAD NAJS DEN HÄR
> > CYKELN ÄR.
> > Gick från en Giant med XC-geo till den här
> > besten, kunde plana gamla brötsektionerna med
> den
> > extra farten och ökade kontrollen jag direkt
> fick
> > av cykelbytet.
>
> Ja det är en SUPER NAJS CYKEL, när du sen byter
> dämparen till nåt annat blir den ännu
> trevligare!
> Här är min tråd om dämparbyte
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2666083/26661
> 85

Ska ta upp den till åre så det blir kraftprovet för bakdämpen. Här i sthlm lär foxen funka skitbra, har aldrig känt att dämparprestanda är min flaskhals. I åre hade jag däremot inte bangat på en riktigt svulstig fjäderdämp.

durietz sa:
Här har vi en ny aktör som gör egna dämpar-länkage till Enduron: http://www.bikerumor.com/2016/02/02/unleash-specialized-enduro-bike-yoke-upgrade-shock/ Dyrare än specialized original men poängen är att man med denna kan köra vanlig dämparinfästning med en ögla på vardera sida. Trevligt med folk som ta sådana initiativ.

Trevligt! Då kanke man ska leta efter nån trevlig vivid lr dhr2 till sommaren?

Jag å marran skissade på en liknande lösning och hade pris på tillverkningen, men för litet ämne att bearbeta (för rimliga pengar) nu verkar det klart överflödigt med hemsnickrat?

Har hört med mina lokala handlare och dem säger att det inte går att hitta nånstans pga alla recall. Och att Specialized inte säljer några Monarch just för att de fortfarande finns massa inline som kommer att komma tillbaka som recall. Så spec vill ha ett lager! Och så har dom slutat helt med canecreek om jag hajat rätt.

Fistarn sa:
mikipedia_ sa:
Alla ni som köpt nya Öhlinas gafflar, vart gör ni av den gammla? Till rätt pris skulle jag vara intresserad av en 27,5 gaffel

Du ska ju lätt ha den nya x-fusion ;)

Njaa, den är cool men tror jag skippar det?

Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
Alla ni som köpt nya Öhlinas gafflar, vart gör ni av den gammla? Till rätt pris skulle jag vara intresserad av en 27,5 gaffel

Ööööhlins finns ju bara för riktiga hjul. "29.

Ahh trode den gick att beställa i riktiga hjulstorleken, inte wagonwhelersize?

Tja

Ni som har Öhlinare bak... Min STX har ett axiellt spel på 2,5-3 mm vid övre/främre infästningen. Dels rör sig den vita (keramiska?) bussningen axiellt på skruven vilket känns fel. Det borde i min värld sitta distanser el liknande så den sitter dikt an anligninhsytorna i ramen. Och sen flyttar sig även dämparen axiellt på vita bussningen. Har kontaktat Öhlins med denna fråga för en månad sedan men har inte fått svar... Någon som har koll?

/matte

mikipedia_ sa:
durietz sa:
Luthman och Jimpa:

Snart...

Hur går det med länkarna?

image.jpeg

Jo! Fick dom precis som en trevlig överraskning när jag kom hem. Så, Jimpa och Luthman, hur gör vi utbytet? Väskor som byter händer på Centralstationen, via Kenta och Stoffe på plattan, eller möte i någon skogsdunge någonstans? Sista vore ju passande men vi cyklar ju på lite olika orter.

Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:

Ööööhlins finns ju bara för riktiga hjul. "29.

Fast Öhlins hade ju monterat en på en Stumpy 650B. Höjde fronten med 10 mm men funkade enligt deras utsago bra. Detta skådade jag på datainternets framstjärt, Instagram.

Tillbaka
Topp