Specialized Enduro - The tråd

@marran
Det var snålt överlag, lagerringarna var i princip torra och av knastret att döma så var även kullagrena ofettade. Stoppringen, den mellan gaffelkronan och undre lagret var heltorrt och har förmodligen släppt in en del vatten. Fick iaf svar att jag kan skicka in styrlagret om det ska bli garantiärende.

vad menar du men "lagerringarna"? Allt som inte är inuti själva kullagret bör i princip bara ha lite monteringsfett på sig från fabrik, inte vara helt nersmetat. Jag tror du kan kliva in på vilken cykelaffär som helst och skruva sönder ett tjog cyklar, de kommer se ungefär lika torra ut allihop (så länge det inte är lager med lösa kulor vi snackar om).

Massvis med kladd drar som sagt åt sig skit, så det är inte säkert att det är bättre i alla förhållanden. Jag har kört mina egna lager (Chris King, Hope och nu senast ett integrerat spesh special på stumpyn) både med massvis av kladd eller ganska sparsamt och måste säga att jag inte märker så himla stor skillnad, det är snarare hur gummitätningarna fungerar (eller inte) som spelar roll. Hope och CK verkar bara gå och gå med lite rengöring nu och då, speshlagret får jag byta undre lagret en gång per säsong eller två. Övre håller längre, det är väl både renare och mindre hårt belastat av platthuckande.

@marran
Med "laggerringar" menar jag de där metallringarna som kapslar in kullagrena, som sagt jag är ultragrön på meksnack så jag har ingen aning om korrekta termer. I alla fall verkar de inte vara heltäta, på insidan av ringen finns en 1mm glipa där man kan se kullagrena.

Kullagrenas gummitätningar är de tätningar som bjuds på specializeds lager. Vill man ha bättre tätningar tror jag Cane Creek gör något som passar om jag inte minns helt fel. De har lite yttre gummitätningar också förutom tätningarna på själva kullagret.

Metallringarnas uppgift är inte huvudsakligen att kapsla in utan att centrera lagret, det är därför den nedre är konisk längst in mot gaffelröret. Där uppe sitter en kompressionsring som centrerar och ett täcklock som väl är lite tänkt att täta, eller i alla fall skydda mot att saker trillar rakt ner, men mest är det nog där för att se bra ut.

marran sa:
Kullagrenas gummitätningar är de tätningar som bjuds på specializeds lager. Vill man ha bättre tätningar tror jag Cane Creek gör något som passar om jag inte minns helt fel. De har lite yttre gummitätningar också förutom tätningarna på själva kullagret.
Mitt förhållandevis billiga Cane Creek S40 har en gummitätning på ett lock mellan crown race och lager. Var någon liknande konstruktion på Canyonen. Jag fyllde på med lite fett under locket och då har lagren hållit något år åtminstone.

Annars är väl en bit slang runt nedre delen av styrröret eller något som hindrar sprut från att tränga upp i lagret till att börja med något att prova.

Ansluter mig till Enduroklubben ;)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    312.7 KB · Besök: 237
Lillgammal sa:
marran sa:
Det är väldigt många som gör såna lager. Lättast är väl att köpa av Specialized om du har en sån handlare nära, annars vet jag att t.ex. FSA gör såna lager, och Enduro bearings. Man köper bara nya maskinlager och ploppar i, hur lätt som helst

Har du tips/länk på vart man kan köpa? Jag är extremt och totalt grön på allt vad mekande heter så köphjälp/tips är väldigt uppskattade!

Fungerar dessa på en 2016 Alu ram?
http://www.edgesportsuk.com/store/c...ed-fit-headset-bearings-11-8-1-5-tapered.html

Här kan du nog få hjälp med lager: https://manualbikeparts.wordpress.com

Mycket hjälpsam och bra att handla från!

dnleriksson sa:
Lillgammal sa:
marran sa:
Det är väldigt många som gör såna lager. Lättast är väl att köpa av Specialized om du har en sån handlare nära, annars vet jag att t.ex. FSA gör såna lager, och Enduro bearings. Man köper bara nya maskinlager och ploppar i, hur lätt som helst

Har du tips/länk på vart man kan köpa? Jag är extremt och totalt grön på allt vad mekande heter så köphjälp/tips är väldigt uppskattade!

Fungerar dessa på en 2016 Alu ram?
http://www.edgesportsuk.com/store/c...ed-fit-headset-bearings-11-8-1-5-tapered.html

Här kan du nog få hjälp med lager: https://manualbikeparts.wordpress.com

Mycket hjälpsam och bra att handla från!

Tack för tipset, men har redan beställt från stället jag köpte cykeln från. Fick lite rabatt på lagret, samt att jag kan skicka in det gamla så ska de kika om det kan gå på garanti.

Hade cykeln upp och ner och givetvis tog lagrena stryk på en gång, Cykeln har verkligen den sämsta avrinningen jag någonsin sett hos en cykel. Fattar inte varför de inte satte in ett litet hål vid vevlagret. Allt vatten rinnger från ramen in till styrhalsen och ligger kvar där. Funderar på om man kan sätta någon tejp för att blockera hålen mellan styrhalsen och ramrören. Blev 5 56 för hela slanten, hoppas jag får mitt nya lager snart och får väl fylla innanredet med fogskum eller något. :D

Får ta mig förbi järnhandeln imorgon och köpa vattentät tejp, sedan tejpar jag igen hålet som går mellan styrhuvudet och ramrören.

Senast ändrad:
Lillgammal sa:
Hade cykeln upp och ner och givetvis tog lagrena stryk på en gång, Cykeln har verkligen den sämsta avrinningen jag någonsin sett hos en cykel. Fattar inte varför de inte satte in ett litet hål vid vevlagret. Allt vatten rinnger från ramen in till styrhalsen och ligger kvar där. Funderar på om man kan sätta någon tejp för att blockera hålen mellan styrhalsen och ramrören. Blev 5 56 för hela slanten, hoppas jag får mitt nya lager snart och får väl fylla innanredet med fogskum eller något. :D

Får ta mig förbi järnhandeln imorgon och köpa vattentät tejp, sedan tejpar jag igen hålet som går mellan styrhuvudet och ramrören.

Du mste ha haft jätte otur med din! Jag har haft min i ca17månader å original styrlagret är lika smutt som när den var ny, länkaget och vevlagret har jag däremot bytt.

Jag är som sagt helt grön inom mekgrejer, så jag har ingen aning om vad som kan vara bakomliggande orsaken förutom att vatten legat kring lagret. Liksom hela lagret är rostangripet. Bifogar lite bilder (tagna efter 5 56)

Bilagor

• 20160313_170157.jpg
    20160313_170157.jpg
    160.5 KB · Besök: 223
  • 20160313_170148.jpg
    20160313_170148.jpg
    190.1 KB · Besök: 231
Det ser ju inte alldeles hemskt ut? Hur rullar det där lagret? Känner du hack/motstånd i det när du rullar det.

Att det är lite ytrost har ingen större betydelse, det är troligtvis för att det är ett härdat stållager o inte rostfritt.

Jag letar sköna Endurospår, såg att ni diskuterat Ekholmsnäsbacken, är det någon som har status på denna, finns spår kvar!? Antal? Behövs grävmaskin för att fixa till så har jag det! Verkar inte som att det bara är jag som skulle uppskatta ngt på norra sidan, eller har jag fel? Går det att ta sig upp på toppen med bil eller 4-hjuling!? Någon som känner den/det som driver backen!?

@mikipedia_
Gick ner och testade lagrena nu, de rullar som nya efter rengöring med 5-56. Jag tror att det är som du säger, själva kullagrena har inte tagit smällen utan det är snarare lagerkopparna eller vad de kallas som har fått ytrost som sedan runnit ner bland kullorna. Inget krasande eller annat ojlud när jag roterar lagret (varken lilla eller stora). Då får jag försöka hitta något att ha på lagret för att förhindra ytkorrosion, eller räcker 5 56?

@PerSchjelderup
Skickade PM :)

Taå peta lagrena fulla med nått hydrofobt fett, typ siloconfett är väldigt vattenavstötandet/resitent.

Att kopparna har ytrost är en skänhetsgrej du troligtvis får stå ut med.

mikipedia_ sa:
Taå peta lagrena fulla med nått hydrofobt fett, typ siloconfett är väldigt vattenavstötandet/resitent.

Att kopparna har ytrost är en skänhetsgrej du troligtvis får stå ut med.

Skönt att höra, blev lite nojig när rostvatten kom ner från styrhuvudet, jag får ta mig till någon järnhandel idag och köpa lite sådant fett. Då behöver jag heller inte hålla på med att skicka tillbaka styrlagret till storbrittanien (lär ju komma tillbaka med nekad garantiersättning ändå).

5-56 känns inte sådär super, det löser upp fettet som är inuti. För att få tillbaka fett i lagret måste du demontera själva maskinlagret, det är i det närmaste omöjligt att peta in i springan så att du får tillräckligt mycket. Mao, använd avfettande medel med krypegenskaper enbart när du gör full demontering och kan göra helt rent och fylla nytt fett. Grejen är att tar du isär så långt behöver du inte 5-56 längre utan kan bara torka bort det gamla fettet.

Lite ytrost på själva lagret är ingen fara även om det såklart inte är idealiskt. Det är hur det ser ut inuti som räknas! Jag hade bara torkat rent och strykt på ett tunt lager fett för att skydda mot fortsatt angrepp.

Själv gillar jag SKF kullagerfett, tycker det håller bra mot vätska och är lagom kladdigt och gosigt.

5-56 upphör ju dessutom nästan att existera om det kommer vatten på så det är ett ganska dåligt rostskydd. Kan inte vara långt ifrån vattenlösligt.

Fast hur vet du att du inte har rester av 5-56 därinne som kontaminerar och degraderar det nya fina fettet?

Låter smart annars med konsistensen, lämna inte cykeln framme i solen bara :)

marran sa:
Fast hur vet du att du inte har rester av 5-56 därinne som kontaminerar och degraderar det nya fina fettet?

Låter smart annars med konsistensen, lämna inte cykeln framme i solen bara :)

Det stämmer, jag har låtit lagrena ligga över natten så jag hoppas att det mesta avdunstat, men det verkar finnas lite kvar eftersom brun sörja fortsätter att dyka upp när jag torkar insidan vid lagrena. Jag resonerade att det kanske är bättre med lite 5 56 kvar och så får jag återapplicera fett oftare än att lagrena ligger och snurrar mot rostvatten. Inget knaster kvar när jag snurrar på lagret längre, så det bådar i alla fall gott på den fronten.

Fettet jag köpte känns lite lustigt, men jag litar på att det funkar. Sedan är en grym bonus hur lätt det är att bli av med från händer, en enkeltvätt med handtvål är det borta. Det är väl också en nackdel då det betyder väl också att det lättare påverkas av 5 56 också?

Tyvärr är det väl så att ju lättare det tvättas bort från dina händer, desto lättare tvättas det bort även från andra platser. Å andra sidan tycker jag nog handtvål brukar duga till de flesta oljor och fetter jag varit i kontakt med, så länge de är rena i alla fall.

Hallå, grymt sugen på fullgung då jag bara kört ht hittills, har dock bara möjlighet att ha en hoj, är en enduro för mycket isf? Så platt åka blir skittråkigt? Vill kunna köra tex cykelvasan med min far (OBS inget tidsmål) men samtidigt kunna ösa på i stigarna hemma som är stökiga. Blir väl inte så mycket nedåt åka eller bikeparks.

Är osäker på vilken storlek av Enduro 29" jag ska välja, M eller L? Mäter 182 cm. På cykeln jag kört på tidigare låg reach plus styrstam på 460+35=495mm. Motsvarande för Enduron storlek M är 425+60 =485mm. Tyckte att min förra cykel var något för lång. Finns ingen handlare i närheten som har Specialized, blir därför lite svårt att testa tyvärr.

tack för input,
Henrik

Jimel sa:
Hallå, grymt sugen på fullgung då jag bara kört ht hittills, har dock bara möjlighet att ha en hoj, är en enduro för mycket isf? Så platt åka blir skittråkigt? Vill kunna köra tex cykelvasan med min far (OBS inget tidsmål) men samtidigt kunna ösa på i stigarna hemma som är stökiga. Blir väl inte så mycket nedåt åka eller bikeparks.

Skulle rekommendera Stumpjumper för dina behov eller en Camber, om du nu vill ha en Specialized. Enduron är ett bättre val om du vill ha en allroundare men egentligen drömmer om att köra DH.

Överallt. Men mestadels vanlig stigcykling. Vill du ha en enduro så köp en. Konstigare än så är det inte. Om man ska ha en enduro eller en stumpy är snarare en inställningsfråga än något annat. Lite som att vissa vill ha både hängslen och svångrem medan andra bara låter brallorna ligga kvar på marken om de åker ner, de väger ju för mycket.

Mja den är ju inte så tung ändå och man behöver ju inte smeta på DH däck. Ska fundera ett ta så får vi se. Den kanske hinner sälja slut så har det löst sig själv

KÖP

Skitkul hoj. Tänkte bara att du nog borde kunna hitta stumpjumper för samma pris. Men har aldrig hört någon som köpt Enduron och ångrat sig. Dock kanske vill komplettera med en till hoj :)

Vill ju gärna behålla min HT men har varken plats eller ekonomi för två cyklar just nu tyvärr. Planen är ju dock att utöka i framtiden såklart :)

Hur ofta smörjer/ fettar in länkaget till bakredämpningen och hur gör ni. Ni ser vad jag menar på bilden.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    364.5 KB · Besök: 236
Rydell sa:
Hur ofta smörjer/ fettar in länkaget till bakredämpningen och hur gör ni. Ni ser vad jag menar på bilden.

Jag bytte lagrena i min nu under vintern, men då hade den gått ca1 år utan nå service alls. När jag bytte dämpare så skruvade jag isär länkarna och kände så lagren snurrade utan hack.
Så känns det inge konstigt, gör ingenting.

mikipedia_ sa:
Rydell sa:

Jag bytte lagrena i min nu under vintern, men då hade den gått ca1 år utan nå service alls. När jag bytte dämpare så skruvade jag isär länkarna och kände så lagren snurrade utan hack.
Oki :) är det slutna lager ala skateboard lager ? Och är dom kniviga att får ur? Ska inget göra utan är bara nyfiken och vill lära mig tills det är dags :)

Rydell sa:
mikipedia_ sa:
Rydell sa:

Oki :) är det slutna lager ala skateboard lager ? Och är dom kniviga att får ur? Ska inget göra utan är bara nyfiken och vill lära mig tills det är dags :)

Ja det är slutna lager, backar du lite i den här tråden finns det bilder från när jag bytte.

mikipedia_ sa:
Rydell sa:
mikipedia_ sa:
Rydell sa:

Ja det är slutna lager, backar du lite i den här tråden finns det bilder från när jag bytte.

Nice. Ska ta en titt :)

Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
Lagrena som sitter i ramen ovanför vevlagret, vilket håll ska dom pressas åt?
Lagrena bak i svingen ska dom åt nåt speciellt håll?

Hur fick du ut dessa? Mina verkar tokslut och jag tänkte byta dem. Knackade med ett dorn?

Dom ska åt varsit håll. Jag fick nytt kedjestag så jag slapp:-) men marran hade en grej med ett spår i som man pressade fast och sen slog på (finns på hans blogg)
Jag har dom fyra lagren hemma om du är intresserad.

mikipedia_ sa:
Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
Lagrena som sitter i ramen ovanför vevlagret, vilket håll ska dom pressas åt?
Lagrena bak i svingen ska dom åt nåt speciellt håll?

Hur fick du ut dessa? Mina verkar tokslut och jag tänkte byta dem. Knackade med ett dorn?

Dom ska åt varsit håll. Jag fick nytt kedjestag så jag slapp:-) men marran hade en grej med ett spår i som man pressade fast och sen slog på (finns på hans blogg)
Jag har dom fyra lagren hemma om du är intresserad.

Jag var otydlig: jag menade de som sitter vid vevlagret.

Tillbaka
Topp