Specialized Enduro - The tråd

Är det någon som prövat att slänga på typ 2,8" däck på sin enduro 650b, så man får något i stil med 650b+ish? Eftsersom cykeln kommer med 29mm inner på fälgarna så hade det varit kul att testa!

Kapar tråden en stund, hoppas det är ok. Håller på med nått liknande på min 2014 stumpjumper evo. På sadelstagen (det som bromsen och bakaxeln sitter på) är det två kullager på varsin sida. Är det en spacer i mitten? Vågar man dra från en sida?

roskai sa:
Är det någon som prövat att slänga på typ 2,8" däck på sin enduro 650b, så man får något i stil med 650b+ish? Eftsersom cykeln kommer med 29mm inner på fälgarna så hade det varit kul att testa!

Jag kör 2.8" Nobby Nic fram, blir ca true 2.6" på 29mm innerbredd. Vet inte hur det är med baken, kanske en 2.8" Rocket Ron skulle gå in.

Lillgammal sa:
roskai sa:

Jag kör 2.8" Nobby Nic fram, blir ca true 2.6" på 29mm innerbredd. Vet inte hur det är med baken, kanske en 2.8" Rocket Ron skulle gå in.

Kan du inte mäta från ytterkant fälg till toppen av mönstret och maxbredden och gärna på bild??

mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
roskai sa:

Kan du inte mäta från ytterkant fälg till toppen av mönstret och maxbredden och gärna på bild??

Har bytt däck, men kan göra det nästa gång däcket åker på igen. Körde en halvdålig mätning med måttband och har för mig att jag fick bredaste mätningen till 67mm på fälg med 29mm innerbredd. Annars tror jag det finns mer utförliga mätningar på mtbr's forum med grejer som bead2bead.

http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/nobby-nic-650b-2-8-regular-650b-pike-1005413.html

http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-p...s-3-0-has-anyone-else-tried-both-1012070.html

67mm som jag mätte var innan jungrufärden kan jag tillägga. Läste i andra trådar om att de stretchar en del med tiden.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
Idag insåg jag att lagren är slut i mitt framnav. Få ut och i lagren är nog inget problem, men de där end caps'en är de bara att slita bort eller behöver man finess?

Mina bryter man ur med hjälp av axeln. Eller något annat runt i exakt samma dimension.

Ja mina var bara att dra ur med fingrarna, dock hade inte cykeln gått så långt då så kanske sitter hårdare när smuts gosat in sig

Nu när jag tänker efter var det ju på mina Roval-hjul från 2013 som man bryter loss dem med axeln (20mm)... På de nyare Traverse Fattie har jag nog aldrig tagit loss dem.
Hoppas ni inte brutit av dem nu... Sorry...

Ska köpa växelöra, det verkar vara en riktig djungel, någon med tips på vart man kan köpa? På alla sidor jag hittills kollat finns bara upp till årsmodell 2015. Finns inte i någon fysisk butik heller ):

/EDIT/ Hittade äntligen en butik, verkar typ slutsålt överallt för tillfället.

Senast ändrad:
Vet att de är fake, men ändå!
ab3cd1f4ef4720ee4da1148261f0673c.jpg

b082347e5004fbad062b94888b6daf11.jpg

Eller så kommer de med en wireless som magura. :D

Tror ni på en unveiling vid nästa EWS? Den är någon gång i juli och borde vara i tid med när leverantörer får in nästa års katalog.

Någon som vet om det finns crank boots i stil med Race Face variant för att skydda kolfibervevarna på en s-works Enduro? Köpte ett par RF i large men de gick inte hela vägen ner så pass att pedalen gick att få dit som det var tänkt (assvårt att få loss dem också efter att jag testat att trycka dit dom). Någon som har nåt förslag? Såg någonstans att SRAM har en egen variant men har inte lyckats hitta dem igen, men de bör passa väl? För det är väl SRAM som gör spesh-vevarna?

Någon som på rak arm vet vilken storlek man skall ha på en dropper post till en Enduro 2009? Vill ha så mycket "travel" som möjligt.

Senast ändrad:
Jodå, hade allt fixat lite mått om jag kunnat, men cykeln är i delar och allmänt svår att utföra vettiga mått på som det ser it just nu. Men tackar för läsningen.

Någon som har koll ifall det är vanligt med uppkomst av "play" mellan dämpare och klykan? Ruckar jag försiktigt kan jag känna att det rör sig precis i infästningen.

Ja tyvärr! Släpper du ut luften ur dämparen kan du komprimera helt i botten och skruva åt skruven igen utan demontering, kan vara ide å kladda på lite medium gänglåsning.

Ok schysst med svar! Har haft lite ångest här under semestern med att jag skulle va tvungen att kanske behöva stå utan cykel i väntan på att byta ut det jag sabbat, men då var det lugnt alltså. Gött! Kan återgå till att jobba på brännan så följer jag rådet med luftutsläpp och åtdragning. Vilket gänglåsningsmedel rekommenderas?

Något som är medium starkt, sen om det är biltema, loctite lr wurth är inte så noga:-) tar du starkare kan det bli ett helveta att lossa när du ska serva dämparen.

Rydell sa:
mikipedia_ sa:
Oljebyte 4ggr/år för plushighetens skull?

Jaha då är det dags :) tar du ut skumringarna och rengör dem med? Vad är det för sprit man rengör dem med eller funkar det med något annat ?
Tack

Jag har nya som jag impregnerar med olja, men det funkar att ta ur gammla och krama ur det gammla och i med nytt.
Jag använder bromsrengöring på sprayburk.

mikipedia_ sa:
Rydell sa:
mikipedia_ sa:

Jaha då är det dags :) tar du ut skumringarna och rengör dem med? Vad är det för sprit man rengör dem med eller funkar det med något annat ?
Tack

Jag har nya som jag impregnerar med olja, men det funkar att ta ur gammla och krama ur det gammla och i med nytt.

Är jag pigg när jag kommer hem så blir det service för då har jag alla grejer hemma :) vart har du hittat att köpa lösa skumringarn?
Nu blir det en bärs :)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    313.2 KB · Besök: 31
Rydell sa:
mikipedia_ sa:
Rydell sa:
mikipedia_ sa:

Tack

Är jag pigg när jag kommer hem så blir det service för då har jag alla grejer hemma :) vart har du hittat att köpa lösa skumringarn?

Drick på du?
http://www.gabelprofi.de/en/RockShox/Oil-and-Grease/ Strunta i lagersaldot, det är knasigt typ jämnt.

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
Rydell sa:
mikipedia_ sa:
Rydell sa:
mikipedia_ sa:

Tack

Drick på du?
http://www.gabelprofi.de/en/RockShox/Oil-and-Grease/ Strunta i lagersaldot, det är knasigt typ jämnt.

Tack och bock

Tillbaka
Topp