Specialized Enduro - The tråd

Riktig snygg den där. Inte så man inte önskar man hade en sån i stallet. En stor USP med Spez är att det är i stort sett ända hojarna som levereras spec med vettiga fälgar. Här i Spanien är de dessutom vettigt prissatta.

martinpetter sa:
Nu är det för lite bilder i den här tråden. Jag skickar upp en bild på min nya hojpa från madeira i november (rekomenderas :))

håller med! så slänger in en solskensbild på min moppe, så kan man drömma sig tillbaka till icke snö/istäckta stigar och plusgrader.

L1020289.jpg

durietz sa:
Riktig snygg den där. Inte så man inte önskar man hade en sån i stallet. En stor USP med Spez är att det är i stort sett ända hojarna som levereras spec med vettiga fälgar. Här i Spanien är de dessutom vettigt prissatta.

Du får helt enkelt fortsätta på svennespåret med speshcyklar även i Spanien då! ?

Hämta ut dämparen igår, slapp betala tullkostnad så väldigt nöjd med pris och snabba leveransen :)
Fick dit en annan bussning och tog bort dekal.
Ska bli härligt känna och rulla lite efter jobb, förväntar mig nån ny hoj känsla.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    95 KB · Besök: 48
zyklom sa:
Hämta ut dämparen igår, slapp betala tullkostnad så väldigt nöjd med pris och snabba leveransen :)
Ska bli härligt känna och rulla lite efter jobb, förväntar mig nån ny hoj känsla.

Om det är från ctd foxen så ja det ska du?

Ska köpa ny framklinga till min Enduro 29 2015 och tänkte då gå över till en direct mount. Vevpartiet är ett OEM X01 (2200?) BB30.
Vilken offset skall man ha? Enligt en tysk site är det 0 mm offset på BB30-vevarna men när jag kollar på min vev så kan jag inte riktigt hålla med. GXP har 6 mm offset vilket enligt mig stämmer bättre överens med bilden. Å andra sidan vet jag inte med säkerhet hur man skall mäta.

Har läst om long och short spindle och att long spindle skall ha offset för rätt kedjelinje men jag vill vara på den säkra sidan. Vilken offset gäller? Någon som vet?

IMG_0563.JPG

MVH
Carl

Doctor C sa:
Ska köpa ny framklinga till min Enduro 29 2015 och tänkte då gå över till en direct mount. Vevpartiet är ett OEM X01 (2200?) BB30.
Vilken offset skall man ha? Enligt en tysk site är det 0 mm offset på BB30-vevarna men när jag kollar på min vev så kan jag inte riktigt hålla med. GXP har 6 mm offset vilket enligt mig stämmer bättre överens med bilden. Å andra sidan vet jag inte med säkerhet hur man skall mäta.

Har läst om long och short spindle och att long spindle skall ha offset för rätt kedjelinje men jag vill vara på den säkra sidan. Vilken offset gäller? Någon som vet?

MVH
Carl

6mm offset / GXP

mikipedia_ sa:
zyklom sa:

Har du provat nå än???

Yes men kort, hade lite lattjo lätt trottoar/vägsurfing för o testa. Känner grymt stor skillnad redan men behöver laborera lite med inställningar mer. Men ja, ny hoj känsla definitivt??
Behöver komma upp i bergen skogen snarast när vädret tillåter o köra skiten ur cykeln! Mkt is här just nu..

Jag skulle tro att det inte går. Mina till Stumpjumpern går inte iaf och de borde vara lika fast 29". Är det de med 29mm innerdiameter och jättelite POE?
När jag köpte dem till Stumpjumpern fick jag byta gaffel istället. Och modda det andra hjulparet...
Ryck ur adaptrarna och mät lagret. Högst troligtvis 15mm.

Mja, är lite osäker på det. Tror det är något billigare på Comp. Min enorma efterforskning förut tydde på att det enda sättet att konvertera ett 20mm till 15 var att använda Hope-adaptrar och en o-ring vilket jag kört i ett år nu.

Ja jo det är comphjulen, det är framnavet jag var intreserad av att konvertera då bak fortfarande rullar. Får knacka ur lagren å mäta om det får plats med anndra så man kan svarva egns pluppar isf.

dnleriksson sa:
Om det inte hade varit 24 hål i ditt nav och 32 i mitt hade vi kunnat byta så jag fick ett äkta 15mm :-)[/Mäta å se om det f
Men vadå duger inte 24 till dig??

Nä ska ta å mäta om det får plats med nått nållager lr liknande med 20mm inner istf det som sitter nu?

Nä det funkade inte? Det sitter 6902 15*28*7 och det skulle behövas 20*28*7 för att fungera. Det finns ju nållager utan innerring, men då är dom för breda ist?

Edit. La till några bilder.

Bilagor

• IMG_20170201_171800.jpg
    IMG_20170201_171800.jpg
    292.2 KB · Besök: 45
  • IMG_20170201_171733.jpg
    IMG_20170201_171733.jpg
    280.8 KB · Besök: 42
  • IMG_20170201_171724.jpg
    IMG_20170201_171724.jpg
    188.3 KB · Besök: 41
  • IMG_20170201_170128.jpg
    IMG_20170201_170128.jpg
    312.1 KB · Besök: 38
Senast ändrad:
Är det någon som har koll på hur det är med kompatibiliteten mellan Enduron. Camber och Epic avseende dämpare och "Y-klykan"? Passar tex "Y-klykan" från en camber på en Epic?

Oggler sa:
Är det någon som har koll på hur det är med kompatibiliteten mellan Enduron. Camber och Epic avseende dämpare och "Y-klykan"? Passar tex "Y-klykan" från en camber på en Epic?

En gissning är nej. Kolla hos bikeyoke om det är samma artnr på enduroklykan jämte stumpyklykan. Kan ju hända att dom gärna gör en custum om du frågar snält :)

Men orsaken till att det inte passar(att det inte är samma artikelnummer) kan ju vara att klykan inte passar mot dämparen. Men låt oss säga att syftet är att testa en annan dämpare på Epicen. Dvs göra sig av med brainfunktionen. Då är det ju mest intressant huruvida klykan passar mot baksvingen.

Oggler sa:
Men orsaken till att det inte passar(att det inte är samma artikelnummer) kan ju vara att klykan inte passar mot dämparen. Men låt oss säga att syftet är att testa en annan dämpare på Epicen. Dvs göra sig av med brainfunktionen. Då är det ju mest intressant huruvida klykan passar mot baksvingen.

Skulle gissa att det kan vara olika bredd i klykan och olika c-c dämparfästet och ledbultarna. Någonstans i den här tråden finns en ritning med dom måtten jag pratar om för enduron, sen är det lite skillnad på 27,5 och 29 klykan oxå.

Hur gör de som kör med vanliga(ej brain) på Epic? Antingen måste man väl en ny klyka. Eller få tag på en dämpare som passar mot den gamla klykan.

Oggler sa:
Epicen går inte att köpa utan braindämpare.

Huu. Hur händig är du?
Om jag fattar rätt så är brainenhete ansluten med en slang och funkar som extra oljepryl som släpper en ventil när trycket blor för högt från dämparen. Borde man inte kunna tabort brainprylen å plugga slangen på lämplig plats?

OBS. detta är ren spekulation och eventuellt ingrepp görs på egen risk.

Min händighet ligger över medel. Det där du beskriver tror jag är en dålig ide.

Men onekligen vore det kul att testa en annan dämpare på epiken.

Jag har en annan bild om hur brainenhetenfunkar, osäker på om den stämmer helt men kontentan är: Sära inte på dämpare/slang/brainenhet!

Jag tror att slangen är trycksatt med kväve och sen är det en fjäderupphängd vikt i brainenheten som öppnar/stänger lockouten i dämparen genom att minska på trycket i slangen på något sätt. Ingen olja i slangen alltså.

Tillbaka
Topp