Specialized Enduro - The tråd

HEJ..
är i funderingar på att uppgradera min stumpy 27.5 al 2015 till enduro eliten 2017..
Har aldrig cyklat på en 29 men e lite nyfiken och ska självklart prova en..
men skulle vilja ha lite pros and cons på 29 vs 27.5 endurocyklarna..

Nu är lagerdemonteringsgrejerna hemma, blir att byta lager om några dagar.

Bilagor

• IMG_20170320_144201.jpg
    IMG_20170320_144201.jpg
    127.3 KB · Besök: 45
Jag har en Enduro Comp 29 (L)av 2017-års modell. Jag tycker att jag slår i pedalerna ofta i stenar och övrig terra firma. Jag tycker det känns som att cykeln sjunker lågt när jag sätter mig på den. När jag ställer in autosag landar den på 20% men efter en runda är den nere på 30%. Funderar på om det är så att jag är aningen för tung (97 kg) men tycker det verkar aningen orimligt. Först trodde jag att bakdämpen var fel och läckte, fick den bytt men ingen märkbar skillnad. Efter lite googling tror jag att markfrigången kan höjas en aning om jag monterar några bottomless bands. Är det någon som vet om det stämmer? Tacksam för tips och förslag på lösningar.

Mtamme sa:
Jag har en Enduro Comp 29 (L)av 2017-års modell. Jag tycker att jag slår i pedalerna ofta i stenar och övrig terra firma. Jag tycker det känns som att cykeln sjunker lågt när jag sätter mig på den. När jag ställer in autosag landar den på 20% men efter en runda är den nere på 30%. Funderar på om det är så att jag är aningen för tung (97 kg) men tycker det verkar aningen orimligt. Först trodde jag att bakdämpen var fel och läckte, fick den bytt men ingen märkbar skillnad. Efter lite googling tror jag att markfrigången kan höjas en aning om jag monterar några bottomless bands. Är det någon som vet om det stämmer? Tacksam för tips och förslag på lösningar.

Alternativt kan man ju ställa sag manuellt och låta bli knappen!

fredrik168 sa:
Mtamme sa:

Det är det bästa med autosag?

mikipedia_ sa:
fredrik168 sa:
Mtamme sa:

Det är det bästa med autosag?

Manuell automatik är det bästa!!??

Japp! Både sonen och en kompis ställde trycket lite högre än autosagknappen tyckte, du kanske bara vill ha 15% sag så du får upp pedalerna lite i skogen men vill ha 25% när du åker bikepark!! Hur ska knappen veta det?

Alt. öppnar du luftburen o trycker i en eller två "volume reducer's" (vet inte vad dom heter på RockShox'iska...)
Har du inga såna funkar lagom mängd tunna o-ringar i passande mått :)

Jag har beställt såna och tänkte testa det också. Verkar lite knepigt att få loss dämparen med yoke-grejen. Men det kanske ger sig när man börjar skruva. Testar först med att manuellt ställa sag :-)

Den är jättelätt att lossa. Ta loss dämparen fram och de två som håller yoken i resten av länkaget så kan du dela dem sen när de är lösa från cykeln.

dnleriksson sa:
Den är jättelätt att lossa. Ta loss dämparen fram och de två som håller yoken i resten av länkaget så kan du dela dem sen när de är lösa från cykeln.

Ska man bara peta i oringar/reducers så behöver man inte dela dämparen ens. Då är det bara tre skruvar att lossa.

viktoOor sa:
Jimel sa:
mikipedia_ sa:
Nu är lagerdemonteringsgrejerna hemma, blir att byta lager om några dagar.

Grymt. Fick mina förra veckan men har inte provat ännu ?

Hur får ni tag i dessa? Ser ut som något man kan hitta i järnaffären. Men samtidigt vore det smidigt att klicka hem ett färdigt kit.

EBay https://www.ebay.com/itm/131982085490

Min enduro fick nya lager nere vid vevpartiet i helgen samt att jag passade på att smörja upp vevlagrena. Nu är vi redo för en lång härlig säsong ?

dnleriksson sa:

Det är enklare att pysa luften ur dämparen och komprimera den, sen sätter man en spännrem runt bakfälgen och sadelröret, då kommer man åt skruven i klykan och kan lossa endast bakdelen av dämparen från cykeln. Då kan man ändra antalet gummiband utan att behöva ta bort hela klykan.

Om man gör som Luthman skrev lossar man bara Yoken mot dämparen. Jag kan iaf lossa min burk för hand, lindar lite slang runt den för grepp sen är det bara att skruva.

Det jag har sett och trott vara det enda stället för gummiband är i den stora kammaren. Alltså inte den lilla som sitter lite bredvid. Är det den stora du kallar debonairkammaren?

Den lilla (typ 2cm*5cm) är piggybacken med olja. Sen har du bara en "burk" och har du autosag funktinen har du bara att skruva loss "burken"

Jag kollade mitt tryck nu. 150psi har jag kört ganska så länge, känns bra och använder 85-90% på mina hemmastigar.
Sen pumpade jag upp och autosagade då hamnar jag på 217psi! Det är mätt med digital topeak mätare, ska prova hur det känns någon tur innan jag går ner igen.

Så mina originaldäck börjar bli slitna, har varit väldigt nöjd med dom men sugen på något annat och kanske lite bredare, vad kör ni med?
Vill inte ha DH däck utan lite mer allround.

Maxxis har jag kollat på men blir snurrig utav alla modeller och varianter, Minion ss är ju ganska likt Slaughter

Edit: 29er

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
Jimel sa:
Så mina originaldäck börjar bli slitna, har varit väldigt nöjd med dom men sugen på något annat och kanske lite bredare, vad kör ni med?
Vill inte ha DH däck utan lite mer allround.

Maxxis har jag kollat på men blir snurrig utav alla modeller och varianter, Minion ss är ju ganska likt Slaughter

Edit: 29er

Det här kanske kan vara något http://www.chainreactioncycles.com/se/en/wtb-riddler-tcs-light-fast-rolling-tyre/rp-prod140106

Nja blir nog maxxis faktist, hur är ikon som bakdäck? Tänkt dhf fram och jag lägger nog inte ner cykeln så mycket att jag ska köra ss

Ikon fungerar bra som bakdäck. Om man inte lägger ner så mkt i kurvor och inte trycker så mkt med bakhjulet fungerar det bättre än man tror. Kör man inte så brant och löst fungerar det också bra.

Kombon dhf/ss eller dhf/ikon är trevlig.

Nu jävlar!
20170404_191501.jpg

Första intrycken: 29" hjul är kul. Man kan vara riktigt vårdslös med denna, den hanterar riktigt stökiga grejer samtidigt som den klättrar bra och är relativt lekfull. Behöver jobba lite med dämparinställnignar men det var en rolig första tur :). Bakdäckets fäste på hala partier går att diskutera men det är helt okej, kommer vara kalas i sommar.

Jämfört med min tidigare 27,5 Enduro så klättrar denna helt sjukt mycket bättre och känns bättre balanserad. 27,5an ville bara göra kaoz utför. Denna har lite mer allsidiga egenskaper som gör den till en roligare stigcykel/stridsvagn.

Tillbaka
Topp