Specialized Enduro - The tråd

2017 Enduro Comp 29"/6Fattie .
Nya ODI handtag , Magic Mary fram / Hans Dampf bak .
Öhlins STX22 bak istället för Monarch Plus.
Nu fattas det bara en RXF34/36 fram !!

Första turen blir ikväll !

EDIT: Epic i bakgrunden till stundande Cykelvasa.

Bilagor

• IMG_2944.JPG
    IMG_2944.JPG
    243.9 KB · Besök: 101
Senast ändrad:
roskai sa:
Nu jävlar!

Första intrycken: 29" hjul är kul. Man kan vara riktigt vårdslös med denna, den hanterar riktigt stökiga grejer samtidigt som den klättrar bra och är relativt lekfull. Behöver jobba lite med dämparinställnignar men det var en rolig första tur :). Bakdäckets fäste på hala partier går att diskutera men det är helt okej, kommer vara kalas i sommar.

Jämfört med min tidigare 27,5 Enduro så klättrar denna helt sjukt mycket bättre och känns bättre balanserad. 27,5an ville bara göra kaoz utför. Denna har lite mer allsidiga egenskaper som gör den till en roligare stigcykel/stridsvagn.

Äntligen. Snygg hoj!

Fet hojpa Fundby! Frågan kanske har ställts innan men vad väger Enduro Comp- respektive Elitemodellen in på? Tack på förhand för svar!

theBrand sa:
Tiki sa:
Tack för hjälpen med vikten . Bra att veta hur mycket pengar man behöver spara. ?

Svenssonlized Jonas?
Verkligen?

Det trodde jag inte om dig...

;)
.....................
Ha ha men hjälp mig då att hitta en lång (XL), flack 29:a i kulig färg, gärna mycket slag om möjligt och som inte väger 15 kg för man behöver ju trampa inemellan våra utförsbackar! ? Gärna 27+ möjligheter i ramen.

Vi får ta det på tu man hand och inte trådkapa här men har sneglat på ... Mondraker Crafty R+ (ordentligt tung, bra geo och snygg!)
Nukeproof Mega Am 290 (tråkiga hjul för det priset och därmed dyr innan den är klar)
YT Jeffsy (lite kort, piffigare färg vore kul, gärna mer slag också) :-)
Vitus Escarpe 29 VRX (Tja kanske det, räcker det med 135mm bak månne tro? Lite dyrare sett till vad man får känns det som jämfört med Jeffsyn)

Så går tankarna ungefär men vi får som sagt ta det i en annan kanal. ☺

Jimel sa:
Fått hem nya däcken nu, blev dhf och ss :)
Monteras imorgon, ska bli spännande att prova.

Vad kör ni med för lufttryck i däcken? Tyckte dom kändes lite stötiga med samma tryck som i originaldäcken, kan det bero på att däcksidorna är lite kralligare?

Jimel sa:
Jimel sa:
Fått hem nya däcken nu, blev dhf och ss :)
Monteras imorgon, ska bli spännande att prova.

Vad kör ni med för lufttryck i däcken? Tyckte dom kändes lite stötiga med samma tryck som i originaldäcken, kan det bero på att däcksidorna är lite kralligare?

Kör 25-30psi på mina minions.

Kan tänka mig att trycket kan ha en del med kroppsvikt och åkstil att göra. Tung oteknisk åkare som jag behöver väl mer tryck för att inte punka. ?

Nya leksaker! Om amning inte hinner cykla så hinner man iaf köpa!

Renthal fatbar 780mm, renthal apex 50mm, ergon ge1-grips.

Bilagor

• IMG_20170419_214600625.jpg
    IMG_20170419_214600625.jpg
    171.4 KB · Besök: 101
Lillgammal sa:
Jimel sa:
Ca 1,7 bar alltså, ja det var ungefär vad jag hade.

Vad väger du bror? Mina deformeras en del när jag väl sätter mig på cykeln.

Blir väl strax under 80 med utrustning på.

Lillgammal sa:
Nya leksaker! Om amning inte hinner cykla så hinner man iaf köpa!

Renthal fatbar 780mm, renthal apex 50mm, ergon ge1-grips.

Kul med lite leksaker :) trist med amningen dock :/

Bytte dämpare till en Monarch + igår och det blev väldigt tight med en fullsize flaska :)

IMG_0577.JPG

PS: om någon är sugen på en ccdb inline som gått en halv säsong så skicka PM ;)

mikipedia_ sa:
Jimel sa:
Jo får bli en mindre flaska om jag stör mig på det, verkar dock fungera bra.

Tänk på att komprimera dämparen så du inte pajar något!

Varför bytte du bort Dbinlinen?

Ja jag har bara kollat när jag gungat lite men dämparen verkar inte röra på sig så mycket.

Varit sugen på RockShox en stund och grisrygg ser ju coolt ut :) dök upp en som var avplockad från ny cykel till överkomligt pris så slog till, lite OCD på att köra samma märken där det går :D

Värt att uppgradera till debonair burk? man blir ju av med autosag skiten iaf :)

Jimel sa:
mikipedia_ sa:
Jimel sa:
Jo får bli en mindre flaska om jag stör mig på det, verkar dock fungera bra.

Tänk på att komprimera dämparen så du inte pajar något!

Varför bytte du bort Dbinlinen?

Ja jag har bara kollat när jag gungat lite men dämparen verkar inte röra på sig så mycket.

Varit sugen på RockShox en stund och grisrygg ser ju coolt ut :) dök upp en som var avplockad från ny cykel till överkomligt pris så slog till, lite OCD på att köra samma märken där det går :D

Värt att uppgradera till debonair burk? man blir ju av med autosag skiten iaf :)

Enligt nån mtbr tråd lr linkagedesign så är det inte fördelaktigt med debon till endurons länkage pga leverageratio kontra progresivitet lr nåt sånt.

Jag tycker att det funkar helt okej med Debonair på enduron, jag har visserligen inte testat utan, men jag skulle kanske inte betala fört om jag inte var tvungen.

Senast ändrad:
Tror jag måste rycka några gummiband, är väl 9 i från början om jag förstått det rätt. Hur många har ni? Sag är ca23% så kan ju gå ner lite i lufttryck också men ändå
IMG_0596.JPG

När jag autosagar så har jag typ220psi och när jag bara kör på känn så är det 160psi. Bara gilla läget å strunta i procent sag utan gör så den känns bra ist.

Hej! Har hittat en enduro 29 -16 som jag är sugen på. Men jag har ingen erfarenhet av den typen av hojj sen tidigare. Förstår att det fins någon form av reglering av comp på fjädringen. Men hur pass styv/stum blir cykeln när man lägger åt compet? Och regleras det från styret?

Sahl sa:
Hej! Har hittat en enduro 29 -16 som jag är sugen på. Men jag har ingen erfarenhet av den typen av hojj sen tidigare. Förstår att det fins någon form av reglering av comp på fjädringen. Men hur pass styv/stum blir cykeln när man lägger åt compet? Och regleras det från styret?

Vad sitter det för dämpare på? den blir nog inte helt stum men märkbart styvare så att det inte blir problem att trampa fort på platten, regleras på dämparen inte ifrån styret

mikipedia_ sa:
När jag autosagar så har jag typ220psi och när jag bara kör på känn så är det 160psi. Bara gilla läget å strunta i procent sag utan gör så den känns bra ist.

Autosagen använder jag inte men man vill ju inte köra med för mycket sag, då kan man ju inte använda hela slaglängden.

Fråga:

Vilken av hjulstorlekarna är att föredra?
Finns det några väsentliga skillnader upplevelse/hantering på 29/6fattie och 650b modellen för 2017?
Jag kommer behöva XL ram. (189cm)

Jag har nämligen fått ett bra erbjudande på en enduro.

Jag letar efter en cykel som skall vara bra nedåt, lekfull och stryktålig.
Tanken är att cykeln skall rulla bikeparks, branta backar och allmänt bröt och stök.
Jag cyklar på en Process 111 idag och tanken är att brötcykeln skall vara ett komplement när 111an inte räcker till.
Jag är inte ute efter en DH utan något lekfullare och kortslagigare.

Har även tittat på
Meta Am 4.2 170mm
Radon Swoop 170mm
Rose solefire 180-190mm

Är enduron ett bra alternativ?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp