Specialized Enduro - The tråd

mikipedia_

Aktiv medlem
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
Ni skrämde livet ur mig ?så jag fick avbeställa hjulen. Lägger ny order nästa vecka med flowfälgar. ???
Haha?
Började tänka på alla stenkistor, dirthopp och dh-banor jag ska köra och började tvivla mer och mer på valet. Jag trodde ju ursprungligen skillnaden mellan arch och flow mestadels var bredden, inte styrkan. ?

Hope tech enduro är 25 mm inv tror jag, sen är ju nya 35w just 35mm. Ca 4200 för ett par 35w hos crc, dom smala borde vara några kronor billigare?
Jo men dom ska väga riktigt mycket va? Läste även att de är väldigt besvärliga att få tubeless. Vad tycker du jag ska göra? Vi är båda tunga gossar

Lite vikt har vi ju inte dött av än,? så lite mer på fälgarna är bara karaktärsdanande? Jag köpte nyss Hope Hoops själv så säger väl köp samma? Smal lr bred är upp till dig att välja! Annars så bygger du hos någon tysk med dt xm481 (30mm) lr fr570? ( den fälgen Gwin körde utan däck ca25mm inner) på tex Hope pro4 lr dt nav.

Lillgammal

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
Ni skrämde livet ur mig ?så jag fick avbeställa hjulen. Lägger ny order nästa vecka med flowfälgar. ???
Haha?
Började tänka på alla stenkistor, dirthopp och dh-banor jag ska köra och började tvivla mer och mer på valet. Jag trodde ju ursprungligen skillnaden mellan arch och flow mestadels var bredden, inte styrkan. ?

Hope tech enduro är 25 mm inv tror jag, sen är ju nya 35w just 35mm. Ca 4200 för ett par 35w hos crc, dom smala borde vara några kronor billigare?
Jo men dom ska väga riktigt mycket va? Läste även att de är väldigt besvärliga att få tubeless. Vad tycker du jag ska göra? Vi är båda tunga gossar

Lite vikt har vi ju inte dött av än,? så lite mer på fälgarna är bara karaktärsdanande? Jag köpte nyss Hope Hoops själv så säger väl köp samma? Smal lr bred är upp till dig att välja! Annars så bygger du hos någon tysk med dt xm481 (30mm) lr fr570? ( den fälgen Gwin körde utan däck ca25mm inner) på tex Hope pro4 lr dt nav.
Köpte du 35w? I sådana fall vilken däckbredd kör du?

mikipedia_

Aktiv medlem
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:
Haha?

Köpte du 35w? I sådana fall vilken däckbredd kör du?
Japp 35w kör ett Minion ss 2,35 ingen större skillnad mot när det satt på original spezfälgen.

roskai

Aktiv medlem
Scut sa:
roskai sa:
Scut sa:
111an har standard 142x12 och 100x15 och enduron för 2017 har boost både fram och bak.

Är 650b modellen att föredra?

Jag vill ha något som är annorlunda mot min nuvarande monstertruck.
Jag kör 29an. Enligt alla tester är den överlägset snabbare än 27,5an. Hade en 27,5 från 2016 förra året och tycker min nya 29 är stabilare, rappare, bättre balanserad och hanterar bröt bättre. Den är faktiskt bättre på alla punkter. Ska man klaga på något så är originalfälgarna gjorda av mjukost. Men naven på elite är bra. Detta gäller båda hjulstorlekarna
Tack, det där var ett bra svar.

Jag har nästan övertygat mig själv att köpa en E29a.
Det jag är lite orolig över är vevlagerhöjden som verkar gigantisk med sina 352mm (BB-drop 17mm) och min nuvarande 111 har (BB-drop på 35mm) och vevlagerhöjden på 334mm.

Jag var ju redan i tankarna att slänga på en 170mm gaffel.
Ursäkta ett sent svar men jag tycker BB höjden är helt rimlig på nya enduron. Man slår i vevarna rätt ofta trots allt. Lägre BB skulle säkert va gött att ha om man bara kör enduro med den, men för mig som gör minst 80 % stig är det skönt att inte behöva tänka allt för mycket på hur och när man trampar efter 3h i skogen när hjärnan stannat kvar på fikapausen :).

milnik

Medlem
milnik sa:
Ok då...då hoppar jag in i den här tråden med...visserligen med en 2016 modell. Jag återkommer när jag har pajat någonting:)
SNYGG!! Är det en Elite?[/quote]

Nej, 650b comp. Har inte elite pengar :). Men skämt åsido, piken känns heeeeeelt fantastisk.

milnik

Medlem
Efter att ha dunkat in en parkbänk när jag skulle upp på den, så vore en bash rätt bra att ha. Vilken är den på bilden?

dnleriksson

Aktiv medlem
Jag har OneUp Components taco/styrare och den sitter fint på min Comp 650b 2016. Ni får zooma lite då jag inte hade någon närbild och beskär jag den så mycket kanske den ser risig ut ;-)
20170217_144553_001.jpg

dnleriksson

Aktiv medlem
Har aldrig lyckats köra sönder några förutom en liiiten buckla och några alu-nipplar och då bytte jag alla till mässing och sedan har det varit problemfritt.

mikipedia_

Aktiv medlem
Jag har kaserat min framfälg men inte brytt mig om att försöka kräva något. Baknavet pajade nyligen och inte ens spez själva vet vilka grejer som passar innuti, så då vart det ett nytt hjul.

Lillgammal

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Jag har kaserat min framfälg men inte brytt mig om att försöka kräva något. Baknavet pajade nyligen och inte ens spez själva vet vilka grejer som passar innuti, så då vart det ett nytt hjul.
Körde inte du med hope? Eller byter du hjulen emellanåt?

mikipedia_

Aktiv medlem
Lillgammal sa:
mikipedia_ sa:
Körde inte du med hope? Eller byter du hjulen emellanåt?
Nä båda original hjulen är kapput, fram böjde jag fälgen och det gick inte å rikta riktigt bra. Så då blev det en xm481 fälg med hope pro4.

milnik

Medlem
Luthman Photography sa:
Srambromsarna på Orangen kändes rejält pruttiga från fabrik. De skärpte till sig efter ett tag dock.
Japp, jag orkade inte vänta på skärpning... plus att jag har alltid gillat shimanos handtag och "direkta" känslan. Hade ett par Zee på min stumpy så bytte innan provturen.

Senast ändrad:

Jimel

Aktiv medlem
Slänger in en länk till hur man gör 6 månaders service på command posten. Finns även för 12 månader mm.

mikipedia_

Aktiv medlem
Blir alldeles nervös när jag ser din flaska, säker på att den går fri dämparen i alla lägen? Vore sjukt tråkigt om den bröt lite mot flaskan å pajade?

Lillgammal

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Blir alldeles nervös när jag ser din flaska, säker på att den går fri dämparen i alla lägen? Vore sjukt tråkigt om den bröt lite mot flaskan å pajade?
Den är bara där under transportsträckorna. Jag har börjat köra teknikträning med en kompis så vi cyklar numera till hopställen och hänger sedan där hela rundan. ?

Vid terrängcykling kör jag ryggsäck fortfarande. För många grejer som jag inte kan leva utan ?

milnik

Medlem
/rant

Är jag galen? Svara inte....det var retoriskt...
Enduro 650b comp 2016. GX vevpartiet har på vänstersidan en grå ring med en 2:a insex skruv. Den har till syfte att spänna vevpartiet. På min gamla stumpy så var ringen också gängad på vevaxeln vad jag kommer ihåg, denna är inte det. Så när jag spänner åt allt och kör några km blir vevpartiet löst igen, alltså utvecklar glapp i sidled längs vevaxeln. Blir helt galen på det här...

/rant over

Har temporärt löst problemet genom att lägga en liten spacer mellan vänstervevarmen och spännringen, men får se hur länge det håller. Nån som har haft liknande problem?

Det ska tilläggas att srams vevpetier är SJUKT jobbiga att ta loss, då det oftast behövs en 2m hävstång och en massa slit att skuva loss högervevarmen.

Scut

Medlem
Mitt senaste tillskott:
Enduro Comp 29/6fattie i XL
Bytte direkt till 40mm styrstam, DMRs "Dödsgrepp" och Magic Mary däck SG bak och Snakeskin fram.
Riktigt imponerad av cykeln hittills.
IMG_20170527_190528_088.jpg

Senast ändrad:

Scut

Medlem
zyklom sa:
Är bra snygg färgsättning på den hojen!
Ja, färgen är faktiskt en av sakerna de där har de lyckats. Även med färgnamnet så har de lyckats: Satin black/Charcoal
Specialized är ju kända för att ha cykelbranchens längsta färgnamn.

Lillgammal

Aktiv medlem
Knäckte ekrar i bakhjulet på mina originalhjul så det blev en bra ursäkt för att beställa hjulen igen: hope pro 4 med stans flow (ändrat från arch efter er input). Passade även på att klicka hem en maxxis shorty att testa som framdäck efter att ha rivit sönder sidoväggen på mitt specialized butcherdäck.

dnleriksson

Aktiv medlem
Va, rivit sönder ett Specialized-däck? Det kan inte vara möjligt!

*konverterat totalt till Maxxis även fast Butcher/Purgatory var jättefina att cykla med*

Lillgammal

Aktiv medlem
dnleriksson sa:
Va, rivit sönder ett Specialized-däck? Det kan inte vara möjligt!

*konverterat totalt till Maxxis även fast Butcher/Purgatory var jättefina att cykla med*
Är ändå väldigt nöjd med däcken, butchern hade gått nästan 200mil, samt rullat hjulingen uppe i Åre utan att utplånas. Min slaughter rullar fortfarande glatt vidare.

dnleriksson

Aktiv medlem
Var det Grid eller Control? Aldrig testat Grid, men 3 st Control har gillat att gå sönder för mig och jag har kört liknande Maxxis Exo betydligt mer i samma terräng utan en skråma.

milnik sa:
/rant

Enduro 650b comp 2016. GX vevpartiet har på vänstersidan en grå ring med en 2:a insex skruv. Den har till syfte att spänna vevpartiet. På min gamla stumpy så var ringen också gängad på vevaxeln vad jag kommer ihåg, denna är inte det. Så när jag spänner åt allt och kör några km blir vevpartiet löst igen, alltså utvecklar glapp i sidled längs vevaxeln. Blir helt galen på det här...

/rant over

Har temporärt löst problemet genom att lägga en liten spacer mellan vänstervevarmen och spännringen, men får se hur länge det håller. Nån som har haft liknande problem?

Det ska tilläggas att srams vevpetier är SJUKT jobbiga att ta loss, då det oftast behövs en 2m hävstång och en massa slit att skuva loss högervevarmen.
Ja, jag har haft samma problem på alla spetsnaz med pressfit som jag haft. Jag har löst det med en wavewasher och ett par tunna plastspacers.

milnik

Medlem
Luthman Photography sa:
milnik sa:
/rant

/rant over

Ja, jag har haft samma problem på alla spetsnaz med pressfit som jag haft. Jag har löst det med en wavewasher och ett par tunna plastspacers.

Då vet jag att jag är i alla fall på rätt spår... har kört en 3h runda igår med en del stök utan att det blir glapp.

På tal om ingenting, min dustcap på IR stolpen började åka upp när jag höjde sadeln. Det verkade samlas luft under den så den gick aldrig in helt.
Quickfix: Rengör ALLT. Smörj in med lite teflon smörjmedel eller liknande. Peta av lilla silvriga ringen som ska hålla dusctapen på plats. Peta ner dustcapen så långt som den går. Peta in ett tunt mjukt (plast) föremål (typ ett litet buntband) emellan innerpinnen på stolpen och dustcapen. Luften släpps ut. Dustcapen åker hela vägen ner. Peta på lilla silvriga ringen igen. Sänk och höj stolpen några gånger för att sprida ut smörjmedlet.

Lillgammal

Aktiv medlem
milnik sa:
Luthman Photography sa:
milnik sa:
/rant

/rant over

Då vet jag att jag är i alla fall på rätt spår... har kört en 3h runda igår med en del stök utan att det blir glapp.

På tal om ingenting, min dustcap på IR stolpen började åka upp när jag höjde sadeln. Det verkade samlas luft under den så den gick aldrig in helt.
Quickfix: Rengör ALLT. Smörj in med lite teflon smörjmedel eller liknande. Peta av lilla silvriga ringen som ska hålla dusctapen på plats. Peta ner dustcapen så långt som den går. Peta in ett tunt mjukt (plast) föremål (typ ett litet buntband) emellan innerpinnen på stolpen och dustcapen. Luften släpps ut. Dustcapen åker hela vägen ner. Peta på lilla silvriga ringen igen. Sänk och höj stolpen några gånger för att sprida ut smörjmedlet.
Detta problem uppstod för mig igår på cykelturen. Ska testa ditt förslag och hoppas att det räcker.

milnik

Medlem
@Lillgammal, glad att det löste sig!
Läste nånstans att samma grej kan uppstå i de övre dammtätningar i gaffeln om du till exempel åker lift hela dagen där höjdskillnader är stora.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer