Specialized Enduro - The tråd

milnik

Ny medlem
Irritationsmoment:
Ingen glapp i styrlagret, allt sitter åtdraget som det ska, har plockat isär styrlagret, rengjort och fettat om allt 2 ggr nu. Efter 2-3 turer +1-2 tvättar (tvättar med slang och är försiktig att inte spruta rakt in i lager) så upplever jag ett knäppande ljud vid varje kompression av gaffeln. Kommer definitivt från styrlagret/styrröret. Direkt efter att jag plockar isär och rengör är allt tyst igen.
Ljudet driver mig till vansinne... Nån som har ett förslag på hur man löser detta?

milnik

Ny medlem
mikipedia_ sa:
Kolla efter nån spricka som smutsen letar sig in i?

Eller så slutar du tvätta cykeln så är problemet borta?
4v gammal cykel, jag hoppas verkligen att jag inte har knäckt den!
Jag undrar om man kanske kan lägga en gummitätning under crown racet för att i alla fall isolera nedre legret från smuts? Det är inkapslade maskinlager så knappast att smutsen letar sig in i själva lagret. Det måste i så fall vara mellan lagret och ramen, men där hittade jag ingen smits när jag rengjorde...

mikipedia_

Aktiv medlem
milnik sa:
mikipedia_ sa:

Jag undrar om man kanske kan lägga en gummitätning under crown racet för att i alla fall isolera nedre legret från smuts? Det är inkapslade maskinlager så knappast att smutsen letar sig in i själva lagret. Det måste i så fall vara mellan lagret och ramen, men där hittade jag ingen smits när jag rengjorde...

Hopes nedre styrlager och crownrace har en gummitätning, har sånt på min och har setat utan bekymmer i snart ett år, inte ens smuts innanför när jag bytt gaffel. Finns för "bra" pris hos velotek.

mikipedia_

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
milnik sa:
mikipedia_ sa:

Hopes nedre styrlager och crownrace har en gummitätning, har sånt på min och har setat utan bekymmer i snart ett år, inte ens smuts innanför när jag bytt gaffel. Finns för "bra" pris hos velotek.

Ett sånt här http://www.hopetech.com/product/integrated-headset/

Lillgammal

Ny medlem
Hämtade just hem nya hjulen från posten och förhoppningsvis anländer ett paket med stans tubeless setup imorgon på posten tillsammans med gaffeltokens och skf fork seals. Fyfan vad gött det ska bli! Hämtade också paket med ett maxxis shorty att testa som framdäck, men i nuläget är jag riktigt nöjd med dhr2 som framdäck.

Testade bara att lyfta hjulen och fyfan vad lite de väger jämfört med standardhjulen och då har jag ändå kört dt compekrar, stans flow och hopenav.

Lillgammal

Ny medlem
Det kommer! ?

Nu är frågan vad som är näst på tur att fixa på cykeln. Helt ärligt kan jag inte komma på något för tillfället.

primus

Ny medlem
Hej på er

Jag kör en Epic Expert HT nu och kör en del långlopp med den. och den ska jag ha kvar men jag vill också ha en hoj att leka med i skogen. Nu har jag hittat en fin Enduro Comp från 2015 och undrar om det är ett ok köp? Är den tung eller Känns den klumpig? Funkar den till ett eller annat långlopp?

Tacksam för tips

Lillgammal

Ny medlem
primus sa:
Hej på er

Jag kör en Epic Expert HT nu och kör en del långlopp med den. och den ska jag ha kvar men jag vill också ha en hoj att leka med i skogen. Nu har jag hittat en fin Enduro Comp från 2015 och undrar om det är ett ok köp? Är den tung eller Känns den klumpig? Funkar den till ett eller annat långlopp?

Tacksam för tips
Jag kör flermilskondisrundor med min på grus och asfalt utan problem så varför inte? Men om du är ett lycrasvetto kanske detta här blir lite för mycket cykel för dig

LDG

Medlem
Inte fan vill man cykla långlopp på en Enduro enligt mig. Men jag tyckte den var tungtrampad och sålde min. Grym cykel men för mkt slag för mig.

Jimel

Aktiv medlem
Jag har bara en cykel och det är enduron. Kör allt från lida loop till lättare DH.
Men om du ska ha kvar epicen är det väl inget problem?

Jimel

Aktiv medlem
Samt att det är kul att bomba förbi alla på loop två på lida loop :D (den är ganska stökig på sina ställen)

woha

Ny medlem
Hyr idag DH rigg när jag kör Järvsö men lurar på att skaffa en 2017 elite carbon 29" för Järvsö + Flottsbro. Den kommer gå ibland i Hellas men har en 120mm stighoj redan.

Fråga: kommer jag sakna ren DH rigg, kör mest blått/rött och gör inga feta drops osv. eller funkar enduron. Behöver jag en coildämpare eller air ok?

Vore kul med input från folk som har hojen idag.

Alltså enduron funkar ju utan problem, jag har kört allt från Monika i Järvsö till Nelson och Hällride i Åre med min E29. Men främst också en del sketchy fjällcykling. Allt går, men om det främst är liftburet du ska ha hojen till hade jag köpt en dh.

dnleriksson

Aktiv medlem
Nu har jag förvisso glömt bort hur det är att cykla en dh, men min Enduro 650b går som en dröm utför med Vivid Coil! Känner inget behov av mer cykel på blått, rött och vissa svarta. Kristin i Järvsö och Sherpa i Sälen är bitvis lite över min nivå och har svårt att få något flow där. Sista biten på Kristin var dock väldigt fin! Satt på DHF 2,5WT DD MaxxGrip på dh-hjulen och de är grymma!

Obed

Ny medlem
Har kört snart i ett år med Enduro Elite 650b som köptes på sensommaren 2016.
Hjulen är lite veka även om någon test tyckte de håller. 28 ekrar hade inte jag valt men kanske funkar för xc, men inte i Änggården och definitivt inte i Åre är jag övertygad.

En annan störande grej är bakaxeln vill lossna hela tiden. Både åtdragningsarmen(som fick locktajtas) och själva axeln vill skruva ur sig. Vet inte om navets axel är klent eller baksvingen, kanske både ock. Ni med kolfiber-ram kanske har stabilare grejer.

Däcken är fantastiskt trevliga. Semislicks Sloughter bak och Butcher fram är en finfin sommar-kombo. Jag som haft stor skepsis mot semislicks. Lite som känslan att att ta på sig shortsen efter vintersäsongen, lätt och ledigt.

Oakman

Ny medlem
Obed sa:
En annan störande grej är bakaxeln vill lossna hela tiden. Både åtdragningsarmen(som fick locktajtas) och själva axeln vill skruva ur sig. Vet inte om navets axel är klent eller baksvingen, kanske både ock. Ni med kolfiber-ram kanske har stabilare grejer.
Har precis samma bekymmer på min Stumpy FSR. Som du säger, det är rätt störande.

Obed

Ny medlem

zyklom

Medlem
Nu väntar jag på en bikeyoke till min -16 enduro.
Tanken är köra en vivid r2c coil mellan varven, riktigt kul att äntligen få möjlighet att kunna variera lite. Är så oerhört nöjd med min hoj.
Fö har jag också ny kasset ett splirrans nytt bakhjul med hope pro4 dt swiss xm521 35mm id. Framhjulet klarar sig säsongen ut...hoppas jag!

Senast ändrad:

Scut

Medlem
Är det bara jag som upplever att Roval Travarse hjulen är gjorda av mjukost?

Jag har behövt rikta och spänna om ekrar efter varje gång av lite hårdare* körning.

hårdare* läs Flottsbro och Järvsö.

mikipedia_

Aktiv medlem
Scut sa:

Jag har behövt rikta och spänna om ekrar efter varje gång av lite hårdare* körning.

Nä då, båda mina ligger i bra att ha lådan?

Scut

Medlem
mikipedia_ sa:
Dt comp ekrar tror jag det är i framhjulet, det var iaf velotek som byggde det.
32 ekrade? Traverse hjulen har ju 28 bak och 24 fram, men känns riktigt styva.

Det som är konstigt är att jag tycker inte att hjulen flexar. Utan helt enkelt tappar ekerspänning och börjar skeva fast utan flex. Kan det vara kassa ekernipplar?

mikipedia_

Aktiv medlem
Scut sa:
mikipedia_ sa:
Dt comp ekrar tror jag det är i framhjulet, det var iaf velotek som byggde det.
32 ekrade? Traverse hjulen har ju 28 bak och 24 fram, men känns riktigt styva.

Det som är konstigt är att jag tycker inte att hjulen flexar. Utan helt enkelt tappar ekerspänning och börjar skeva fast utan flex. Kan det vara kassa ekernipplar?
Ja 32 på båda. Jag försökte rikta upp min framfälg då sprack 4-5nipplar fast jag lossat lite på dom å smörjt? bakhjulet har jag inte gjort nå åt än. Mittt bak tappade lite ibland men gick iaf att spänna upp, sen dog klackarna i bodyn.

Lillgammal

Ny medlem
Scut sa:

Jag åkte problemfritt 1v i Åre (tänk 100kg med utrustning, hjulingen och högzon). Några mindre bucklor.

Har dock pensionerat hjulen till förmån för hope/stans flow

Lillgammal

Ny medlem
zyklom sa:
Nu väntar jag på en bikeyoke till min -16 enduro.
Tanken är köra en vivid r2c coil mellan varven, riktigt kul att äntligen få möjlighet att kunna variera lite. Är så oerhört nöjd med min hoj.
Fö har jag också ny kasset ett splirrans nytt bakhjul med hope pro4 dt swiss xm521 35mm id. Framhjulet klarar sig säsongen ut...hoppas jag!
Har du dimensionerna på "mounting hardwares" (ingen aning vad det kallas på svenska) som behövs för en vivid + yoke? Är själv sugen på en yoke + rc vivid om jag inte skaffar Öhlins ttx.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer