Specialized Enduro - The tråd

Per84

Medlem
Jag känner mig väldigt nöjd.
Men sjuk som man kan vara så undrar man alltid om saker kanske kan bli lite lite bättre.

Gillade switch funktionen på 2018, men verkar gå att uppgradera den funktionen på 2017.

larsaw

Aktiv medlem
Set bästa med 2018 är väl ändå längre reach och gängat BB?
Eller lite flackare är ju fint det också, samt möjlighet att fibbla med switch o så... Kort sagt, gött mos MEN det vidhåller bara min egen uppfattning om att Spech är så försiktiga när dom släpper sina cyklar, dom här förändringarna (främst geo) är ju knappast i framkant inom cykelindustrin, varför gjorde dom inte årets förändringar redan till 2017-modellen?

Däremot! Så tänker dom ju lite nytt med den där sadelstolpen.
Istället för att försöka övervinna fysikens lagar med en längre stolpe så bygger dom in att sadeln lutar bakåt när den slår i botten, mycket smart enl mig :D Återstår att se om dom får den tillräckligt hållbar...

BjornR

Aktiv medlem
larsaw sa:
Set bästa med 2018 är väl ändå längre reach och gängat BB?
Eller lite flackare är ju fint det också, samt möjlighet att fibbla med switch o så... Kort sagt, gött mos MEN det vidhåller bara min egen uppfattning om att Spech är så försiktiga när dom släpper sina cyklar, dom här förändringarna (främst geo) är ju knappast i framkant inom cykelindustrin, varför gjorde dom inte årets förändringar redan till 2017-modellen?

Däremot! Så tänker dom ju lite nytt med den där sadelstolpen.
Istället för att försöka övervinna fysikens lagar med en längre stolpe så bygger dom in att sadeln lutar bakåt när den slår i botten, mycket smart enl mig :D Återstår att se om dom får den tillräckligt hållbar...
Längre reach = Mer utrymme i 'swatboxen'. Tänk möjligheterna! Snart får man in en ram i ramen ;)

Högre BB-höjd för oss som cyklar stig och lägre för dom som kör DH fast utan lift. Alla tillverkare borde ha ett genuint högt pedalläge och ett lågt.

Stolpen är faktiskt riktigt smart. När jag sitter på sadeln i lågt läge är det alltid skönt med väldigt hög nos. Bekvämare osv. Frågan är för dom som gillar sadelväska. Med min nätta sadelväska som bygger på 3cm så har jag 1cm kvar till däcket när sadeln är i botten och länkaget bottnat. Hade jag haft stolpen slammad i ramen så skulle däcket nästan gå i sadeln utan väska. Kan bli problem för vissa just med den stolpen utan sadelväska i värsta fall. Ser rätt gott ut utför iaf, slippa fastna bakom sadeln även i lägsta läge som man gjorde som nybörjare.

zyklom

Medlem
Då är den testad. Märkte ganska fort att 450 fjädern nog skulle bli för mjuk för mina 70 kg när jag rulla iväg upp mot mitt lokala berg. Bottna va inga problem så kommr köra med min 500 fjäder utför framöver. Det kommr bli helt helt perfekt för mig.
Största skillnaden jag kände va ffa att man var mer klistrad mot marken i hög fart, även i klättringarna va den imponerande. Inga minuspoäng här inte. Bästa uppgraderingen på cykeln hittills helt solklart.
Instämmer med dnleriksson som skrev nånstans..den går som en dröm utför!

Bilagor

zyklom

Medlem

Tiki

Aktiv medlem
larsaw sa:
..........MEN det vidhåller bara min egen uppfattning om att Spech är så försiktiga när dom släpper sina cyklar, dom här förändringarna (främst geo) är ju knappast i framkant inom cykelindustrin, varför gjorde dom inte årets förändringar redan till 2017.......
...............................
Å andra sidan börjar en del tillverkare först nu börjat släppa långslagiga enduro-29or vilket de haft i flera år.

Per84

Medlem
Jo håller med, verkar finnas klara fördelar med nya modellen. Om jag ska vara lite kritisk mot min 2017 jämfört med
2016 är att styret sitter lite långt ner. Första intrycket jag fick jämfört med 2016 år modell var att cockpit blev lite mindre, nästan så att cyklen kändes lite för liten.
På 2018s modell, så kommer styret upp lite högre och cockpit blir lite större

Hörde det ryktas om att Spech har bytt fabrik i år och därför passar de på att göra lite förändringar till 2018. De var tyligen ändå
tvunga att göra nya formar.

Vikt på en Enduro cykel är kanske inte det viktigaste, Men min Enduro Expert från förra året (bytte till carbon hjul)
vägde mindre än min s-works Enduro 2017.

Vad kör ni för storlek på era Enduro?
Jag är 179 och har bara kört M hittils, kanske är dags att prova L?

Senast ändrad:

mg25

Aktiv medlem
Per84 sa:
Jo håller med, verkar finnas klara fördelar med nya modellen. Om jag ska vara lite kritisk mot min 2017 jämfört med
2016 är att styret sitter lite långt ner. Första intrycket jag fick jämfört med 2016 år modell var att cockpit blev lite mindre, nästan så att cyklen kändes lite för liten.
På 2018s modell, så kommer styret upp lite högre och cockpit blir lite större

Hörde det ryktas om att Spech har bytt fabrik i år och därför passar de på att göra lite förändringar till 2018. De var tyligen ändå
tvunga att göra nya formar.

Vikt på en Enduro cykel är kanske inte det viktigaste, Men min Enduro Expert från förra året (bytte till carbon hjul)
vägde mindre än min s-works Enduro 2017.

Vad kör ni för storlek på era Enduro?
Jag är 179 och har bara kört M hittils, kanske är dags att prova L?
Stack måttet på 2018 har ju minskat så styret borde väl hamna lägre än på 2017. Eller har jag missat något annat.

Jag är 173 cm och skulle nog köpt en L om 2017 geo varit kvar. Med 2018 kommer jag nog köra på M.

Per84

Medlem
Hmm har inte satt mig in i själva måtten än.
Men var en säljare som sa att styret skulle hamna lite högre.
Men han kanske hade missat nåt.

Provcykla en Enduro 2017 i L, men svårt att avgöra på vanlig asfalt.
Vad säger specalized själva? Är det vid 178 cm brytgränsen går?

Kanske ska prova med en lite längre styrstam? Lite vinkel upp?

roskai

Aktiv medlem
Per84 sa:
Hmm har inte satt mig in i själva måtten än.
Men var en säljare som sa att styret skulle hamna lite högre.
Men han kanske hade missat nåt.

Provcykla en Enduro 2017 i L, men svårt att avgöra på vanlig asfalt.
Vad säger specalized själva? Är det vid 178 cm brytgränsen går?

Kanske ska prova med en lite längre styrstam? Lite vinkel upp?
Japp det är där den går. Visst jag hade säker kunnat ha en större storlek men tycker denna är smidig och jag hade problem på 2016 års modell med att jag slog i grenen om jag behövde kliva av i branter. Har hellre kvar grejerna än att ha en lite större hoj :)

https://www.specializedconceptstore.co.uk/content/MY17_Bike_Sizing_Guide_v1.pdf

oLjud

Ny medlem
Vad är största skillnaden mellan Rockshox Monarch Plus och en Vivid R2C?
Är grymt sugen att testa Coil på min Enduro 29 2017 men är osäker om det verkligen är värt det. Helst vill man ju prova Öhlins men då är det direkt dubbla priset.

mikipedia_

Aktiv medlem
oLjud sa:
Är grymt sugen att testa Coil på min Enduro 29 2017 men är osäker om det verkligen är värt det. Helst vill man ju prova Öhlins men då är det direkt dubbla priset.
Nu har ju jag bara erf av coilgafflar men där skulle jag säga att det följer marken bättre/mjukare än med luft. Skulle tro du får likvärdigt betende även bak.
Sen gillar iaf jag mjukheten i slaget, mindre friktion invändigt som segar ner.

Har hört ryktas om att Fastsuspension snart släpper en egen coildämpare, kanske värt att vänta lite?

zyklom

Medlem
Kör en 650b -16 men... Nu har jag runt 10h+ med "rätt" fjäder och det känns bara positivt. Bra flow, sanslöst skoj!..så länge det lutar mkt åt rätt håll och innehåller lite action.
IMG_3766.JPG

Ute och öste tidigare idag.
Har ju en monarch plus också så tycker det är fint att möjlighet kunna byta dämpare mellan varven.

mikipedia_

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
oLjud sa:
Nu har ju jag bara erf av coilgafflar men där skulle jag säga att det följer marken bättre/mjukare än med luft. Skulle tro du får likvärdigt betende även bak.
Sen gillar iaf jag mjukheten i slaget, mindre friktion invändigt som segar ner.

Har hört ryktas om att Fastsuspension snart släpper en egen coildämpare, kanske värt att vänta lite?

Det fanns ju lite info iaf http://www.fast-suspension.co.uk/holy-grail.html

Lillgammal

Aktiv medlem
Två dagars åk i Åre nu och kan bara konstatera att monarchen är i en helt annan liga än gamla foxen som kom från början. Cleara hopp är inget problem längre och bakhjulet är betydligt mer klistrad mot marken. Enda problemet nu är att träna upp kroppen för att orka ta banorna utan paus för att vila fingrarna. ?

mikipedia_

Aktiv medlem
Lillgammal sa:
Två dagars åk i Åre nu och kan bara konstatera att monarchen är i en helt annan liga än gamla foxen som kom från början. Cleara hopp är inget problem längre och bakhjulet är betydligt mer klistrad mot marken. Enda problemet nu är att träna upp kroppen för att orka ta banorna utan paus för att vila fingrarna. ?
Blir ännu bättre med Ccdb?

mikipedia_

Aktiv medlem
zyklom sa:
Mikipedia: Lite intresserad av att konvertera min pike till fjäder också. Var handla du ditt kit ifrån?

Det vart bättre men behövs lite pill i hydrauliken oxå enligt mig.

https://www.tftuned.com/pike-coil-conversion-kit/p3314

Jag fick med 70 & 80lbs fjädrar när jag skrev i min vikt men kör med ca60lbs (gammal domain fjäder utan märkning men mjukare än den nya 70lbsarn iaf)

zyklom

Medlem
mikipedia_ sa:
zyklom sa:
Mikipedia: Lite intresserad av att konvertera min pike till fjäder också. Var handla du ditt kit ifrån?

Jag fick med 70 & 80lbs fjädrar när jag skrev i min vikt men kör med ca60lbs (gammal domain fjäder utan märkning men mjukare än den nya 70lbsarn iaf)
Tack!
Magnetisk dragningskraft för att testa, blir nog en beställning. Fint att man får med 2 olika fjädrar också baserat på vikt och åkstil. 300gram extra vikt känns ju inte som ngt man kommr lida av.

zyklom sa:
mikipedia_ sa:
zyklom sa:

Tack!
Magnetisk dragningskraft för att testa, blir nog en beställning. Fint att man får med 2 olika fjädrar också baserat på vikt och åkstil. 300gram extra vikt känns ju inte som ngt man kommr lida av.

Tänk på att om du väl konverterar så kan det bli så att du inte kan gå tillbaka till att köra den med luft eftersom fjädern kan repa innerbenen.

mikipedia_

Aktiv medlem
zyklom sa:
mikipedia_ sa:
zyklom sa:

Tack!
Ja precis inget en vanlig dödlig märker. Ja det är bara å köp!

zyklom

Medlem
Luthman Photography sa:
Tänk på att om du väl konverterar så kan det bli så att du inte kan gå tillbaka till att köra den med luft eftersom fjädern kan repa innerbenen.
Jo, det är väl kanske det som är sämst men nyfikenheten väger över i detta fall.

mikipedia_

Aktiv medlem
Lillgammal sa:

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=37010 ?

Lillgammal

Aktiv medlem
mikipedia_ sa:
Lillgammal sa:

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=37010 ?
Den är riktigt fin och har sett en del sådana i Åre, men de säger att ttx blir ganska livlös i Stocholm och därför är jag lite osäker. Annars hade ttx + fjäder i piken varit nästa uppgradering. ?

felt

Medlem
Hej,

Slog till på en Enduro 29 Elite nu på höstrean som kom hem igår.
Funderar nu på vilka delar av ramen man bör skydda med skyddsfilm.

Det var skyddsfilm på underrör och kedjestag och jag har kompletterat med skyddsfilm på styrhuvudet för att skydda mot vajer/bromsslags-skav.

Har ni några bra tips på andra utsatta delar som bör skyddas?

/Magnus

Per84

Medlem
Har lite funderingar kring däck till min Enduro 2017.
Hur breda däck finns det till 29" hjul.
Är super nöjd med mina orginal däck som är 2.3 breda.
Men nu under hösten är jag sugen på nåt bredare.
Antingen kör jag mina 650b hjul med 3.0 däcken 6fattie.
Men tänkte att det kanske går att få på nåt mellanting på 29" hjulen?
Typ 2,6?

Eller hur blir det att köra typ 2.8 på 650b fälgarna?
Kommer BB för långt ner?

zyklom

Medlem
IMG_3791.JPG

Kittet har kommit...tyvärr inte hemma än då jag numera skickar allt till adress i swe för o slippa dyra tullkostnader. Så planen blir att hämta nästa v och få i det. Nä, riktigt kul ska det bli att få köra fullkittad fjäder setup på enduron. Den kommr käka allt!

Blir ny framklinga också, går från 32t till 28t och kommr hjälpa i mina långa svettiga tekniska klättringar uppåt igen.

mikipedia_

Aktiv medlem
zyklom sa:
Kittet har kommit...tyvärr inte hemma än då jag numera skickar allt till adress i swe för o slippa dyra tullkostnader. Så planen blir att hämta nästa v och få i det. Nä, riktigt kul ska det bli att få köra fullkittad fjäder setup på enduron. Den kommr käka allt!

Blir ny framklinga också, går från 32t till 28t och kommr hjälpa i mina långa svettiga tekniska klättringar uppåt igen.
Skojsigt?

Är det Tftuned kitet?
Mitt är bra iaf, hoppas du oxå blir nöjd.

zyklom

Medlem
mikipedia_ sa:
zyklom sa:

Skojsigt?

Är det Tftuned kitet?
Mitt är bra iaf, hoppas du oxå blir nöjd.
Ja, den du länka till. Tack för det! :)
Blir nog den blå fjädern som åker i och kommr bli bäst.

zyklom

Medlem
IMG_3816.JPG

Konverteringen till piken färdig och testad med blå 60lbs fjäder runt 4h nu, dock bara i väldigt blött väder. Har ändå prövat köra ganska hårt utför i blandad terräng (inte mkt drops dock) och märkt att jag bara har använt max ca 85% av slaget, (har 3 olika fjädrar nu 50-60-70lbs) så det kommr snart åka i en 50lbs fjäder för att prova skillnad.

Svårt att sätta ord på skillnaden från luft till fjäder, men hojen greppar bättre i blött underlag och den käkar som sagt allt på ett mjukare följsammare sätt och injagar till mer fart och självförtroende, förstås i kombo med bra däckval o däcktryck. Upplever mer ork i armarna också..bonus!
Kort kort kort....det roligare blev roligare med coil.
Supernöjd!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer