Specialized Enduro - The tråd

fredrik168

Aktiv medlem
Vad är skillnaden på öhlins gaffel på enduro s-works vs elite rxf 36 på båda men single tube / twin tube? Sen hög+låg comp på twin.

Rompa

Aktiv medlem
Behöver jag skaffa en enduro oxå? Kör en del xc med Epic och en del stig på Camber, känner ibland att jag vill ha mer slag och funderar på Enduro. Tänker jag rätt?

mikipedia_

Aktiv medlem
Rompa sa:
Behöver jag skaffa en enduro oxå? Kör en del xc med Epic och en del stig på Camber, känner ibland att jag vill ha mer slag och funderar på Enduro. Tänker jag rätt?

Klart du gör?
Och du måste självklart åka med Öhlins fram/bak på alla tre?

JonasH72

Ny medlem
Kolla med ROger Edvinsson, han monterade 140gaffel på sin Camber, och det är nog en av de bättre stigraketerna man kan tänka sig..

I köptagen för 2018 Enduro Pro...men fortfarande fundering runt 27,5 versus 29.
Jag är lång/tung så 29 i XL funkar säkert men osäker på om det blir för stort i bikepark etc
Vad tror Ni skiljer i vikt på dessa två modeller?

JonasH72

Ny medlem
Rompa sa:
JonasH72 sa:
Kolla med ROger Edvinsson, han monterade 140gaffel på sin Camber, och det är nog en av de bättre stigraketerna man kan tänka sig..
Men den var inte så snabb sist jag såg den :)
Cykeln eller föraren ;)

(Jag tror han har rätt duktigt strul med sitt knä, men kolla på hur det ser ut med tider på segmenten runt Väsby så ser du att den inte går av för hackor på stig..)

mg25

Aktiv medlem
nybergjo@hotmail.com sa:
I köptagen för 2018 Enduro Pro...men fortfarande fundering runt 27,5 versus 29.
Jag är lång/tung så 29 i XL funkar säkert men osäker på om det blir för stort i bikepark etc
Vad tror Ni skiljer i vikt på dessa två modeller?
Vart kör du mest och vad funkar bäst där. För mig föll valet på 29" då jag kör mer hemma än i bikepark. Sen tror jag att 29" kommer funka riktigt bra i bikepark också.

carl.josefsson

Aktiv medlem
Har av någon för mig ännu inte helt klar anledning fått för mig att köpa en för mig ny cykel och har då snöat in lite på Spec. Enduro. Det börjar ju komma ut lite 2017 29" till salu vilket inte direkt stillar mitt sinne..... med mina 180cm i strumplästen är jag på det klara med att det iaf är en L jag ska ha ;-)

Tanken är att gå från två cyklar till en, inser att det kanske inte blir tre veckor i Åre framöver.... Så cykeln kommer att rulla mest här hemma i GBG (änggården) samt i vallåsen och kanske någon tur till Åre/Hafjell per år, men då tror jag ändå att jag klarar mig utan min DH (YT Tues 26"). Jag är helt klart mer fetto än svetto om man säger så ...och tycker det är roligast nedför i stök än att jaga tider på strava uppför

Så det jag önskar lite input på är från alla er som kör 2017 års 29" är hur bra Enduron matchar mot mina tankar ovan, eller om jag hellre ska sikta in mig på nya Kona Process som blir lite mer pengar eller 2018 års Enduro som blir väldigt mycket mer pengar..... Har tyvärr inte lyckats hitta några bra rapporter från vanliga hederliga happyiter....

tack på förhand! :-)
/C

roskai

Aktiv medlem
carl.josefsson sa:
Så det jag önskar lite input på är från alla er som kör 2017 års 29" är hur bra Enduron matchar mot mina tankar ovan, eller om jag hellre ska sikta in mig på nya Kona ..

/C
2017 enduro är en väldigt trevlig cykel. Originalhjulen håller inte för dropp till platt.. Helt ok pedaleffektivitet med tanke på slaglängd. Det är en poppig cykel vilket kan va lite otäckt i stora och branta hoppleder.

oLjud

Ny medlem
Ni som bytt era originalhjul på Enduro 29 (2017), vad har ni bytt till för något och är ni nöjd?

Hjulen verkar inte palla att cykla på min favoritled, måste spänna ekrarna efter varje runda. Hade samma problem med originalhjulen på Stumpjumpern (evo 2013)... bytte då till ett par DH-fälgar och aldrig haft något problem sedan.

Bofinken

Medlem
Kör enduro 29" i två säsonger nu, rent trampeffektivt är den helt ok för en så "krallig" hoj så funkar fint även att trampa runt på trails. Av den DH jag kör har jag själv inte kännt mig begränsad av cykeln men då mestadels Flottsbro och Yxbacken. Går ju alltid komplettera med en coildämp för mer dh orienterad åkning ;) Mina hjul från 2016 hänger ännu kvar dock hört andra klaga på hjulen tidigare i andra trådar.

roskai sa:
carl.josefsson sa:
Så det jag önskar lite input på är från alla er som kör 2017 års 29" är hur bra Enduron matchar mot mina tankar ovan, eller om jag hellre ska sikta in mig på nya Kona ..

/C
2017 enduro är en väldigt trevlig cykel. Originalhjulen håller inte för dropp till platt.. Helt ok pedaleffektivitet med tanke på slaglängd. Det är en poppig cykel vilket kan va lite otäckt i stora och branta hoppleder.

Per84

Medlem
carl.josefsson sa:
Har av någon för mig ännu inte helt klar anledning fått för mig att köpa en för mig ny cykel och har då snöat in lite på Spec. Enduro. Det börjar ju komma ut lite 2017 29" till salu vilket inte direkt stillar mitt sinne..... med mina 180cm i strumplästen är jag på det klara med att det iaf är en L jag ska ha ;-)

/C

Tror du kommer trivas bäst på en L,
Har själv en M 2017, och är 179 cm.
Och min känns lite liten.

carl.josefsson

Aktiv medlem
Tack alla hittills

Har förstått att den med luftdämpare bak gör den rätt så "poppig" och kanske inte alltid på ett helt positivt sätt..... vad säger ni som kör med coil bak?

Cheers!
/C

mikipedia_

Aktiv medlem
Det beror ju en hel del på vilken bakdämp man har. Fox skiten var ju en hoppstylta, men Db inlinen är en riktig markslickare utan att sparka bakut över mnsta lilla grej.

dnleriksson

Aktiv medlem
Tycker faktiskt inte returen vill samma sak som mig på Inlinen. Den går för snabbt uppåt hur jag än rattar tycker jag. Måste nog ratta lite till för den är ju nästan nyservad och ombyggd så den borde funka som den ska. Vivid'en får dock sitta kvar tills efter Järvsö nästa helg. Har ju ändå xc'at med den hela sommaren och på den finns det retur så det räcker och blir över iaf :-)

ricjon

Ny medlem
Tjena
Är det någon som har öhlinsgaffel och som vet vad det är för gänga på axeln?

Har även beställt ett par Hope Tech Enduro
Till min enduro expert.
Någon med erfarenhet av dessa? Tänkte köra med 2.35:or på typ Magic Mary/hans dampf

Mvh

AX3L

Aktiv medlem
ricjon sa:
Tjena
Är det någon som har öhlinsgaffel och som vet vad det är för gänga på axeln?

Har även beställt ett par Hope Tech Enduro
Till min enduro expert.
Någon med erfarenhet av dessa? Tänkte köra med 2.35:or på typ Magic Mary/hans dampf

Mvh
Ingen erfarenhet alls, men jag tänkte köra sådana till min Santa Cruz. Hope-naven verkar ju grymma och recensionerna verkar peka på att även fälgarna är ganska skottsäkra trots att de inte väger bly.

Rompa sa:
JonasH72 sa:
Men den var inte så snabb sist jag såg den :)

Hahaha, set var ju mig dom fick vänta in.

Jag skulle aldrig köpa mig en enduro om jag inte körde mestadels utför (vilket jag inte gör). Efter att ha haft förmånen att fått låna en ett tag så kunde jag konstatera att den var sjukt jobbig att cykla stig med, men riktigt rolig när det blev lite stökigare och utför. Det var liksom bara att ställa in siktet dit man ville och åka med :-)

Hej,
Ok, Du tyckte den gungade för mkt eller var det mest tyngden som gjorde det jobbigt? Funderar själv på en alu enduro 650 som stighoj men det kanske blir lite för mkt...

Tiki

Aktiv medlem
jensclaudius sa:
Jag skulle aldrig köpa mig en enduro om jag inte körde mestadels utför (vilket jag inte gör). Efter att ha haft förmånen att fått låna en ett tag så kunde jag konstatera att den var sjukt jobbig att cykla stig med, men riktigt rolig när det blev lite stökigare och utför. Det var liksom bara att ställa in siktet dit man ville och åka med :-)
------------------------------------------------------------------
+1 Fast jag kör en 29". Fantastiskt bra, rolig och skön att köra utför med men blir det för snällt och/eller man måste trampa mycket så skulle i alla fall jag sneglat på något annat. Jag kör en Enduro Elite 2017 i XL och den väger 14,9 kg med Shimano XT-pedaler vilket känns lite mycket när det ska trampas en hel del. Vet inte om det är vikten eller det marginella gunget som upplevs negativt men det blir liksom ingen riktig rapphet framåt när man trampar på platten. Dock är den helt underbar i både stök och i fart. Perfekt för enduroserien!

För "enduro-light"-cykling känns min helstela Canyon Dude (fatbike) klart rappare och roligare konstigt nog och är förstavalet i vissa typer av terräng.

Förväntade mig att den skulle vara tung, jobbig och äta sten och mindre träd till frukost och den levererade alla förväntningar. Bodde jag nära en bikepark eller något häftigt berg med en massa nedfarter så skulle jag kunna tänka mig en sån. Men aldrig för den typ av cykling jag kör, dvs mest långloppsliknande med lite inslag av stökigare stig och där känns cambern rätt optimal.

Men för att besvara ovanstående, ja den kändes gungig, ja den kändes tung.

Jimel

Aktiv medlem
Nytt vevlager på plats, förra höll 2,5 år men det var verkligen dags. Gick bra utan Hopes specialverktyg.
A0DB9BE6-6C8B-4CFA-9193-291B534FFD49.jpeg

Vad har ni gjort med era pärlor?

mikipedia_

Aktiv medlem
Hur mycket sticker det där ututanför ramen? Som det gamla lr likt Rf cinch som är 10-12mm utanför. Har du länk då det bevisligen passar så man kan spara till nästa gång?

oLjud

Ny medlem
Ni som har Öhlins TTX 22 på Enduro 29, vad kör ni för fjäder?
Jag vägar kring 82 kg utan hjälm/skydd och cyklar mesta dels downhill i Järvsö, Åre och lokalt. Blir även en del all mountain på de lokala bergen.

Finns fjäder för 80 kg eller 88 kg och jag hamnar troligen normalt mitt emellan.

Tacksam för svar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer