Specialized Enduro - The tråd

Luthman Photography sa:
Jag orkar inte mäta och greja själv, således:

Är det någon som vet om den E13 TRS+ 150mm funkar i en E29 från 2015?

E13 behöver 28cm fritt i sadelröret för att kunna sättas i botten, min e27,5 har 29,2cm fritt till översta pivot infästningen.
Så troligt vis funkar det för dig då jag oxå har en L och min E13 kunde sitta i botten utan problem.

mikipedia_ sa:
Luthman Photography sa:

E13 behöver 28cm fritt i sadelröret för att kunna sättas i botten, min e27,5 har 29,2cm fritt till översta pivot infästningen.
Så troligt vis funkar det för dig då jag oxå har en L och min E13 kunde sitta i botten utan problem.

Det låter ju rimligt. Tack och bock.

Fast har inte du en Yep?

Luthman Photography sa:
mikipedia_ sa:
Luthman Photography sa:

Det låter ju rimligt. Tack och bock.

Fast har inte du en Yep?

Jo?
Saknarde en dropper till htn och ville prova en ny sort. Så ska utvärdera e13 och se om den platsar som första dropper, annars åker yepen på igen. Sen är det bra att ha en reserv att kunna flytta imellan om det krisar, har varit utan yepen i 2,5v för den vart på service hos yep i italien, det var tråkigt att inte ha nån extra då?

Men ta ur stolpen du har och mät med tummstock ner mot hylsan och måtten på stolpen finns hos e13 i nån pdf så mina måtte inte felar på nån mm, läste i lördags innan jag beställde min stolpe.

Min enduro blev på tjocken idag. Resultatet blev överraskande bra.

Ram: Comp 29/6fattie XL
Hjul: DT Swiss H1900 35mm
Däck: Maxxis DHR II OCH DHF 27.5 x 2.8"
Vikt: 14.9kg

Bilagor

• _20170916_181309.JPG
    _20170916_181309.JPG
    589.8 KB · Besök: 139
  • DSC_0034.JPG
    DSC_0034.JPG
    329 KB · Besök: 130
Senast ändrad:
Är det nån som har provat lite bredare däck på era 29" fälgar?
Går det på 2,4 eller kanske 2,6 på en Enduro 2017/2018 29/6fattie ram?

Om det inte går dit 2,4 är det bra illa! Jag har dock ingen aning då jag har en 650b från 2016. Den kör jag just nu med Rekon+ 2.8or på 551-fälgar som är 40mm! Det går utmärkt även om jag inte vågat köra i någon kladdig lera ännu. Hjulen bör nog hålla sig raka också för annars skiter det sig också ?

IMG_20170910_184051_174.jpg

rayy sa:
Har köpt samtliga custom-dekaler från Slikgraphics. Grym kvalitet, bra pris och gratis frakt.
Jag hade inte fått cykeln då jag beställde dekalerna så färgen är lite off, men det går att beställa exakt vilken färg man vill
http://www.slikgraphics.co.uk

JonasH72 sa:
rayy sa:
Premiär för mig i den här tråden.
Hur fick du till den rosa färgen på Öhlins-loggan? :)
mvh jonas
Snyggt! Ät det snik eller lyxvarianten av 36an?

[/quote]
Snyggt! Ät det snik eller lyxvarianten av 36an?[/quote]

Schink, aka det som hängde med hojjen. Får se hur det känns framöver, har kört en Pike RCT3 sista tre säsongerna. Bara premiärkört en tur, spontana känslan var att gaffeln jobbade mer kontrollerat och gav mer grepp (kan delvis bero på bytet till större hjul) och att den definitivt var styvare än Piken. Med det sagt var jag nöjd med hur styv Piken var, blir intressant se om det blir för mycket vibrationer upp i händerna under bikepark-dagar eller inte.

Snyggt! Ät det snik eller lyxvarianten av 36an?[/quote]

Schink, aka det som hängde med hojjen. Får se hur det känns framöver, har kört en Pike RCT3 sista tre säsongerna. Bara premiärkört en tur, spontana känslan var att gaffeln jobbade mer kontrollerat och gav mer grepp (kan delvis bero på bytet till större hjul) och att den definitivt var styvare än Piken. Med det sagt var jag nöjd med hur styv Piken var, blir intressant se om det blir för mycket vibrationer upp i händerna under bikepark-dagar eller inte.[/quote]
Cool! Man undrar ju varför de har gjort en snikgaffel.. Är väl samma dämpare men enkel luftkammare?

roskai sa:
rayy sa:
roskai sa:

Schink, aka det som hängde med hojjen. Får se hur det känns framöver, har kört en Pike RCT3 sista tre säsongerna. Bara premiärkört en tur, spontana känslan var att gaffeln jobbade mer kontrollerat och gav mer grepp (kan delvis bero på bytet till större hjul) och att den definitivt var styvare än Piken. Med det sagt var jag nöjd med hur styv Piken var, blir intressant se om det blir för mycket vibrationer upp i händerna under bikepark-dagar eller inte.
Cool! Man undrar ju varför de har gjort en snikgaffel.. Är väl samma dämpare men enkel luftkammare?
Luftfjädern är densamma, men den billigare varianten har en enklare dämpare (Single tube istället för Twin tube).

Crossmax sa:
roskai sa:
rayy sa:
roskai sa:

Luftfjädern är densamma, men den billigare varianten har en enklare dämpare (Single tube istället för Twin tube).

Prick så :) Mindre justering utvändigt dvs, utan högfartskomp, men känns vettig än så länge. Lite dödare i känslan än Piken än så länge, men tror gaffeln kör in sig lite.

Om någon undrar vad det kostar att beställa nya länkaget till sin 2017 år 29" enduro så fick jag precis ett pris på 1560kr.
Lite skillnad gentemot vad som sades i Pinkbike artikeln när cykeln lanserades (50 dollar).

Någon annan som fått ett annat pris för uppgraderingen?

mikipedia_ sa:
Jag är lite sugen på Praxis nya converterlager till min enduro med sram vevar, vad för lager ska man ha då??

https://praxiscycles.com/conversion-bb/

Funkar det med ett såntdär pf30 med utstickande koppar?? Känns väldigt fel men nån kanske vet?

Svara åt mig själv? Det funkar inte pga att det inte finns ett praxislager som passar, så var det med det.

Måste fråga expertisen....
Skall precis köpa en Enduro. Elite eller Comp. Är förstås sugen på 29:an men kommer köra en del park-åkning. Ni som testat 29:an i typ Järvsö eller Åre, funkar det? Eller skall man gå på 650 för den typ av åkning. Allt är en kompromiss förstås, jag kommer köra en hel del annan terräng också.

nybergjo@hotmail.com sa:
Skall precis köpa en Enduro. Elite eller Comp. Är förstås sugen på 29:an men kommer köra en del park-åkning. Ni som testat 29:an i typ Järvsö eller Åre, funkar det? Eller skall man gå på 650 för den typ av åkning. Allt är en kompromiss förstås, jag kommer köra en hel del annan terräng också.
Skulle säga att Hjulstorleken kvittar i fråga hur kompetent den är i en bikepark. Det är nog snarare så att 29an är mer flack och utförsorienterad när man räknar in hur mycket man vinner med Hjulstorleken i roll over och gaffelvinkel.

nybergjo@hotmail.com sa:

Jag går och väntar på en Enduro 29:a efter ha kört Bird Aeris 27,5 med 150 slag i år. Birden funkar jättebra i bike park, men jag tycker 29" funkar mycket bättre här hemma med hur den rullar över rötter och stenar. Eftersom jag alltid kommer cykla mer hemma än i bike park, det var det som gjorde att jag kommer byta till 29:a.

Någon som beställt en Enduro Coil inför nästa säsong?

Samt för en som aldrig köpt en Spec tidigare. Vad kan man förvänta sig för rabatter?

Riktigt sugen och byta ut downhill cykeln mot en renodlad endurobest, men priset dom begär med den specen känns lite sisådär...

Har en enduro carbon elite ram från 2017 I storlek M till salu om nån i den här tråden vill uppgradera? 29" hjul passar. Kan tänkas byta den mot en premiumgaffel med boost. Har råkat köpt en pole men min lyrik har för kort styrrör..
_MG_9198.jpg

Edit: bild

Senast ändrad:
roskai sa:
Har en enduro carbon elite ram från 2017 I storlek M till salu om nån i den här tråden vill uppgradera? 29" hjul passar. Kan tänkas byta den mot en premiumgaffel med boost. Har råkat köpt en pole men min lyrik har för kort styrrör..

Skulle ju vara sjukt nice, kostar den som en back öl? ;)

Jimel sa:
roskai sa:

Skulle ju vara sjukt nice, kostar den som en back öl? ;)
Jag skulle säga att ramen ink stylager och bakdämpare kostar som 15st 1000 krs backar. Vill du ha den med lyrik så 20 backar, eller komplett cykel 28 backar!

Tillbaka
Topp