Specialized Epic - The tråd

Håll med om att det känns som ogenomtänkt design. Mitt glappade med 51 NM åtdraget. Nu glappar det inte när vi lånat grejer av pressfit. Kan inte vara annat än att inget passar måttet på ramen och man tog nåt bara. All logik säger att för att minska risken för spel i axeln så ska vevarmarna ligga mot någonting. Att då lämna en halv cm på ena sidan känns fullkomligt idiotiskt. Skit kommer in ändå ja, men nu kommer det in lite mindre skit och så glappar det inte. Hoppas jag kan driva ärendet till motsvarande regeringsrätten så vi får det här utrett ordentligt. Ingen fråga är viktigare inför valet i september.

Jag tycker nog inte det är så ogenomtänkt. Man definierar axiella positionen genom att klämma vänster inre lagerring mellan en kant på axeln och vänster vevarm, höger lager är bara ett stödlager. På det sättet undviker man alla axiella påkänningar på lagren till motsatt från Shimano där man antingen har ett axiellt glapp eller axiell kraft som trycker de inre lagerbanorna mot varandra.

Vill du minska spelet mellan höger lager och höger vevarm ska du alltså lägga i en spacer mellan vänster lager och ramen

Supersonic sa:
Det brukar ju sitta en tunn vågformad fjäderbricka som minskar spelet.
På pressfit ja. Inte på skruvat. Se bruksanvisning: https://www.sram.com/sites/default/...0_rev_c_mtb_cranksets_and_bottom_brackets.pdf

Nu har jag lösningen för de grönmarkerade på pressfit dimensionern (på mitt skruvade):
Skrmavbild2018-08-21kl.15.05.41.png

Som du ser finns inget mer än spacers på vevlagret på skruvat, och det fungerade inte på min Epic:
Skrmavbild2018-08-21kl.15.05.51.png
Skrmavbild2018-08-21kl.15.09.37.png

Najs! Blir det bara den där färgen om man inte vill bygga från ram?

Är det. Någon som sitter på en braingaffel 2018 - - - > så är jag intresserad för övrigt.

Bytt från original.
Däcken, till S-works 2,1
Sadel, Tune Speedneedle
Stolpe, styre, sadelklämma, Ceetec
Skivor, Ashima AI2

Vägd med Candy 11 pedaler och Quarq

Jag funderar på att köpa en Epic till nästa år men är lite fundersam kring tillförlitligheten på Brain.
Har ni som kör 2018 med Brain 2.0 haft några problem med funktionen?

Jag läste på Mtbr där det verkade vara ganska många som haft problem, men å andra sidan har den förmodligen sålts i rätt många exemplar i USA. Det som hände med deras dämpare verkade vara att de tappade lufttryck i dämparen och att Brain-funktionen försvann.

skier sa:
Jag funderar på att köpa en Epic till nästa år men är lite fundersam kring tillförlitligheten på Brain.

Jag läste på Mtbr där det verkade vara ganska många som haft problem, men å andra sidan har den förmodligen sålts i rätt många exemplar i USA. Det som hände med deras dämpare verkade vara att de tappade lufttryck i dämparen och att Brain-funktionen försvann.

Jag har haft STORA problem med brain-modellen före nuvarande. Hur nuvarande är skulle jag också vilja veta.

Enda jag upptäckt var att den är lite långsammare att låsa upp vid riktigt kallt väder. Körde med min mer öppen på vintern än sommartid.

skier sa:

Min Brain 2018 har inte fungerat. Ska få den utbytt.

HP sa:
skier sa:

Ok, går det på garanti? Jag har lite för färska minnen av en strulande lefty som var svår att få servad, vill slippa sånt på nästa hoj.

skier sa:
HP sa:
skier sa:

Ok, går det på garanti? Jag har lite för färska minnen av en strulande lefty som var svår att få servad, vill slippa sånt på nästa hoj.

Ja

kakan_polen2 sa:
Razzr sa:
poqa sa:
lundatok sa:
Kakan jobbar väl på Evalds?

Ver ej.
Oavsett så lutar jag åt att bakteiangeln inte är ändrad. Men övertyga mig gärna att den är det.

Enligt Specialized Sverige är den det i alla fall vad dom sa förra veckan när jag var där.
Vet inte om det är en bra källa.

Jag har samma källa som dej å den brukar va väldigt pålitlig :)

Fortfarande bara andrahandsuppgifter för mig, men jag får väl kanske ta och lita på er helt enkelt :)

NickPick sa:
Johan A sa:
Fast det kan ju bero på att Specialized tycker att 2.1" däck är mer rejsigt.

Exakt! Därför har evon 2.3 bak också.

Razzr har tydligen mätt till 5-6mm mer än 2018.

2.1" rejsigt? Är det 1998?

Bra med lite mer plats 2019, om Lundatok får in 2.35" i en 2018 borde det ju gå relativt problemfritt med 2.35 i 2019. Märkligt att de inte skriver om det i sin produktbeskrivning, "alla" andra tillverkare brukar vara snabba med att påpeka om det blivit mer plats.

Tillbaka
Topp