Rodge68 sa:
Dr_Rydell, du får gärna fortsätta att göra jämförelser mellan din tidigare Spark och nya Epic. Var gör sig den ena bättre än den andra o.s.v.. Kanske lite off topic, men ändå intressant.
Tycker själv att den stora fördelen med Brain är just att man inte riskerar att glömma låsa upp dämpningen, men geometrin är spännande på Spark-en...
Det var 4 anledningar till byte från spark till epic:
1. Högre bottom bracket. Var alldeles för lätt att slå i pedalerna tycker jag, även om man lärde sig undvika det med tiden så fanns det alltid ett riskmoment, framför allt med lägre däcktryck och mjukare dämpare. I bottenläget då blev den farligt låg.
2. Dubbla flaskställ. Gillar inte vätskerygga på träning. För bökigt att göra ren, eller snarare få den torr. På tävling föredrar jag rygga av säkerhetsskäl samt att det går att dricka i princip när som helst.
3. Mindre reglage (av/på, eller brain). Reglaget på Scotten var hårt. När underarmarna var tröttkörda av stök har det t o m hänt att jag inte orkat låsa gaffeln. Älskar Brain av det jag kört hittills. Vill nu ha Epic HT i samma färg.....?
4. Möjligheten att få plats större klinga. Jag plockade av Eagle på spark och satte på XX1 11-delat eftersom jag ej fick på större än 36 oval. Nu får jag plats med 38 oval och kan köra med Eagle. Vill kunna trycka på när det lutar lite ner och ligger hellre 85-90 än 90-95 i kadens men ändå kunna tag mig upp för en brant backe när jag är trött.
Jag får hem 38 klingan imorgon. Handtag (extra chunky) är på väg och borde komma i slutet på denna vecka. Sen är den klar.
Sparken var ju lättare och blev helt stum så på ex. asfalt uppför Vidablick blir den ju svårslagen. Har dock inte vikthetsat nåt på Epic:en och orkar inte heller. De S-worksgrejer som sitter på får sitta kvar, även om det går att spara några gram på stolpe och styre. Kör t o m med XTR-pedaler som väger 100 g mer, men är 2 mm tunnare.
Kom på en grej till. Inbillar mig att sparken (eller Foxgaffeln snarare) var mindre känslig alldeles i början av en rot. Att jag var mer beroende av lägre däcktryck. Men detta är jävligt osäkert och hade säkert kunnat finjusterats på gaffeln också. Minns att jag fipplade rätt mkt med däcktrycket och var nere på 1.1-1.2 bar fram för att åka bra över rötter och småsten. Får återkomma om det när jag kört mer. Provar nu med 20 psi fram och 22 bak (1.38 resp 1.51 bar) på Epic.