Specialized Epic - The tråd

poqa sa:
MX4ALL sa:
Tobbe A sa:
MX4ALL sa:
köpte en epic carbon häromdagen och har cyklat ett pass än så länge så pillar lite med inställningar än. Men iaf, jag ställde in vinkeln på sadeln samt i sidled och drog åt skruven rejält. Men när jag cyklade och körde i nån håla så tippade sadeln uppåt. Lossade skruven och flyttade ner den igen och drog åt. Provade sedan ändra lutningen på den med handkraft och då ändrade det sig igen.

Ska de vara så? finns väl bara en skruv att låsa den med?

Ska inte vara så om du dragit åt den ordentligt, antagligen ska du dra den hårdare.

Okej. hur hårt vågar man dra den? Har moment nycklar så kan dra den med moment om jag bara vet hur hårt skiten ska dras. Vill inte dra sönder skruven och behöva borra bort den osv.

6,2Nm

https://media.specialized.com/support/collateral/0000088147.pdf

Tackar!

Ted_B sa:
Räcker det inte med 6,2 Nm så drar man lite hårdare nästa gång, och lite hårdare ändå om inte det räcker.

Jag såg att det var 6.2nm på sadelstolpen men är det 6.2 på skruven under sadeln med? Borde vara högre nm på den då den är större. Drog skiten hårt utan momentnyckel för jag hade ingen hylsa som passade men ska köpa det.

MX4ALL sa:
Ted_B sa:
Räcker det inte med 6,2 Nm så drar man lite hårdare nästa gång, och lite hårdare ändå om inte det räcker.

Jag såg att det var 6.2nm på sadelstolpen men är det 6.2 på skruven under sadeln med? Borde vara högre nm på den då den är större. Drog skiten hårt utan momentnyckel för jag hade ingen hylsa som passade men ska köpa det.

Verkar vara 13,5Nm på den

https://media.specialized.com/support/0000003979/0000003979_IG0370_revB.pdf

Hur ska man tänka angående reach, styrstamslängd. Jag har 10 cm stam på storlek L nu och reach verket vara samma på epic. Gå på XL för att kunna köra med kortare stam. 186 med långa armar och ben.

Problemet om man går upp på XL är väl att headtuben blir så förbaskat hög. Jag kör på föregående modell (2014-2017). Jag är 186 lång och har kört både på L och XL. XL passar mig mycket bättre med den längre reachen. Men jag kör med en stam som är -17 grader för att kompensera för den väl tilltagna höljden på headtuben.

Att jämföra årets Epic med tidigare är inte rättvist.

Brainen bak är ljusår bättre och även gaffeln fungerar bra. Dock är den lite väl svår att komma rätt med inställningarna. Men för mig funkar lågt tryck och snabb retur. Då blir den perfekt.

Men att tro man får till det på ett snabbt test känns inte rimligt. Men när det fungerar är det en underbar känsla att bara köra allt från asfaltsklättringar till bitiga utförskörningar utan att behöva göra något. Annars är det lätt att man glömmer på slutet i tävlingar när fokuset sviker.

Men som vanligt på XC hojar så har det varit problem på vissa hojar med bakdämparen där Brain funktionen slutar fungera. Men är väl lite att likna problemen Scott har med sina dämpare som är monterade upp och ner.

Skönt också att kunna köra hur stor framklinga man vill.

Enda nackdelen är väl egentligen att överröret är lite högt så att styret inte kan slå runt fritt.

Epicen fick nytt Tune kolstyre, ny lätt alustam och Tune sadel ?
Sjukt nöjd med sadeln! Känns knappt. Otroligt skön, bra tryck över hela rumpan.

För övrigt , älskar brain 2.0!

Bilagor

• 45411875-02CD-4A29-8913-80F89439AC96.jpeg
    45411875-02CD-4A29-8913-80F89439AC96.jpeg
    387 KB · Besök: 158
Fundby sa:

Du har ju försökt sälja cykeln ett flertal gånger samt gaffeln separat. Är det bara en slump? :D

Tänkte köpa en 2019 när dom släpps.

NickPick sa:
Fundby sa:

Du har ju försökt sälja cykeln ett flertal gånger samt gaffeln separat. Är det bara en slump? :D

Tänkte köpa en 2019 när dom släpps.

Jag tänkte köpa nya s worksen så det är ingen slump :) angående gaffeln är det ganska enkelt .. jag har aldrig kört en Epic med vanlig framgaffel och är nyfiken på en vanlig sid eller Fox 32 SC .
Känner att det är onödigt att ha två gafflar, då säljer jag brainen först.

Så enkelt var det!

Blev med en Epic jag med. Har jag lite funderingar efter att ha kikat i instruktionshäftena:

Gaffelinställningarna enl bruksanvisning (se bild). Hittar ingen ventil för "negative air".
EDIT: När jag kikar på Specialized hemsida så står det Solo air. Så det är bruksanvisningen det är fel på. Står ju fel även var brainreglaget sitter. Onödig huvudbry för de inte har koll på en sådan grej kan jag tycka.

Sen några snabba:
Bak på brainen tycker jag inte antal lägen stämmer med beskrivningen. Om längst till höger (firm) är "0:an" har en motsvarighet på andra sidan och då blir det 6 och inte 5 lägen. Nån som vet vad jag menar?

Någon som vet hur man mäter med ringen på bakdämparen i cm? Hur många cm till den bottnar? Känns som att manuell inställning torde vara bättre än autosag?

Bilagor

• gaffel.jpg
    gaffel.jpg
    294.4 KB · Besök: 169
Senast ändrad:
Var ju en diskussion tidigare i tråden om hur hur hårt man ska dra åt. Att dra åt med över 13 nm på en sadel med carbonrails (se bild) med den sadelstolpen jag har skulle då inte jag våga. Jag drog 7 nm innan jag stack ut (Biltemas 700kr momentnyckel). Blev förvånad över hur hårt jag var tvungen att dra för att sadeln inte skulle gå att röra. Men det är förstås konstruktionen och går ej jmf med andra infästningar. Minskade till 6,2 nm och den sitter fortfarande som på 7. Har en powersadel med carbonrails. Satte på en phenom med dito från fabrik. Glömde dock mäta hur hårt den satt. Någon dom dragit åt ordentligt med momentnyckel på sworks-stolpen och sworks-sadeln?

Bilagor

• DFA7C3C8-4254-4216-9670-958EDA2BEDAD.jpeg
    DFA7C3C8-4254-4216-9670-958EDA2BEDAD.jpeg
    321.5 KB · Besök: 158
Senast ändrad:
Jag tröttnade på att sadeln rörde sig trots högt åtdragningdmomen. La istället en droppe snabblim på konan, del 4 ovan, och det har fungerat bra i flera år.

S-works sa:
Någon som hittat bilder på Epic S-works -19 ?
http://www.ciclipasquini.it/prodott...-works-carbon-sram-29-carboniorosso_1356.html
http://www.ciclipasquini.it/prodotti/novit-2019_1358.html lös ram.
Här bland annat. Verkar ha funnits iaf 3 veckor i södra Europa, men sen om samma färger kommer hit är väl oklart. Svart/röd, turkos, oil slick verkar vara ångra av färgerna som kommer. Det verkar mest bli nya färger iaf.

Finns många 2018 S-works på annons så nog bör det vara på G.

Senast ändrad:
Dr_Rydell sa:
Blev med en Epic jag med. Har jag lite funderingar efter att ha kikat i instruktionshäftena:

Gaffelinställningarna enl bruksanvisning (se bild). Hittar ingen ventil för "negative air".
EDIT: När jag kikar på Specialized hemsida så står det Solo air. Så det är bruksanvisningen det är fel på. Står ju fel även var brainreglaget sitter. Onödig huvudbry för de inte har koll på en sådan grej kan jag tycka.

Sen några snabba:
Bak på brainen tycker jag inte antal lägen stämmer med beskrivningen. Om längst till höger (firm) är "0:an" har en motsvarighet på andra sidan och då blir det 6 och inte 5 lägen. Nån som vet vad jag menar?

Någon som vet hur man mäter med ringen på bakdämparen i cm? Hur många cm till den bottnar? Känns som att manuell inställning torde vara bättre än autosag?

Jag har kört på den nya modellen I ca 13 månader och den manual som man får med till gaffeln stammer inte alls med vad som sitter på. Min erfarenhet är att SiD gaffeln är känslig för lufttrycket som du pumpar upp den till. För mig blev den tokhård om jag la mig på 17% sag och om jag tog ner den till 20% blev den för mjuk. Det tar lite tid att hitta rätt inställning för den, men det är bara att prova och med vetskapen om att du har ett litet fönster där det blir bra inställt för dig blir det enklare. Sedan får man jobba med rebound-justeringen, ställer man den på långsam så påverkar det fjädringen både in och ut. Samma sak om du sätter den på fast känns det som den skjuter upp dig när du kör över gupp. sedan kan man börja ställa på Brainen, som har många steg, och kanske mitten är lämplig start.

Bak tycker jag att auto-adjust för trycket fungerar bra, men tank på att första gången kan det behövas göras flera upprepade uppumpningar och auto-adjust, för att lufta systemet tror jag. Jag kör på ett snäpp från max firm och då blir hojjen mer stum vid platt mark. Samma sak här med rebound, starta med den inställd i mitten och justera ett snäpp i taget.

Om du inte kört Epic förut så kommer du att uppskatta Brain-funktionen när du hamnat rätt och du inser hur bra det är att inte behöva tänka på att slå av eller på fjädringen som man får göra på många andra cyklar.

Lycka till med nya hojjen!!

Rodge68 sa:
Jag har kört på den nya modellen I ca 13 månader och den manual som man får med till gaffeln stammer inte alls med vad som sitter på. Min erfarenhet är att SiD gaffeln är känslig för lufttrycket som du pumpar upp den till. För mig blev den tokhård om jag la mig på 17% sag och om jag tog ner den till 20% blev den för mjuk. Det tar lite tid att hitta rätt inställning för den, men det är bara att prova och med vetskapen om att du har ett litet fönster där det blir bra inställt för dig blir det enklare. Sedan får man jobba med rebound-justeringen, ställer man den på långsam så påverkar det fjädringen både in och ut. Samma sak om du sätter den på fast känns det som den skjuter upp dig när du kör över gupp. sedan kan man börja ställa på Brainen, som har många steg, och kanske mitten är lämplig start.

Bak tycker jag att auto-adjust för trycket fungerar bra, men tank på att första gången kan det behövas göras flera upprepade uppumpningar och auto-adjust, för att lufta systemet tror jag. Jag kör på ett snäpp från max firm och då blir hojjen mer stum vid platt mark. Samma sak här med rebound, starta med den inställd i mitten och justera ett snäpp i taget.

Om du inte kört Epic förut så kommer du att uppskatta Brain-funktionen när du hamnat rätt och du inser hur bra det är att inte behöva tänka på att slå av eller på fjädringen som man får göra på många andra cyklar.

Lycka till med nya hojjen!!
Tackar. Du skriver lite av vad jag misstänkte med gaffeln, att det är ett litet fönster för att hamna rätt och att det kommer kräva ett antal timmar innan man hittat bra inställningar. Bara prova sig fram. Uppskattar verkligen att slippa fippla med något reglage när underarmarna är trötta av allt stök.

Jag är helt kass på dämparinställning och det blir lite high chaparall varje gång jag försöker mig på det. Jag har en Epic 2014 med Brain i bak och har uppgraderat med en SiD XX WC med remotelåsning i fram.

Bakdämparen jobbar bra tycker jag, men har problem att få till optimalt i fram. Den känns oftast för stötig och hård. När jag pumpar den till rekommenderat tryck baserat på min vikt (77 kg) är den hård. Jag fick tipset att släppa ut lite, så nu ligger jag överst i spannet under min vikt.

Jag har även svårt att avgöra hur det känns med haren eller sköldpaddan. Kan någon rätta mig om jag har fel, men sag är väl den komprimering av dämparen som blir bara jag sätter mig på cykeln. Eller?

manslennstrand sa:
Jag är helt kass på dämparinställning och det blir lite high chaparall varje gång jag försöker mig på det. Jag har en Epic 2014 med Brain i bak och har uppgraderat med en SiD XX WC med remotelåsning i fram.

Bakdämparen jobbar bra tycker jag, men har problem att få till optimalt i fram. Den känns oftast för stötig och hård. När jag pumpar den till rekommenderat tryck baserat på min vikt (77 kg) är den hård. Jag fick tipset att släppa ut lite, så nu ligger jag överst i spannet under min vikt.

Jag har även svårt att avgöra hur det känns med haren eller sköldpaddan. Kan någon rätta mig om jag har fel, men sag är väl den komprimering av dämparen som blir bara jag sätter mig på cykeln. Eller?
Sag är när du sätter dig med öppen brain. Se här:

Här är lite tips vad gäller rebound att utgå från:

DrGT sa:
Rompa sa:
Det ryktas om en Epic i ultralight version till 2019... ca 100gr sparad vikt...

Finns sedan juni att köpa som ram: http://www.evaldsmtb.se/mountainbike/cyklar-ramar/ramar/specialized-ram-epic-s-works-2018-ultralight

Jag är mycket nöjd med min S-Works Epic Ultralight med nya RS SID Debonair.

Hmm! Är det nå skillnad som du märker då? Upp med en bild oxå dådå :)
Så du har inte en braingaffel Mao då?

Dr_Rydell sa:
manslennstrand sa:

Sag är när du sätter dig med öppen brain. Se här:

Här är lite tips vad gäller rebound att utgå från:

Grymt Dr_Rydell, tack så mycket! Jag har lite att lära där.

Är uppe i 10 nm på skruven i sadelstolpen på bilden ovan. Inga missljud vid åtdragning.

Epic ultralight som finns som ram nu, undra om den blir standard på 2019 S-works? Enda anledning att köpa den - om den skulle kosta mer än "vanlig" S-works - är att den svarta med vit text är jävligt clean och snygg.

Dr_Rydell sa:
Är uppe i 10 nm på skruven i sadelstolpen på bilden ovan. Inga missljud vid åtdragning.

Epic ultralight som finns som ram nu, undra om den blir standard på 2019 S-works? Enda anledning att köpa den - om den skulle kosta mer än "vanlig" S-works - är att den svarta med vit text är jävligt clean och snygg.
Hmm, är en svart med vita bokstäver en Ultralight eller?

Rompa sa:
Hmm, är en svart med vita bokstäver en Ultralight eller?
Ja, finns på Evalds och på specialized hemsida.

Har nu kört 4 timmar totalt på Epic:en. Brain fungerar över förväntan. Helnöjd. Har typ 100 psi fram och drygt 200 psi bak (79-80 kg). Just nu har jag brainen på hårdaste både fram och bak. När jag åkte ut idag så hade jag på ett snäpp mer. Den låser lite bättre när jag sitter och kör på asfalt med hårdaste bak. Sen är den aningen stummare fram också, men inte så märkbart. Sen att den mjuknar i stöket utan att jag behöver fippla är riktigt häftigt.
Inte kunnat testa den tidsmässigt mot Spark RC jag hade innan då jag är på väg tillbaka efter en skada. Jag tycker dock att den känns mer trygg att åka när det är stökigt. Som att jag åker mer över än i stöket (flummig beskrivning av en känsla som väl inte går att beskriva i text?)

50 timmars servicen som rek av Rockshox (lower leg), blandar den in brain på något sätt? Annars torde det ju vara enklare att göra den själv än andra gafflar där man måste få till vajerspänningen rätt.

Dr_Rydell, du får gärna fortsätta att göra jämförelser mellan din tidigare Spark och nya Epic. Var gör sig den ena bättre än den andra o.s.v.. Kanske lite off topic, men ändå intressant.
Tycker själv att den stora fördelen med Brain är just att man inte riskerar att glömma låsa upp dämpningen, men geometrin är spännande på Spark-en...

Senast ändrad:
Rodge68 sa:
Dr_Rydell, du får gärna fortsätta att göra jämförelser mellan din tidigare Spark och nya Epic. Var gör sig den ena bättre än den andra o.s.v.. Kanske lite off topic, men ändå intressant.
Tycker själv att den stora fördelen med Brain är just att man inte riskerar att glömma låsa upp dämpningen, men geometrin är spännande på Spark-en...
Det var 4 anledningar till byte från spark till epic:

1. Högre bottom bracket. Var alldeles för lätt att slå i pedalerna tycker jag, även om man lärde sig undvika det med tiden så fanns det alltid ett riskmoment, framför allt med lägre däcktryck och mjukare dämpare. I bottenläget då blev den farligt låg.
2. Dubbla flaskställ. Gillar inte vätskerygga på träning. För bökigt att göra ren, eller snarare få den torr. På tävling föredrar jag rygga av säkerhetsskäl samt att det går att dricka i princip när som helst.
3. Mindre reglage (av/på, eller brain). Reglaget på Scotten var hårt. När underarmarna var tröttkörda av stök har det t o m hänt att jag inte orkat låsa gaffeln. Älskar Brain av det jag kört hittills. Vill nu ha Epic HT i samma färg.....?
4. Möjligheten att få plats större klinga. Jag plockade av Eagle på spark och satte på XX1 11-delat eftersom jag ej fick på större än 36 oval. Nu får jag plats med 38 oval och kan köra med Eagle. Vill kunna trycka på när det lutar lite ner och ligger hellre 85-90 än 90-95 i kadens men ändå kunna tag mig upp för en brant backe när jag är trött.

Jag får hem 38 klingan imorgon. Handtag (extra chunky) är på väg och borde komma i slutet på denna vecka. Sen är den klar.
Sparken var ju lättare och blev helt stum så på ex. asfalt uppför Vidablick blir den ju svårslagen. Har dock inte vikthetsat nåt på Epic:en och orkar inte heller. De S-worksgrejer som sitter på får sitta kvar, även om det går att spara några gram på stolpe och styre. Kör t o m med XTR-pedaler som väger 100 g mer, men är 2 mm tunnare.

Kom på en grej till. Inbillar mig att sparken (eller Foxgaffeln snarare) var mindre känslig alldeles i början av en rot. Att jag var mer beroende av lägre däcktryck. Men detta är jävligt osäkert och hade säkert kunnat finjusterats på gaffeln också. Minns att jag fipplade rätt mkt med däcktrycket och var nere på 1.1-1.2 bar fram för att åka bra över rötter och småsten. Får återkomma om det när jag kört mer. Provar nu med 20 psi fram och 22 bak (1.38 resp 1.51 bar) på Epic.

Senast ändrad:
Satte på 38 klingan (oval) och gav mig ut för att köra. Mätte kedjan, var gränsfall till för kort (på gränsen till en länk överlapp, men med luft i bakdämparen. Tyckte växlarna fungerade ok obelastat. Turen slutade med att jag fick vända hem. Gick inte att få till det när jag skulle lägga i en tyngre på ett par steg. Försökte meka till det i fält men gick ej. Försökte få till den 1,5 h efter men det gick bara inte hur jag än bar mig åt. Antingen fel upp eller fel ner. Har använt Calvin Jones guide på Youtube och inte misslyckats med reglering av en bakväxel förut (dock bara 11-delat). Till slut lackade jag ur och skarvade ihop två gamla kedjor ett par länkar längre än den jag fick med hojen. Då fick jag till det och nu växlar den bra både upp och ner. Möjligen skulle kedjan kunna vara en länk kortare, men nu vågar/orkar jag inte ändra i detta läge. Får köra en stund och se om den hoppar av eller nåt.
Några funderingar:
1. Någon med liknande erfarenhet att en för kort kedja gjort inställningen av bakväxeln till ett rent helvete?
2. Vad riskerar jag med en lite för lång kedja, bara att den hoppar och slår i ramen samt hoppar av?
3. B-skruven på Eagle finns det en särskild plastgrej för (som jag inte har). Den där 5-6 mm guiden med kedjan på största drevet bak, gäller inte det på Eagle?

Supersonic sa:
3. För att ställa in B-skruven rätt på Eagle ska avståndet vara 15 mm mellan drevet bak och kuggen på övre växelhjulet.
Tackar tackar, får mäta imorgon. Det fungerade inget bra med 5-6 mm så jag skruvade så den kanske hamnade kring där.

Edit. Den var på10. Nu på15. Tror det blev än bättre.

Senast ändrad:
Tänkte inte på hur det såg ut innan. Satte på annan klinga och när jag monterar så glipar det på drivsidan. Dragit år med 51 nm. Fattas en spacer? Mitt andra GXP led pressfit sluter tätt. Känns som en konstig konstruktion, som att be om att det kommer in skit i vevlagret. Syns det på bilden avståndet mellan drivsidan och vevlagret?

Bilagor

• CBA3E9F9-1AC4-4CB3-B04E-49E442418934.jpeg
    CBA3E9F9-1AC4-4CB3-B04E-49E442418934.jpeg
    268.2 KB · Besök: 147
Dr_Rydell sa:
Tänkte inte på hur det såg ut innan. Satte på annan klinga och när jag monterar så glipar det på drivsidan. Dragit år med 51 nm. Fattas en spacer? Mitt andra GXP led pressfit sluter tätt. Känns som en konstig konstruktion, som att be om att det kommer in skit i vevlagret. Syns det på bilden avståndet mellan drivsidan och vevlagret?

Edit: Vi har väl inte samma vevlager ser jag nu...sorry

Tror det ska sitta en plast spacer där. Har för mig att det satt en på min när jag bytte drev, dock en fattigmans Epic men borde väl vara samma som din? Angående dina växlings problem så har några av kompisarna upplevt samma sak som dig.

Senast ändrad:
Jag har bara erfarenhet av pressfit GXP som sagt. Enligt beskrivningen är ingen spacer med på utsidan på det skruvade (se bilder). Det ser ut att sitta två spacers på insidan på resp. sida så det verkar rätt beroende på rammåttet. Det går inte att få igenom axeln mer än vad bilderna visar eftersom det tar stopp. Kan det vara by design att ha en glipa där så vevlagret exponeras?
Drog åt med 51 nm igår. Kände nu och det var lite spel ändå. Jag låter det vara demonterat tills jag vet mer.

Bilagor

• IMG_0928.JPG
    IMG_0928.JPG
    55.2 KB · Besök: 135
  • IMG_0929.JPG
    IMG_0929.JPG
    51.6 KB · Besök: 144
  • IMG_0930.JPG
    IMG_0930.JPG
    50.7 KB · Besök: 134
  • Skärmavbild 2018-08-21 kl. 07.41.29.png
    Skärmavbild 2018-08-21 kl. 07.41.29.png
    43.2 KB · Besök: 166
  • Skärmavbild 2018-08-21 kl. 07.41.40.png
    Skärmavbild 2018-08-21 kl. 07.41.40.png
    24.2 KB · Besök: 146
Om jag mins rätt så så definieras det axiella läget av vänster vevlager. Ska du flytta vevpartiet till vänster så ska du lägga i en spacer mellan vänster lager och ramen.

Ordentligt mysko med vevlagret som jag måste gå till botten med framledes. Var till LBS och mekanikern provade med spacers på bägge samt en sida om vevlagret (enl beskrivning ska ju inte det behövas), men det gick inte att fritt från spel. Sedan provade han med en bricka samt spacer från ett pressfit lager och satte på drivsidan och då gick det att få till det utan spel. Så som det ser ut nu måste jag ha delar från både pressfit gxp och skruvat gxp i händelse av byte.

Har skrivit till Specialized och hoppas få svar vad detta är för knas. Har googlat men får inget napp. Fel sökord kanske. Osannolikt att jag skulle vara den enda i världen som drabbats av detta. Är det någon som känner någon osv. som drabbats av detta?

Det skall vara mellanrum mellan höger vevarm och vevlagret. Har du lite glapp så är det säkert den lilla plastbrickan i höger vevlager som är trasig eller inte sitter rätt.

kakan_polen2 sa:
Det skall vara mellanrum mellan höger vevarm och vevlagret. Har du lite glapp så är det säkert den lilla plastbrickan i höger vevlager som är trasig eller inte sitter rätt.
Vad är poängen med att ha ett mellanrum som det kan komma in skit direkt till vevlagret? Nu när det tätt och inget spel. Känns som en ogenomtänkt lösning det förstnämnda.

Vad är poängen med att ha ett mellanrum som det kan komma in skit direkt till vevlagret? Nu när det tätt och inget spel. Känns som en ogenomtänkt lösning det förstnämnda.[/quote]

Vet ej svaret... men skit kommer de in oavsett konstruktion. Gammalt klassiskt kapslat fyrkantsvevlager va iofs väldigt bra mot smuts... men hade andra brister :)

Tillbaka
Topp