Specialized Epic - The tråd

Alla gafflar har väl sag i låst läge? Annars skulle de ju magiskt lyftas upp till 0% sag när man låser dem?

Jag tycker det låter bra att det är lite mjukt i början av slaget så den kan följa marken över småkrafset men är låst när man trampar hårt och inte går förbi sagpunkten förrän det verkligen behövs. Lite som min brain där bak funkade 2014 när cykeln var ny, men de har blivit mjukare sedan dess och den senaste brainenheten jag fick på utbytesservice i våras går förbi sagpunkten när man trycker på även i hårdaste inställningen. Så nu väntar jag bara på att det ska dyka upp en yoke som passar så man kan köra vanlig dämpare istället. Men det verkar inte hända...

NickPick sa:
eiskall sa:
NickPick sa:
Problemet I ditt antagande ligger ju i att den som köper gaffeln inte vet hur den fungerar, det kan ju inte vara tillverkarens fel?

Nej, precis. Ingen förväntar sig att en premiumgaffel xc-segmentet saknar riktig låsning.
Snacka om trög i kolan. Specialized eller rockshox gör en ändring som inte nådde ut till butik / kund.

Hoppas din canyon kommer snart så du får komma ut och cykla ?

Oj, blev visst känsligt nu :)

Du inser säkert att detta är en klar försämring. Tror du att någon kund eller fabriksåkare har haft önskemål om att göra låsningen svampigare? :)

Nej, självklart är det så att man till slut insett att man inte klarar av att göra gaffeln följsam med tidigare Brain. Vilket har varit ett vanligt klagomål. Samtidigt har man investerat för mycket i marknadsföring och ingenjörstimmar i Brain för att krypa till korset och köra manuell låsning.

Då får konsumenten ta den här halvmesyren istället :)

Ska bli intressant att se om vi får se Kulhavy & Co gunga runt i spurterna, eller om de får en riktig lösning.

Yes, har 6-7 cyklar och det finns bland annat Canyon i stallet :)

jij sa:
Alla gafflar har väl sag i låst läge? Annars skulle de ju magiskt lyftas upp till 0% sag när man låser dem?

Det låter som att du behöver prova en bra gaffel :)

Men det brukar fungera så att om du låser när du är längre ner i slaget så stannar gaffeln högst upp nästa gång den fjädrar ut.

eiskall sa:
jij sa:

Det låter som att du behöver prova en bra gaffel :)

Men det brukar fungera så att om du låser när du är längre ner i slaget så stannar gaffeln högst upp nästa gång den fjädrar ut.

Du har rätt, så gör visst min reba också. Jag har dock inte remote så jag låser den i princip aldrig och tur är väl det då så man inte flackar ut sadelstolpsvinkeln och sabbar sin fintrimmade geo och höjer fronten så man får mer luftmotstånd ;) Men jag spurtar dock sällan och hade trivts bättre med en 120mm pike istället. Utan brain :)

Intressant att man totalsågar en gaffel innan man testat. Det är ju rätt vanligt här på happy folk tror sig veta. Att man får låsningen när man lagt sin vikt på hojen ser jag inte som en nackdel om jag säger så.

eiskall sa:
NickPick sa:
eiskall sa:
NickPick sa:
Problemet I ditt antagande ligger ju i att den som köper gaffeln inte vet hur den fungerar, det kan ju inte vara tillverkarens fel?

Nej, precis. Ingen förväntar sig att en premiumgaffel xc-segmentet saknar riktig låsning.
Snacka om trög i kolan. Specialized eller rockshox gör en ändring som inte nådde ut till butik / kund.

Hoppas din canyon kommer snart så du får komma ut och cykla ?

Oj, blev visst känsligt nu :)

Du inser säkert att detta är en klar försämring. Tror du att någon kund eller fabriksåkare har haft önskemål om att göra låsningen svampigare? :)

Nej, självklart är det så att man till slut insett att man inte klarar av att göra gaffeln följsam med tidigare Brain. Vilket har varit ett vanligt klagomål. Samtidigt har man investerat för mycket i marknadsföring och ingenjörstimmar i Brain för att krypa till korset och köra manuell låsning.

Då får konsumenten ta den här halvmesyren istället :)

Ska bli intressant att se om vi får se Kulhavy & Co gunga runt i spurterna, eller om de får en riktig lösning.

Yes, har 6-7 cyklar och det finns bland annat Canyon i stallet :)

Jag har inte provat den nya så jag kan inte uttala mig.
Kul att du har hunnit göra det iaf.

jij sa:
. Så nu väntar jag bara på att det ska dyka upp en yoke som passar så man kan köra vanlig dämpare istället. Men det verkar inte hända...

Jag tror dessvärre inte att det kommer att hända. På Epic är det så litet utrymmepå diamatern för dämparen. Dämparen ligger alltså väldigt nära ramen. Så det är ytterst få dämpare som skulle få plats även om man hade ett ok avsett för ändamålet. Jag pratade med bikeyoke om det här. Och de sa att de hade funderat på ett ok till epicen. Men det var allt för få dämpare som skulle få plats.

NickPick sa:
Någon som har provat två rib cage II istället för zee cage? Om det får plats.

Verkar passa bra, men det bästa är egentligen att sätta medföljande flaskhållare på sadelröret och köpa en rib cage till det främre fästet, ungefär så som Simon Andreassen har när han behöver dubbla. Stor flaska går men blir tight mot dämparen med en rib cage II på sadelröret.

Min första mountainbike var en Epic comp, efter ett par svåra år av ånger och frustration över trollkonceptet dem kallar brain shock ser den idag ut såhär:

D638EFD8-C31B-473E-9D4C-0326B40128D8.jpeg

Roligaste stunderna på hojen var då brainen satt med buntband i mugghållaren och man kunde vrida på knoppen i farten så man slapp hoppa av alt. cykla konstant irriterad över att den stod på fel läge.

Bara att bryta ihop och gå vidare :)

Hej

Köpte en Epic Comp Carbon 2018 i augusti. Har inte trampat mer än 8-10 timmar på den ännu men har varit väldigt imponerad. Sist jag cyklade mtb var i slutet på 90 talet och det är helt klart roligare att åka heldämpat tycker jag.

Nu till det tråkiga
Under senaste turen i lördags så började bakdämparen kännas och låta konstigt. I princip all dämpning försvann och den släpper ifrån sig ett slurpande ljud.
Inga problem att reklamera hos handlaren som först trodde det skulle ta en vecka att få en ny dämpare.
Fick idag ett annat besked, 3-4 veckors väntan kommer det bli istället.

Jag fullkomligt hatar deb här typen av situationer och brukar se till att jag själv har verktyg och information för att kunna serva alla mina prylar.
I detta fall så verkar det svårt eftersom inte ens handlarna servar Brain dämparna själva.

Frågade om pris på att köpa en reservdämpare för att slippa hamna i samma sits igen.
Svaret var att det inte går att köpa en dämpare separat (!)

Känner mig lite sur och undrar om fler här inne haft problem med 2.0 versionen av Brain?

Jag har ingen erfarenhet av 2.0-versionen. Men jag har liknande erfarenhet av föregångaren. Efter det att jag avverkat två dämapre på kort tid (samma symptom som du beskriver) så kör jag nu min nuvarande nästan helt öppen jämt. Då verkar den hålla längre. Eller så är det bara en slump att min nuvarande dämpare verkar hålla.

Japanviking sa:
Hej

Köpte en Epic Comp Carbon 2018 i augusti. Har inte trampat mer än 8-10 timmar på den ännu men har varit väldigt imponerad. Sist jag cyklade mtb var i slutet på 90 talet och det är helt klart roligare att åka heldämpat tycker jag.

Nu till det tråkiga
Under senaste turen i lördags så började bakdämparen kännas och låta konstigt. I princip all dämpning försvann och den släpper ifrån sig ett slurpande ljud.
Inga problem att reklamera hos handlaren som först trodde det skulle ta en vecka att få en ny dämpare.
Fick idag ett annat besked, 3-4 veckors väntan kommer det bli istället.

Jag fullkomligt hatar deb här typen av situationer och brukar se till att jag själv har verktyg och information för att kunna serva alla mina prylar.
I detta fall så verkar det svårt eftersom inte ens handlarna servar Brain dämparna själva.

Frågade om pris på att köpa en reservdämpare för att slippa hamna i samma sits igen.
Svaret var att det inte går att köpa en dämpare separat (!)

Känner mig lite sur och undrar om fler här inne haft problem med 2.0 versionen av Brain?

Hade det inte varit enklast att fråga din butik istället...? Brain 2 har haft problem, ja.

Den senaste jag fick på reklamation av en jag fick på utbytesservice är intressant. Den sörplar bara ett par komprimeringar när den stått stilla några dagar men är sen tyst och funkar.

Vilket moment ska jag spänna sadelklämman med, så att sadeln inte tiltar bakåt mest hela tiden?

S-works kolfiberstolpe och sadel med kolfiberails.

Senast ändrad:
Jag har en Epic Comp 2018 och är rätt nöjd med cykeln, dock har den ett par saker som jag skulle behöva komma tillrätta med.

Dels är det framgaffeln som jag upplever är stötig och inte alls följsam. Jag bottnar den lätt, men den är ändå väldigt stötig när jag kör genom bröt i skogen. Jag har ärligt talat inte kollat min sag jättenoga utan har kört på rekommenderat lufttryck från början. Gaffeln är lite "sticky" så det är inte helt lätt att mäta sag heller. Ska ge den en service i vinter och smörja upp den och se om det kan göra att blir lite mer följsam. Tänkte också sätta in en bottomless token för att få bättre progression och förhoppningsvis inte bottna lika lätt.
Tankar kring det?

Det andra är fälgarna. Förbaskade papier maché! Är det fler som haft problem med de billigare specialized-hjulen? Framfälgen har typ från början haft ett litet vingel precis i fälgskarven, men det har jag kunnat hålla i schack med ekerspänningen. Bakfälgen verkade jag dock ha knäckt efter senaste skogsturen. Den har en ordentlig båge (~ 1 cm) som går helt emot ekerspänningen så den går liksom inte att spänna tillbaks utan att jag drar sönder nipplarna på drivsidan. Funderar på att slappa hela hjulet och spänna om det och se om det hjälper.
Dock ser jag att jag måste uppgradera. Kolfiber är ju trevligt, men jag vill inte lägga 50% av vad cykeln kostade på ett par hjul... Vad finns det för trevliga alternativ? Jag skulle vilja gå upp lite i bredd från orginalfälgen till kanske 25-26mm innerbredd.

Spacekitty sa:
Får det plats ett 2.6" däck i framgaffeln på en Epic 2019?

Vilken Epic tänker du på? De har ju olika gafflar.
Comp har Rock Shox Reba RL som tar maxbredd 2,4" enligt Rock Shox hemsida.
Expert och Pro har SID som normalt sett tar 3", men å andra sidan verkar Specialized alltid ha specialversioner av Rock Shox...

skier sa:
Spacekitty sa:

Är det inte enklast att mäta hur mkt plats du har på sidorna om däcket du har där idag?
Jag skulle gissa att det inte får plats, men jag har haft fel förr...

Det får plats på sidorna och upp till bryggan är det också utrymme, men när gaffeln är helt ihopytryckt kommer det slå i gaffelkronan, om jag mätt rätt. Jag tänker inte köpa ett däck bara för att prova.

Octofinger sa:
Spacekitty sa:

Expert och Pro har SID som normalt sett tar 3", men å andra sidan verkar Specialized alltid ha specialversioner av Rock Shox...

Jag tror/trodde att Reba och SID har samma underben, men i Rock Shox specs står 81 mm max bred för SID som verkar konstigt. För Reba (och jag tror också för SID) är max bred 62mm och max diameter 755mm. Min Specialized Butcher 29x2.6 däck är smala: 61mm på 29mm fälg, dom passar (jag kör dom i en Revelation som har mer plats).

Berk sa:
Octofinger sa:
Spacekitty sa:

Jag tror/trodde att Reba och SID har samma underben, men i Rock Shox specs står 81 mm max bred för SID som verkar konstigt. För Reba (och jag tror också för SID) är max bred 62mm och max diameter 755mm. Min Specialized Butcher 29x2.6 däck är smala: 61mm på 29mm fälg, dom passar (jag kör dom i en Revelation som har mer plats).

Tittade fel i specs. Boost Reba och SID tar båda 81mm bred, 760mm diameter, så ingen problem als med 29x2.6.

Tjabba!

Jag har en Epic Comp 2018 och är väldigt nöjd med den förutom att jag tycker både fram och bakdämpare är lite för snabba, har båda ställda på segast rebound men är ändå lite stötig upplever jag. Vad kan man göra åt det?

Sen har bakdämparen börjat låta lite mer än vad den gjorde från start, lite slurpande/gnällade ljud vid kompression, något man ska oroa sig för?

Upplever du cykeln stötig så har du med dina justeringar gjort cykeln ännu stötigare. Det bästa du kan göra för att få bort stötighet är dels som Spacekitty skriver, lägre däcktryck och bredare däck. Ett annat tips är även lägre tryck i gaffel och dämpare. Får du då problem med bottning och hårda genomslag så adderar du tokens. Att göra returen långsammare kommer förvärra problemet. Det som händer är att hjulen kommer ut saktare och hinner inte återgå till åkläge innan nästa smäll. Fjädringen ”packar ner sig. Dessutom tappar du grepp. Ska du justera hydraliken ska du snarare öppna kompression, dvs göra kompressionen mjukare.

Jag tycker inte Tokens gör sig så bra på så kortslagiga gafflar, dem blir bara hårdare o hårdare och otrevligare o otrevligare ju längre ned i slaget man kommer...

FreddeP75 sa:
Upplever du cykeln stötig så har du med dina justeringar gjort cykeln ännu stötigare. Det bästa du kan göra för att få bort stötighet är dels som Spacekitty skriver, lägre däcktryck och bredare däck. Ett annat tips är även lägre tryck i gaffel och dämpare. Får du då problem med bottning och hårda genomslag så adderar du tokens. Att göra returen långsammare kommer förvärra problemet. Det som händer är att hjulen kommer ut saktare och hinner inte återgå till åkläge innan nästa smäll. Fjädringen ”packar ner sig. Dessutom tappar du grepp. Ska du justera hydraliken ska du snarare öppna kompression, dvs göra kompressionen mjukare.

Plus 1 på att snabba upp returen. Funkade kanon på min hoj (inte en Spez dock). Sen lek på med trycket. För högt tryck med snabb retur blir inge kul.

erikhaggner sa:
Tjabba!

Jag har en Epic Comp 2018 och är väldigt nöjd med den förutom att jag tycker både fram och bakdämpare är lite för snabba, har båda ställda på segast rebound men är ändå lite stötig upplever jag. Vad kan man göra åt det?

Sen har bakdämparen börjat låta lite mer än vad den gjorde från start, lite slurpande/gnällade ljud vid kompression, något man ska oroa sig för?

Dämparna packar ihop när du kör på långsammaste returen, de hinner alltså inte ut mellan slagen. Följaktligen upplever du att cykeln "studsar ut", helt enkelt för att returen är dämparna arbetar för långt inne i slaglängden. Så justera tvärt emot vad du har nu, minska returdämpningen (och för den delen, dubbelkolla att du har rätt lufttryck).

Senast ändrad:
Detta har kanske avhandlats tidigare men jag hittar inget lämpligt svar. Jag har för mig att jag har läst/ sett någonstans att man kan byta till valfri bakdämpare på Epic men man måste komplettera med typ bike-yoke?! för att få en annan bakdämpare att passa, stämmer det, någon som provat?

bikerX sa:
Detta har kanske avhandlats tidigare men jag hittar inget lämpligt svar. Jag har för mig att jag har läst/ sett någonstans att man kan byta till valfri bakdämpare på Epic men man måste komplettera med typ bike-yoke?! för att få en annan bakdämpare att passa, stämmer det, någon som provat?

Jag har sett någon bike yoke för typ Epic 2014 på eBay. Ingen aning om om/hur väl det funkar.
Till nya epicen, som har aningen annan infästning, Tror jag inte det finns något att få tag i.

poqa sa:
bikerX sa:

Jag har sett någon bike yoke för typ Epic 2014 på eBay. Ingen aning om om/hur väl det funkar.
Till nya epicen, som har aningen annan infästning, Tror jag inte det finns något att få tag i.

Det var väl till Stumpjumper/Camber som d finns, Epic finns ingen till då det är så trångt o få plats med en annan dämpare så dem tyckte inte det fanns marknad för det eller hur d nu låg till.

Rompa sa:
poqa sa:
bikerX sa:

Det var väl till Stumpjumper/Camber som d finns, Epic finns ingen till då det är så trångt o få plats med en annan dämpare så dem tyckte inte det fanns marknad för det eller hur d nu låg till.

Har som sagt ingen koll på om det funkar och isåfall vilken dämpare man ska ha men:
https://www.ebay.com/itm/2014-2016-...127408?hash=item4b59710970:g:RBkAAOSwPjhbqWs9

poqa sa:
Rompa sa:
poqa sa:
bikerX sa:

Har som sagt ingen koll på om det funkar och isåfall vilken dämpare man ska ha men:
https://www.ebay.com/itm/2014-2016-...127408?hash=item4b59710970:g:RBkAAOSwPjhbqWs9

I dagsläget finns inget alternativ.

Tillbaka
Topp