Specialized Epic - The tråd

Många recensenter verkar sakna mittläget på dämparen då Evo bara har låst / öppen medans vanliga Epic har 3 lägen...

Ja, det var ju en riktig sågning. Undra om det bara är dämpartunen eller om det beror på länkagegeometrin också. För mycket anti-squat kan de dom egenskaperna också.
Det går nog att lösa med en annan tune som är mjukare och offra lite trampeffektivitet, men ändå en del meck att köpa en ny cykel och bygga om dämparna det första man gör.

-edit-
Tycker också det är ganska coolt att dom kopplat ihop effektmätaren med dämparna och hur dom agerar.
Öppnar sig ju onekligen en hel del möjligheter när allt är elektroniskt och ihopkopplat.

Det går nog att lösa med en annan tune som är mjukare och offra lite trampeffektivitet, men ändå en del meck att köpa en ny cykel och bygga om dämparna det första man gör.

-edit-
Tycker också det är ganska coolt att dom kopplat ihop effektmätaren med dämparna och hur dom agerar.
Öppnar sig ju onekligen en hel del möjligheter när allt är elektroniskt och ihopkopplat.
Fast trampeffektiviteten påverkas inte av dämpartunen. Den styr bara hur mycket gung respektive värmeutvecling i dämparen det blir. :)

Superbra ju, en fin cykel, med ett vansinnigt pris, och bara lite lagom vidareutvecklad så att jag som sitter med en Epic Evo 7 inte känner att jag missar nåt :)
Lite sugen på testa en 130 gaffel men samtidigt kan jag inte påstå att jag ofta känner att jag saknar mer slag.

Jag tror det är nån slags ekonom-matematik... Jag har för mig att min epic evo (inte s-works) väger 1950g med dämpare, på specialized.com anger de 2210g för den nya epic evo med dämpare (inte s-works) https://www.specialized.com/us/en/epic-8-evo-pro-frameset/p/225413?color=367243-225413

Men jag hade gärna tagit 100g högre vikt om den var ordentligt mycket mer trampeffektiv, får försöka få till en provcykling helt enkelt.

Tolkar jag dig rätt så tycker du inte att Evo är trampeffektiv ?

Tolkar jag dig rätt så tycker du inte att Evo är trampeffektiv ?
Nej, inte fantastiskt, den har relativt låg antisquat, jag märker mest av det i branta uppförsbackar där cykeln blir baktung. Går ju att använda lockout så det är inget jätteproblem, hade jag kört xco hade jag nog stört mig mer, men för min cykling (långlopp och etapplopp) har jag inga planer på att byta ut den. Årsmodell 21-23 pratar jag om då.

Nej, inte fantastiskt, den har relativt låg antisquat, jag märker mest av det i branta uppförsbackar där cykeln blir baktung. Går ju att använda lockout så det är inget jätteproblem, hade jag kört xco hade jag nog stört mig mer, men för min cykling (långlopp och etapplopp) har jag inga planer på att byta ut den. Årsmodell 21-23 pratar jag om då.
Skaffade mig en Evo i slutet på förra året, gillar den väldigt mycket när det går utför och i stök på XCO bana.
Men upplever den som du inte så effektiv, på lättåkta stigar med mycket tryck i pedalerna känns den lite trög.

Skaffade mig en Evo i slutet på förra året, gillar den väldigt mycket när det går utför och i stök på XCO bana.
Men upplever den som du inte så effektiv, på lättåkta stigar med mycket tryck i pedalerna känns den lite trög.
Jag tycker den är väldigt känslig för rätt lufttryck och antal spacers i bakdämparen, det är värt att testa lite olika inställningar, bara några få psi tycker jag märks. Sen påverkar framklingans storlek också trampkänslan litegrann på den cykeln.

Jag tycker den är väldigt känslig för rätt lufttryck och antal spacers i bakdämparen, det är värt att testa lite olika inställningar, bara några få psi tycker jag märks. Sen påverkar framklingans storlek också trampkänslan litegrann på den cykeln.

Hur många spacers sitter i från fabrik? (om du vet) Och hur funkar det på RS är det olika tjocka spacers och man får köpa ett drygt kit som på Fox där man nyttjar en av sex eller bygger man på med fler? förut var det väl några röda ringar på RS men har inte kollat hur det är på min Evo. Om nån sitter på extra spacers och kan avvara en pma gärna :) vore kul att testa.

Blir ju duktigt sugen på byta ut nuvarande Brain-prylar på epicen mot FA. Har en Epic 2021, som ju inte är listad som de som FA-bakdämpare kan användas på, men, det borde väl funka med en sådan här? https://www.evaldsmtb.se/mountainbi...-brygga-yoke-ep03-specialized-epic-2021-20234
Och, det ryktas om att man kommer kunna köpa bara själva dämparenheten för att sätta in i en befintlig SID-gaffel. Vad tror ni, kommer funka med en SID-gaffel som har Brain-dämpare?

Hur många spacers sitter i från fabrik? (om du vet) Och hur funkar det på RS är det olika tjocka spacers och man får köpa ett drygt kit som på Fox där man nyttjar en av sex eller bygger man på med fler? förut var det väl några röda ringar på RS men har inte kollat hur det är på min Evo. Om nån sitter på extra spacers och kan avvara en pma gärna :) vore kul att testa.
Det är länge sen nu men jag har för mig att det var en jättestor spacer som jag till slut bytte till två mindre spacer + högre tryck för att få den mer linjär. Borde väl egentligen bli sämre trampeffektivitet av det men jag tyckte den kändes bättre så. Röda ringar som säljs i kit om tre. Detta var på en Deluxe Select+, finns väl SIDluxe dämpare också tror jag.

Till i år har jag bytt till Fox fram och bak, så nu behöver jag fixa inställningarna med den istället (och förmodligen köpa nya spacers till fox dps...)

1710399703652.png

Finns det xc dämpare med mer justering eller det är tryck och kompression man kan jobba med? Ja token i pos men det borde vara i neg som är mer intressant? Om man vill ha styvt i början men ändå utnyttja slaget.....

Finns det xc dämpare med mer justering eller det är tryck och kompression man kan jobba med? Ja token i pos men det borde vara i neg som är mer intressant? Om man vill ha styvt i början men ändå utnyttja slaget.....
De flesta har bara tryck, rebound och lockout, sen har vissa (t ex fox dps factory) ställbar lågfartskompression i öppet läge. Vill man kunna få den helt custom är nog Manitou Mara bäst, den ska gå att shimsa om relativt enkelt för att få till olika inställningar. Det är väl det som är Rockshox nya magic-läge, en hård lågfartskompression med en mjuk högfartskompression.

De flesta har bara tryck, rebound och lockout, sen har vissa (t ex fox dps factory) ställbar lågfartskompression i öppet läge. Vill man kunna få den helt custom är nog Manitou Mara bäst, den ska gå att shimsa om relativt enkelt för att få till olika inställningar. Det är väl det som är Rockshox nya magic-läge, en hård lågfartskompression med en mjuk högfartskompression.
Magic blir styvt men ordentliga smällar slår igenom? Det är kanske det man vill ha....
Återstår att få det att funka 45-115kg

Magic blir styvt men ordentliga smällar slår igenom? Det är kanske det man vill ha....
Återstår att få det att funka 45-115kg
Det beror nog på vad man vill ha, många tävlingscyklister gillar ju den styva känslan och SID har i alla år varit rätt okänsliga för småstök, tror det är meningen. Personligen föredrar jag dämpare som reagerar även på rötter och annat mindre stök, men man tappar förstås lite av den rappa känslan då.

Det beror nog på vad man vill ha, många tävlingscyklister gillar ju den styva känslan och SID har i alla år varit rätt okänsliga för småstök, tror det är meningen. Personligen föredrar jag dämpare som reagerar även på rötter och annat mindre stök, men man tappar förstås lite av den rappa känslan då.
Ja precis men jag insåg att många XC åkare säkert pumpar järnet för att få bra känsla och det kan ju inte vara rätt. Då är det nog bättre med Magic - om det funkar vilket kanske det gör mellan 65 och 75Kg. Jag ska ändå banta.

Blir ju duktigt sugen på byta ut nuvarande Brain-prylar på epicen mot FA. Har en Epic 2021, som ju inte är listad som de som FA-bakdämpare kan användas på, men, det borde väl funka med en sådan här? https://www.evaldsmtb.se/mountainbi...-brygga-yoke-ep03-specialized-epic-2021-20234
Och, det ryktas om att man kommer kunna köpa bara själva dämparenheten för att sätta in i en befintlig SID-gaffel. Vad tror ni, kommer funka med en SID-gaffel som har Brain-dämpare?
Själva brain-delen är väl bara i cartridgen, så finns det en FA-cartridge till gaffeln så borde det bara vara att byta. Men nu gissar jag mest.

Hittade lite mer information här:

For the SID D1+ (2024) models, you can buy the complete Flight Attendant cartridge and drop it in place of your current damper. The rear shocks, however, are tuned for specific bikes and models that have confirmed clearance for the shock with its electronic bump, so you’ll need to check Rockshox’s website for the latest list. Specialized, Canyon, Pivot, Orbea, Mondraker, and Santa Cruz have bikes on the list as of this post going live.

They will also sell the Flight Attendant control module separately, which you’ll need to add to a Flight Attendant-specific Charger Race Day 2 Damper, which is sold separately. These kits are available for SID Ultimate, SID SL Ultimate, Pike Ultimate, Lyrik Ultimate, and ZEB Ultimate…just make sure to buy the correct parts for your specific fork.

Senast ändrad:
Det har säkert redan snackats om här men med tanke på den nya evon som kom nu i dagarna, är det någon som kört med 130mm gaffel fram på den gamla Evon? Funderar på att byta SID mot en Pike 130mm?!?

Det har säkert redan snackats om här men med tanke på den nya evon som kom nu i dagarna, är det någon som kört med 130mm gaffel fram på den gamla Evon? Funderar på att byta SID mot en Pike 130mm?!?
Ja . Kört en hel del evo7 med pike 130mm. Funkar fint och ger lite mer stabilitet utför. När man kör mer xc med tajtare terräng funkar det fint att köra flip chip i höga läget.

Ja . Kört en hel del evo7 med pike 130mm. Funkar fint och ger lite mer stabilitet utför. När man kör mer xc med tajtare terräng funkar det fint att köra flip chip i höga läget.
Även lite billigare att byta gaffel än att köpa den nya Evon.
Frågan är om man som amatör märker stor skillnad på 110mm och 120mm.
Då kanske det är bättre att gå på en Stumpjumper?!

Även lite billigare att byta gaffel än att köpa den nya Evon.
Frågan är om man som amatör märker stor skillnad på 110mm och 120mm.
Då kanske det är bättre att gå på en Stumpjumper?!
Har tillgång till både nya evo8 och evo7 samt stumpjumper , och evo8 är betydligt rappare i långsammare fart och tajtare terräng än stumpjumper som också bla har längre hjulbas.

Samtidigt så känns den "gamla" evo7 helt ok. Så det är en rätt dyr uppgradering att sälja och köpa nytt.
Är det verkligen värt det? ?

Samtidigt så känns den "gamla" evo7 helt ok. Så det är en rätt dyr uppgradering att sälja och köpa nytt.
Är det verkligen värt det? ?
Evo8 kontra evo7 är endå en märkbar skillnad i att evo8 har längre reach o hjulbas så om det är det man saknar med sin evo7 så är det värt det. Samt att evo 8a är väldigt mycket mindre pedal"bob" på så kanppt jag känt behovet av låsning.

Evo8 kontra evo7 är endå en märkbar skillnad i att evo8 har längre reach o hjulbas så om det är det man saknar med sin evo7 så är det värt det. Samt att evo 8a är väldigt mycket mindre pedal"bob" på så kanppt jag känt behovet av låsning.
Ja, jag har inte tänkt på att det gungar. Har en gammal stumpjumper 2014 som jag gick från till denna evo och denna är ju naturligtvis mycket rappare och så.

Borde det inte gå att shimsa om dämparen för att få den mer tramp effektiv och mer anpassad för en småfet 2-barns far? :unsure:

Jo så är det säkert. Men för mig passar den lite mer "mjuka" länkaget bättre.

Kan man säga att Evo7 är mer trail i länkaget och Evo8 mer XC?

Jo så är det säkert. Men för mig passar den lite mer "mjuka" länkaget bättre.

Kan man säga att Evo7 är mer trail i länkaget och Evo8 mer XC?
Nej evo8 är mer som en stumpjumper . Skillnaden är ju också tt Epic8 kommer med en liten plutt sidluxe dämpare, medans evo8 kommer med tex en dps som hr helt annan dämparkropp. Jag har även där testat sidluxe på en sen bytt till nya deluxe och ja en evo8 med sidluxe gör att den känns märkbart "effektivare" än med deluxe dämparen i.

Tillbaka till framgaffel diskussionen, jag blir aldrig klok på hur jag ska vrida å vända på kanin/sköldpadda tryck 80-120 känns lika varje år till slutet av säsongen då är jag nöjd .. ska jag sluta serva ? ???

(Däcktryck 1,1-1-2)

Var ute idag och jag flyger som en kanin

 Hjälp

Tillbaka till framgaffel diskussionen, jag blir aldrig klok på hur jag ska vrida å vända på kanin/sköldpadda tryck 80-120 känns lika varje år till slutet av säsongen då är jag nöjd .. ska jag sluta serva ? ???

(Däcktryck 1,1-1-2)

Var ute idag och jag flyger som en kanin

 Hjälp
En god början (enligt mig) vad gäller sätta "rebound" är att först ha rätt tryck i gaffeln och sedan göra följande med gaffeln i helt öppet läge:
Håll in frambromsen
Komprimera gaffeln en bra bit ner och släpp upp fort, utan att hålla emot något vidare med händerna.
Hyfsad inställning blir det då gaffeln studsar upp typ en gång och jättelite.

Om gaffeln inte studsar upp alls, skruva mot kaninen. Om den studsar upp mycket, tryck mot sköldpaddan. Fortsätt tills du nått det ovan beskrivet.

Sedan kan du dra ut och cykla och känna dig för på lite olika underlag och se om gaffeln känns för studsig (skruva mot sköldpaddan) eller om den känns som den packar ihop (skruva mot kaninen).

En god början (enligt mig) vad gäller sätta "rebound" är att först ha rätt tryck i gaffeln och sedan göra följande med gaffeln i helt öppet läge:
Håll in frambromsen
Komprimera gaffeln en bra bit ner och släpp upp fort, utan att hålla emot något vidare med händerna.
Hyfsad inställning blir det då gaffeln studsar upp typ en gång och jättelite.

Om gaffeln inte studsar upp alls, skruva mot kaninen. Om den studsar upp mycket, tryck mot sköldpaddan. Fortsätt tills du nått det ovan beskrivet.

Sedan kan du dra ut och cykla och känna dig för på lite olika underlag och se om gaffeln känns för studsig (skruva mot sköldpaddan) eller om den känns som den packar ihop (skruva mot kaninen).
?

Tillbaka
Topp