Specialized epic

• Trådstartare Trådstartare Ma1
  • Start datum Start datum
Specialized epic
Har gjort det fick låne cykel dom har sköt det bra men jag funderar på om jag gjort nått fel som en glad amatör. En sån cykel ska väl svälja det mesta som en motionär kan frambringa ?

Specialized epic
Jag märkte inget innan låg på bra rull rätt som det va så började bakhjulet vobbla så det va bara att ringa tanten för hämtning men som sagt fick låne cykel direkt sen hoppas jag att det är ett nytt nav lager när jag hämtar min

Specialized epic
Ser navet ut såhär http://img.photobucket.com/albums/v651/TGR/182_0829.jpg
Isåfall är det det sämsta navet/bodyn som någonsin har tillverkats...

Sen är det ett jävla piss med dom där 142+ naven, dom går inte att köpa!
Man måste köpa ett helt nytt hjul.

Dom byter ut dom havererade naven mot sramX9 142 nav.

Detta svar fick jag från en specialized handlare:

''
>
> > -----
> > > Hej!
> > > Eftersom du jobbar med specialized så undrar
> > jag
> > > var man får tag på ett 142+ baknav
> > någonstans?
> > > Gärna så billigt som möjligt.
> > > skall passa en epic comp 29 2012, dvs 142+
> med
> > > 12mm hål och 32hål.
> > > /Danne
> >
> > Hej Danne.
> > Utbudet av 142 nav är ju onekligen ganska
> > begränsat. Det jag kan få tag på är SRAM X9
> > eller Shimano XTR.
> > Är det så att ditt orginal nav har börjat
> låta
> > illa i frihjulet? Isf så bör du vända dig
> till
> > din handlare för att reklamera navet, det är
> ett
> > erkänt fel hos 2012:orna.
> > Lycka till.
> > //XXXXXX
>
> Nja nu är det ju så att jag specifikt vill ha
> ett 142+ nav inte ett vanligt 142.
> Detta pga av att man måste justera bakväxeln
> varje gång man skiftar hjul.
> Det måste väl finnas som reservdel?

Nej tyvärr finns det ej som löst nav. Då får du köpa ett komplett 142+ hjul, dvs Roval.
//XXXXX

Senast ändrad:
Specialized epic
Hi/lo naven modell 2013 ska vara helt ok, dom är rejält omgjorda jämfört med 2012 och tidigare modeller som många hade problem med. Men visst, även ett 2013 kan väl haverera om det vill sig illa.

Specialized epic
2013 har vanliga 142. Men jag håller med dig, egen standard i form av 142+ och sunkiga nav som inte går att ersätta med annat är (var?) riktigt uselt av Specialized.

Specialized epic
InlineOla skrev:
-------------------------------------------------------
> 2013 har vanliga 142. Men jag håller med dig,
> egen standard i form av 142+ och sunkiga nav som
> inte går att ersätta med annat är (var?)
> riktigt uselt av Specialized.

Njaaa, enligt specializeds egna spec så sitter det 142+ även på 2013, det är ju en egenutvecklad standard som ska ge en styvare bakända med betydligt mindre flex så det lär de inte lämna i första taget tror jag.

Att det sen inte finns reservdelar känns ju trist.

Specialized epic
Hmm. Du kan nog ha rätt, det står 142 utan + på specializeds hemsida men läser man på andra ställen står det 142+.

Edit. Mystiken tätnar, på vissa modeller står det 142+ och på andra 142 om man skummar igenom specializeds hemsida.

Senast ändrad:
Specialized epic
Det är nog jag som är ute och cyklar. Lyckas hitta 142+ text lite överallt, står det inte under "spec" så står det under övergripande info om cykelmodellen på Specializeds hemsida.

Egentligen skitsamma för egen del, jag har byggt nya hjul till min hojj, dom gamla Hi/Lo står på vinden:-)

Specialized epic
pennerdal skrev:
> Ser navet ut såhär
> http://img.photobucket.com/albums/v651/TGR/182_082
> 9.jpg
> Isåfall är det det sämsta navet/bodyn som
> någonsin har tillverkats...

Mitt ser ut sådär fast utan det vita trycket och utan de små hålen på ribborna mellan de triangulära hålen. Är det "samma skit"? Tycker det låter illa om bakhjulet när man spinner det med handen. Skulle visserligen kunna vara frihjulet också.

Att lagrena rasar borde väl förresten inte bero på navet, utan att det är dåliga lager? Dessa är ju enkla att byta:-)

Specialized epic
Ma1 skrev:
> Fick lager ras bakhjul på min epic efter 2
> månader är det vanligt eller har jag bara otur

Samma för mig...

Specialized epic
Det är ju bara att hoppas att det kommer att hålla sen när det är fixat så man slipper köpa bakhjul när garantierna är slut?

Specialized epic
Jag kan inte släppa det här riktigt. Kan någon förklara varför lagren skulle rasa lättare med ett uselt nav? Vid närmare påseende har jag det där "jordens sämsta nav" fram på cykeln, men det tycks må bra. Bak belastas ju mycket hårdare däremot.

Specialized epic
Börjar bli rätt trött på det bakhjulet nu ekrena släpper ju hela tiden dom skruvar upp si själva på en timmes körning och släpper nästan helt så ska det väl inte va dom måste väl gjort nått fel

Specialized epic
Fortsätter på Epic-tråden. Ikväll märkte jag ett konstigt problem. Går inte att trycka ner framdämparen, förutom då jag bromsar med frambromsen samtidigt. Har dubbelcheckat lock-out och allting. Någon som har någon ide på vad det kan vara för fel?

Tillbaka
Topp