Specialized OSBB

Bjasse

Ny medlem
Specialized OSBB
Har beställt en Specialized Crux cross- ram som ska knåpas ihop till höstens övningar.

De flesta ramar från Specialized har numera en vevlager- standard som heter OSBB. Jag vet inte hur bred ramen är över vevlagerdelen.

Vilka vevparti kan man använda på de här ramarna?

Går det att använda BB30 vevar på de här ramarna? Funkar BB 30 rakt av utan adapters?

Om man ska använda Shimano- vevar eller Sram GXP måste man då använda någon form av adapters?

Kan någon kasta ljus över detta så skulle jag vara tacksam!

Björn

Specialized OSBB
Cruxen har vanligt BB30 vevlager så inga konstigheter, deras osbb är det som hos alla andra kallas pressfit 30 (ett bb30 vevlager som man sätter i plastkoppar o sen klämmer i ramen), min Crux ram kom med ett kit som gör att man kan använda vanlig Shimano ht2 vevparti.

Specialized OSBB
Min crux 2012 har "OSBB" och det kom med adaptrar för vanligt shimano vevparti, annars får man handla SWORKS. SCS fick på mitt FSA med adaptrar utan problem.

Sjukt prisvärd ram, både styrlager och sadelstolpe ingår + gaffel + ANNAT.

Specialized OSBB
Ni som har köpt 2012 Crux, vilket färg valde ni? Har ni någon bild? Jag har bestämt mig för att köpa en Crux ram men kan inte bestämma mig för färgen.

Specialized OSBB
Dom slänger sig med benämning osbb lite här och var, har både en Venge och en Crux och båda har enligt Specialized osbb men Vengen har pressfit 30 och Cruxen har vanlig bb30.

Specialized OSBB
På Crux- ramen ska alltså gå att använda ett BB30 vevparti utan problem? Jag hade tänkt köra med Sram på hojen.

Kollar man på Specializeds hemsida så är alla "färdiga" Crux modeller utrustade med BB 30 vevpartier från FSA.

Zzyyxx - vad för vevparti har du på Vengen? Går det att använda Pressfit 30 med BB 30 vevar?

Vilken djungel det är med alla olika varianter på lager.....

Jag har valt den röd/vit/svarta ramen. Lägger upp bilder när jag får den.

Specialized OSBB
STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> De flesta i sthlm har köpt blå/gula, men ett par
> har köpt röd/vita

hur många gul/blå blev det sålt till slut?

PEF mumlade om att den var slut redan.

Specialized OSBB
Bjasse skrev:

> Zzyyxx - vad för vevparti har du på Vengen? Går
> det att använda Pressfit 30 med BB 30 vevar?
>

det bör det normalt göra ja

Specialized OSBB
Bjasse skrev:
>
> Zzyyxx - vad för vevparti har du på Vengen? Går
> det att använda Pressfit 30 med BB 30.

Bb30 o pressfit30 är samma sak det enda som skiljer är att man sätter dom vanliga bb30 lagren i en plaskopp på Vengen körde jag ett Cannondale SISL vevparti med dom keramiska lagren ni fick med ramen.

Specialized OSBB
Min vart så här.

Bilagor

• bild.JPG
    bild.JPG
    93.5 KB · Besök: 38
Tillbaka
Topp