Specialized Stumpjumper FS - The tråd

lidalooparn

Aktiv medlem
I vilken utsträckning tar ni isär och fetter in nu såhär års?
Köpte ny i juni och har inte tagit isär länkage än. Alltlåter prima trots en del sura pass. Brukar aldrig tvätta bara torrborsta

lidalooparn

Aktiv medlem
I vilken utsträckning brukar ni fetta in länkage?
Har bara torrborstat sedan juni o kört en del sura pass.
Fetta in när det knakar först eller efter varje surpass?

implor

Aktiv medlem
I vilken utsträckning brukar ni fetta in länkage?
Har bara torrborstat sedan juni o kört en del sura pass.
Fetta in när det knakar först eller efter varje surpass?
Vid problem eller årlig översyn.

edit: har du inte problem så vänta tills det är ”ocykelbart” dvs djupsnö och kör en rejäl genomgång.

johan44

Aktiv medlem
Vid problem eller årlig översyn.

edit: har du inte problem så vänta tills det är ”ocykelbart” dvs djupsnö och kör en rejäl genomgång.
Är det svårt? Jag har mekat med "allt", byggt många hjul osv men aldrig gett mig in i de våta delarna. Ingen gaffelservice... men länkage kanske man ska klara av?

lidalooparn

Aktiv medlem

Bilagor

• 636EEB11-4425-4E4F-B277-513A712A4BB6.jpeg
    636EEB11-4425-4E4F-B277-513A712A4BB6.jpeg
    697.8 KB · Besök: 102

Mini_me

Aktiv medlem
Se till så att nyckeln inte glappar och sen applicera kraft tills den snällt släpper.
Ev använda en hävarm.

lidalooparn

Aktiv medlem
Är en sånhär nöjaktig för att inte dra skruvar för hårt eller behöver man en bättre

Bilagor

• 85D2E00A-BD48-437D-B95C-5395D3F315B1.jpeg
    85D2E00A-BD48-437D-B95C-5395D3F315B1.jpeg
    452.2 KB · Besök: 82

utbrott

Aktiv medlem
Hej!
Är det någon som vet hur långt upp man kan ha sadeln på en 2021 SJ carbon S4?
Undrar lite om jag har för långa ben för en S4 och måste upp på S5. Har sadeln på ca 81 cm från vevlagret.

andersson.n

Aktiv medlem
Varken växlar, bromsar eller dämpare är direkt spännande på den cykeln. Comp-modellen har mer rimliga komponenter, men den kostar ju en slant mer.
Funderar på att slå till på en Stumpjumper Alloy, dvs basmodellen med SX. Finns väl inte så mycket annat att köpa just nu, men tänkte ändå höra om folk avråder pga för tråkiga komponenter? Jag har inga större krav än att lufsa runt i lugn takt i Hellas. Att gå upp till Comp-modellen blir för dyrt.

andersson.n

Aktiv medlem
Funderar på att slå till på en Stumpjumper Alloy, dvs basmodellen med SX. Finns väl inte så mycket annat att köpa just nu, men tänkte ändå höra om folk avråder pga för tråkiga komponenter? Jag har inga större krav än att lufsa runt i lugn takt i Hellas. Att gå upp till Comp-modellen blir för dyrt.
Två timmar senare, hojen är borta, köpt av nån annan! 😂

lidalooparn

Aktiv medlem
Eg en däck fråga men vad kör ni med nu när det är allt torrare på stig?
Är d en fördel med groundcontrol ist för standard uppsättningen?

lidalooparn

Aktiv medlem
Har nu kört ett halvår med min expert och kör fortfarande på de grundinställningar för dämpning som gjordes i butiken
Tror att en del kan optimeras men behöver tips på genvägar
På den vanligaste stigen:
Framgaffeln utnyttjar jag bara till 75% av sin Travel trots 25% sag. Bak utnyttjar jag till 95%
Rebound är ställt i mittenläget både bak o fram
Är d så att framgaffeln ska utnyttja hela sitt spann konsekvent på ov stig ? Finns d enkla knep på hur jag testar ut ännu rappare rebound särskilt bak?

implor

Aktiv medlem
Har nu kört ett halvår med min expert och kör fortfarande på de grundinställningar för dämpning som gjordes i butiken
Tror att en del kan optimeras men behöver tips på genvägar
På den vanligaste stigen:
Framgaffeln utnyttjar jag bara till 75% av sin Travel trots 25% sag. Bak utnyttjar jag till 95%
Rebound är ställt i mittenläget både bak o fram
Är d så att framgaffeln ska utnyttja hela sitt spann konsekvent på ov stig ? Finns d enkla knep på hur jag testar ut ännu rappare rebound särskilt bak?
Kolla om du kan hyra en Shockwiz i någon lokal butik?

SthlmJ

Aktiv medlem
Köpte en ST Alloy i år och jag har uppgraderat en hel del komponenter.
Första var bromsarna, sedan bakväxel och trigger mot Shimano SLX funkar fint ihop med Eagle kassett/drev. Sen har det fortsatt med att byta ut vevlager och vevparti mot dub, drev, kedja och däck osv.
Är väldigt meckigt att dra kablar i ramen men har man ett routing kit och kopplar på innan man drar ut så går det smidigare.

andersson.n

Aktiv medlem
Köpte en ST Alloy i år och jag har uppgraderat en hel del komponenter.
Första var bromsarna, sedan bakväxel och trigger mot Shimano SLX funkar fint ihop med Eagle kassett/drev. Sen har det fortsatt med att byta ut vevlager och vevparti mot dub, drev, kedja och däck osv.
Är väldigt meckigt att dra kablar i ramen men har man ett routing kit och kopplar på innan man drar ut så går det smidigare.
Jag köpte en Orbea Occam istället, men ditt svar kan ju intressera andra också! :)

implor

Aktiv medlem
Ska pröva och ta ur en spacer. Nästa steg är väl då att hyra en shockwiz? Bakdämparen har den oxo volymspacers?
Båda fram och bakdämpare har volym spacer men om du använder 95% av slaglängden bak så ligger du bra till.

det volymspacer gör är att öka hur progressivt dämparen är. Dvs med volymspacer så krävs mera kraft att komprimera på slutet.

lidalooparn

Aktiv medlem
Båda fram och bakdämpare har volym spacer men om du använder 95% av slaglängden bak så ligger du bra till.

det volymspacer gör är att öka hur progressivt dämparen är. Dvs med volymspacer så krävs mera kraft att komprimera på slutet.
Påverkas inte egenskaperna utför rätt påtagligt på hojen om jag plockar ut spacern? Kanske bäst o labba med lufttrycket först

SthlmJ

Aktiv medlem
Har en ST alloy 2021, och funderat om man ska köra "high" setting på flip chip. Någon som testat båda inställningarna och tycker att det generellt funkar bättre än "low"?
flip.JPG

Rompa

Aktiv medlem
Low funkar mycket bra overall för mig. Körde den i high en runda från Läggesta till Haninge då jag bytte till ett vevparti med längre vevarmar och det funkade väl okej.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer