Specialized Stumpjumper FS - The tråd

Healons

Aktiv medlem
Så konstigt att kullagret längst ner till höger inte har en gummitätning för kullagret som de andra på länkaget har. Bara en plåtbit som skydd men man ser ju fortfarande lagret med ögat… så kopierade andras fiffiga lösning. En mudhugger front long som skydd för länkaget

Rompa

Aktiv medlem
72995620-277F-468D-BC88-F4CB168632F4.jpeg
Dåligt med drag här!
Fick hem ny ram på garanti idag.

agren

Medlem
Halloj!
Det rekommenderade lufttrycket upplever jag bara som någon slags grund. Jag brukar börja så, kolla sag och sen justera luften efter det så jag har typ 25%. Kör man hårdare vill man ha mindre sag och kör man gubbigare som jag vill man oftast ha lite mer.

Känns den för studsig kan det vara rebounden som du behöver skruva på. Tror du skall göra den lite långsammare. Det ska finnas en ratt på undersidan för det.

Åas så behöver du säkert snabbare rebound för de brake bumps som du kör över så att händerna skakar sönder. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte hur man kan få en gaffel att bli så plush att de där rackarna inte känns.

Bakdämparen tycker jag oftast blir bra varje gång. Den är liksom under dig och du använder ju även benen för att dämpa upp hojen.

Plockar du ut tokens som Rompa (och även jag) gör så blir gaffeln lite mer linjär, vilket en del gillar. Har du fler tokens i kan du, åtminstone i teorin ha mindre lufttryck för att få den att reagera mer på småstöket utan att riskera att bottna för lätt.

Men det är väl som med det mesta, att testa dig fram. Ta med dig en gaffelpump och ha koll på hur du har skruvat på alla reglage. En inställning för stig kan ju oxå vara helt värdelös om du ska till en bikepark med cykeln.

Och sen är ju olika gafflar just olika. Jag hatade verkligen min Pike jag hade på min förra Stumpjumper men tokgillar min Fox34 som jag har på min nuvarande. Jag gjorde fan alla olika justeringar som kunde göras på Piken men sålde den till slut ändå.
Jag trodde att jag hade svarat er på detta, jag hade åtminstone läst/trstat. Jag får tacka dig och Rompa för era tips. Med lite dribbling blev det hyggligt till slut. 😄👍

agren

Medlem
Hej på er,
Jag är inne på att byta till 2 kolvs ok i bak samt 4 kolvs ok i fram.
Någon som har koll på om det räcker att byta oken eller måste jag byta handtagen samt ledningar också?
Sen undrar jag ifall jag behöver nya skivor och belägg?

Bästa vore att kasta dit nya ok om det gick...

Orsak till detta är helt enkelt pga. för dålig bromsverkan vid utförsåkning, får kramp i händer pga. att jag får bromsa så hårt....
Tack på förhand! 😁

Skall tilläggas att det sitter tektro gemini comp prylar på nu.

Senast ändrad:

Crossmax

Aktiv medlem
Hej på er,
Jag är inne på att byta till 2 kolvs ok i bak samt 4 kolvs ok i fram.
Någon som har koll på om det räcker att byta oken eller måste jag byta handtagen samt ledningar också?
Sen undrar jag ifall jag behöver nya skivor och belägg?

Bästa vore att kasta dit nya ok om det gick...

Orsak till detta är helt enkelt pga. för dålig bromsverkan vid utförsåkning, får kramp i händer pga. att jag får bromsa så hårt....
Tack på förhand! 😁
Kanske ska börja med att köpa större skivor och nya, fräscha belägg?

glitch

Aktiv medlem
Det är nya skivor och belägg.
Jag är ute efter större kraft, vilket jag förmodar blir en stor skillnad om jag byter till 4 kolvs ok åtminstone i fram.

du skriver att du vill sätta 2 kolvs bak? du lär ju redan ha 2 kolvs?:)

Har ingen erfarenhet av Tektro men sätt på t.ex. Shimano 4 kolvs och 203 skiva fram och lika stor bak om det får plats annars 180 så lovar jag det kommer betta. Budgettipset är Deore 4 kolvs, funkar kanon.

Annars som Crossmax är inne på, belägg och skivor gör större skillnad än 2 till 4 kolvs förutsatt att bromsen är vettig.

agren

Medlem
du skriver att du vill sätta 2 kolvs bak? du lär ju redan ha 2 kolvs?:)

Har ingen erfarenhet av Tektro men sätt på t.ex. Shimano 4 kolvs och 203 skiva fram och lika stor bak om det får plats annars 180 så lovar jag det kommer betta. Budgettipset är Deore 4 kolvs, funkar kanon.

Annars som Crossmax är inne på, belägg och skivor gör större skillnad än 2 till 4 kolvs förutsatt att bromsen är vettig.
Vet du om det går använda befintliga bromshandtag och ledningar?

ers

Aktiv medlem
Någon som kan lämna en kortare recension på den ”nya” Stumpjumpern med flexstays? Läser man på nätet så verkar lika många tycka att den är fantastisk som de tycker tvärt om.

Frippe99

Aktiv medlem
Någon som kan lämna en kortare recension på den ”nya” Stumpjumpern med flexstays? Läser man på nätet så verkar lika många tycka att den är fantastisk som de tycker tvärt om.

Jag kör en Comp med flexstays årsmodell 2021 och jag är otroligt nöjd. Det är iofs min första FS hoj på denna nivån så har inte så mycket att jämföra med. Hade tidigare en Habit i aluminium med klassisk design på kedjestag/sadelstag (är det det som kallas horst länkage?) och denna hojen är ju på en helt annan nivå. Jag kör mest bröt/teknisk stig och den klarar allt jag testat och är troligen mycket mer kapabel än jag 😊 Hojen känns även rapp på platten för att ha ”så mycket slag” så ramen är garanterat en ram jag kommer att ha kvar länge.

Mvh, Fredde

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Håller på att vela mellan en Epic Evo som isåfall får 10mm till i nosen eller en SJ.
Det jag kört med SJ 2021 så känns den grymt bra, men Epic Evo är ruskigt rolig också, med 10mm till nosen så känns det som en rätt kompetent DownCountry.
Fördel med SJ är ju att den står sig hyfsat bra i bikeparksen i södra Sverige.

Rompa

Aktiv medlem
Väldigt trampeffektiv mot den tidigare och ytterligare de tidigare, såklart. Inga problem att köra 100km stigrundor på sörmlandsleden 6-7h med den.

Rompa

Aktiv medlem
Tjena!

Håller på att vela mellan en Epic Evo som isåfall får 10mm till i nosen eller en SJ.
Det jag kört med SJ 2021 så känns den grymt bra, men Epic Evo är ruskigt rolig också, med 10mm till nosen så känns det som en rätt kompetent DownCountry.
Jag har haft båda, men gjorde mig av med Epic Evo’n då den blev för lik min Epic. Jag behöll SJ då den sväljer större däck och det gillar jag på vintern.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Tjena!

Plus att du kan ju fulmula ner en hel del saker i ramen istället för att behöva ryggsäck eller något liknande skit på ryggen...
Annars tror jag de två skulle vara rätt lika på stigarna men som du säger så lär en SJ vara bättre i park, trots att jag tyckte att min blev för flexig jämfört med min förra SJ som hade en Lyrik fram..
Men kan man bara hoja så tror jag den skulle bli kul i en park oxå... Ricki dundrade ju ner i Järvsö med sin Camber för inte så många år sen och det gick ju bättre än det gör för mig på min Status...

Kneecap

Aktiv medlem
Plus att du kan ju fulmula ner en hel del saker i ramen istället för att behöva ryggsäck eller något liknande skit på ryggen...
Annars tror jag de två skulle vara rätt lika på stigarna men som du säger så lär en SJ vara bättre i park, trots att jag tyckte att min blev för flexig jämfört med min förra SJ som hade en Lyrik fram..
Men kan man bara hoja så tror jag den skulle bli kul i en park oxå... Ricki dundrade ju ner i Järvsö med sin Camber för inte så många år sen och det gick ju bättre än det gör för mig på min Status...

Tjena!

I 9/10 turer så har jag bara med mig vattenflaska. Även om jag kör några mil stökstig så är jag lustigt nog aldrig mer än 5 km hemifrån om det skiter sig.
Fördel med att ha ett hemmaområde med massa stigar kors och tvärs.

Kneecap

Aktiv medlem
Jag har haft båda, men gjorde mig av med Epic Evo’n då den blev för lik min Epic. Jag behöll SJ då den sväljer större däck och det gillar jag på vintern.

Tjena!

Ja har man en Epic och en Epic Evo så förstår jag att skillnaden blir för liten.
Byggde ihop en Epic S-Works med den vansinnigt snygga "borstade" röda lacken. Tankarna spann loss direkt om att bygga om gaffeln till 120 och ett slackset.
Men 100k är lite mer än vad jag vill lägga på en hoj.

ers

Aktiv medlem
Med flexi menar du då att 34:an fram inte var lika krallig? Inte att ramen var det väl?

kottenp

Medlem
Köpte precis en stumpjumper evo 2021

slängde på stänkskärmar
Fram

Bak

Bilagor

• stumpjumper_evo_2021.JPG
    stumpjumper_evo_2021.JPG
    553.7 KB · Besök: 69

ers

Aktiv medlem
Flera recensioner verkar tycka att något märkligt pågår bak på nya Stumpjumpern (Guy Kesteven mfl ) och verkar ha isolerat det till flexstaysen. Hur märker ni som cyklar på denna idag detta och vad jämför ni med för cyklar? Jag kommer själv från cyklar som Fuel Ex, Ibis Rirmo/Ripley AF...

Spindelbenen

Aktiv medlem
Det enda jag har märkt är att min 2021 SJ är roligare och rappare på stigarna än den 2019 SJ jag hade innan. Om det beror på avsaknaden av horstlänken, flexstaysen, att den är lite flackare och längre eller den kortare slaglängden låter jag vara osagt.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Flera recensioner verkar tycka att något märkligt pågår bak på nya Stumpjumpern (Guy Kesteven mfl ) och verkar ha isolerat det till flexstaysen. Hur märker ni som cyklar på denna idag detta och vad jämför ni med för cyklar? Jag kommer själv från cyklar som Fuel Ex, Ibis Rirmo/Ripley AF...
Jag tyckte den var ganska stiff i aktern. Var det kommer ifrån vet jag inte men det är inget fel på poppet i varje fall. Jag gillar cykeln!

lidalooparn

Aktiv medlem
Spricka i ramen och dags för utbyteshoj.
Problemet är leveranstider och förändrad geometri
Jag har Expert från 2020 med fox36 150fram medan nya ubyteshoj är antingen 140 eller 160 fram(Evo)
Kör teknisk stig typ Hellas o tycker att är mån om att cykeln är livfull uppför såväl som utför
Vad ska jag välja?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Vad du ska välja är ju svårt att sia om såklart. Men jag krängde min Expert från 2019 (samma modell som din) och köpte en 2021 Expert utan Evo och den är inte underbyggd någonstans enligt mig. Skulle tro att en Evo blir lite väl mycket hoj i Hellas, givet att du inte är asdålig på att hoja för då kanske den är bättre då den sväljer stöket bättre. Jag anser (subjektivt) att min Hellascykling blev roligare och just livfullare med min nya hoj med 140mm/Fox34 fram än med min gamla och det trodde jag faktiskt inte.

lidalooparn

Aktiv medlem
Vad du ska välja är ju svårt att sia om såklart. Men jag krängde min Expert från 2019 (samma modell som din) och köpte en 2021 Expert utan Evo och den är inte underbyggd någonstans enligt mig. Skulle tro att en Evo blir lite väl mycket hoj i Hellas, givet att du inte är asdålig på att hoja för då kanske den är bättre då den sväljer stöket bättre. Jag anser (subjektivt) att min Hellascykling blev roligare och just livfullare med min nya hoj med 140mm/Fox34 fram än med min gamla och det trodde jag faktiskt inte.
Körde med 110fram på min camber innan så jag anser mig inte vara novis direkt

JohanRR4

Aktiv medlem
Spricka i ramen och dags för utbyteshoj.
Problemet är leveranstider och förändrad geometri
Jag har Expert från 2020 med fox36 150fram medan nya ubyteshoj är antingen 140 eller 160 fram(Evo)
Kör teknisk stig typ Hellas o tycker att är mån om att cykeln är livfull uppför såväl som utför
Vad ska jag välja?
Den vanliga Stumpy har flexstays(på kofiberramen) istället för horstlink som det är på EVOn. Det gör att den blir betydligt mer ¨responsiv¨ och så kommer du känna att om du trampar hårt så får ut den kraften så den är nog skön att trampa på. Jag själv tycker att en cykel med 130mm dämpning är mer än tillräckligt för att vi har i Sverige förutom dem riktiga downhill-stigarna typ i Åre. Kolla på Pinkbikes reviews så kanske du får en bättre förklaring:

Vanliga Stumpy:

Evo:

Evo alloy:

Topp