Halloj!
Det rekommenderade lufttrycket upplever jag bara som någon slags grund. Jag brukar börja så, kolla sag och sen justera luften efter det så jag har typ 25%. Kör man hårdare vill man ha mindre sag och kör man gubbigare som jag vill man oftast ha lite mer.
Känns den för studsig kan det vara rebounden som du behöver skruva på. Tror du skall göra den lite långsammare. Det ska finnas en ratt på undersidan för det.
Åas så behöver du säkert snabbare rebound för de brake bumps som du kör över så att händerna skakar sönder. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte hur man kan få en gaffel att bli så plush att de där rackarna inte känns.
Bakdämparen tycker jag oftast blir bra varje gång. Den är liksom under dig och du använder ju även benen för att dämpa upp hojen.
Plockar du ut tokens som Rompa (och även jag) gör så blir gaffeln lite mer linjär, vilket en del gillar. Har du fler tokens i kan du, åtminstone i teorin ha mindre lufttryck för att få den att reagera mer på småstöket utan att riskera att bottna för lätt.
Men det är väl som med det mesta, att testa dig fram. Ta med dig en gaffelpump och ha koll på hur du har skruvat på alla reglage. En inställning för stig kan ju oxå vara helt värdelös om du ska till en bikepark med cykeln.
Och sen är ju olika gafflar just olika. Jag hatade verkligen min Pike jag hade på min förra Stumpjumper men tokgillar min Fox34 som jag har på min nuvarande. Jag gjorde fan alla olika justeringar som kunde göras på Piken men sålde den till slut ändå.