Specialized Stumpjumper FS - The tråd

Mini_me

Aktiv medlem
Tja, jag ska köpa en ny stumpjumper.
Jag kommer nu senast från en 2016 expert 29" 135/150mm. Funkar bra men den är lite kort i reach.

Frågan är nu standard stumpjumper 130/140 eller evo 150/160?

Någon som kört gamla stumpjumper och nya evo? Jag tänkte att den nya kanske är så pass modern och bra i kinematiken så att den klättrar lika bra som den gamla med lite bonus slaglängd? Jag är van vid fsr länkaget. Det är expert build jag ska ha oavsett standard eller evo.

Någon som kört nån endurotävling på standardmodellen?

Allt gott!
Körde några enduro/sbr tävlingar på min SJ LT 2019 med 160/150 slag. Gick kanon👍

XTRMNTR

Aktiv medlem
Jag kommer nu senast från en 2016 expert 29" 135/150mm. Funkar bra men den är lite kort i reach.

Någon som kört gamla stumpjumper och nya evo? Jag tänkte att den nya kanske är så pass modern och bra i kinematiken så att den klättrar lika bra som den gamla med lite bonus slaglängd? Jag är van vid fsr länkaget. Det är expert build jag ska ha oavsett standard eller evo.

Allt gott!
Nu har jag förvisso inte tävlat men kör nästan bara Enduro med min Stumpjumper 2019. Tycker den går väldigt bra för ändamålet, skulle väl vara lite "klen" när det blir msuperstökigt och brant (svart) men i övrigt väldigt bra. Har även testat Enduron men tycker stumpjumpern är trevligare då den är både lättare och lekfullare. Min är en comp carbon från början som jag uppgraderat stort sett allt på, gillade inte specen på expert och gör det ännu mindre på de nyare modellerna. Men skulle jag köpa en ny idag så skulle jag helt klart gå på Evo. Går alldeles utmärkt att trampa stig med även om man kanske inte tar KOM på XC-segmeneten. Men det finns det andra cyklar för :)

lidalooparn

Aktiv medlem

Allt gott!
Har precis gått från expert 2020 till en s5
Pga spricka i ramen
Har kvar min fox36
Summan är mer kursstabil o ffa bättre o rappare bak hoj

lidalooparn

Aktiv medlem
Ytterligare ett garanti ärende ihamn
Körde först sönder ramen efter 2år: fick en ny s-works med kashima bakdämpare
Körde sedan sönder baknavet: fick en ny dt350 allt ombyggt o klart. Inget Rovalhjul ljud mera
Allt 0kr

Bilagor

• 4A07FD4F-BB36-41A3-BE6A-2D276656C1A9.jpeg
    4A07FD4F-BB36-41A3-BE6A-2D276656C1A9.jpeg
    594.2 KB · Besök: 32

lidalooparn

Aktiv medlem
Dax o kasta bort drivpaket vad d lider:
30t e original tänkte få bättre nytta av kadetten då jag knappt använder 50an idag du Dub32t.
Tröskat sönder bakväxeln så gott som. Är d så att xo1 är tydligt tåligare än Gx?
Ska man gå på xx1 kedja o kadett? Hört att den är tåligare förutom lättare.

Kneecap

Aktiv medlem
Dax o kasta bort drivpaket vad d lider:
30t e original tänkte få bättre nytta av kadetten då jag knappt använder 50an idag du Dub32t.
Tröskat sönder bakväxeln så gott som. Är d så att xo1 är tydligt tåligare än Gx?
Ska man gå på xx1 kedja o kadett? Hört att den är tåligare förutom lättare.

Tjena!

Nej, X01 är inte betydligt tåligare, men lite skillnad är det.
XX1 kedja och GX kassett är en bra kompromiss mellan slitagetålighet, vikt och pris.

kala555

Medlem
Hejsan,
Jag har cyklat i drygt 5 år på en Stumpjumper Elite 2017 Medium(Alumodellen)
Är intresserad av att köpa ny Stumpjumper men blir inte riktigt klok på storleken...
S3 skall motsvara Medium och S2 skall motsvara Small, typ.
Provrullade lite på båda på asfalt och jag tyckte S3 kändes väldigt stor, (Lång).
S2 kändes mer som den jag har när jag manövrerade den.

Så frågan är om det finns någon som är 170cm som jag som cyklar på S2 eller S3 och kan kommentera vad man tycker angående storlek.

Höjdskräck

Aktiv medlem
Hejsan,
Är intresserad av att köpa ny Stumpjumper men blir inte riktigt klok på storleken...
Provrullade lite på båda på asfalt och jag tyckte S3 kändes väldigt stor, (Lång).

Så frågan är om det finns någon som är 170cm som jag som cyklar på S2 eller S3 och kan kommentera vad man tycker angående storlek.
Har inget svar på din fråga men rent allmänt har det hänt mkt på 5 år och cyklarna är större idag helt enkelt. Naturligtvis ska cykeln kännas bra men frågan är om det inte är en vanesak om S3 känns stor?

Med det sagt så är väl fördelen med S-systemet att du kan välja den cykel som känns bäst, "standover" ska funka ändå.

Eric W

Aktiv medlem
Hejsan,

En S2 är fortfarande en 20mm längre hoj än en -17 medium om jag minns rätt. Kör själv en -17 stumpy medium och hade bytt upp mig till en S2 med dagens mått mätt. Jag är 174 och gillar ’smidiga’ cyklar. :-)

Med det sagt så passar säkerligen S3 också. Är man ute efter en mer stabil hoj så är ju det bra, men å andra sidan kanske man skall ha en EVO om man är ute efter mer plogbil. :-)

kala555

Medlem
En S2 är fortfarande en 20mm längre hoj än en -17 medium om jag minns rätt. Kör själv en -17 stumpy medium och hade bytt upp mig till en S2 med dagens mått mätt. Jag är 174 och gillar ’smidiga’ cyklar. :-)

Med det sagt så passar säkerligen S3 också. Är man ute efter en mer stabil hoj så är ju det bra, men å andra sidan kanske man skall ha en EVO om man är ute efter mer plogbil. :-)
På min gamla Stumpjumper har jag 20mm setback på droppern ircc(original).
Stammen är 60mm.
På S2 är det ingen setback och 35mm stam.
Det är när man räknar på reach och avståndet mellan sadel och styre som det blir lite tilt i skallen. Därför skulle man ju vilja testcykla S2 och S3 i terräng...

supreeme

Aktiv medlem
Vad tror expertisen om storlek. Skulle bara ha något svinbilligt att rulla i skogen på men så dök denna upp på blocket: https://www.blocket.se/annons/halland/stumpjumper_alloy_utforsaljning_30_/96147228
Blir s5 för litet för mina 193 cm?
För 20k så känns det okej prisvärt även för specialized?
Som referens så var min senaste hoj en Canyon Spectral (2017) i XL: https://geometrygeeks.bike/compare/...oy-2021-s5,canyon-spectral-al-5-0-ex-2017-xl/

Av vad jag kan läsa så är Speshen lite längre och lägre i fronten.

Frippe99

Aktiv medlem
Vad tror expertisen om storlek. Skulle bara ha något svinbilligt att rulla i skogen på men så dök denna upp på blocket: https://www.blocket.se/annons/halland/stumpjumper_alloy_utforsaljning_30_/96147228
Blir s5 för litet för mina 193 cm?
För 20k så känns det okej prisvärt även för specialized?
Som referens så var min senaste hoj en Canyon Spectral (2017) i XL: https://geometrygeeks.bike/compare/...oy-2021-s5,canyon-spectral-al-5-0-ex-2017-xl/

Av vad jag kan läsa så är Speshen lite längre och lägre i fronten.

Jag är 191 cm och sitter kanon på en s5:a. Tror inte dina extra 2cm gör att hojen känns liten.

Snobben

Medlem
Vad säger Happy om den billigaste Stumpyn? Gaffel, bromsar, dämpare, drivlina är ju inte direkt top notch..
Funkar det eller är det värt att lägga till för en dyrare variant? Tanken är att använda den för lite lek och bus i skogen, ingen avancerad DH/Enduro utan låga hopp och drops :)

JohanRR4

Aktiv medlem
Vad säger Happy om den billigaste Stumpyn? Gaffel, bromsar, dämpare, drivlina är ju inte direkt top notch..
Funkar det eller är det värt att lägga till för en dyrare variant? Tanken är att använda den för lite lek och bus i skogen, ingen avancerad DH/Enduro utan låga hopp och drops :)
Jag tycker definitivt att det är värt pengarna med en comp istället för den billigaste. Du får betydligt bättre dämpare och bättre bromsar. Det är synd att det bara är NX dock.

Sen är ju inte specialized det märke du ska välja om du vill ha en så prisvärd som möjligt

kottenp

Medlem
Menar du denna?

Snobben

Medlem
Jag tycker definitivt att det är värt pengarna med en comp istället för den billigaste. Du får betydligt bättre dämpare och bättre bromsar. Det är synd att det bara är NX dock.

Sen är ju inte specialized det märke du ska välja om du vill ha en så prisvärd som möjligt
Nä, Specialized är ju inte det mest prisvärda man kan köpa.. men är något med SJ som tilltalar mig :)
Finns ju Occam H10 för ca33000 hos TCM. Är det en cykel lämpad för mindre hopp och lite lek i skogen..?

ers

Aktiv medlem
Är ute efter ny ram och funderar på en Stumpjumper Alloy dvs den billigaste och slakta. Vad tror ni, är det en vettig ram för övrigt?

JakobGawlik

Aktiv medlem
Hallå!

Funderar på att köpa en marzocchi coil till grabbens SJ alloy Evo (2020). Läste dock något om att coil på SJ inte skulle vara en bra ide för att den käkar dämpare??(MTBR-forum) Jag fattar inte, är detta vanligt eller har det hänt en gång och sen gäller för evigt och alltid ?

Någon som vet? Eller bara har en uppfattning om det är en bra ide att sätta coil på den?
Funderade också på att byta rhytm 36an (150) som sitter på till en roligare gaffel och öka till 160.
Eller kanske sätta i en vorsprung i rhytmgaffeln? Är det värt det?

Han använder den mest som endurohoj. Till saken hör att han förmodligen snart har växt ur den och snott min slash istället. Då är det jag som kör på den.
Nån tanke?

Topp