Specialized Stumpjumper FS - The tråd

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag har en S4 med mina 187cm, men lundatok ovan är lika lång och har haft en strl större på alla MTB's som vi har haft samma modell av.. Så det är ju sjukt svårt att säga.. En S5 skulle nog funka lika bra för mig tror jag. Har S5 på min Status som jag har i Järvsö och den är ju bra den med.

lidalooparn

Aktiv medlem
Blir en s5
Sitter nästan i baksätet i bilen och kör pga mina långa ben o armar, Det första jag anmärkte mot min expert L var att den kändes för kort.
Chansar på att det blir bättre om än kanske sävligare med denna.
Alla komponenter på den gamla ska över på den nya ramen så det blir en utmaning att få till det.
10mm längre dämpare ska anpassas mm

lidalooparn

Aktiv medlem
Iom att jag får alla grejor på en utbytesram:
Är det någon som känner till en lämplig lackeringsfirma som kan fixa en custom färg?

Roos

Aktiv medlem
För att spä på ångesten: Är 187 och kör en S4 och tycker det känns bra, provade fruns S3 lite i Åre (typ Våfflan) och det fungerade också bra utför men jag kan inte riktigt trampa så bra på den (knän i styret). Provade förra generationens vanliga stunmpjumper (L och XL) och där tyckte jag en XL kändes lite stor även om det säkert också skulle ha fungerat. Min referens var dock en strl L heltstel spec. fatboy som är en rätt hög/brant/kort hoj i jämförelse med stumpjumpern så jag tyckte nog alla stumjumpers var ganska långa och sävliga i jämförelse :)

lidalooparn

Aktiv medlem
CFA9FD2B-D1DD-440F-A8B7-D3A77AC21D6E.jpeg

Ersättnings ramen synad. Väntar på delar för att anpassa min bakdämpare till nya s5.
Blir spännande att testa min fox36 på denna

Lyckades hitta en ny bakdämpare till bra pris till min 2021 Comp, läst mycket positivt om DVO och var lite snål för DPX2 eller liknande ;)
Fick bara tag i en 190x50 istället för 190x45 som satt på innan.Köpte en reducerare på 5mm men verkar inte ta i någonstans så jag har kört utan...
Har jag räknat rätt bör jag få 144mm slaglängd bak istället för 130 som är standard.
Känns mycket bekvämare över smårötter och annat samtidigt som den känns i stort sätt bottenlös vid hopp och drop. Grymt nöjd hitills iallafall :)

Bilagor

• 20220428_153313_01.jpg
    20220428_153313_01.jpg
    416.8 KB · Besök: 17
  • 20220606_071333.jpg
    20220606_071333.jpg
    290.7 KB · Besök: 17

lidalooparn

Aktiv medlem
Hann precis få hem rambytta hojjen s works och allt kommer i en backe efter 2h så trampar jag igenom.
DT navet har havererat bak.
Fick ett lånehjul från concept store. Bra service!!!
Blir spännande o se hur Specialized hanterar det🤔

Kneecap

Aktiv medlem
Hann precis få hem rambytta hojjen s works och allt kommer i en backe efter 2h så trampar jag igenom.
DT navet har havererat bak.
Fick ett lånehjul från concept store. Bra service!!!
Blir spännande o se hur Specialized hanterar det🤔

Tjena!

Är det ett EXP så är det en garantiåtgärd. Finns en bulletin om det på DTs hemsida. Man måste byta ratchet, fjäder och body.

Berk

Aktiv medlem
Tveksamt om samma typ av ”ost” pallar för min påfrestning

DT Swiss en av starkaste frihjulskonstruktionen som finns, det är happy överens om.

Nya EXP har haft problem, men det är löst nu. Gamla ratchet är riktigt pålitligt, även om det fanns ett inlägg med problem för en veckan sen (men DT åtgärder sånna problem bra).

Kneecap

Aktiv medlem
Tveksamt om samma typ av ”ost” pallar för min påfrestning

Tjena!

För att förtydliga mitt inlägg innan. De fina Specializednaven är tillverkade av DT-Swiss och håller hög nivå. Du borde ha ett "370" nav på dina hjul. Sällan dom krånglar, men ibland händer det. Brukar isåfall vara en klack som ger sig och det brukar gå på garanti.
För att minska risken för problem om man har ett 370 så öppnar man plånboken och konverterar det till Ratchet, finns färdigt kit från DT. Ligger på 8-900 om minnet inte är fel.

De enklare naven är tillverkade av Formula. Men om jag inte minns fel så är det DT på alla hjul som heter Roval, dom enklare är 370, dom finare är 240.

Berk

Aktiv medlem
Jag antog att det var ett ratchet nav. DT Swiss 370 är helt ok, förutom för få POE, men den är inte så stark som en DT Swiss ratchet frihjul.

lidalooparn

Aktiv medlem
Jag antog att det var ett ratchet nav. DT Swiss 370 är helt ok, förutom för få POE, men den är inte så stark som en DT Swiss ratchet frihjul.
Har inte kollat så noga vilket Dt nav det är. Vet bara att d är kolhjul
Ivf har jag haft ett smällande ljud i trakten från baknavet från början 2020. Försökt justera växlar gång på gång med smällandet har uppträtt intermittent ändå. Kan ju varit fel på navet från början kanske?

Berk

Aktiv medlem
Har inte kollat så noga vilket Dt nav det är. Vet bara att d är kolhjul
Ivf har jag haft ett smällande ljud i trakten från baknavet från början 2020. Försökt justera växlar gång på gång med smällandet har uppträtt intermittent ändå. Kan ju varit fel på navet från början kanske?

Om det är kolhjul tror jag att det är ratchet. Men på DT Swiss nav är det enkelt att ser: tar ut bakhjulet och drar av kassetten. Men man måste vara försiktigt, om det är ratchet kan delerna ramla av/ut.

Det kan har varit fel på frihjulet längre. Ratchet brukar dock gör sönder nästan direkt om något är fel, med vanliga klackar kan en går sönder och de andra fortsätta att funka.

lidalooparn

Aktiv medlem
Om det är kolhjul tror jag att det är ratchet. Men på DT Swiss nav är det enkelt att ser: tar ut bakhjulet och drar av kassetten. Men man måste vara försiktigt, om det är ratchet kan delerna ramla av/ut.

Det kan har varit fel på frihjulet längre. Ratchet brukar dock gör sönder nästan direkt om något är fel, med vanliga klackar kan en går sönder och de andra fortsätta att funka.
Ja det är ratchet s i. Scs plockade isär det i fredags och dödförklarade det.
Jag utlovades garanti åtgärd
Med tanke på generell komponentbrist o min uppdatering av ramen i det garantiärendet blir det intressant hur Spec agerar.
Fick ivf ett snabbt ihopsatt tråkhjul av butiken till låns. Sjysst!

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Är det så gammalt hjul så är det inte EXP, då har vi klargjort det iallafall.

Just nav och hjul finns ganska gott om faktist, trots komponentbrist. Så du behöver nog inte vara så orolig.

Berk

Aktiv medlem
Med tanke på generell komponentbrist o min uppdatering av ramen i det garantiärendet blir det intressant hur Spec agerar.

Bikester har på lager med snabb leverans, om du vill cykla direkt igen. Jag köpte själva en ratchet när min Syntace ratchet gick sönder. Fick senare en på garanti, men tyckte att det var bra att har en i reserv.

Kneecap

Aktiv medlem
Bikester har på lager med snabb leverans, om du vill cykla direkt igen. Jag köpte själva en ratchet när min Syntace ratchet gick sönder. Fick senare en på garanti, men tyckte att det var bra att har en i reserv.

Tjena!

Fast det kan ju vara navkroppen som gett sig. Skulle vara förvånad om SCS inte har Ratchet på lager, ingen brist på dom så vitt jag vet. Då hade han ju gått tillbaka hjulet direkt.

Berk

Aktiv medlem
Tjena!

Fast det kan ju vara navkroppen som gett sig. Skulle vara förvånad om SCS inte har Ratchet på lager, ingen brist på dom så vitt jag vet. Då hade han ju gått tillbaka hjulet direkt.

Kanske har du rätt.

Men DT nav kroppen går inte ofta sönder medan racheten är känsligare. Och 36t och 54t ratchet verkar vara slut hos tysken.

Kneecap

Aktiv medlem
Kanske har du rätt.

Men DT nav kroppen går inte ofta sönder medan racheten är känsligare. Och 36t och 54t ratchet verkar vara slut hos tysken.

Tjena!

Kanske har försvunnit sista tiden då. Men av erfarenhet så vet jag att när det gäller garantier så finns det extra lagersaldo.

Rompa

Aktiv medlem
Det är nog inte ens Specialized som behöver agera, det kommer bli Cycle Service som får agera.

Topp