Specialized Stumpjumper FS - The tråd

lundatok

Aktiv medlem
Nu kanske jag förstod fel, SjST är om jag förstod rätt en direkt arvtagare till Camber. Så om det är stor skillnad eller inte kan man väl diskutera.

shro0maz

Aktiv medlem
Ja och Nej...ST är lite "slackare" med kortare styrstam samt mer stabil utför
ST står för short travel, och om den är mer stabil utför är jag inte benägen att hålla med om ..
FBBCBC4E-ABBE-4F61-891C-5F8654CFDCDB.png

vad bassersr du ditt uttalade om mer stavil utför på?

ja ST tanken att vara camberns eftergångare.
Jag har en Specialized Enduro 2018 S-Works idag.

Den känns lite för mycket cykel för det jag cyklar på.

Funderar nu på att Sälja Enduroramen och köpa en SJ ram, flytta över allt.
Men frågan är hur min 160mm gaffel blir på SJ?
Känna som det borde funka?
Annars: Går det att byta air-shaft i en Öhlins dämpare så den blir 150mm?

Nån input?
ja de går bra o byta shaft men du kommer inte ha några problem alls med en 160 gaffel på SJ, jag kör 170 och fan så mkt bättre hojj utför än med 150

VKruger

Aktiv medlem
Någon som testat "Flip the chip"? Tycker jag slår i pedalerna ovanligt mycket och tänka testa att köra den i det högre läget.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag hade samma känsla som du men efter att ha flippat den till det högre läget så har islagningarna minskat avsevärt för mig. Jag har glömt den i det höga läget så jag har kört så i Järvsö oxå och det gick lika långsamt som vanligt nerför.

Jacoba

Aktiv medlem
Jag blir galen, vad är det som låter på min stumpjumper? Det knakar. När jag trampar, oavsett om jag trampar med båda eller bara en åt gången.

Ni med senaste Stumpjumpern, kör ni med någon trevlig bash/kedjestyrare? Two bolt iscg 05, vad är det för hittepågrejer?

Tänkte sno den från Enduron, men det gick ju inte alls då jag inte sett att det var något nytt system. Skulle helst ha något väldigt liknande.
Visa bilaga 383959

Förövrigt cyklade jag Jämtlandstriangeln förra veckan och fick känna på en riktig heldag på cykeln??
Visa bilaga 383960

Även svarta DH-banan är testad. Hjärnspöken från förra årets nyckelben sänkte garanterat farten mer än cykelns kapacitet ?
Visa bilaga 383961
Hittade du nån bra lösning gällande 2-bults Bash Guard? Jag känner att jag skulle behövt en på min SJ.... Vad händer om man köper den du hade en bild på och bara skiter i att skruva fast tredje bulten?

Per84

Medlem
Någon som testat "Flip the chip"? Tycker jag slår i pedalerna ovanligt mycket och tänka testa att köra den i det högre läget.

Flippade på min ST, men gillade inte alls det höga läget och flippa tillbaka efter 2 rundor.
Har nog lärt mig att planera efter låg cykel nu.
Slår i, men inte lika ofta.

johan44

Aktiv medlem
Flippade på min ST, men gillade inte alls det höga läget och flippa tillbaka efter 2 rundor.
Har nog lärt mig att planera efter låg cykel nu.
Slår i, men inte lika ofta.
Hur vänjer man sig? Jag älskar min stumpy (har en giant trance också, inte lika kär) men stumpyn är sjukt låg och jag går i hårt och ofta...

Per84

Medlem
Hur vänjer man sig? Jag älskar min stumpy (har en giant trance också, inte lika kär) men stumpyn är sjukt låg och jag går i hårt och ofta...

Jo den är låg, slår nog i en trampa varje runda...
Men man bitar ihop och kommer igen :)

Höga läget på ST var för mig inget alternativ..
Men provcykla en LT på höga läget och den kändes mer ok 👍🏻
Märkbart härligt att inte slå i lika mycket.

dnleriksson

Aktiv medlem
Hittade du nån bra lösning gällande 2-bults Bash Guard? Jag känner att jag skulle behövt en på min SJ.... Vad händer om man köper den du hade en bild på och bara skiter i att skruva fast tredje bulten?
Nej, har inte löst det än... Var nåt som gjorde att det inte gick bra att skruva dit den jag hade, men minns inte vad. Tycker knappt det känns ok att skruva en bash i bara två skruvar heller. Känns som det skulle kunna knäckas i sidled?
Finns ju några i världen så nån borde väl löst det här! Har inte forskat vidare nåt själv dock.

Edit: var tvungen att forska lite nu!
Ser ju bara halvt ok ut det här tex:

Senast ändrad:

InlineOla

Aktiv medlem
Den här går väl snart under benämningen "retro" (2013 modell) men efter några år i halv träda o mestadels landsvägskörning har jag kostat på den en tvättning, nya bromsbelägg, luftning av bromsarna samt nya däck. Reverbstolpen har jag efter två garantibyten och ett gäng servicar gett upp hoppet om så kör nu med vanlig stolpe.
IMG_20200607_124415.jpg

lidalooparn

Aktiv medlem
Beställde en LT idag
Tänker köra groundcontrol tubeless i sommar
Hur upplever ni det är att jobba med dessa fälgar? Lätt att nöta ned dem?

Per84

Medlem
Beställde en LT idag
Tänker köra groundcontrol tubeless i sommar
Hur upplever ni det är att jobba med dessa fälgar? Lätt att nöta ned dem?

Vad menar du med att jobba med dem? Att cykla med dem eller att göra den tubless?
Om det är att göra dem tubeless så är det lätt som en plätt.

lidalooparn

Aktiv medlem
Har en Camber med alufälgar och nu en LT med traverse kål hjul. Ali hjulen har jag kört sönder rätt lätt. Hur håller LT o ekrarna i kål 🥬 hjulen jämförelsevis?

Nej, har inte löst det än... Var nåt som gjorde att det inte gick bra att skruva dit den jag hade, men minns inte vad. Tycker knappt det känns ok att skruva en bash i bara två skruvar heller. Känns som det skulle kunna knäckas i sidled?
Finns ju några i världen så nån borde väl löst det här! Har inte forskat vidare nåt själv dock.

Edit: var tvungen att forska lite nu!
Ser ju bara halvt ok ut det här tex:
tack för tipset! Den såg ju ok ut men skulle gärna ha en variant med kedjestyrare. Får leta vidare! Hör av mig om jag hittar nått!

lidalooparn

Aktiv medlem
Har börjat få knä problem efter 2v med SJn
Anmärkte hos Scs om att min reach är 2-3cm kortare än på min Epic men att d skulle vara i sin ordning. Både min Epic o SJn är stl L
Tillvänjning?

DanielS

Aktiv medlem
Förtydligande
Jag kan inte sitta lika långt bak som på min Xc hoj skiljer 2,5cm.
kan d skapa knäproblem?
Du menar att sadel-position i förhållande till vevpartiet skiljer 2.5cm? Ja det kan så klart ge problem, men exakt hur relaterat det är till knän vet jag inte. Men du kanske kan byta till en sadelstolpe med mer setback om du vill ha samma sitt-position? Och kanske en sadel med mer utrymme för justering.

jonte987

Aktiv medlem
Jag tycker också det känns knas på moderna cyklar. Blir bättre med setback men då pajar man sta så man får vänja sig. Jävligt lång rach kompenserar också.

Flytta klossarna bakåt?

DanielS

Aktiv medlem
Jag tycker också det känns knas på moderna cyklar. Blir bättre med setback men då pajar man sta så man får vänja sig. Jävligt lång rach kompenserar också.
Vid sittande cykling på skapligt platt mark så borde man väl vilja ha en position som på en landsvägscykel, knät över pedal-axeln? Och då spelar väl sta ingen större roll? Brant sta - sadeln långt bak för samma knäposition, och tvärt om?

jonte987

Aktiv medlem
Vid sittande cykling på skapligt platt mark så borde man väl vilja ha en position som på en landsvägscykel, knät över pedal-axeln? Och då spelar väl sta ingen större roll? Brant sta - sadeln långt bak för samma knäposition, och tvärt om?
Möjligen men jag har fått förklarat för mig att så jobbar man inte nu för tiden.
Det vore meningslöst att bygga brantare och brantare sta och sen kompensera med större setback.
Jag tycker som sagt själv det känns onaturligt men förböttras med 515mm till styret

VKruger

Aktiv medlem
Jag ändrade eftersom jag slog i pedalerna som satan. Trots att det bara skiljer typ 6mm blev det en enorm skillnad för mig. Oklart om det beror på det eller på placebo men skillnad blev det.
Samma här, kör mest stigar blandat uppför och utför. Dit jag ska på semester är det ännu plattare :)
Hade det varit så att semestern blev ex Åre hade jag låtit det vara.

Tilläggas ska väl att jag även höjt gaffeln till 140

lidalooparn

Aktiv medlem
Samma här, kör mest stigar blandat uppför och utför. Dit jag ska på semester är det ännu plattare :)
Hade det varit så att semestern blev ex Åre hade jag låtit det vara.

Tilläggas ska väl att jag även höjt gaffeln till 140
Kör rejält stök o slår i pedaler som jag gjort med gamla hojen. Tyvärr är pedalerna där av kål o hyfsat nernötta, men frånsett de 6mm skulle jag vilja veta meningen med mindre flack inställning på en hoj avsett för stig

Spindelbenen

Aktiv medlem
Kör rejält stök o slår i pedaler som jag gjort med gamla hojen. Tyvärr är pedalerna där av kål o hyfsat nernötta, men frånsett de 6mm skulle jag vilja veta meningen med mindre flack inställning på en hoj avsett för stig
Det finns väl ingen mening med det vad jag kan se... Men jag har sjukt taskig koll och gör bara de inställningar som funkar för mig.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Såklart. Men sjukt mycket dyrare :giggle:
Jag tycker att den höga inställningen funkar toppen. Hojar samma saker som med den lägre men utan att slå i och jag har 170mm nu och det är kort nog när det kommer till vevarna för mig som är 187cm lång. Jag är nog inte bra nog för att märka någon skillnad i geometri och hur hojen uppför sig etc.. Har även hojat ett par ggr i Järvsö med den höga inställningen eftersom jag helt glömde bort att vända på brickorna och det gick lika uselt som med den låga.

lidalooparn

Aktiv medlem
Har kört med min sedan juni. Är det fler som tycker att Kol hjulen är särskilt känsliga för repor o skador från stenar o bröt ?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer