Specialized Stumpjumper FS - The tråd

Precis, det var den jag syftade till. Hade egentligen spanat in mig på en Canyon Neuron men i och med att jag har rabatt hos en återförsäljare av just Specialized så kollade jag in Stumpjumpern. Ska kolla in Allebike Alpha som du tipsar om!
Varken växlar, bromsar eller dämpare är direkt spännande på den cykeln. Comp-modellen har mer rimliga komponenter, men den kostar ju en slant mer.

Varken växlar, bromsar eller dämpare är direkt spännande på den cykeln. Comp-modellen har mer rimliga komponenter, men den kostar ju en slant mer.
Jag har sneglat på comp-modellen som skulle kosta mig 30k, vilket är precis vid min smärtgräns. Svår balansgång det här, samtidigt som det känns som alldeles för mycket cykel för en nybörjare så avskyr jag att konsumera och vill helst undvika att jag om 1-2 år kommer vilja uppgradera.

En comp för 30k? Det är väl bara slå till. Den har väl listpris på typ 54k. Det är snudd på halva priset.

Ok efter de första rundorna på grusväg så motsvarar S4 SJ EVO en XL på SP SJ LT 19 - 20 storleksmässigt.
Kört enbart i öppet läget 64,5 HA, bak om det är HIGH el LOW har jag inte hunnit kolla
Känns mer "Rowdy" än SJ LT 19-20 helt klart, kanske mer lite som Ibis Ripmo någonting...

Jämförbar med min SP Enduro Comp i låst dämpare fram och bak med SJ Evo Expert i helt öppet läge, så är SJ Evo lättare samt är 15-20% mer tramp-effektiv på platten. Annars är det mer el mindre samma geo samt storlek.

SJ Evo är "seamless" Trai/ Enduro men ersätter inte Enduron i tuffare terräng utan kompletterar mer. Dock så skall jag prova Flottsbro och Väsjö Bikepark kommande vecka.

Skall testa i morgon med mer med inställningar HA och BB samt dämpare.
Allt känns dock helt "rätt"...de e bar å åk som Stenis säger...se till och köp en :-)
Vad väger den? En bit över 14 utan pedaler, verktyg och vattenhållare?

Någon som har en uppfattning på vad ett kejdestag för en MY19 Carbon kostar?
Pinne i bakväxeln idag resulterade att växelörat snurrade på kedjestaget istället för att böjas. Provar med att laga med epoxi nu men om det inte går måste det bli nytt kedjestag...

Någon som har en uppfattning på vad ett kejdestag för en MY19 Carbon kostar?
Pinne i bakväxeln idag resulterade att växelörat snurrade på kedjestaget istället för att böjas. Provar med att laga med epoxi nu men om det inte går måste det bli nytt kedjestag...

jag köpte på SCS i förra veckan och det kostade typ 250spänn.

Nu verkar min epoxylagning ha blivit riktigt lyckad, men ska in till LBS till veckan så får ta en prisuppgift då. Åtekommer när jag vet, 250kr låter ju mer som gummiskyddet för kedjan

Tjena Stumpjumpers. Har sålt min Scott Spark 930 och kikar nu på en -20/-21 Stumpjumper eller ST. Bor i platta Gävle, kör mc-endurospår, brötstigar och liknande. 40+ men lekfull, dock inga höga hopp och drops. Vill ha en popig hoj! Vad ska jag satsa på för stumpy? Spelar det nån roll? Cyklar enbart för att ha skoj på stig. Ej intresserad av grusvägscykling. Siktar på nån av alumodellerna då detta blir en andracykel. Snälla hjälp en förvirrad själ!

Tjena Stumpjumpers. Har sålt min Scott Spark 930 och kikar nu på en -20/-21 Stumpjumper eller ST. Bor i platta Gävle, kör mc-endurospår, brötstigar och liknande. 40+ men lekfull, dock inga höga hopp och drops. Vill ha en popig hoj! Vad ska jag satsa på för stumpy? Spelar det nån roll? Cyklar enbart för att ha skoj på stig. Ej intresserad av grusvägscykling. Siktar på nån av alumodellerna då detta blir en andracykel. Snälla hjälp en förvirrad själ!
Är 55 och kört camber innan. Kör Hellas stök o fegar på drops. SJ expert LT är jag helt nöjd med. Kör man enbart stig är LT skönast med sin flacka framgaffel. På grusväg är den mer som en trög bandvagn

Det ska ju komma en modell som ersätter LT och ST med slaglängd mitt emellan, utöver EVO. Kanske något som kan vara intressant?

Om du vill köpa en 2020 så beror det nog på vår du cyklar. Som looparn skriver så är LT rätt seg på transport men väldigt rolig i skogen. ST är nog kvickare, fast den har jag inte provat. Lite sugen på att köpa en extra klyka och dämpare för att få två cyklar i en.

Byggde nya Stumpjumpern idag, blev Pirelli S 2.4 Trail med Nube50 korv, plockade ur tokens , vetefan hur man tänkte med 30t fram och Eagle 10-52 :),

IMG_3635.JPG

Någon som har en idé var man kan få tag i en Long travel Stumpjumper link S186300001 så jag kan göra om min ST till en LT?

Delen verkar helt slut och SCSGBG sa att ja kanske kan få tag i den i Maj.

Någon här som kan komma med bra råd till en vilsen själ? Cyklar nu på en HT när lvg-hojen vilar men skulle vilja ha en heldämpad stigcykel. Har en bekant som ev skall sälja en Stumpjumper fsr comp carbon från 2017 för ca 25k. Sitter öhlins bak och pike fram. Är det en vettig cykel eller skall jag leta nyare och kanske lite mindre slaglängd?

Slaglängden på 150/135 som jag antar att en 2017 har tycker jag är mysigt i den terräng jag hojar i, vilket kanske är lite mer åt det stökiga hållet. Däremot så vete tusan om en comp carbon från 2017 är värd 25k? Åas är det ju upp till köparen att avgöra huruvida den är värd det eller inte.. Jag sålde grabbens 2019 comp alu i höstas för 15kkr. det var kanske ett underpris men ändå... Men att det är en vettig cykel tycker helt subjektivt jag.

Så du sålde en då ny/årets modell för under halva priset?
kan tycka att prisdialogen hör inne ofta inte speglar verkligheten. Eller så är jag bara naiv ?

Hade nog inte fått i mig kaffe när jag skrev - skulle ha stått 1 år sedan samt att det var en '18 :LOL:.
Min poäng var att det kändes saftigt för en '17. Nu tycker jag Spez i överlag är övervärderat men men.

Har själv en Stumpjumper -17 med Pike fram och Öhlins Coil bak. (dock med expert spec). Bakdämparen gör cykeln betydligt mer kapabel och är riktigt bra. Det blir betydligt mera dämpad med Öhlins och passar bättre i stökig och utförsorienterad terräng. Cykeln blir helt annan med luftdämpare. Poppigare, men också inte lika finkänslig. .

Tycker också att det kan vara lite att ta i med 25k för Comp. Den är trots allt två gen gammal och med lägsta spec. Öhlinsdämpare väger upp dock.

Någon här som kan komma med bra råd till en vilsen själ? Cyklar nu på en HT när lvg-hojen vilar men skulle vilja ha en heldämpad stigcykel. Har en bekant som ev skall sälja en Stumpjumper fsr comp carbon från 2017 för ca 25k. Sitter öhlins bak och pike fram. Är det en vettig cykel eller skall jag leta nyare och kanske lite mindre slaglängd?
Som referens så gav jag 35k för min nya Propain Tyee med värsta Lyrik och Super delux versionerna + annat bling.

25k känns dyrt för en 3-4 år gammal hoj. Man måste anta att båda dämparna måste servas, länkage lager bytas och däck + kedja är inne på sista versen. Är direkt 3000-4000kr extra utgift där.

Tänkte tips folk här då jag kom över denna ram när jag bara slösurfade.

Specialized Stumpjumper EVO LTD - 29" CARBON MTB Frame - 2020 - Troy Lee Designs
Storlek S2 (medium?).
$1800 euro, ink dämpare.

Grym deal.
Om någon hittar en 2019/20 27.5"-ram löst så är jag intresserad. ;-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp