Specialized Turbo Creo SL

ForesterGuy

Aktiv medlem

Bilagor

• 1563289164-specialized-s-works-turbo-creo-sl-review-1563289109.jpg
    1563289164-specialized-s-works-turbo-creo-sl-review-1563289109.jpg
    173.5 KB · Besök: 57
AX3L sa:
Det sjuka med en sån är ju att den lär gå fortare utan el, givet att den är laglig dvs.

Tjena!

För ganska många cyklister så går den ju helt klart fortare med el. Den hugger ju inte förens 45 blås. 45 är inget jag marchar i tio mil. Alltså är den snabbare än mig. Med ett gäng som står med extrapack på vägen runt Vättern så är man inte långt ifrån att nosa på rekordtiden.
Men ja, jag kan lätt komma upp i över 45 under enstaka stunder.

Den har ju inte så mycket terrängegenskaper, så på så sätt uppmuntrar sen ju inte till lagbrott iaf. Finns säkert en del cykelpendlare som kan tänka dig den där, trots att det är en Specialized.

Kneecap sa:
AX3L sa:
Det sjuka med en sån är ju att den lär gå fortare utan el, givet att den är laglig dvs.

Tjena!

För ganska många cyklister så går den ju helt klart fortare med el. Den hugger ju inte förens 45 blås. 45 är inget jag marchar i tio mil. Alltså är den snabbare än mig. Med ett gäng som står med extrapack på vägen runt Vättern så är man inte långt ifrån att nosa på rekordtiden.
Klassas som moppe i Sverige alltså. Om du aspirerar på rekordtid runt Vättern får du varken köra moppe eller s.k. elcykel.

Förstår inte varför man skulle vilja pendla på det fula missfostret. Den har ju samma nackdelar som en vanlig räser, klena däck och punkteringar mm.
Den här är ju bättre på alla sätt, så slipper man låtsastrampa också:
64D9A783-5576-464B-9C36-977A246D2542.png

"Kill the assist, and the Creo still rides like a normal bike. There's no perceptible drag from the motor system, and, unassisted the Creo rides crisply on flat roads and descents. Accelerate or climb with the motor off though and you'll feel this bike's weight, which is 12 or more pounds more than that of a $10,000 carbon race bike. Still, this isn't an e-bike that needs its assist on full time because there is so much parasitic loss in the motor to overcome."

Utan motor får jag mer träning än på en vanlig cykel tack vare vikten, när jag börjar bli trött så slänger jag på eldriften och bara cyklar vidare.

Kanske perfekt 60 års present till min höftledsopererade far?

Det var priset bara....och att cykling endast måste vara extrem träning, det får aldrig vara att man cyklar på en elcykel än tar bilen till jobbet, aldrig aldrig aldrig.

ooms sa:
Kneecap sa:
AX3L sa:

Tjena!

Klassas som moppe i Sverige alltså. Om du aspirerar på rekordtid runt Vättern får du varken köra moppe eller s.k. elcykel.

Lär dessutom bli riktigt tufft eftersom den bara assisterar till 45 .

M

Kneecap sa:
AX3L sa:

Tjena!

I Sverige assisterar den bara till 25km/h då vi har lagar för det, som i många andra EU-länder.

ooms sa:
Den har ju inte så mycket terrängegenskaper, så på så sätt uppmuntrar sen ju inte till lagbrott iaf. Finns säkert en del cykelpendlare som kan tänka dig den där, trots att det är en Specialized.

Ja mina 6 mil landsväg enkel resa hade den passat perfekt till. Allt är inte innerstan.

Stumpy sa:
Spacekitty sa:
Men $ 14'000 är ganska mycket, det är inte för vanliga Svennebanan pendlaren.
Rätt många Svennebananpendlare som transporterar sig med fordon för över $ 14'000.

Alla dom bananerna tycker att jag inte är riktigt klok som betalat 100 TKR för min cykel, det är inte dessa som köper det här coola fordonet. Den är för tandläkare och entusiaster som vill ha balla grejer, jag hade köpt en om jag haft mycket längre till jobbet, och jag känner mig nästan övertygad om att Muffins sitter och väntar på att den ska gå att beställa.

Senast ändrad:
Manurhin2 sa:
Lär dessutom bli riktigt tufft eftersom den bara assisterar till 45 .

M

Tjena!

Nja, det gör ju att du kan spara energi på tunga sträckor för att ligga på farter över 45 där man kan göra det utan hjälp.

Cerro, Jo så är det ju. Men det går ju att importera. Hörde rykte idag om att det redan ligger beställningar på toppmodellen i Sverige.

Precis, och eftersom man behöver snitta över 45 och man oftast håller skapligt jämn hastighet betydligt över så blir det jobbigt med 12 kilo "cykel" .
Skulle säga perfekt sub-7-cykel.

M

cerro sa:
Kneecap sa:
AX3L sa:

Tjena!

I Sverige assisterar den bara till 25km/h då vi har lagar för det, som i många andra EU-länder.
Man får väl hoppas att butiker och verkstäder är så pass seriösa att de avstår frestelsen att hjälpa mindre nogräknade kunder att kringgå detta, jag misstänker att det kliar i fingrarna på många handlare att vara "hjälpsamma" om det står en kund där beredd att langa upp 100k+ kronor... För assistans upp till 25 km/h känns ju rätt meningslöst på en racer, och är nog en dealbreaker för många som önskar sig denna typ av fordon.

jonte987 sa:
Raggamuffin sa:
Fast för t ex min del hade den gärna fått moppe-klassas och köras i 45 km/h.

Vad är fördelen? Får du så mycket träning av köra den i 45? Miljön? Roligt? Får köra några mil innan man sparar in det på bensin

Jag har ca 2.5 timme cykling enkel resa, det ger att jag får gå upp väldigt tidigt när jag vill pendla med cykel. Resultatet är att jag inte har den möjligheten och även viljan att göra det så ofta. Hade jag kunnat lägga mina vanliga 200 W på pedalerna och få hjälp med 15-17 knyck till så hade tiden kortats ner betydligt och jag hade kunnat cykla oftare. Har kikat på en Turbo Vado redan men den klickar inte riktigt.

Miljö eller spara bensin struntar jag i.

Fråga/antagande :
Jag har aldrig elcyklat vad jag kommer ihåg men är det inte så att när en elcykels assistans kopplas ur så är den tyngre att trampa än en vanlig cykel om man bortser från vikten?

M

Denna modell har inte det motståndet från elmotorn.

Men som med all ny teknik kommer det att sippra ner till billigare modeller om nåt år

Perfekt bilersättare för pendling

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp