Specilized Enduro eller Stumpjumper eller något annat?

Obed

Aktiv medlem
Det är rea på många cyklar just nu. Kanske dags att byta upp sig till en 650b 27,5".

Snacket går på stan att man ska ha flack styrvinkel. Så nu flackar jag runt efter den rätta vinkeln.
Sist köpte jag fel med på tok för brant styrvinkel Santa Cruz Blur LT med för kort topprör. Dumt att göra fel igen.

Duger Stumpjumper (67 grader) eller ska man ha Enduro (65,5 grader) eller något annat?

Det är som sagt rea så priserna kommer i ett annat läge. Men visst är de dyra vanligtvis.
Föreslå gärna något mer prisvärt.

Båda cyklarna är grymma. Vilken terräng du kör mest är nog frågan som avgör valet.

YT är och förblir numero uno i mina ögon, grym spec och snygg design. Dock är det postorder och jag vet inte hur du ställer dig till det.

Egentligen kör jag mest kring Göteborg och sällan någon fjälltur. I bikeparks har jag en DH.
Men väldigt många tycks cykla omkring på sina AM-hojar på 160 i slag och tycka det är bäst så jag vet inte vad jag ska tro.
Kanske är det roligare med krallig AM än dh.

För svensk skog borde ändå 140-150 i slaglängd räcka mer än väl.

YT har man bara hört bra om. Jeffsy finns bara i 29. Capra i så fall
Synd att de är svarta. Låter löjligt men vill inte ha en sjunde svarta cykel.

Ta en titt på Horsethief och Ponnyrustler http://salsacycles.com

Jag åker runt på min Enduro i plattskog och tycker det funkar superbra. Men skulle klara mig minst lika bra med en Stumpy tex, jag tycker det beror på hur mycket extra marginal du vill ha. Personligen gillar jag lite extra därav att jag har en 160 hoj.

Lillgammal sa:
Vad cyklar du för något? Karlssonialized har för övrigt urusel bang for buck
Han kör på en Santa Cruz Blur LT.

Lillgammal sa:
YT är och förblir numero uno i mina ögon, grym spec och snygg design. Dock är det postorder och jag vet inte hur du ställer dig till det.
Om priset på en YT Capra comp 1 är det samma som Specialized Enduro FSR Elite 650B hade du valt den ändå? Dom är väl rätt likvärdiga i komponentnivå och geometri?

mikipedia_ sa:
Ta en titt på Horsethief och Ponnyrustler http://salsacycles.com

Jag åker runt på min Enduro i plattskog och tycker det funkar superbra. Men skulle klara mig minst lika bra med en Stumpy tex, jag tycker det beror på hur mycket extra marginal du vill ha. Personligen gillar jag lite extra därav att jag har en 160 hoj.
Tror Obeds budget är sub 30kkr så salsacyklarna går nog bort även om de är fina.

@pbeijer
Personligen, skulle jag ha valt Spesh över YT givet samma pris just för att den går att lätt fixa komponenter till här i Sverige, då märket är lika vanligt här som baksnus, lets dance fredagsmys och thailandresor.

Kan tillägga att just så var fallet för mig, jag kunde köpa årets modell av enduro comp för 25.5k eller köpa capran för någon lapp mer så då blev det enduron. Dock får man ta det goda med det onda, spesh har en hel del proprietary bullshitlösningar på allt som 142+ bakhjul vilket inte är kompatibelt med andra märken, proprietary campy headset och egen monteringssats för bakdämpen. Å andra sidan har enduron plats för vattenflaska så det är ju i alla fall något :)

Jag har precis bytt upp mig från en stumpjumper Evo 2012 26" till en Enduro elite 650b 2015. Stumpjumpern var riktigt allsidig i all slags terräng och bangade varken brötiga endurosträckor eller fjällcykling samtidigt som långkörare på flera mil gick finfint.
Enduron är minst lika bra till vanlig stigcykling och klättrar lika bra, men är som ett godståg nerför! Sväljer allt med hull och hår och går nästan obehagligt snabbt nu innan man vant sig. Det enda som är lite fördel stumpjumpern är branta tekniska klättringar, då man får bända och bryta lite mer med enduron (65,5 Ha)
Nu drar ju enduron stor fördel av att det är en modernare cykel, 27,5" hjul och framförallt mycket trevligare dämpning för allsidig cykling (Pike/monarch plus Vs revelation/fox rp2) men slutligen, mitt tips är enduron alla dagar i veckan.Den kräver lite mer, men jag personligen som varit en fegis utför har igen det mångdubbelt! En sjukt härlig hoj! Min enduro elite 650b väger in på 13,6 med tunga malletpedaler och stumpjumpern ca 13,3 med lite köttigare däck och tunga pedaler, så skilnaden där är försumbar tycker jag.

Jag var inne på att bygga ihop Enduro både en och tre gånger tidigare i år men efter mkt letande så lyckades jag aldrig hitta en ram i kokos till ett rimligt pris så jag slog till på en stumpy i stället (lös ram) för ca. 2,5 vecka sedan.
Har inte satt ihop den ännu så kan inte göra kommentar ännu men jag hoppas jag gjorde rätt val.
Har provat HA67 och 140mm tidigare dock och det funkar utmärkt så jag är inte orolig...

Men är det fokus på utför och lite mer marginal så är nog en Enduro rätt val.
Vanlig stig, allsidighet och lekfullt snärtig så är det kanske bra att inte gå all in.

Edit:
När ja började cykla "riktig" stig för sex år sedan så körde jag med XC cykel. Och ett halvår senare så köpte jag en stighoj med 69 grader styrvinkel och den var jag nöjd med i två år.

För inte så många år sedan så hade DH-hojar styrvinkel på 67 så det bör vara alldeles fullt tillräckligt för stig.
Cyklar handlar "alltid" om kompromisser och trade off's. Samma cykel är inte bäst på allt men många är bra på tillräckligt mkt.
Det handlar om att tänka ut vad som är viktigast för dig och var du vill lägga fokus.

Senast ändrad:
Lillgammal sa:
@pbeijer
Personligen, skulle jag ha valt Spesh över YT givet samma pris just för att den går att lätt fixa komponenter till här i Sverige, då märket är lika vanligt här som baksnus, lets dance fredagsmys och thailandresor.

Kan tillägga att just så var fallet för mig, jag kunde köpa årets modell av enduro comp för 25.5k eller köpa capran för någon lapp mer så då blev det enduron. Dock får man ta det goda med det onda, spesh har en hel del proprietary bullshitlösningar på allt som 142+ bakhjul vilket inte är kompatibelt med andra märken, proprietary campy headset och egen monteringssats för bakdämpen. Å andra sidan har enduron plats för vattenflaska så det är ju i alla fall något :)

Vilka komponenter är lättare att hitta förutom växelöra? Det är ju snarare svårare till Specialized med deras egna dämparinfästning.
Vanliga 142-hjul passar också så plusset är inte så mycket att bry sig om sålänge det inte handlar om att sälja hjulen eller om man vill ha fler hjulpar. Dessutom är det väl bara de dyrare modellerna som har + eller minns jag fel?

dnleriksson sa:
Lillgammal sa:
@pbeijer

Vilka komponenter är lättare att hitta förutom växelöra? Det är ju snarare svårare till Specialized med deras egna dämparinfästning.
Vanliga 142-hjul passar också så plusset är inte så mycket att bry sig om sålänge det inte handlar om att sälja hjulen eller om man vill ha fler hjulpar. Dessutom är det väl bara de dyrare modellerna som har + eller minns jag fel?

Det är vad jag menar, specialized har efterblivna lösningar som gör det svårare att hitta eftermarknadsprylar. Formulerade mig kanske dåligt, men alla deras "egna förbättringslösningar" ser jag som stora minus (det onda).

vill du ha plats för lera får du köra 26" på spesh enduron, sist jag åkte pån så fick jag stanna och rensa ram/bakhjul mitt i åket...

blev lite nyfiken så kollade upp det, verkar som dom tagit bort bryggan på "seat stay" för 2016, kanske man får fint flex istället :)
Edit: stumpjumpern har blivit av med bryggan, men enduron ser ut ha kvar "bromsklossen"

Senast ändrad:
konken sa:
vill du ha plats för lera får du köra 26" på spesh enduron, sist jag åkte pån så fick jag stanna och rensa ram/bakhjul mitt i åket...

Körde med 2.4" bak i dödsgegga i Åre utan problem, kör snabbare så flänger du av bajsleran från däcket och på ryggen istället :D

bakhjulet låser sig totalt... beror väl på leran, det här var på madeira, körde inte långsamt direkt
det är ju ganska idiotisk konstruktion kan man tycka, är väl anledningen till att dom tog bort den på stumpjumpern också, men på enduron så vill dom väl inte offra styvhet, stagen är ju såpass smala också

dnleriksson sa:
Så jobbigt är det faktiskt inte. Det är ju inte varje dag man byter dämpare och hjul direkt :-)

Sant. Har ägt Enduro 130 för en tid sedan. Dessutom är märket så vanligt att det finns tredjepartslösningar.

Är Stumpy fsr med fatty-däck något att ha eller bara löjligt? Man skulle ju kunna lägga på vanliga 2,4"-däck om det blir för fett och samtidigt få väldigt bra frigång mellan däck och ram. Då slipper man rikta hjulen någonsin.

https://www.evanscycles.com/en-se/s...-fsr-comp-6fattie-2016-mountain-bike-EV250228

Obed nämner ju inte att han kan få en Enduro med motsvarande spec för 25 kkr. Normalpriset är ju närmare 60 lappar.

dnleriksson sa:
Så jobbigt är det faktiskt inte. Det är ju inte varje dag man byter dämpare och hjul direkt :-)

Jag hajar inte heller det där. På min Camber köpte jag andra hjul (142 istället för 142+) och den justeringen tog visserligen säkert en minut men både sadel, stolpe, styre, stam, gaffel, dämpare, växlar, bromsar etc är saker jag kan ersätta med typ vilka andra saker som helst. Gaffel/dämpare är Fox och är så vitt jag förstår inga spezial mot andra märken. Grejen är ju den att de flesta av de stora märkena har sina egna lösningar på olika saker. Canyon har ju sin egna styrlagerspänningsmojäng och Trek har säkert någon vevlagerstorlek som ingen annan har. Men så länge butikerna har saker är väl det skit samma? Annars får man väl hoja HT med fyrkantsaxel och ipressade styrlagerkoppar. Hajar inte att så många verkar tycka att det är såna enorma problem. Eller så har jag bara haft tur med mina Speshhojar för jag har aldrig upplevt några utmaningar med deras lösningar när det kommer till att ersätta några saker.

Obed sa:
dnleriksson sa:

Sant. Har ägt Enduro 130 för en tid sedan. Dessutom är märket så vanligt att det finns tredjepartslösningar.

Är Stumpy fsr med fatty-däck något att ha eller bara löjligt? Man skulle ju kunna lägga på vanliga 2,4"-däck om det blir för fett och samtidigt få väldigt bra frigång mellan däck och ram. Då slipper man rikta hjulen någonsin.

https://www.evanscycles.com/en-se/s...-fsr-comp-6fattie-2016-mountain-bike-EV250228

Jag kör en comp 6fattie!
Sjukt go.
Riktigt smidig och däcken har otroligt jövla grepp, bara man får till trycket.
Kan ta lite tid.
Nedför är den så jävla go, man får ganska mycket float av däcken vilket gör att du fullständigt mördar stenar och rötter nedför.

Jag är sjukt nöjd med min, men är lite sugen på att skaffa en enduro istället.
Eller.. Uppgradera 6fattien haha...

Johan A sa:
dnleriksson sa:

Jag hajar inte heller det där. På min Camber köpte jag andra hjul (142 istället för 142+) och den justeringen tog visserligen säkert en minut men både sadel, stolpe, styre, stam, gaffel, dämpare, växlar, bromsar etc är saker jag kan ersätta med typ vilka andra saker som helst. Gaffel/dämpare är Fox och är så vitt jag förstår inga spezial mot andra märken. Grejen är ju den att de flesta av de stora märkena har sina egna lösningar på olika saker. Canyon har ju sin egna styrlagerspänningsmojäng och Trek har säkert någon vevlagerstorlek som ingen annan har. Men så länge butikerna har saker är väl det skit samma? Annars får man väl hoja HT med fyrkantsaxel och ipressade styrlagerkoppar. Hajar inte att så många verkar tycka att det är såna enorma problem. Eller så har jag bara haft tur med mina Speshhojar för jag har aldrig upplevt några utmaningar med deras lösningar när det kommer till att ersätta några saker.

Detenda som är ett egentligt potentiellt problem är väl bakdämparinfästningen. Det vore lite kul att testa en fjäder dämpare t.ex. men då måste jag dlaffa en öhlinare. Och det känns mindre kul.

(Ja, jag kan köpa en bikeyoke, men tusen spänn för en kloss alu är inte direkt prisvärt heller).

Anders Lantz sa:
Henrikssons cykel har bra pris på Cannondale jekyll carbon 2
Jag är grymt nöjd med min.

Och deras bakdämp (pullshock) slussas ut med 2017-modellerna, typ det enda som är besvärligare att hitta reservgrejer till än specializeds proprietary skit.

Skulle jag vara dig Rogge så skulle jag sälja SCen och Turnern och ersätta den med en Enduro 27,5. One bike to rule them all.

Stalleballe

Mjo Stalle, har lagt en Enduro i varukorgen men ännu inte vågat checcka ut.

Så du tror den kan ersätts bägge åkdonen. Önskar att du har rätt.

Tillbaka
Topp