SpeedX Leopard - the first ever connected aero road bike

Hmm...

"Every bike frame stacks 207 folded layers, which ultimately
leads to a phenomenally light 1.2kg frame."

Exakt vad är det som är så fenomenalt med en ramvikt på 1.2kg?

Men lite häftig är den nog allt. Fräck lösning med belysningen och cykeldatorn.

Jeppe_E sa:
Hmm...

"Every bike frame stacks 207 folded layers, which ultimately
leads to a phenomenally light 1.2kg frame."

Exakt vad är det som är så fenomenalt med en ramvikt på 1.2kg?

Men lite häftig är den nog allt. Fräck lösning med belysningen och cykeldatorn.

Den billiga varianten blir ju rätt billig om man räknar att datorn motsvarar ungefär en Edge 800. Med dagens valutakurs blir det under 10kkr (+moms antagligen) för en kolfibercykel med full 105. Kan de hålla det är jag absolut spekulant när det är dags att köpa nytt nästa år.

Nu missar ni ju att det är en aeroram, och du får väl i alla fall dra av 200-300 gram för att få motsvarande vikt för en normal ram, typ, så den är inte blytung, men 1.2 kilo är inte bra direkt. 200 gram för mycket, men för de pengarna, så är det utmärkt.
Du får inte ens en lös aeroram för de pengarna.

Men, de har gjort den seriöst låg fram, det gillas. Inte många ramar som har över 400 i reach men under 570 i stack.

eketjall sa:
Stervelo sa:
Men, de har gjort den seriöst låg fram, det gillas. Inte många ramar som har över 400 i reach men under 570 i stack.
Bara typ alla temporamar.
Eh, alla? Läs på lite innan du skriver, det är många som blir galet höga fram vid större storlekar. När du vill ha en reach på runt 400 så kryllar det inte av ramar som är bra.

Ta cervelo S3, 396 reach, 605 stack eller om du ska över 400 så är det 405 reach, 630 stack.

Nu ser jag att du skrev temporamar, jag pratar om landsväg, det var det jag trodde och tråden heter "road bike" i slutet och då avses nog vanlig lvg.

Stervelo sa:
Ta cervelo S3, 396 reach, 605 stack eller om du ska över 400 så är det 405 reach, 630 stack.

Nu ser jag att du skrev temporamar, jag pratar om landsväg, det var det jag trodde och tråden heter "road bike" i slutet och då avses nog vanlig lvg.
Man kan väll sätta bockstyre på en temporam om man är efter geometrin?

eketjall sa:
Man kan väll sätta bockstyre på en temporam om man är efter geometrin?
Det har vunnits OS-guld med en så utrustad cykel.

Redigerat
Efter att ha vunnit silver i OS-tempot -96 byggde Jeannie Longo om sin tempocykel till en linjecykel.
Hon stack tidigt i loppet och lyckades hålla undan helt solo och vinna guld, 37 år gammal
2008, det är hon fyllde 50, var hon med i sitt 7e OS!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jeannie_Longo

Longo46_h.jpg

/Håkan

Senast ändrad:
Jag har en halv grads flackare gaffelvinkel på min tempohoj jämfört med min linjehoj. Det blir ungefär 1 cm längre front-center. Kedjestagen är även 2 cm kortare på temporamen. Om man är ute efter en mer aggressiv position på hojen så lär det fungera alldeles utmärkt även med bock eftersom sittställningen då närmar sig en tempoställning iaf.

HåkanC sa:
Efter att ha vunnit silver i OS-tempot -96 byggde Jeannie Longo om sin tempocykel till en linjecykel.
Hon stack tidigt i loppet och lyckades hålla undan helt solo och vinna guld, 37 år gammal
2008, det är hon fyllde 50, var hon med i sitt 7e OS!
Men hur mycket berodde det på aero och hur mycket på att hon var på mer EPO än Lance?

JT sa:
Jag har en halv grads flackare gaffelvinkel på min tempohoj jämfört med min linjehoj. Det blir ungefär 1 cm längre front-center. Kedjestagen är även 2 cm kortare på temporamen. Om man är ute efter en mer aggressiv position på hojen så lär det fungera alldeles utmärkt även med bock eftersom sittställningen då närmar sig en tempoställning iaf.

Jo, men det finns ju fler saker, trail och så vidare. Den lär ju vara gjord för att ha mer vikt över framhjulet och så.
Så jag skulle inte lägga dyra pengar på en sån lösning.
Men, det är klart att det går.

Tillbaka
Topp