Spendera mer tid i bocken?

Jockster

Ny medlem
Efter att jag ådrog mig en smärre ryggskada i vintras som nu visserligen har gått över, är jag stel som en planka och har betydligt jobbigare att cykla med händerna i bocken jämfört med förra säsongen.
Geometrin har inte förändrats, så felet ligger hos mig och inte på cykeln.

Vad vore lämpligast för att mjuka upp ryggen och kunna spendera mer tid i bocken?
(A): Harden the f**k up och bara cykla med händerna i bocken och vänta på att smärtan försvinner?
(B): Stretcha?
(C): Styrketräning?
(D): ?

Senast ändrad:
Allergia al vento skrev:
-------------------------------------------------------
> (D): Göra ett besök hos en naprapat och be om en
> besiktning och råd/övningar
>
> Skulle jag gjort utan att tveka, så man inte
> förvärrar skadan

Redan gjort - skadan kan inte förvärras har jag fått bekräftat.

Jag har gått på en massa såna där fjolliga corepass (gruppträning med fokus på rygg och mage) sedan i höstas. Känner skillnad mot tidigare, känns bekvämare i aeroställning. Tror att jag belastar rygg och axlar mindre när magen orkar hålla upp kroppen bättre i stället för att hänga tungt på armarna.

Eftersom jag numer tränar för att prova på triathlon, så kör jag ett mage/rygg pass (core) i veckan. Det har gjort underverk för mig map hållning och uthållighet i bocken. Jag kör mellan 30-60 minuter framför teven.
/Peter

Senast ändrad:
Som sagt, coreträning är det som gäller. Inte bara muskelstyrka utan rörlighet och smidighet också! Kör kortare pass i bocken och försök slappna av. Bygg på vart efter med längre och längre stunder.. det viktiga är att vara avslappnad i rygg och nacke.

Been there done that - too. Kämpa på!

Precis de alternativen du skrev.

Lägg in extra styrka och stretcha efter varje styrka och cykelpass.
Lägg in perioder i cyklingen med tid i bocken.
Slitsamt att pressa ryggen om det gör ont hela tiden under passet!!

Jag har jobbpendlat mycket på en gammal tempocykel med bullhornstyre. Då har man inget val annat än att sitta dubbelvikt. Det är fostrande. När man sätter sig på racern igen känns bocken väldigt upprätt och bekväm.
Bianchi_SS.jpg

Senast ändrad:
[A] HTFU - På kortare rundor 1-2h så försöker jag att ha händerna i bocken hela tiden. Efter några rundor så känns det mindre smärtsamt och jobbigt och nu framåt maj så känns det rätt naturligt. Har lagt gelkuddar under lindan nere i bocken då jag tidigare fick ont i händerna.

+1
Det är bara bra om det gör lite ont i ryggen. Då slipper man tänka på krampen i baksida lår som kommer krypande.

/E

MarcusS skrev:
> HTFU - På kortare rundor 1-2h så försöker jag
> att ha händerna i bocken hela tiden. Efter några
> rundor så känns det mindre smärtsamt och
> jobbigt och nu framåt maj så känns det rätt
> naturligt. Har lagt gelkuddar under lindan nere i
> bocken då jag tidigare fick ont i händerna.

JT skrev:
> Är tid i bocken ett självändamål?

Nej, det är ett anagram för kvalitetstid med sin bock (manlig get):

bock.jpg

Supertramp skrev:
> Jag har jobbpendlat mycket på en gammal
> tempocykel med bullhornstyre. Då har man inget
> val annat än att sitta dubbelvikt. Det är
> fostrande. När man sätter sig på racern igen
> känns bocken väldigt upprätt och bekväm.

Die nüsscracker!

Testa förresten russian twist:

Ursäkta den goofiga videon.

JT skrev:
> Är tid i bocken ett självändamål?

Bra fråga. Om man vill ha bra träning så är ökat luftmotstånd ett bra sätt att höja effekten. Om man täremot vill höja farten så är minskat luftmotstånd att föredra. Enligt analyticcycling så ger 1 dm2 ökad frontyta en fartminskning på ca 0,2km/h vid 30km/h och 0,3 km/h vid 37km/h. Hur mycket minskar frontytan med händerna i bocken? Jag gissar på ca 3dm2. 3*0,3=0,9km/h. dvs vill du köra en km/h fortare så är händerna i bocken att föredra. I klunga så har det dock mindre betydelse.

MarcusS skrev:
> Hur mycket minskar frontytan med
> händerna i bocken? Jag gissar på ca 3dm2.
> 3*0,3=0,9km/h. dvs vill du köra en km/h fortare
> så är händerna i bocken att föredra.

Beror det inte på hur man sitter i övrigt?

JT skrev:
> Jag bockar och tackar för det svaret. Fast det
> är får som är tacka.

Var får du allt ifrån?

Crazy Chester skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag bockar och tackar för det svaret. Fast det
> > är får som är tacka.
>
> Var får du allt ifårn?

+1

Är ändamålet att minska frontarean så är ju clip-on's/TT-pinnar vida överlägset bocken, och i min mening även bekvämare. Det kommer ju förstås med en 250-400g straffvikt så bäst att man tänker använda dom regelbundet också.

Att sitta aerodynamiskt är lika viktigt i klungan som solo anser jag. Så länge man inte sitter och fis-kör i klungan förstås, då kan man ju sitta hur som helst. Men i en snabb klunga är luftmotståndeet är fortfarande dominerande (så länge det är platt). Och eftersom det går fortare i klungan så luftmotståndet blir ungefär detsamma som när du ligger solo med samma ansträngning (Watt).

Senast ändrad:
Problemet är att det är inte automatiskt så att man blir mer aerodynamisk bara för att man håller i bocken. Frontarea är viktigt, visst, men luftflödet runt kroppen är oxå viktigt. En del har mer att vinna på att böja armarna men fortfarande hålla uppe på bromsarna.

Dessutom är det ofta inte heller så att man producerar lika hög effekt när man håller i bocken. Om effektförlusten är större än vinsten i eventuellt bättre aerodynamik så har man ingen poäng att hålla i bocken. Det är en balansgång.

Om man tycker att det är ett problem att man inte kommer ner i bocken kan man även kolla på att flytta fram sadeln (och eventuellt även förlänga styrstammen). Då lägger man dock mer vikt på händerna. Det är en balansgång även det.

Jag håller för det mesta uppe på handtagen. Men med kraftigt böjda armar så att handlederna vilar på ovandelen av styret. Känns mer aerodynamiskt än i bocken för jag kommer lägre ner med överkroppen (jämfört med raka armar i bocken), axlarna är mer ihop och underarmarna tar ingen vind. Men i klunga känns det ofast säkrare att hålla i bocken då man snabbare når bromshandtagen.

Supertramp skrev:
> Men i klunga känns det ofast säkrare
> att hålla i bocken då man snabbare når
> bromshandtagen.

Gäller inte heller automatiskt för alla. Det beror på hur du sitter med händerna uppe på bromshandtagen respektive i bocken.

Tillbaka
Topp