spik i kadenskistan?

kais01

Aktiv medlem
spik i kadenskistan?
fredag utan fredagstråd?

har själv vissa svårigheter med kög kadens, och misstänkt att detta koncept har att göra med att undvika ineffektiva smådrev på kassetten. idag kom ett par artiklar som refererar till en studie i frågan. tycker väl inte datan imponerar jättemycket, kadens 40, 50, 90 tycks marginellt sämre än mellanliggande hos amatörcyklister...

vad tycker ni?

https://www.bicycling.com/news/a263...mail&date=021519&src=nl&utm_campaign=16007565

spik i kadenskistan?
Hög kadens är mindre effektivt, men får knän och muskler att orka längre. Det är väl ingen nyhet?

Har man bättre flås än tålighet är hög kadens effektivare fastän det egentligen är sämre. Ingen kedja är bättre än sin svagaste länk så gör det du kan för att minska belastningen på det som är svagast?

spik i kadenskistan?
En dags pendling ger ju rätt många exempel på cyklister som inte lyckas hålla "formen" vid högre kadens. Titta tex på vickande höfter, knän som pekar utåt, spänd överkropp etc. Men jag har svårt att se vad det egentligen bevisar? Är det svårare att simma/springa/cykla effektivt om man ökar kadensen? Ja, med största sannolikhet. Men å andra sidan är träning det enda sättet att förbättra sig. Dessutom verkar det vara så att vi alla har lite olika förutsättningar beroende på genetik och vad vi sportat tidigare i livet, vissa är bekvämare vid hög kadens, andra är vid låg.

Min poäng med ovanstående är att man ofta har en tendens att titta på proffs och säga att de tränar si eller så. Men vad som ofta glöms bort är att detta är summan av deras jobb, passion och liv. Ett proffs som har optimerat sin kadens på 90 tramptag har innan dess optimerat en massa andra saker som vi entusiaster inte ens snuddat vid.

För den som jagar prispengar finns det kanske större incitament att lägga tid och energi på att optimera sin kadens än vad det gör för den som jagar sina kompisar. För egen del är jag rätt övertygad om att jag har saker som vore mer givande att suboptimera än kadensen. Jag skulle tex antagligen bli snabbare om jag la tiden på benpress i stället för kadensoptimering.

Summa summarum, korrekt kadens är välan bra, men det är finns nog annat som är viktigare för de flesta helgkrigare.

spik i kadenskistan?
Kadens bli aldrig effektivt - musklerna har väldigt hör friktion så de jobbar bättre statiskt eller sakta - men det ska ju hålla oxå och det gör inte leder, senor och skit vid för hög kraft under för lång tid.
Det har man ju vetat om jättelänge som Bengt-re är inne å...

spik i kadenskistan?
att hög kadens skulle vara skonande för leder och muskelfästen mer vid högre effekt tas också upp i happy-artikeln som nisseson länkar till. men räcker krafterna till gör att göra skillnad? jämför t ex krafterna hos en höjdhoppare...

spik i kadenskistan?
Men ska inte optimera kadensen, man ska optimera effekten och kadensen spelar en roll där.
Min "problem" är tvärtom. På lvg cykel vill jag alltid trampa mellan 85 och 90. I Nederländerna var det ingen problem, men kring Stockholm blir det jättejobbigt med alla korta backar: man växlar hela tiden. Lösningen är väl styrketräning, men jag cyklar för att det är roligt, inte för träningen eller snabbare tider.

spik i kadenskistan?
spik i kadenskistan?
Men... artikeln det refereras till:

The aim of this study was to assess the changes determined by increased cadence on skeletal muscle oxygenation during cycling at an exercise intensity equal to the ventilatory threshold (Tvent).

...och de hittade typ inga skillnader efter att otränade människor trampat tröskelintervaller på 125 W.

spik i kadenskistan?
konscious sa:
GoranS sa:
konscious sa:
GoranS sa:
Roligast är när det är så brant att kadensen blir riktigt låg.

Frågan är hur lågt kan det bli utan att det blir riktigt roligt.
Börjar det pga brantheten komma ner mot 20 varv/min misstänker jag att det kan bli ”intressant”.

Det roliga är att man kan själv välja utan att det blir korrekt.
Hm, antingen pratar vi förbi varandra eller så förstår jag bara inte vad du menar.

spik i kadenskistan?
GoranS sa:
konscious sa:
GoranS sa:
konscious sa:
GoranS sa:
Roligast är när det är så brant att kadensen blir riktigt låg.

Frågan är hur lågt kan det bli utan att det blir riktigt roligt.
Börjar det pga brantheten komma ner mot 20 varv/min misstänker jag att det kan bli ”intressant”.

Det roliga är att man kan själv välja utan att det blir korrekt.
Hm, antingen pratar vi förbi varandra eller så förstår jag bara inte vad du menar.

Känns det rätt så är det rett.
Personligen att det är omväxlingen mellan låg och hög som ger lust och det viktiga är att man trampar runt/framåt.

spik i kadenskistan?
kais01 sa:
här är en annan artikel. den refererar till en rad studier som påstås visa att lägre kadens skulle vara bättre. men drar sedan slutsatsen att man ska köra med hög kadens i alla fall.

för att det känns bättre.

är ju själv en lågkadensare och fortsätter väl med det. av samma skäl:)

https://road.cc/content/feature/256654-cadence-just-how-fast-should-you-pedal

Då det verkar som du har bestämt dig för att det är bra för dig att cykla med låg kadens och hög utväxling är det väl bara att leta upp de studier som delar den åsikten och strunta i resten.

spik i kadenskistan?
NLC, är mest nyfiken på vad som är bra. och vad som egentligen ligger bakom högkadenskonceptet. lite ologiskt är det ju, bland annat borde det öka friktionsförluster både i muskler och ledapparat. för att inte tala om cykelkedjan och bakväxeln.

det har framhållits fettförbränning mm. att det sas skyddar mot att ta i för hårt och göra slut på muskelglykogenet. själv har jag misstänkt att det även är ett sätt att undvika små och ineffektiva bakdrev.

försöker träna upp kadensen ibland, men mina ben återfaller gärna till låg kadens. enligt studierna som refereras i artiklarna jag hittade ovan verkar det inte som jag kan fortsätta med låg kadens utan alltför stora olägenheter:)

spik i kadenskistan?
kais01 sa:
NLC, är mest nyfiken på vad som är bra. och vad som egentligen ligger bakom högkadenskonceptet. lite ologiskt är det ju, bland annat borde det öka friktionsförluster både i muskler och ledapparat. för att inte tala om cykelkedjan och bakväxeln.

det har framhållits fettförbränning mm. att det sas skyddar mot att ta i för hårt och göra slut på muskelglykogenet. själv har jag misstänkt att det även är ett sätt att undvika små och ineffektiva bakdrev.

försöker träna upp kadensen ibland, men mina ben återfaller gärna till låg kadens. enligt studierna som refereras i artiklarna jag hittade ovan verkar det inte som jag kan fortsätta med låg kadens utan alltför stora olägenheter:)

Jag orkar inte ta ställning till allt. Reflektionen i det lilla perspektivet är att man som lågkadensare ligger pyrt till på långa sträckor. Ju längre desto mera pyrt. Tror det går att omsätta även på hobbynivå. Sen finns det säkert exempel på 50 rpm i 120 mil men det är nog ovanligt gissar jag.

spik i kadenskistan?
Har kört Vättern 3ggr i klunga på mellan 9:15 och 8:15 samt diverse andra motionslopp. De som blivit avhängda har oftast varit de med låg kadens. De pallar ungefär 10-15 mil sedan tar de slut är i alla fall min erfarenhet.

spik i kadenskistan?
Per73 sa:
Har kört Vättern 3ggr i klunga på mellan 9:15 och 8:15 samt diverse andra motionslopp. De som blivit avhängda har oftast varit de med låg kadens. De pallar ungefär 10-15 mil sedan tar de slut är i alla fall min erfarenhet.
Det är nog mer relaterat till att med ökad effekt och vana så ökar kadensen (än motsatsen att låg kadens skulle trötta ut kroppen mer). Med +/-10 på personliga preferenser så ligger effektivitetsmax på 60 och bekvämlighetskadens (för vältränad) på 90.

spik i kadenskistan?
emmer sa:
Per73 sa:
Det är nog mer relaterat till att med ökad effekt och vana så ökar kadensen (än motsatsen att låg kadens skulle trötta ut kroppen mer). Med +/-10 på personliga preferenser så ligger effektivitetsmax på 60 och bekvämlighetskadens (för vältränad) på 90.

60 låter som de som cyklar 3petad nexus till jobbet.

Ju starkare jag har blivit desto mer har jag sänkt kadensen, men då får man kadensträna istället...

PS. Chris froome spinner väl rätt bra?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp