Spinningmusik

Spinningmusik
Hejsan!

Undrar om det är någon som har lite bra förslag på musik som kan andvändas på ett spinningpass?
behöver musik för stående backe och sittande backe men även lite "snabbare"
// Jenniika

Spinningmusik
Beror på vade man gillar för musik. Själv ligger jag åt
hårdrockshållet och tycker att AC/DC, The Cult, Metalica,
Rammstein m fl band är perfekt för ett tungt spinningpass
med mycket backe och intervaller.
/Jerry

Jennika Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hejsan!
>
> Undrar om det är någon som har lite bra förslag på
> musik som kan andvändas på ett spinningpass?
> behöver musik för stående backe och sittande backe
> men även lite "snabbare"
> // Jenniika

Spinningmusik
Den dagen jag cyklar inomhus ska jag spela Chopins sorgmarsch (Den sovjetiska musiken från statsbegravningarna) för då har de sista resterna av mitt omdöme dött...

:D <-- O B S

Det där Chopin-stycket är f ö fantastiskt vackert i sin helhet. Sonat för piano Nr 2 i B moll,Opus 35, ??? (m jag minns rätt)

Spinningmusik
Calle F Skrev:
> Den dagen jag cyklar inomhus ska jag spela Chopins
> sorgmarsch (Den sovjetiska musiken från
> statsbegravningarna) för då har de sista resterna
> av mitt omdöme dött...

Chopin var väl ändå polack?

Spinningmusik
Oskar Skrev:
> Chopin var väl ändå polack?

Jag har ärligt talat ingen aning. Får kolla det.

Sovjeterna använde de "tyngre" delarna av det där musikstycket vid sina statsbegravningar. I sin helhet så är det bra mycket ljusare.

Spinningmusik
Jag trodde Chopin var österrikare. Har bara hört en massa om Wien och Chopin. Säkert mer status i det än Polen...

Hittade den här länken. Läs några rader ner i texten: http://www.historyorb.com/russia/conservative_coup.shtml

När jag skrev "sovjetiska musiken" så var det mest för att nästan ingen vet att det är Chopin som skrivit deras begravningsmusik. Skulle nog satt ett par citattecken runt.

Varför ryssarna gillade Chopin finns nog lika lite svar på som det mesta annat dom gjorde...

Spinningmusik
A good song I like to stand and really grind up long hills with is "we will rock you....- Queen" There was even some rap inspired junk that is a sad bastardisation of the original song... but sort of fits in with the sad world of spinning.

Before anyone jumps on me for bashing spinning..... I spin twice a week... and I am The Hammer... M-Kay..!

There is another really great song that Annchen in Trollhättan plays in her 75 minute spinning pass.... and that is possibly the best ever "standing low tempo heavy load uphill song I have ever heard in a spinning session... Black Suits Comin' (Nod Ya Head)-Will Smith from MiB2

Another good spinning song she uses is "Fool for your loving - Whitesnake"

And of course... Judas Priest.. Breaking the law.
ACDC back in black

I hope these help.-.

Hammer.

Spinningmusik
De jag gillar bäst nu är: Kraftwerk - TdF, Solid Base - Push It (mycket energi i den!) eller BWO - Conquering America. En annan höjdare som brukar vara populär är Lord of the Dance - Warrior. Tempot höjs så man kan börja uppför stående och köra nerför sittande i slutet

Spinningmusik
Jag kör RPM (har licens) ett pass med hög puls och jag tycker att det ger en hel del en riktig utmaning om man vågar. Kör på sportlife i Kungälv vill ni testa hör av er!
För övrig använder jag gärna gamla heavy metal låtar från slutet 70 tal och början 80 tal. Favorit gör tillfället är Metallicas Am I Evil? en cover på Diamond heads låt från sent 70tal. Ställ in ett tungt motstånd häng sedan på ....... ;)

Spinningmusik
är inte tanken med RPM att man inte väljer sin egen musik? att det ska vara likadant var man än är, som BodyPump och LesMills andra format...

själv är det electronica för hela slanten på mina spinningpass.

Spinningmusik
Backar
Linkin Park, Dont stay
In Flames, Cloud connnected
Rammstein, Das model
Rammstein, Engel
Metallica, Sad but true
Metallica, Enter sandman
Rob Zombie, Dracula
Korn, Did my time

Lite snabbare
U96, Das boat
Scooter, Move yore ASS
Scooter, Ramp
Interphase, Dr Fellgood
Antilop, Believe

Grupper som kan överaska på pass
Nightwish
Nocturnal Rites
KMFDM
The Donnas
Edguy
Lords of acid
D.A.D

Spinningmusik
Det stämmer att RPM är för koreograferat men jag kör även "vanlig" spinning. Där använder jag min ”egna” musik. Det som är bra med RPM är att det är genomtänkt och att man får härliga pulstoppar. Kadensen är hög i några av låtarna så hjärta & lungor får jobba.

Spinningmusik
Ett lättare begspass.

Metallica Star ”Wars Imperial March”
Budgie Napoleon “Bona Part One & Two”
80's Hits - Mix (Human League Yazoo OMD Pet Shop Boys Boy Ge
Docenterna “Solglasögon”
D*A*D “I Won't Cut My Hair”
Depeche Mode “People are people” (Different Mix)
Ozzy Osbourne “Over The Mountain”
Cornelis Vreeswijk “Personliga Person”
Metallica “Am I Evil?”
Rammstein “Du Hast” (Remix By Clawfinger)
Gunnar Danielsson “Död och glömd”
Judas Priest Victim “Of Changes”
Eva Dahlgren ”Rätten till mitt liv”
Kraftwerk ”Vitamin”
Ozzy Osbourne & Lita Ford “If I Close My Eyes Forever”

Spinningmusik
aha, där ser man. men genomtänkta pass med härliga pulstoppar och hög kadens kan man få även med självkoreograferade pass. =)

har provat på RPM ett par gånger, det var riktigt skojigt faktiskt, bra mixad musik och mer cykel än vad de flesta spinningpass brukar vara. men hur funkar det med såpass hög kadens på ett pass med vanliga motionärer? båda gångerna har varit vid marknadsföringstillfällen med enbart instruktörer bland deltagarna, till och med ett par av dessa hade svårt att hålla formen och tekniken...

Spinningmusik
jag skulle kliva av spinnningcykeln om jag hamnade på ett spinningpass som Mankis höll i. Med detta konstaterande vill jag illustrera att smaken är som baken.

Spinningmusik
Mina pass är inte för snälla pojkar och flickor, var ändå ganska softa och lättlysnade låtar jag tipsade om, gillar själv ännu lite hårdare saker :-)

Spinningmusik
Här är en snutt av stycket Calle: Chopin Piano Sonat Nr.2 (30sek), ingen vidare spinningmusik :)

Lite fakta om Fryderyk Chopin:

Född:1 mars 1810 i Zelazowa Wola, Polen
Död: 17 oktober 1849 i Paris, Frankrike

Aktiv som kompositör 1817-1848.

z00065dlova.jpg

Källa: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=CAW020503040416&sql=41:7165~T0

Senast redigerad av en moderator:
Spinningmusik
Du har rätt. Jag har ju inga förslag till spinningmusik ens. Så jag borde hållit truten!

Spinnrocka på bara!

Mankis Skrev:
> Tja, försöker i alla fall dela med mig och inte
> dissa.
>
>
> Live to ride.

Spinningmusik
Jag satt och läste hela tråden och lyssnade samtidigt på musik. Självklart lyssnade jag då lite mer noga men musiken som spelade va Meshuggah. Något mer svårspinnat får man nog leta efter :-)

Spinningmusik
Rammstein pass 75 minuter a´lá Eszter Garpenfeldt Friskis&Svettis Tyreso HT04.
Uppvärmning: Låt... BPM .... Tid
1.) Reise, reise - 131 - 4.00
2.) Los - 128 - 4.20

Konditionsdel 1
1.) Moskau - 147- 4.10
2.) Mein Teil - 178 - 4.19
3.) Dalai Lama - 156 - 5.36
4.) Keine Lust - 140 - 3.41
5.) Sehnsucht - 140 - 3.59

Återhämtning 1
6.) Ohne Dich - 136- ca 1.20(4.15)

Konditionsdel 2
7.) Ohne Dich fortsätter... - 136 - ca 3.00
8.) Sonne - 150- ?
9.) Tier - 97/189 - ?
10.)Du Hast- 125- ?

Återhämtning 2
11.)Amour - 206- ca 1(4.45)

Konditionsdel 3
12.)Amour fortsätter - 206 - ca 3.45
13.)Bück Dich- 148 - 3.21
14.)Adios - 115/230(!!)- 3.40(!!)

Nedcykling/Strech
15.) Electric Moon Shakespeares Sisters- 155 - ?
16.) Stillhet Autum to Winter - 5.39

Spinningmusik
Nar jag forst borjade spinna korde jag mycket 2Unlimited, men sedan dess har det aven varit Linkin Parc, Everlast och ... ar det aldern som tar ut sin ratt, men ... Bangles! Greatest Hits visade sig vara fylld av massor snabba, medryckande latar! ;)

Alskar att "tappa bort" mig sjalv pa spinningpassen. Behover inte koncentrera mig pa att valja ratt spar, bara cykla, cykla, cykla .... och alltid i grupp ... UNDERBART!

Spinningmusik
Minna Skrev:
>
> Alskar att "tappa bort" mig sjalv pa
> spinningpassen. Behover inte koncentrera mig pa
> att valja ratt spar, bara cykla, cykla, cykla ....
> och alltid i grupp ... UNDERBART!

Exakt! ;)

Spinningmusik
Minna Skrev:

Alskar att "tappa bort" mig sjalv pa
spinningpassen. Behover inte koncentrera mig pa
att valja ratt spar, bara cykla, cykla, cykla ....
och alltid i grupp ... UNDERBART!

Jag skulle garanterat "tappa bort mig själv" om jag fick höra: The Kids - Hun Er Forelska I Lærer'n
-vilket nostalgipass...

http://www.dagingebrigtsen.no/kidfoto.html

Spinningmusik
Backar:
Canned heat, on the road. Sittande härlig backe 60rpm.
Primal scream, Rocks. Växla sittande & stående 64rpm.
Sash, stay. Något uttjatad... 68rpm.
Wheather girls, raining men. Växla sittande & stående 68rpm.
Curtis Mayfield, Move on up. bra "andra"uppvärmningslåt 73rpm.
Gap Band, burn rubber. Suggestiv, sugande funk. 60rpm.
Cameo, Word up (osäker på titel). Sugande, suggestiv funk. 60rpm.
Ami stewart, Knock on wood. 70rpm.
Eurytmics, Missionary man. Underbar! 64rpm.
Alcazar, sexual guaranty. Jumps on a Hill! 60rpm.
Beck, Devils haircut. Väl så brötig enligt vissa, underbar enligt mig! 62rpm.
Prince, Cream eller peach (kommer inte ihåg?) 60rpm.
BTO, you ain't seen nothing yet. Jump on a hill, 62rpm.

Raksträckor:
Det mesta med Moby!
Ramones, Sheila is a punkrocker. Växla sittande stående ref. 84rpm.
Ramones, California sun. 96rpm.
Melody club, den där "smala sussielåten?" Växla sittande stående ref. 82rpm.
Tarkan simarik, jumps på refräng. 96rpm.
Lars Demian, Svarta madame (osäker på titel?). 95rpm
Phoenix, Run el. running? Växla sittande stående ref. 88rpm.
Soundtrack of our lives, Big time. Växla sittande stående ref. 84rpm.
Isley jasper Isley, Caravan of love. Uppvärmning/nedcykling. 90rpm.
Billy idol, Scream. Växla sittande stående ref. alt. stå hela tiden. Fullständigt underbar!!! 82rpm.
Laleh, invisible. Uppv./nedc. 100rpm.
Black Sabbath, Paranoid. Sittande, stående sista minuten. 82rpm.
Gary Moore, Fields nånting?. 90rpm.
Maroon five, ??? (deras hit för nåt år sen.) Växla sittande stående ref. 96rpm.
Monster magnet, space lord!!! BÄST, BÄST, BÄST!!! 100rpm.
Deep Purple, Highway star. Sittande & stående sekvenser på de 2 gitarrsolona (mycket populär!) 80rpm.

Lite att testa. Självfallet så är positioner m.m bara rekomendationer på hur jag kört...

//Larsa

Spinningmusik
Friskis Skrev:
> Vad är "rmp"?
>
> //MVH Eszter
>
>

Rpm (Revolutions Per Minute) är en engelsk förkortning för måttenheten varv per minut.

Men inte går väl musike i varv? Det är väl mer bmp som ska anges, beats-per-minute, när det gäller musik. Vilken kaden sman har är väl upp till var å en?

Spinningmusik
nja, bpm är typiskt rpmx2, alltså en låt med 180 bpm cyklar man typiskt 90 rpm till. det är genom musiken man bestämmer tempot i ett spinningpass. man anpassar alltså kadensen till musiken som om instruktören vet vad han eller hon gör, vilket oftast är fallet, har anpassat till vad man vill uppnå med passet.

Spinningmusik
fredrikw Skrev:
> nja, bpm är typiskt rpmx2, alltså en låt med 180
> bpm cyklar man typiskt 90 rpm till. det är genom
> musiken man bestämmer tempot i ett spinningpass.
> man anpassar alltså kadensen till musiken som om
> instruktören vet vad han eller hon gör, vilket
> oftast är fallet, har anpassat till vad man vill
> uppnå med passet.

Om inte jag skiter i instruktören, för jag vill cykla som jag själv vill, på ren jävla 5-årstrots? ;~)

Spinningmusik
he he, jorå, det är helt ok att göra så. somliga gör det för att de inte kan hålla takten, somliga för att de vill hålla en viss kadens genom passet och det finns säkert de som har andra mystiska skäl =)

Spinningmusik
fredrikw Skrev:
> he he, jorå, det är helt ok att göra så. somliga
> gör det för att de inte kan hålla takten, somliga
> för att de vill hålla en viss kadens genom passet

En kombination av de två kanske?

Spinningmusik
Engelsk förkortning för varv per minute, eller som vi
säger kadens.
/Jerry

Friskis Skrev:
> Vad är "rmp"?
>
> //MVH Eszter
>
>

Spinningmusik
Vad rpm står för är ju förklarat nu.

Som sagts så körs exempelvis en 180 bpmlåt i 90 rpm. Tanken med spinning är att instruktören har ett mål med sitt pass, en viss intensitet m.m. Att sedan vissa av olika skäl inte cyklar i takt är ju en annan sak, vad de då missar är instruktörens tanke bakom passet (det finns faktiskt en sådan). Dom som av "trots" inte följer den tänkta intensiteten kan ju lika gärna köra ensamma då dom ändå inte tillgodogör sig det som det är tänkt att passet ska ge. De som inte förstått eller har dålig taktkänsla bör instruktören hjälpa, då lämpligtvis utanför passet... Att hålla takten exakt är inte viktigt, intensiteten bör dock ligga nära takten.

Man ska inte under passet tjata om att deltagarna ska hålla takten, däremot så brukar jag uppmana dom att öka intensiteten (rättare sagt påvisa att nu går det undan!) om jag tycker att någon/några släpar efter. Samma om dom kör för fort i backar (vilket faktiskt är vanligare) då påminner jag dem om hur tungt det går och försöker att få dem att uppmärksamma min kadens.

Mvh/Larsa, Johnny G Spinning Instructor.

Spinningmusik
Jag skoja förut, jag brukar hålla takten och följa instruktörens intentioner om kadens. Jag förstår att de har en tanke bakom upplägget av hela passet.

För mig är det viktigt att det är en väl markerad takt på musiken, så jag kan hålla takten. Finns mycket bra låtar här i världen, som är fullständigt omöjliga att cykla till, för de har för mig sån konstig takt. Och tvärtom, finns mycket skitlåtar, men som kan fungera perfekt i spinninglokalen, då de har en distinkt malande takt.

Spinningmusik
Z: du har rätt jag tänker också så fast jag försöker få motionärerna att känna takten i musiken, det just de som gör spinningen till ett nöje att flyta med musiken och passet är uppbygt på musikens art, takt, stil. Så jag vill inte blanda i tekniska saker som kadens om dom är där för att spinna på musik. Jag brukar säga att inte ha mer eller mindre belastning som dom klarar av att följa musikens tempo/takt, så brukar det lösa sig.

Jag brukar beskriva belastningen hur det skulle kännas om man cyklade ute, typ hur brant backen är.
Kadens-saken tycker jag tillhör "profsen" inte spinningmotionärer.

/Eszter som är också spinninginstruktör på F&S ;O)

Spinningmusik
No Fun At All - Alcohol (syra)
Rage Against the machine - Wake Up (raksträcka?)
Basement Jaxx - Just 1 Kiss (raksträcka/uppvärmning)
Boards Of Canada - Aquarius version3 (nertramp/stretch)

Spinningmusik
Friskis Skrev:
> Kadens-saken tycker jag tillhör "profsen" inte
> spinningmotionärer.
>
> /Eszter som är också spinninginstruktör på F&S
> ;O)
>
> //MVH Eszter
>
>
Helt klart. Jag känner en instruktörer som ofta pratar kadens under passen & det kan väl kanske funka om man har ett gäng deltagare som varit med om det tidigare & förstått vad det handlar om. Jag ser dock själv inte vitsen med det utan tycker som du att det brukar lösa sig ändå. När jag kör pass med andra instruktörer så brukar jag dock snacka mycket teknik, men det var ju en annan sak...

Jag hittade denna sida häromdagen p.g.a. att jag är MTB-are, landsvägscyklist samt cyclocrosswannabeare (äger cyclocross men tävlar inte). Såg då detta inlägg och blev tänd på att kasta mig in... Kul med råd på musik & passupplägg!

Nu är ju dock detta en sida om MTB varför jag undrar om någon av er vet om det finns något svenskt forum som rör spinning?

//Larsa

Spinningmusik
.Z. Skrev:

>
> Nu är ju dock detta en sida om MTB varför jag
> undrar om någon av er vet om det finns något
> svenskt forum som rör spinning?

Du får snacka spinning här med, det finns flera som gör det och jag gör det, det är ju cykling med, för några den enda cykling under hela vintern tiden.
Jag har inte hittat någon spinning forum, eller rättare sagt hittade en gång men tappade bort, och förresten var det bara spininstruktörer där som var också mtb/rese cyklister så det blev massor med sånt snack.
Jag brukar snacka lite vid behov på F&S funktionärs hemsida för instruktörer, har inte du tillgång till en sådant i din förening?

Annars: välkommen i Happy-gänget ;)

Tillbaka
Topp