sportdryck

• Trådstartare Trådstartare Hell Termansson
  • Start datum Start datum
H

Hell Termansson

Guest
sportdryck
Jag undrar vilken sportdryck som smakar bäst?
Fungerar sportdryck eller är det bara bluff?
Hell

"I´m eating napalm and pissing gasoline"

sportdryck
vilken smakar bäst? hur långt är ett snöre, det är ju en ren smaksak. ska man enbart gå på smak tycker ja personligen mest om pripps energy, men om den sen är bäst är en annan femma som ja inte kan svara på.

o klart sprtdryck funkar, till det den är tänkt till, men det är ju ingen sak som uträttar under. man blir ju t.ex. inte genast snabbare för det. för det mesta duger vatten, är vid långturer, långlopp eller riktigt hårda pass som det kan löna sig.

sportdryck
Den bästa sprotdrycken enligt min klämkäcka hemkunskapsbok från åttan är mycket enkel:
1/2 liter vatten, 1 msk druvsocker, 1 krm salt, kan med fördel smaksättas med lite pressad citron.
Den blandning skulle tydligen ge rätt balans av kolhydrater, vatten och salt. Mer än så behövde man inte, att lägga pengar på sportdryck vara bara bortkastat och placebo...Men på den tiden hade jag inte hört talas om ngn annan sportdryck än Pripps Plus. Risken med en del sportdrycker är väl annars att de hade för hög kolhydrathalt så att detta försenar vattenupptaget.
Själv kör jag just på ovanstående, eller bara vanligt vatten. Kolhydrater intas iform av energikakor, bananer (eller gel om man behöver turbo i kort tid).

sportdryck
Min bästa sportdryck är vatten. Också har jag med mig en banan eller två för det jag inte får av vattnet. Räcker gott och väl på rundor upp till tre timmar. Mycket vatten dock.

Bilagor

• AT-aquasport-banana-02.jpg.gif
    AT-aquasport-banana-02.jpg.gif
    38.3 KB · Besök: 76
Senast redigerad av en moderator:
sportdryck
Hell Termansson skrev:
-------------------------------------------------------

> Fungerar sportdryck eller är det bara bluff?

beror självklart vad man jämför med. är man törstig och skall jämföra mellan att inte dricka något eller att drick sportdryck så är det klart det fungerar.

Har du även kört ett träningspass och du måste ha snabb energi så är det klart att du får mer av att dricka socker än att inte dricka socker.

Men rent generellt så tror jag att den bästa prestandahöjaren i sportdryck är placeboeffekten. Vilket ABSOLUT inte skal underskattas.

sportdryck
bjorre skrev:
>

Höhö, jag var och kollade in statyerna i Vigelandsparken "live" i lördags :) Fan vilken bizarr snubbe det måste ha varit.

sportdryck
sockerfri sportdryck är bluff och båg.. det är sockret man vill ha.. aspartan är inte socker.. det är bara bluff och båg att kalla en dryck med aspartan för sportdryck.

sportdryck
Tim skrev:
> sockerfri sportdryck är bluff och båg..

Yeah... Som koffeinfritt kaffe. Eller alkoholfri vodka.

sportdryck
Pripps vanliga pulver på längre pass och double impact vid klättringar eller explosiva pass.
Glöm inte en nöd-snickers eller va du nu föredrar.

Egen sportdryck:
Vatten, fruktsocker, lite god saft och om du ska köra riktigt långt så får du hälla i lite salt typ ½ tesked max.

Finns lika många recept som cyklister så nu får du smaka fram ett eget :)

Edit: Så klart att det funkar med sport-dryck !

Senast redigerad av en moderator:
sportdryck
Jag har spelat tennis på elitnivå, och när jag var i riktigt varma klimat och spelade, ex Australien drack de flesta spelare Gatorade eller den australiska varianten av Powerade ( som garanterat innehåll minst 12 färgämnen som klassas som radioaktiva i sverige )

Det som jag tycker är viktigt i en sportdryck är inte att "pigga upp" ( det finns piller för sånt.. ) utan det viktigaste är att de ersätter de förlorade mineralerna som kroppen svettas ut. Gatorade innehåller bl.a magnesium, och det är brist på till stor del magnesium som gör att man får muskelkramp.

Red Bull ( som enl. mig är världens näst godaste dryck efter Stiegl Goldbräu ) funkar ok om man har max 20 minuters aktivitet kvar, som en liten boost i slutet. Tar man en red bull innan, eller precis i början av aktivitet har den motsatt effekt. Man blir pigg snabbt, men sen sjunker blodsockerhalten och koffeinbegäret stiger så man känner sig, ja rent sömnig!

Under tennismatcher då det inte är varmt ( över +25 ) brukar vatten räcka alldeles perfekt. Dock brukar jag alltid ta en tablett KAL_MAG (kalcium/magnesium tablett ) samt 2 tabletter av aminosyran Tyrosine. Tyrosine har inte slagit igenom i sverige än men är poppis i USA. Denna aminosyra gör att man inte känner av fysisk trötthet lika snabbt samt att man är mer alert längre stund. En "bieffekt" är dessutom att man får bättre sömn!? Detta enl. nån forskarrapport.

www.henwal.com

sportdryck
kan tillägga att amfetamin är grymmt för att öka prestationsförmågan...även anabola steorider...nu när vi ramlar in på prestationshöjande medel

sportdryck
Klevaliden skrev:
> Under tennismatcher då det inte är varmt ( över
> +25 ) brukar vatten räcka alldeles perfekt. Dock
> brukar jag alltid ta en tablett KAL_MAG
> (kalcium/magnesium tablett ) samt 2 tabletter av
> aminosyran Tyrosine. Tyrosine har inte slagit
> igenom i sverige än men är poppis i USA. Denna
> aminosyra gör att man inte känner av fysisk
> trötthet lika snabbt samt att man är mer alert
> längre stund. En "bieffekt" är dessutom att man
> får bättre sömn!? Detta enl. nån forskarrapport.

var får man tag på det? Borde väl nästan klassas som doping?menmen...behöver både minska fysisk trötthet och sova bättre, tänk vilket dunderpiller;)

sportdryck
Vatten räcker långt när man är ute och cyklar om och endast om man har fyllt på sina depåer innan man sticker ut! Om man däremot gör som jag gjorde förra helgen, dvs. försova sig och sedan stressa iväg, utan att ha ätit riktigt, så går man definitivt in i väggen. Då hjälper inte vatten, men som tur var hade jag med mig lite sportdryck och så delade en vänlig medcyklist med sig av hans energikaka. Den energin gjorde att jag kunde ta mig hem igen.

Hela kroppen darrade och jag var alldeles blek i ansiktet när jag kom innanför dörren. Då gällde det att få i sig snabb energi så att jag inte skulle kollapsa. Sedan åt jag en stadig måltid. Efter ett tag var jag på benen igen.

Om man har laddat upp rätt så klarar man sig bra på vatten på en lite kortare tur, eller om man inte kör så hårt. Detta är dock helt individuellt hur mycket energi som man förbrukar beroende på olika faktorer! Själv så tycker jag att Dextropur (Dextrosol i pulverformat) funkar bra med lite salt för mig som inte tävlar.

Det där ämnet Tyrosin kan man köpa via Naturapoteket. Det finns bland annat med i deras kostersättningspulver; "Bulk". Jag såg det nu när jag tittade på innehållsförteckningen. Det smakar däremot räv och sköljs ner lättast om man undviker att andas med näsan och nyper sig själv för att förhindra att det kommer upp igen. Skölj sedan rikligt med vatten och ät något smakrikt, men billigt och vettigt näringsinnehåll har det! Perfekt för oss fattiga som ligger på tröskeln till undernärda!

/Erik

sportdryck
Om man ska dopa sig kan man ju lika gärna låta någon annan göra det man ska tävla i.
...någon som är bättre som inte måste ta nån drog till hjälp.

ja ja vet. outtömligt diskussionsämne :)
Störigt mig bara på det.

sportdryck
Ingen som bryr sig om det faktum att håller du dig under ca 90 minuters träningspass så kommer kroppen inte hinan tillgodogöra sig det du stoppar in i munnen.

En svensk studie (ids inte leta reda på den) visade att 90% av de som tränar inte behöver någon sportdryck då de tränar så pass kort tid att det vare sig gör till eller från. Fast placebon som ville skrev om är kanske det viktigaste.

Personligen så har jag alltid vatten. Skall jag ut på +4h cyklingar så tar jag med mig extra energi, endera flytande eller i fast form.

Sedan är det ju skillnad på "boosters" (typ Reb Bull, Dark Dog) och sportdryck, dvs sådana drycker som tillför ämnen som kroppen svettats ut.

Som vanligt är det viktigaste bra med sömn och en välbalanserad kost. Fast det är ju enklare och ballare att köpa sig snabb...

Tillbaka
Topp