Spricka eller färg?

Distanscykling

Aktiv medlem
Spricka eller färg?
Hejsan hoppsan. Jag började fundera över sprickor idag då jag tvättade min cykel. Har repor lite varstans men vissa blir jag mer oroad över än andra. Funderar på att lämna in den för kontroll.

Är det här tillexempel en repa? Sitter precis bakom vevpartiet så lite konstig plats för en sådan repa?

Bilagor

• 20190810_204644_HDR.jpg
    20190810_204644_HDR.jpg
    74.7 KB · Besök: 34
  • 20190810_210008.jpg
    20190810_210008.jpg
    107.8 KB · Besök: 25
Spricka eller färg?
Cykeln är min kompis och köpte den för 5 år sedan, affären har lagt ner. Han tänkte att han har drulle, tror det går på det? Han var även med om en trafikolycka för 1 år sedan men då lämnade han aldrig in den, hur tror ni bolaget tänker där?

Tack för alla svar!

Spricka eller färg?
Distanscykling sa:
Cykeln är min kompis och köpte den för 5 år sedan, affären har lagt ner. Han tänkte att han har drulle, tror det går på det? Han var även med om en trafikolycka för 1 år sedan men då lämnade han aldrig in den, hur tror ni bolaget tänker där?

Tack för alla svar!

Lite sent kanske o dra upp trafikolyckan? Eller var det ett försäkringsärende redan då?

Spricka eller färg?
marr sa:
Distanscykling sa:

Tack för alla svar!

Lite sent kanske o dra upp trafikolyckan? Eller var det ett försäkringsärende redan då?

Tjena.

Det var ett försäkringsärende!

Spricka eller färg?
Distanscykling sa:
marr sa:
Distanscykling sa:

Tack för alla svar!

Tjena.

Borde väl gå att hänvisa till det då kanske.

Spricka eller färg?
marr sa:
Distanscykling sa:
marr sa:
Distanscykling sa:

Tack för alla svar!

Tjena.

Borde väl gå att hänvisa till det då kanske.

Ja jag har kontaktat dem. Inte som att jag kommer åt under vevpartiet särskilt ofta.
Främst undrar jag såklart om det verkligen är en spricka eller färg, har sökt på nätet i timmar men verkar inte som det finns klara svar i sådana här frågor.

Spricka eller färg?
Ser ju ut som lacken spruckit iaf. Gissar på att det där skulle kunna röra sig om du tar av hjulet och trycker lite längst ut på kedjestaget och tittar om det blir lite mörkare eller inte.
Är det en spricka så går det att laga hyfsat enkelt innan det spricker mer.

Bara slipa bort all lack och färg på sidorna av sprickan och lite mer vid själva sprickan och sen plasta som en box från insidan av kedjestagets övre del, över sprickan och avsluta på undersidan.

Visuellt kanske inte super snyggt men bör hålla helt ok. Annars får man hoppas på att försäkringen täcker det.

Spricka eller färg?
Första steget är att ta den till cykelhandlare, vet egentligen inte om jag har blivit lugnare av att googla här hela dagen. Som jag förstår det är enda sättet att få reda på om en ram är skadad genom röntgen, allt annat är gissningar. Men om en cykelhandlare säger att det är en spricka så låter det ju tungt hos försäkringsbolagen.

Var 1 år sedan olyckan hände, har skickat mejl redan, får vi se hur det går. Annars får jag väl ta det på min hemförsäkring, men ja va fan.

Spricka eller färg?
Distanscykling sa:
Första steget är att ta den till cykelhandlare, vet egentligen inte om jag har blivit lugnare av att googla här hela dagen. Som jag förstår det är enda sättet att få reda på om en ram är skadad genom röntgen, allt annat är gissningar. Men om en cykelhandlare säger att det är en spricka så låter det ju tungt hos försäkringsbolagen.

Var 1 år sedan olyckan hände, har skickat mejl redan, får vi se hur det går. Annars får jag väl ta det på min hemförsäkring, men ja va fan.

Är väl bara att laga? Låter väl rätt meningslöst att försöka få någon annan att stå för det nu eftersom cykeln är gammal och har en "historik". Du får det fixat för 3kSEK och sen så är det bara att cykla igen.

Mattias Hellöre, driver firman Experimental Prototype i Insjön - han har ett gott happyrykte.

#åsikt

Spricka eller färg?
För att se om det är en spricka eller en repa - måla över den med lackstift och så ut och kör. Spricker det igenom färgen är det en spricka, om inte är det en repa.

Spricka eller färg?
Bengt-re sa:
Distanscykling sa:

Är väl bara att laga? Låter väl rätt meningslöst att försöka få någon annan att stå för det nu eftersom cykeln är gammal och har en "historik". Du får det fixat för 3kSEK och sen så är det bara att cykla igen.

Mattias Hellöre, driver firman Experimental Prototype i Insjön - han har ett gott happyrykte.

#åsikt

Vaddå få någon annan? Inte som att jag tappar den eller krockar så vet helt ärligt inte hur den kan ha fått det den har fått. Laga ramar är såklart ett alternativ men det verkar svårt. Har man försäkringar ska de användas.

Har länge funderat på ny cykel och kommer förmodligen köpa något från Bikester, deras Votec-cyklar verkar helt kanon, i jämförelse med att köpa här hemma i Sverige verkar de toppen.

Spricka eller färg?
BUHUHUHUHUH jag får sådan infernalisk ångest av att ens tänka på att köpa en ny cykel!!

Hur gör man ens? Man kan gå till en affär, här i södra Sverige men då känns det som att 5000 kr försvinner rakt ut i ån bara för att man just står i affären och är det inte än mer, upp mot 10000 för att få samma standard som på nätet?

Om man beställer på nätet, säg Bikester eller Wiggle och den inte passar? :(:(:(
Då är det bara ladda om direkt!

Spricka eller färg?
Så gå till en affär, verka seriös och prova en cykel där. Ursäkta dig sedan med att den inte var vad du letade efter och köp den på nätet?
Fult? Ja.

Men aldrig att jag skulle köpa något jag inte redan provat på nätet. Samma med kläder även om man kan skicka tillbaka kläderna för att dom var fel storlek. Jag MÅSTE prova någonstans innan jag köper något som har en storlek.

Tillbaka
Topp