Spricka enbart i lack eller även i ram?

IndyLeMans

Ny medlem
Jag sanerade precis min MTB inomhus i bra belysning och upptäckte till min förskräckelse en spricka på ovansidan av överröret, några cm framför sadelstolpen.
Ramen är en Cube Reaction Pro 29 i kolfiber, och min tanke är att sprickan inte enbart består av en spricka i lacken, eller kan det vara så?
Cykeln är rätt ny (2 mån/ 6 rundor/ 12 mil). Även om jag har vurpat flera gånger så har det varit snälla vurpor i låg fart och i mjuk mark /(inga klippor/sten etc), och det borde väl en ram klara?

Någon med erfarenhet av denna typ av sprickindikering?
Någon med erfarenhet av reklamation av Cube?

Jag antar att det får bli en tur till inköpsstället (i Sverige, men inte direkt nästgårds...), men lite input från Happy hade varit mycket uppskattat.

Se bilder. Det var svårfotograferat, så det synd inte mycket, men den känns tydligt med fingret.

Transfer20121230Ixus090.JPG

Transfer20121230Ixus093.JPG

Ta bättre bilder, helt omöjligt att se vad det är... Använd en lampa när du ska fotografera så kommer du uppnå bättre bildkvalitet och skärpa

Fick en spricka i min 6 månader gamla Cube i februari, löste det smidig över telefon och mail. Dock va det en ALU-ram. Min LBS fick göra jobbet trots att de inte sålde Cube. Så Cube skötte det mycket bra tycker jag.

Lägg till en bild där man ser tydligare var på cykeln det är och åt vilket håll ändarna på "sprickan" går. Har du inte kraschat och det inte är en repa borde man kunna se vilka krafter som troligast påverkar området. Plus att alla som har en liknande hoj kommer kolla på sina om de har samma skada. Pilla inte i skadan, då kanske du får problem med ett eventuellt garantiärende.

OK, nytt försök till fotografering, denna gång utomhus med bättre kamera. Det blev lite bättre, och förhoppningsvis bra nog. Bättre blir det inte med undertecknad bakom kameran.

Översiktsbild med sprickan inringad i rött:
IMG_7057.JPG

Fotograferad rakt uppifrån (från sadelspetsen):
IMG_7063.JPG

Snett uppifrån/sida:
IMG_7073.JPG

Kör vidare, utökar sprickan sig så har du en skada där, annars för hård lack på en inte lika hård ram.

Ser det inte mest ut som att Du/IndyLeMans har landat lite hårt på sadeln så att den rört sig bakåt nedåt, fjädrat lite i baktriangeln och samtidigt böjt övre ramröret lite uppåt. I så fall är det som Kid1000 redan sagt mer flex i ramen än i lacken och då är det en ofarlig lackspricka. Jag gissar ganska friskt så vill ni säga emot är ni hjärtligt välkomna. Hoppas hursomhelst att det inte är en allvarlig spricka så du missar cykling på grund av det.

Min gamla ram började också med en sådan liten spricka, det var en aluram. Cykla kanske 50 mil vanlig xc sen var den nästan av. Fick en ny på garantin, ramen var ca 9 mån gammal.

Det är utan tvekan en spricka, absolut inte en repa. Det knepiga är att veta hur djup sprickan är och hur den uppkommit. Jag tror att jag tar till mig båda tipsen och skickar bilderna till Cube och cyklar vidare medan jag väntar på svar.

Se där ja!
Det är risken med HT, ett kraftigt gupp och pungen slår sönder ramen.

PS Det skulle ju kunna var fel på ramen oxå men den förklaringen var inte lika humoristisk.
/Ebbe

Sätt tejp på insidan av sprick-ändorna så att du lätt kan se ifall de växer efter några stökrundor till.

Oavsett, hör av dig till återförsäljaren

Ytskiktet på kolfiberramarna kan vara ganska tjockt och obegripligt hårt. Jag har haft ram med liknande skada (fast på annat ställe) som jag kollade med fiberskopet på jobbet och det hade definitivt inte gått igenom.

Senast redigerad av en moderator:
Ebbelee skrev:
-------------------------------------------------------
> Se där ja!
> Det är risken med HT, ett kraftigt gupp och
> pungen slår sönder ramen.
>
>
>
> PS Det skulle ju kunna var fel på ramen oxå men
> den förklaringen var inte lika humoristisk.
> /Ebbe

:)

Miro skrev:
> Fila ingenting på en 2 månader gammal cykel med
> garanti vill jag säga.

+1

-Andy- skrev:
> Miro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fila ingenting på en 2 månader gammal cykel
> med
> > garanti vill jag säga.
>
> +1

+1.000.000

Lars.E skrev:
> Se där ja!
> Det kunde man inte tro...
>
>
> Typisk PLÄP-skada?

Japp. Definitiv PLÄP-skada.

Jag fick en liknande spricka på precis samma ställe på min HT mtb för 3-4 år sedan. Den var då ca. 6 mån gammal och inte mkt körd.
Det var en Full-Dynamix köpt på cyclecomponents i Karlstad, åkte dit och visade sprickan och 3 veckor senare hade jag en ny ram på garanti.

Oavsett om det är en skada i lacken eller kolfibret så ska du få den utbytt/åtgärdad.
Låt cykeln stå den stå tills du pratat med återförsäljaren.

Min skada var identisk, trodde först det var ett hårstrå men sedan kände jag med nageln och förstod att det var en spricka.

Tillbaka
Topp