Ram byggare finns ni här?

RoboMTB

Aktiv medlem
Är intresserad av att lära mig att bygga ramar och även modifiera ramar. Finns det någon i göteborgs området som bygger och skulle vilja berätta mer om hur det funkar?
Jag kan svetsa och löda så det är det minsta problemet.

Du har lite läsning här:

Så var det ju snubben i Lysekil... hm, må söka lite

Hur hög är ambitionsnivån? Det är inte så svårt att få ihop en cykel. Jag har byggt två. Håller på med två till, men det går lite segt av olika skäl.

Jag är intresserad av att börja bygga själv. Och mer vart man köper material ifrån!
Jag gör som EST och bygger med Docol8 rör. Finns nog nån återförsäljare i Göteborg. Autoart i Ängelholm brukar jag handla av.
Reset Racing i Tyskland har jag köpt vevlagerhus av. Tror dom bytt namn. Men sen finns det ju massor med gamla lågprismountainbikes i stål, som man kan kapa upp och bygga av.

Headtube får man väl i alla fall ha "modernt" 44mm. Har inte gamla mtb ofta nåt annat?
Jo. Det blir vissa begränsningar. 68mm vevlagerhus också. 73 är bättre. Men det är roligt att bygga. Hur fina delar man än har, så blir inte första försöket som man vill. Och det känns bättre att bygga en ram för några hundringar än flera tusen.
Den här ramen kostade mig 75kr för en usel cykel och några bitar rör för ca 200kr.
Förutom EST tråd, så är detta två artiklar som gav mycket
och framför allt denna

Bilagor

• 20240607_174808.webp
    20240607_174808.webp
    994 KB · Besök: 6
Jo. Det blir vissa begränsningar. 68mm vevlagerhus också. 73 är bättre. Men det är roligt att bygga. Hur fina delar man än har, så blir inte första försöket som man vill. Och det känns bättre att bygga en ram för några hundringar än flera tusen.
Den här ramen kostade mig 75kr för en usel cykel och några bitar rör för ca 200kr.
Förutom EST tråd, så är detta två artiklar som gav mycket
och framför allt denna
Jo, precis. För att testa vore det klokrent. Var sugen på att hämta några skänkesramar i eslöv men får tänka på äktenskapet. Kan inte svetsa mer än punkta MIG på renault 5 heller. Säg inget till kneecap men jag var mer popnit och tectyl

Edit. 68mm bb stör mig inte så mycket

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp